[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:00

Hoezo sorry? Dar is een topic toch voor. Marcella ken ik al een flink eind langer op bokt uit een oud topic over tinkers vandaar. :+

Ben ook zo blij met de molen en baal dat de grotere kapot is gegaan. Een oude man in elst gld maakt of maakte deze. Een exacte replica op schaal van zo ongeveer alle molens die in nl zijn gebouwd. Stevig materiaal. Draait soepel op de wind.

Voor nu nog he le maal niks gedaan :P . Hang nog lui op de bank met een paar even luie honden naast me. Moet zo toch echt wat gaan doen langzaam aan, zij willen er uit en nu het nog droog is de takken toch ook verschred en moet daarmee klaar zijn voor hondenvoer wordt gebracht. Met oordoppen en schredder hoor je geen deurbel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:15

Dat is zeker waar we kennen elkaar wel al langer had alleen geen tinker, maar nog wel een fjord. :o :j Weet ook steeds meer hoe het is met een falend lijf te moeten hebben helaas. :o -O-

Zonde dat de grote molen kapot is gegaan. Kijk wel op de moestuin naar de echte molens. :+

Hier ook nog niks gedaan hoor. En moet eigenlijk wel nog naar de moestuin ook nog verder met voorkant eruit zaaien van de compostbak (ijzer met handzaagje). En voor de rest onkruid plukken en eventueel water geven (stuk waar de aardappelen gestaan hebben te goed gespit). :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:36

Jeetje TS wat een werk en wat een verschil. :Y)
Goed je best gedaan!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 16:18

Zo even een schop omhoog, achtertuin is niet veel aan gedaan sinds die tijd, wat kleine dingen maar door vakantie schouderlast en het weer ligt dat nog op me te wachten dus. Wat nu gedaan moet worden vergt veel spierkracht en zwaar gereedschap en dat heb ik niet. Aangezien nu wel duidelijk is dat ik blijf hangen waar ik nu hang ook maar begonnen met de voortuin van de week,

Heel langzaam ivm flinke schouder last en buikgriep van de week. De voor fotos zwerven geloof ik ergsns in het topic rond al. Wel vergeten te maken ook.

Maar er moest hoe dan ook gesnoeid worden, siergras moest kort. De rozen gesnoeid en onkruid weghalen.voortuin was toen we hier kwamen wonen vooral grote buxus en conifeer. Langzaam aan is ie leger en leger geworden, drie jaar geleden al een flinke aanpak gehad maar het blijft te bewerkelijk.

Na het snoeien van de wilde roos die er staat bedacht ik, nu is border leeg en die wilde roos is te onderhouds gevoelig. Die gaan er dus uit. Hekje wat er staat ivm kattegenhouden is aan vervanging toe maar doe ik nu nog niet.

Border is breed genoeg om er nieuwe rozen te planten op een andere plek. Vandaag gekocht twee stamrozen een oranje gele en een roodgele met geur. Verder twee groenblijvende planten die rood blad geven in de winter, en een pot met twee vijgen. Heb nog paar jonge hostas liggen en viooltjes en bloembollen zomer bloeiers in geel en wit.

Enige zorgenkind is een peer. Die heeft wel peer gegeven maar houdt niet zo van pal zuid. Twijfel of vijg daar neerzetten of die aan zijkant in border.

Voortuin is nu een mix van rots siergras twee laurier op stam. Hemelsleutel, heel oude lavendel, roos, een sering nog een rest grote buxus drie siernaaldstruiken en yuccas. En een japanse esdoorn met rood blad.

Ligt op pal zuid en is bloedheet in de zomer. Ligt sierbestrating waar ik steeds ruzie mee heb. Onkruid blijft erdoor komen, moet ik nog wat op verzinnen.

Wat ik dus wil doen is de zijborder nu leeghalen en de twee naaldstruikjes verdelen breder over het stuk. De bloembollen die er nu inzitten mogen bljven. De gwee stamrozen ook daar neerzetten en de twee groene struikjes, bij de peer staan zichzelf uitgezaaide zwarte grasjes die kan ik al vulling gebruiken.

