ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:16

Jildau schreef:
Als er een wachtlijst van jaren was op rollators dan had ik me daar misschien ook voor ingeschreven ja.

_O-

purny

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:19

Vroeger schreven mensen zich ook al in voor een verzorgingshuis. Misschien moeten ze dat weer invoeren

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:26

purny schreef:
Vroeger schreven mensen zich ook al in voor een verzorgingshuis. Misschien moeten ze dat weer invoeren

Dat kan ook nog steeds alleen kom je dan nooit aan de beurt. In feite kom je er alleen nog in met urgentie. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:46

Toen mijn ouderlijk huis verkocht werd op mijn 22e (ben nu 36) had ik nog niets van de woningstichting. Stond wel netjes vanaf mijn 18e ingeschreven. (gemeente Leusden) Heb 3 maanden particulier gehuurd. Een zolder in Amersfoort. €475 per maand. Keuken en badkamer delen. Na 3 maanden kreeg ik een 1 kamer woning aangeboden in Leusden. Dus terug gegaan. Kostte mij toen €250 per maand. Ik had dus geen slaapkamer of voor/achtertuin. Heb daar 3 jaar gezeten en toen opnieuw ingeschreven. Toen ik er 5 jaar zat weer gaan reageren omdat ik toch groter wilde en toen met 2 jaar deze woning in Achterveld gekregen. Kost mij nu na de huurverhoging van dit jaar €309 per maand. Ik heb een tuin van 9 meter diep en een slaapkamertje erbij. Mensen willen liever in Leusden wonen omdat er meer voorzieningen zijn dus kost dat meer. Achterveld is een klein dorp met 1 supermarkt. Andere winkels in Barneveld of Leusden die allebei op zo'n 6 km van Achterveld liggen.

Zit hier nu 9 jaar en in dec 2015 toch weer opnieuw ingeschreven. (inschrijving wordt beëindigd na accepteren van een woning). Ik maak tot nu toe geen enkele kans want ik verdien niet veel en er komen weinig huisjes vrij met 2 slaapkamers die ik kan betalen. De huizen die er staan beginnen vaak bij €700 en dat kan ik niet betalen. Zelfs met huursubsidie niet ben ik bang.

Ik hoop nog steeds op een andere baan dat een paar honderd euro per maand meer verdiendt zodat ik misschien toch nog iets groter kan wonen. Maar ik zit hier voorlopig goed. Huur is laag en mijn katjes kunnen lekker in de tuin.

Ik heb wel ruim €20.000 spaargeld dus ik zit ook stiekem wel eens te kijken naar kopen maar ik verdien te weinig voor een beetje normale hypotheek zelfs met die zak eigen geld...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:16

SusanH schreef:
Ja maar dan kun je overal toch wel een vangnet voor in gaan bouwen? Ik weet ook wel dat alle relaties kapot kunnen. Maar op het moment dat het mis gaat komt er heus wel een oplossing. Huren via een particulier. Of toch tijdelijk bij je ouders terug in huis bijvoorbeeld. Ik koop toch ook niet alvast een rollator omdat ik die misschien ooit nodig ga hebben?

Haha idd preventief inschrijven op een datingsite :')

He ja leuk, lekker bij mijn ouders met de kinderen. Of heul veul huur moeten dokken. Slim!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:18

Yup toen mijn relatie op instorten stond in 2016 meteen ingeschreven... Nu gelukkig alles weer goed, maar sta toch ingeschreven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:10

Particulier huren hoeft echt niet duurder te zijn, sterker nog toen ik van particulier ging huren bij de woningstichting was ik bijna 2 keer zoveel kwijt. Dat kon ik destijds zelf amper betalen met mijn full time baan in de zorg, en het was "maar" een 2 kamer appartementje van amper 40m2. Ik heb echt spijt gehad destijds van de verhuizing en had erge heimwee naar mijn studiootje. Ook al moest ik de keuken delen, ik zat daar 10 keer beter dan op de flat.

