Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:58

Overigens nog even een lesje botanisch Latijn :+
De 'achternaam' van de boom (Robinia bijvoorbeeld) wordt met een hoofdletter gespeld, de 'voornaam' (in het geval van Robinia luidt die pseudoacacia) met een kleine letter. Een eventuele cultivarnaam wordt daar achter tussen enkele aanhalingstekens gezet en weer met een hoofdletter gespeld: Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera' als je het over de bolacacia hebt. Acacia is dus de (foutieve) Nederlandse naam van de Robinia.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:03

Ibbel schreef:
Overigens nog even een lesje botanisch Latijn :+
De 'achternaam' van de boom (Robinia bijvoorbeeld) wordt met een hoofdletter gespeld, de 'voornaam' (in het geval van Robinia luidt die pseudoacacia) met een kleine letter. Een eventuele cultivarnaam wordt daar achter tussen enkele aanhalingstekens gezet en weer met een hoofdletter gespeld: Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera' als je het over de bolacacia hebt. Acacia is dus de (foutieve) Nederlandse naam van de Robinia.

+:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:03

Bij bolacacia heb ik heel lang gedacht: "Wat the f** staat daar? Bo la kakia?" :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 11:27

Ibbel schreef:
Catalpa. Check. Heb ik ook (sorry). Die hebben overigens wel last van één of andere verwelkingsziekte, de mijne is er bijna aan onderdoor gegaan. Nu nog sterven er af en toe takken spontaan af, die ik dan snel afzaag in de hoop dat het virus zich niet verder verspreid. Ze kunnen er wel een zekere resistentie tegen ontwikkelen trouwens.
Ook pioenrozen hebben soms zo'n virus trouwens, net als esdoorns en clematis.

Ik ben nou toch stiekem wel benieuwd naar foto's van jouw tuin <3

We hebben hier in de tuin trouwens een lage beukenhaag met nog oude bladeren van vorig jaar er in. Ik dacht dat ik die ook moest snoeien en de bladeren eruit halen, maar ik kijk het een beetje van de buren af en zie niemand iets aan z'n beukenhaag doen. Hoort dat zo? :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:37

Gezellig, nog een tuin topic.

Hier begint de tuin na 4 jaar eindelijk een beetje leefbaar te worden. Voor ons was er 6 jaar niets aan gedaan dus alles overwoekert en enorme struiken.

Zal als het wat beter weer is eens een rondje foto's maken.

In de kippenren staan een paar fruitbomen (5 appel, 4 peer, 5 pruim, 1 sierolijf, 1 klein kersenboompje (verpoot opschot) en een perzik geloof ik) en in de groentetuin ernaast een grote kersenboom, nog een kleinere, een vijg en hazelaar. Langs de wei wat eiken, 2 walnoten bomen, wat Acer en kastanje.
In de tuin nog een pruim, perzik, een druivenstruik, wat Acer, en nog een berg maar daar kom ik zo snel even niet op :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:39

Volgens Romke van de Kaa (die vroeger een column in de NRC schreef, en ook in Groei en Bloei, en een tuincentrum in Ellecom had) is een beukenhaag geweldig, behalve dan dat als álle blad allang is opgeruimd en alle bomen allang groen zijn, die verrekte haag éindelijk een keer uit gaat lopen waarbij het blad dan eindelijk loslaat. En je dus eind mei nog een keer de bladblazer en de hark uit de schuur kunt halen.

Romke was/is een beetje een cynicus :+

Hij schreef ook dingen als: wegdromen bij de boeken van Elisabeth de Lestrieux, vergetend dat in je eigen tuin de schoffel met gemak tegen de brandnetels blijft leunen :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:08

Wat een leuk topic en wat komen er mooie planten/bomen en tuinen voorbij

Wij hebben oktober 2016 een bouwval gekocht en kunnen eindelijk aan de tuin beginnen we hebben iets meer als 400m2 waarvan 150m2 voor 50m2 zijkanten en de rest achter het huis wat we moeten aanpakken

Achter is deels betegeld en dat blijft voorlopig ook waarvan we dachten 10x12 met gras te doen en dan wat bloembakken erop (willen niet teveel uitgeven als alles af is over n jaar of 5 willen we het profecioneel laten doen)
Nu blijkt er Japanse 1000knoop in onze tuin te zitten
Nou forget it ik wou vandaag gaan frezen maar dat is dus alles behalve slim

Verder heb ik voor en zij wat hortensia staan achter issie helaas dood gegaan na het omzetten
Wij hebben tussen de bestrating en het nu nog zand (dadelijk hopelijk gras) hekwerk staan ivm de honden daar wil ik bakken aan hangen met leuke hang plantjes moet alleen nog even bedenken wat ik wil voor plantjes aangezien ik de gave heb om alles kapot te laten gaan :(:)

Voor zit heeeeeel veel klimop dus heb achter die Japanner wat nog erger is als klimop en voor de klimop hoe fijn *\o/*

