Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:58

Stof op kasten etc, het zal me echt jeuken :+ ligt mij daar prima
Ik werk parttime, moet naar paard en de honden tevreden stellen , ik stofzuig dagelijks omdat er anders geen doorkomen aan is
Doe gebruiksoppervlaktes af bij gebruik(tafels en aanrecht voor en na gebruik)
Dweil 3 keer per week waarvan 1 maal met dettol en dan zit het mij zalig

Al had er hier een kleine rondgelopen of gekropen dan zou ik waarschijnlijk wel dagelijks dweilen en bij allergieën (stof) dan snap ik dagelijks stoffen etc allemaal wel, maar verder ik ken verrekte weinig mensen met kinderen (ook kleintjes) die de tijd hebben of willen nemen om dagelijks de boel helemaal af te nemen / stoffen etc

Edit : soms stofzuig ik idd wel 2 keer , maar dan hebben jut en jul er echt gewoon een paasei van gemaakt

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:59

Ons schoonmaakschema:

Keuken
-oppervlaktes na iedere keer koken
-kastjes 1x per 2 weken
-koelkast, vaatwasser en magnetron, 1x per week van binnenkant

Stofzuigen en dweilen doet mijn man tijdelijk ivm mijn zwangerschap dit gebeurt 2 a 3x per week. Als we aangekondigde visite krijgen of oppaskindjes langs zijn geweest gebeurt dit extra

Wc iedere 2 dagen
-dettol op oppervlaktes
-met schuurmiddel sanitair
-chloor door de wc

Badkamer zijn we wat slordiger in omdat deze goed geventileerd is en niet echt heel vies wordt deze doen we gemiddeld 1x per 1,5 week ligt eraan hoe vies ie is.

2x per week alles afstoffen en daarna afnemen met allesreiniger

Iedere dag een doekje over de tafels

Iedere dag afval wegbrengen

Iedere dag wasjes draaien

Bed minimaal 1x per week verschonen

Wij zijn met 2 volwassenen en geen huisdieren. 2 kamer appartement van +- 70m2

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:00

Simoonzel schreef:
Wauw. Ik heb niet eens een dweil. :')

_O-
Dit dus. :+

Ik was van de week helemaal trots op mezelf dat ik voor het eerst in de meer dan 2 jaar dat we hier wonen de ventilatieroosters schoongemaakt had... Onterecht, blijkbaar.

Mensen met kinderen en een schoonmaakobsessie: zijn je kinderen niet direct ziek als je eens bij iemand op bezoek gaat die niet drie keer op een dag poetst? Volgens mij kweek je met overdreven schoonmaakgewoontes kinderen die echt nergens tegen kunnen :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:08

Ik ben 70u p/week weg van huis, dus veel schoonmaken doe ik niet. Geen kinderen hier, wel een partner en heel erg verharende kat. Mensen zullen mij ook wel vies vinden :+

- Beddengoed wordt 1x per week gewisseld;
- Stofzuigen dagelijks (want een altijd-verharende kat);
- Wc wordt gewoon bijgehouden, iedereen weet de borstel te vinden :+ Tussendoor af en toe doekje erover;
- Keuken: na het koken gaat er een doekje over (kost nog geen minuut);
- Afval gaat weg wanneer het nodig is, ondergrondse container voor de deur dus dat is makkelijk.

Schoonmaken kost me dagelijks 5, of maximaal 10 minuten. Echt niet meer dan dat.

En eens in de 2 weken komt onze schoonmaakster. Zij doet de hele keuken en badkamer grondig. Daarnaast dweilt ze het hele huis. Ze is goud waard.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:05

watchthesky schreef:
Simoonzel schreef:

_O-

Ik was van de week helemaal trots op mezelf dat ik voor het eerst in de meer dan 2 jaar dat we hier wonen de ventilatieroosters schoongemaakt had... Onterecht, blijkbaar.