Aan de voorkant waar nu sering, oude lavendel een roze roos grote sierden struik en de twee lauriertjes op stam. Daar wil ik de hosta gaan neerzetten omdat daar wel schaduw is. Rond de esdoorn ligt net als bij siergras grind miet vernieuwd worden, daaromheen liggen rotsen. Wil daar jonge lavendel oid neer gaan zetten. Helemaal rechts is lastig daar stond eenmega conifeer. Stuk stam doet nu dienst als plantenbak houder.maar de wortels maken planten erg lastig. De yucca gaat net. Daar staat hemelsleutel, een hoog geel bloeiend iets. Maar stukje daarcoor stonden twee p,aten die dood zijn. Hekje is aan vervanging toe,

Ok paar fotos al waar ik nu ben.

Afbeelding

Afbeelding

Stapel snoeihout. Aanhangwagen is weer leeg van paardenspullen sinds vanmorgen kan dus weer volgeduwd worden

Afbeelding

Siergras dat nu weer kort is, in de zomer groen/wit gestreept.

Afbeelding

Mer1980

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:29

Leuk dat je het project toch voortzet :D het is wel een heel karwei zeker met een lijf wat niet meewerkt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 16:45

Ik zal wel moeten, miet toch minder werk hebben uiteindelijk. Merk nu achter al. De kant die klaar is vergt weinig werk. Als dadelijk daar de bodembedekker goed groeit nog minder. Voor dan dus ook wel groen en bloemrijk maar minder onderhoud. Nu meeste werk aan die rottige bestrating waar oa zuring hardnekkig opkomt. -O-

O ja mijn molen achter |( stormschade. Hoop in de lente er nog iets van te kunnen maken, die ligt nu half gedemonteerd op een rustige plek

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:29

Wat leuk, je gaat weer verder. Kam ik weer volgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:13

Nou ja verder :+ technisch gezien klopt het niet natuurlijk. Dit is niet de achtertuin maar ook een oerwoud. -O- achtertuin moet ik nu wachten tot ik grote zware mannen met zwaar materieel beschikbaar heb. Na de vakantie zeker.

Maar ook hier bestrating op rare plekken, kreeg meteen een deja vu, {:)-:( maar de wilde roos is er allemaal uit, idem eerste deel van de oude lavendel en ook het tijdelijke gammele zijhekje.

Fotos komen zo eerst hapje eten

Edit zo eten op.

Ik ben nu zover dus. Zijkant border kaal die dus in de lengte verdeeld is in twee stukken door een opsluitband rand van huis tot straat waarom geen idee 8)7

Halverwege

Afbeelding

Nu zo

Het "groene" dat je ziet om het rechthoekje heen is dus sierbestrating dat me tot wanhoop drijft. -:(-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo was het eerst, niet veel,fotos maar geeft een idee

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:03

Wow, dat begint weer netjes te worden zeg! +:)+

Ik hoop wel dat de vorst nog even weg blijft, want die bloesem op je laatste foto zit er net zo mooi aan :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:19

Die is van voorjaar afgelopen jaar. Onderste drie was de situatie en zo is het als het groen is. De siergras is nu een spbrukn stompje. Geen blaadjes nog te zien, nog even en amandel,is de eerste. Peertje vindt voortuin niet fijn, moet verplaatst naar achter of gv. Komt vijg voor in de plek die houdt keer van bloedhitte en felle zon.

De linkerkant met siergras en de japanse esdoorn en de roodbladerige laurier blijven zoals het is. Moet alleennieuwe bodembedekking op. En eventueel paar kleine plantjes achter siergras. Die is twee jaar geleden al aangepakt. :j de rechterkant waar ik nu bezig ben moest nog. Staat ook halve buxus nog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 13:56

Even pauze. Werkplek is nu leeg en schoon. Materiaal voor hekje ligt klaar en samen met buurman de grens bepaald en meteen voor hem deel van zijn halfdode conifeer weggehaald vast. Ik heb nu betere wrrkplek ruimte in aanhangwagen en scheelt hem over poosje wat afvoer en werk.