Cayenne

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 12:11

Klimop kan echt prachtig zijn! Zeker die klimop die in de herfst rood kleurt.
Maar die zie je in NL helaas amper.
Wij hadden het in ons oude huis ook tegen de schutting aan (kwam bij de buren vandaan maar het groeide aan onze kant.) Er kropen geregeld teken door :r

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:58

Wat in de herfst rood kleurt is geen klimop maar wilde wingerd (Parthenocissus quinquefolia)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 13:09

Dit bedoel ik: staat online toch echt aangeschreven als rode klimop? :=
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:11

Dat is dus de Parthenocissus. En daarom is het dus zo handig om Latijnse namen te hanteren. Je mag 'm best rode klimop noemen, niemand die dat erg vindt. En je mag groene klimop ook groene wingerd noemen, als je dat zou willen. Alleen is de ene een Parthenocissus en de andere een Hedera :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:15

Grove dennebomen(dennen?) langs mijn weiland ipv elzen.
En rozebottelstruiken(wilde roos?) ipv bramen.
Zou een flink project zijn om de 25 bomen te vervangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:22

Ibbel schreef:
Volgens Romke van de Kaa (die vroeger een column in de NRC schreef, en ook in Groei en Bloei, en een tuincentrum in Ellecom had) is een beukenhaag geweldig, behalve dan dat als álle blad allang is opgeruimd en alle bomen allang groen zijn, die verrekte haag éindelijk een keer uit gaat lopen waarbij het blad dan eindelijk loslaat. En je dus eind mei nog een keer de bladblazer en de hark uit de schuur kunt halen.

Romke was/is een beetje een cynicus :+

Hij schreef ook dingen als: wegdromen bij de boeken van Elisabeth de Lestrieux, vergetend dat in je eigen tuin de schoffel met gemak tegen de brandnetels blijft leunen :D

Was het een Haagbeuk of een Beukenhaag :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:24

Beukenhaag. Haagbeuk (Carpinus betulus) houdt z'n blad korter vast en komt kaal de winter uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:55

Klimop hou er maar over op, onze tuinen waren overwoekerd met klimop, misschien plaats ik nog een voor een na foto.

Ik heb net de venca en een hortensia in de voortuin gezet

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:00

Ik zit te twijfelen of ik nog een blauwe regen wil. 2 jaar geleden heb ik er 1 geplant en die heeft zijn eerste winter niet overleeft. De toen ook geplante clematis doet het wel super.

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:01

Leuk, zo'n lesje plantennamen +:)+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:06

Ons huis had ook een overdaad aan klimop die 13 jaar lang ongedwongen zijn gang heeft kunnen gaan.
-O-

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels hebben we vrijwel alles weten te verwijderen, alleen de hardnekkige stronken moeten er nog uit maar dit gebeurt zodra we de schuttingen gaan vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:04

gaucho schreef:
Ik zit te twijfelen of ik nog een blauwe regen wil. 2 jaar geleden heb ik er 1 geplant en die heeft zijn eerste winter niet overleeft. De toen ook geplante clematis doet het wel super.

[ [url=m/zxcRUX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yesss
Hij ruikt hemels.
Die van mij heeft flink wat vorstschade opgelopen maar bloeit als een malle.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:46

Klimop is ook een soort onkruid zo snel als dat groeit. Wij hebben het op 1 plek. Heel vaak snoeien is het devies.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 17:05

Ibbel schreef:
Dat is dus de Parthenocissus. En daarom is het dus zo handig om Latijnse namen te hanteren. Je mag 'm best rode klimop noemen, niemand die dat erg vindt. En je mag groene klimop ook groene wingerd noemen, als je dat zou willen. Alleen is de ene een Parthenocissus en de andere een Hedera :+

Het ergste is nog dat ik het een blauwe maandag op school heb geleerd, maar het is zo goed als vergeten :=

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:10

Heerlijk topic ik lees mee! Net de 'onkruid' tussen de stenen weggehaald. De vorige bewoners wilden een low maintenance tuin en hebben alles bestraat, wij trekken er steeds weer wat stenen uit omdat we een ander idee hebben over mooi }:0
Bovendien vind ik dit echt niet low maintenance...

Bij ons ook een beukenhaagje, daar ben ik wel blij mee - en die bladeren in mei, ach so be it.

Wat er verder staat:
- klimhortensia (net gesnoeid en stekken gemaakt voor liefhebbers),
- blauwe regen (eigenlijk een boom, hoera voor marktplaats: vorig jaar erin gezet en slaat goed aan),
- vijgenboompje, appelboompje, pruimen boompje (de eerste in n pot, de laatste twee wil ik leiboompjes van gaan maken, laat ze maar leien :')
- een druif,
En nog wat meer laag spul.

We hebben plannen om de boel dus nog wat meer tuin ipv oprit te maken (voor en achter), dus alle inspiratie is welkom! Leuk om hier mee te lezen.