Wij hebben alles goed geregeld qua verzekeringen. Mocht mijn man komen te overlijden (wat ik niet hoop) kan ik hier makkelijk blijven zitten omdat ons huis niet op de max van ons budget gekocht is. Ook zonder baan kunnen we het wel een tijdje uitzingen, al moeten dan wel de paarden weg. Bij je ouders terug is maar een voorbeeld he, ik hoop toch wel dat de meesten hier een vrij uitgebreid netwerk hebben waar je in nood op terug kan vallen. Ik iig wel. En ons huis staat ook open voor wie van onze omgeving dat in nood nodig zou hebben. Ik ben door dit topic niet overtuigd geraakt om mezelf in te schrijven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:14

En toch heeft niet iedereen een vrij uitgebreid netwerk of willen mensen daar liever geen gebruik van maken. Ik wil graag zelfstandig / onafhankelijk zijn en dus een huisje kunnen regelen voor mezelf mocht dat nodig zijn. Toen de relatie met mijn ex eindigde had ik binnen 3 weken een leuk en betaalbaar huurhuis omdat ik al een poos ingeschreven stond. Woon daar nog steeds en ben er zo blij mee! Kon gewoon direct verder met mijn (nieuwe) leven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:02

Ik sta ingeschreven. Oorspronkelijk vanaf m’n 18e, maar door wisselingen en fusies e.d. is er ooit eens wat mis gegaan waardoor m’n wachttijd nu een stuk korter is.
Ik verwacht niet in aanmerking te komen door inkomen, maar wie weet is er ooit nood aan de man en dan heb ik toch maar vast die jaren staan.

Mijn schoonzus had ook zo’n inschrijving staan. Toen haar man een scheiding aanvroeg had ze daardoor voldoende wachttijd opgebouw om meteen een huurwoning toegewezen te krijgen. Voordeel daarvan tov urgentie is dat je nog twee keer nee mag zeggen. Bij urgentie dien je de eerste woning die je aangeboden word te accepteren anders ben je je urgentie kwijt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:58

SusanH schreef:
Particulier huren hoeft echt niet duurder te zijn, sterker nog toen ik van particulier ging huren bij de woningstichting was ik bijna 2 keer zoveel kwijt. Dat kon ik destijds zelf amper betalen met mijn full time baan in de zorg, en het was "maar" een 2 kamer appartementje van amper 40m2. Ik heb echt spijt gehad destijds van de verhuizing en had erge heimwee naar mijn studiootje. Ook al moest ik de keuken delen, ik zat daar 10 keer beter dan op de flat.

Wij hebben alles goed geregeld qua verzekeringen. Mocht mijn man komen te overlijden (wat ik niet hoop) kan ik hier makkelijk blijven zitten omdat ons huis niet op de max van ons budget gekocht is. Ook zonder baan kunnen we het wel een tijdje uitzingen, al moeten dan wel de paarden weg. Bij je ouders terug is maar een voorbeeld he, ik hoop toch wel dat de meesten hier een vrij uitgebreid netwerk hebben waar je in nood op terug kan vallen. Ik iig wel. En ons huis staat ook open voor wie van onze omgeving dat in nood nodig zou hebben. Ik ben door dit topic niet overtuigd geraakt om mezelf in te schrijven.

Mijn netwerk bestaat uit studenten of net afgestudeerden. En niemand dwingt je hé? Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken en ik snap dat het anders is als je geen kinderen hebt.

In geval van overlijden kan ik hier gelukkig wel blijven wonen, dat heeft mijn man goed geregeld met de notaris.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:48

Ik heb dit jaar een huis geaccepteerd en me meteen wee opnieuw aangemeld. Inderdaad met het idee van: het kost maar 10 euro per jaar en je weet maar nooit hoe het loopt.

Ik zou volgend jaar en als alles gaat zoals ik verwacht en hoop de rest van mijn leven, geen recht meer hebben op een huis van de Woningbouw, gewoon omdat ik teveel verdien om er aanspraak op te maken. Maar je weet nooit hoe het loopt en als het over een paar jaar toch ineens anders loopt, dan sta ik in ieder geval ingeschreven en kan ik verhuizen als ik wil.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:56

Ik kan vast wel ergens voor een weekje terecht, maar niemand in mijn netwerk ziet mij graag voor 5 jaar bij hen intrekken, tot ik een keer in aanmerking kom voor sociale huur. Zelfs mijn ouders hebben al eens aangegeven dat ik in zo'n geval niet welkom ben, en ik heb niet eens kinderen. Zij willen dat gewoon niet omdat hun hele leven dan op zijn kop staat op hun oude dag omdat ik mijn zaakjes niet voor elkaar heb.

Ik denk dat het altijd slim is om ingeschreven te staan. Ook al heb je pas een inschrijftijd van zeg 3 jaar, wat nog niet voldoende is om in aanmerking te komen, dan is een woningbouwvereniging toch eerder geneigd om haar best voor je te doen. Als je nooit lid bent geweest en dan opeens aanklopt dat ze stand te pede een huis voor je moeten regelen, dan hebben ze daar logischerwijs veel minder zin in.