Afbeelding

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:41

karuna schreef:
Verder twee groenblijvende planten die rood blad geven in de winter,

Dat zijn glansmispels, als ik de foto’s vanuit het raam erbij zie. Oersterke planten/struiken. Hier in zeer arme, zure grond al meerdere keren verplant en volledig teruggesnoeid. Blijven het doen :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 15:25

Ha die staan er al. Blijven het goed doen altijd. Gaat om twee lage groen/rode die in kruiwagen staan.

Grond is een mix van zware rode rivierklei met iets erdoor rodos hei en buxus doen het ook altijd goed. Zuur idd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 19:53

Lijf is niet blij meer met me. Ben zwaar mijn grens over gegaan maar ik ben aardig eind opgeschoten. Dit kan zo weer even blijven liggen.

De peer moet er nog uit en vervangen worden door een vijg. Vierkantje moet dan leeg grind opzij en de zwarte grasjes verder even eruit. Vijg erin en weer opbouwen. Dan de rest van de bestrating leegmaken weer. En er is nog een rode stamroos onderweg. Die staat nu nog in het oosten.

Heb heel veel zwarte grasjes kunnen splitsen waardoor alles mooi dadelijk bodem kan bedekken, er staan ook hostas rond de sering en wat extra lelie daar. En gerecyclede narcisjes.

Morgen een dag rust. Honden lekker lang uitlaten razen en daarna sauna.

Scheiding met buurman

Afbeelding

Lege border

Afbeelding

Plantjes uitzetten

Afbeelding

En klaar zo n beetje, bestrating weer zichtbaar. Dat rechts naast vak is vervuild grind. Moet gezeefd gespoeld worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste kruiwagen met zooi. Aanhangwagen bijna vol weer.
Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:31

Wauw!!! Respect hoor, wat een verschil. Daar mag je heel trots op zijn!

Veel plezier morgen!

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:40

Dat is netjes geworden! +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:05

Ben ook helemaal gesloopt nu schouder doet niet veel meer. Maar ben trots op mijn werk vooral hekje ook al is ie niet perfect. Net gedouchrd zand uit huis gezogen honden gedaan vlees staat nu te bakken voor in de soep met brood.

Hekje is gemaakt van de vlonder van achter die eruit is gehaald. Had geluk met de stukken. Een strookje van 20 cm te kort maar niet hoeven zagen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:51

Hoef niet altijd perfect te zijn als het maar functioneel is. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:57

Klopt maar ik heb iets met rechte lijnen en zo :') en korte bovenste plank loopt iets op -O- maar ja moet het doen met de palen die er stonden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:01

Ik moet op de tuin nog een laag rot paaltje uitgraven, maar nu eerst huis afmaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 22:16

Rotwerk altijd. Huis tjsa moet nog steeds maar wil eerst tuin afhebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:20

Ach bijna verhuist (en zo goed als alles zelf gedaan). Maar tuin is als het goed is voor de vorst nog gespit heb het namelijk laten doen aangezien ik even andere bezigheden had. Kan ik straks ook volledig ingezet worden met werken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:39

wauw dat is echt opgeknapt zeg! Je bent goed bezig, nu even rustig aan doen voor je lijf, maar je mag met recht trots zijn!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:23

Zo zondag heerlijk in de sauna gezeten. Maandag echo van schouder was niet echt grappig en heeft me een paar dagen stil gezet. Vandaag nog niet echt heel ok maar gezien de kou komend weekend moest er toch echt eea gedaan worden weer. :j

Ben weer een stapje verder. Laatste stamroos staat (ondanks goed opmeten toch een stukje kleiner, :+ de pot was groter hihi niks aan te doen mooie roos blijft lekker staan).

Peer is eruit en ligt al in bus voor de reis naar zijn nieuwe stekje. Net als wat zwarte grasjes.

Vijg geplaatst. Kon niet in het midden van het vak door een wortel van een oude struik van vorige bewoner.
Lavendel erin, zwarte grasjes en hennep als afdekker. Houdt mooi de vorst even tegen.

Het grind gaat uiteindelijk naar achter. En wat extra bestrating schoongemaakt weer.

Voor nu weer even genoeg en weer paar dagen rust, er liggen nog zomerbollen te wachten maar die kunnen nog wel even blijven liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:30

Lekker bezig Karuna. Je buren zullen er ook wel blij mee zijn lijkt me