Veel mensen vergeten dat woningbouwverenigingen geen overheidsinstellingen zijn en zich dus niets aan hoeven te trekken van jouw omstandigheden, en je nergens aanspraak op kunt maken als je geen lid van ze bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:23

LindyH schreef:
Ik kan vast wel ergens voor een weekje terecht, maar niemand in mijn netwerk ziet mij graag voor 5 jaar bij hen intrekken, tot ik een keer in aanmerking kom voor sociale huur. Zelfs mijn ouders hebben al eens aangegeven dat ik in zo'n geval niet welkom ben, en ik heb niet eens kinderen. Zij willen dat gewoon niet omdat hun hele leven dan op zijn kop staat op hun oude dag omdat ik mijn zaakjes niet voor elkaar heb.

Ik denk dat het altijd slim is om ingeschreven te staan. Ook al heb je pas een inschrijftijd van zeg 3 jaar, wat nog niet voldoende is om in aanmerking te komen, dan is een woningbouwvereniging toch eerder geneigd om haar best voor je te doen. Als je nooit lid bent geweest en dan opeens aanklopt dat ze stand te pede een huis voor je moeten regelen, dan hebben ze daar logischerwijs veel minder zin in.

Veel mensen vergeten dat woningbouwverenigingen geen overheidsinstellingen zijn en zich dus niets aan hoeven te trekken van jouw omstandigheden, en je nergens aanspraak op kunt maken als je geen lid van ze bent.

Dat verschilt per gemeente. In mijn gemeente is het wel een overheidsinstelling, wij hebben een gemeentelijk woningbedrijf.
Maar goed, ik ging net even kijken op de site en ik kan me niet eens inschrijven, want om in te schrijven moet je ook aan de inkomenseis voldoen en daar voldoe ik niet aan en met z’n tweeen al helemaal niet. Een aangezien we getrouwd zijn/samenwonen kan je je niet alleen inschrijven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:52

Ja, er is een wat aparte relatie met de overheid, want die heeft wel een flinke vinger in de pap. Net als bij de zorgverzekeringen eigenlijk.

Dat je je soms niet kunt inschrijven als je getrouwd bent of een bepaald inkomen hebt is reden te meer om je voor die tijd al in te schrijven. Als je die wijzigingen nooit doorgeeft word je er nooit uitgeknikkerd. En anders schrijf je je gewoon in in een andere gemeente waar het wel kan. Als de nood aan de man is maakt het toch niet uit waar je een dak boven je hoofd krijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:58

LindyH schreef:
Ja, er is een wat aparte relatie met de overheid, want die heeft wel een flinke vinger in de pap. Net als bij de zorgverzekeringen eigenlijk.

Dat je je soms niet kunt inschrijven als je getrouwd bent of een bepaald inkomen hebt is reden te meer om je voor die tijd al in te schrijven. Als je die wijzigingen nooit doorgeeft word je er nooit uitgeknikkerd. En anders schrijf je je gewoon in in een andere gemeente waar het wel kan. Als de nood aan de man is maakt het toch niet uit waar je een dak boven je hoofd krijgt.

Andere gemeente kan. Maar in eigen gemeente in dit geval dus niet omdat het een gemeentelijk woningbedrijf is, dus je wordt gewoon door het systeem gehaald :+

Maar goed, maak me toch al niet zo’n zorgen eigenlijk. Heb sowieso nog nooit ingeschreven gestaan en ook nooit in een huurwoning gewoond.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:01

Hier in Apeldoorn/Deventer/Zutphen en omliggende gemeentes/dorpen mag iedereen zich inschrijven. Inkomenstoets wordt pas gedaan als je een huis toegewezen krijgt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:13

Waarom zou je van je netwerk gebruik willen maken als je het gewoon goed kan regelen met een inschrijving?

Daarnaast kan ik door ziekte in het verleden geen levensverzekering afsluiten tegen een normale premie. Dus als ik overlijd moet mijn vriend de hele hypotheek overnemen. Mocht ie dan toch kleiner willen kan hij eventueel via de woningbouw huren.
Dus dat goed regelen bij overlijden is niet altijd voor iedereen een optie .

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:20

Ik heb me ingeschreven toen we in 2008 vanuit Duitsland weer in Nederland kwamen wonen. Ondanks dat mijn huwelijk toen gewoon nog in orde was heb ik gewoon jaarlijks verlengd. Vorig jaar bijna misgegaan omdat ik mijn rekeningnummer vergeten was om te zetten waar het jaarlijks automatisch van afgeschreven werd. Toen gelukkig het bedrag handmatig overgemaakt. Dus toen mijn man vorig jaar juli te kennen gaf te willen scheiden was ik erg blij met mijn ruim 9 jaar inschrijving. Ik had binnen no time een leuke sociale huurwoning.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:18

Ik sta al vanaf 18 ingeschreven en ben nu 26.
Eigenlijk zou ik voor de gein eens moeten bellen of ik binnen nu en mijn 30e nog in aanmerking zou komen voor een huis. :+
Ik denk dat ik tot mijn 32e geen kans maak,
Op tinder laatst hadden we het over sociale huur en dat ging ietwat droog.
“Tegenwoordig krijg je met 30 eens een huis, en ja dan moet je wel opschieten en gelijk beginnen met baby’s maken, anders ben je te laat.” :+ :')
Iets in die trant was het, maar er zat een aardige kern van waarheid in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:31

Maar als je vanaf je 18e ingeschreven staat en pas op je 30e een huis kan krijgen, en je dus nog thuis woont (want waar woon je anders) dan heb je in die tijd toch ook al wel genoeg gespaard om een huis te kopen :?

Ik begrijp niet zo goed waarom starters in een sociale huurwoning moeten, juist als je thuis woont en werkt vanaf je 16e heb je 10 jaar later wel genoeg gespaard mag ik hopen om een starterswoning te kunnen kopen zonder volledige hypotheek nodig te hebben. Of sparen de mensen tegenwoordig niet meer? Wij hadden p.p. wel zo’n 30.000-50.000€ gespaard toen we uit huis gingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:35

Dat mensen ergens betaalbaar kunnen wonen was een beetje het basisidee van woningbouwverenigingen :) Bovendien wil je je misschien niet meteen vastleggen op een specifiek huis met hypotheek als je je plek in het leven nog een beetje aan het zoeken bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:39

Shadow0 schreef:
Dat mensen ergens betaalbaar kunnen wonen was een beetje het basisidee van woningbouwverenigingen :) Bovendien wil je je misschien niet meteen vastleggen op een specifiek huis met hypotheek als je je plek in het leven nog een beetje aan het zoeken bent.

Maar je kan toch ergens een huis kopen, en als je ergens anders wilt wonen het huis verkopen en een ander huis kopen?

Eerlijk gezegd ken ik in mijn omgeving ook eigenlijk bijna geen mensen die langdurig in een huurwoning wonen.

Maar verder kan huren wel handig zijn inderdaad in noodsituaties. Maar eigenlijk lees ik hier bijna voor het eerst dat mensen ook jarenlang in een huurwoning wonen. Ik ken dat niet echt van in mijn omgeving. Of zou dat meer stads zijn?
Volgens mij zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning ook niet zo hoog als ik hier lees. Ik ken wel meerdere mensen die gescheiden zijn en die gaan dan in een huurwoning en dat was dan zo geregeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:42

verootjoo schreef:
Maar als je vanaf je 18e ingeschreven staat en pas op je 30e een huis kan krijgen, en je dus nog thuis woont (want waar woon je anders) dan heb je in die tijd toch ook al wel genoeg gespaard om een huis te kopen :?

Ik begrijp niet zo goed waarom starters in een sociale huurwoning moeten, juist als je thuis woont en werkt vanaf je 16e heb je 10 jaar later wel genoeg gespaard mag ik hopen om een starterswoning te kunnen kopen zonder volledige hypotheek nodig te hebben. Of sparen de mensen tegenwoordig niet meer? Wij hadden p.p. wel zo’n 30.000-50.000€ gespaard toen we uit huis gingen.

Omdat jongeren andere prioriteiten hebben dan jij? En omdat sommige mensen gewoon niet makkelijk aan een goede baan komen. Maar dat is een andere discussie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:44

verootjoo schreef:
Shadow0 schreef:

Maar je kan toch ergens een huis kopen, en als je ergens anders wilt wonen het huis verkopen en een ander huis kopen?

Eerlijk gezegd ken ik in mijn omgeving ook eigenlijk bijna geen mensen die langdurig in een huurwoning wonen.

Maar verder kan huren wel handig zijn inderdaad in noodsituaties. Maar eigenlijk lees ik hier bijna voor het eerst dat mensen ook jarenlang in een huurwoning wonen. Ik ken dat niet echt van in mijn omgeving. Of zou dat meer stads zijn?
Volgens mij zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning ook niet zo hoog als ik hier lees. Ik ken wel meerdere mensen die gescheiden zijn en die gaan dan in een huurwoning en dat was dan zo geregeld.

Minimaal 5 jaar of meer in den haag. Amsterdam spant de kroon.
Kijk maar eens naar de getallen die hier genoemd worden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:45

verootjoo schreef:

Wat dacht je van geen zekerheid met je werk hebben waardoor je geen zekerheid qua regio/woonplek hebt?

Van een huurhuis kom je makkelijker af dan van koop.