Mensen met kinderen en een schoonmaakobsessie: zijn je kinderen niet direct ziek als je eens bij iemand op bezoek gaat die niet drie keer op een dag poetst? Volgens mij kweek je met overdreven schoonmaakgewoontes kinderen die echt nergens tegen kunnen :=

Ik weet niet of het zo is, maar ik ken iemand die ook vrij overdreven poetst en die kinderen zijn om de haverklap ziek. Ook overdreven handjes wassen etc. :+

Maar zoals ik al eerder zei, mensen moeten lekker doen waar ze zich goed bij voelen. Zij moeten immers in die situatie wonen, of je nu veel of weinig poetst.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:09

watchthesky schreef:
Simoonzel schreef:

_O-

Hahaha ja zo ben ik dus ook. Beetje resistentie opbouwen _O-
Als ik van 8 tot 5 de deur uit ben sta ik ook echt niet te popelen om even het hele huis ondersteboven te gooien en alles te soppen. Snap het nut ook niet echt want het wordt toch allemaal weinig gebruikt. Maar ik zou er wel een gewoonte van mogen maken om de keuken wat vaker te soppen. :=

Anoniem

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:11

Vroeger had je al die dingen als dettol ook niet eesn volgens mij. Ik gebruik ook geen dettol, dr is hier al een flinke poos niet gedweild omdat ik met mijn been in het gips zit. Maar dr is niks te zien op de vloer. Vlekjes poetsen we sowieso al meteen even weg, en met die draadloze stofzuiger is alle stof ook zo weg.. kind heeft eigenlijk nooit wat (behalve een verkoudheidje van de opvang, of een kinderziekte die ze sowieso wel krijgen).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:38

Ik las net iets over je beddengoed 1x per maand (of minder) verwisselen. Dat vind ik écht heel erg vies := := Mijn beddengoed gaat 1x per week in de was, in de zomer als het heel warm is vaker. Je ligt er al gauw 8 uur per dag in, zweet etc en om daar dan een maand in rond te wentelen... IEUW.

Stofzuigen gebeurt hier om de dag, douche en wc 1x per week en keuken houd ik gewoon elke dag bij. Kattenbak haal ik 2x per dag leeg. Als ik met de stofzuiger door het huis hol haal ik die ook even over de kasten, bank etc. Ramen lap ik dan weer zelden. Echt zélden. Binnenkort maar weer eens doen, is toch al gauw een jaar geleden :')

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:46

watchthesky schreef:
Simoonzel schreef:

_O-

In ons geval is dat niet zo, onze dochter is in 3 jaar 6x verkouden geweest en heeft 2x koorts/griep gehad. (Ook maar 2-3 dagen max)

Maar goed, ze gaat wel 3x per week mee naar stal en ze gaat elke dag mee met honden uitlaten.
Knuffelt de kat als ie net van buiten komt. Ook zo met de honden.
Pakt het konijn en de cavia zo op (leven buiten in de tuin).
Ze wast dr handen alleen als ze super vies zijn (op stal/tuin) of als ze plakkerig ofzo zijn... ná het plassen alleen als we gaan eten.
En dan met gewone handzeep zonder desinfecterende spul erin.

Ze heeft een onwijs goede weerstand, zeker als ik kijk naar de rest van de kinderen uit haar peuterspeelzaal klasje en de kinderen uit het dorp.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:02

Ik kan het artikel niet terugvinden, maar er schijnt wel een oorzakelijk verband te zijn tussen veel schoonmaken en allergieopbouw.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:07

Klopt, veel schoonmaken is niet gezond. Vooral met desinfecterende middelen niet.
Maar weinig ook weer niet meteen goed :)
Zeker als je dieren is huis hebt is regelmatig stofzuigen toch ook wel lekker. En een keer nat ook wel.
In je huidschilfers rond draaien in je bedje is ook niet direct gezond.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:11

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:23

Deze vond ik wel toepasselijk... Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:40

Goof schreef:
Ik vraag me af of de mensen die dagelijks stofzuigen, dweilen en schoonmaken ook fulltime werken?

Dat vraag ik mij ook af!

Bij mij gaat de robot dagelijks het huis door maar als ik om 9 uur eindelijk eens kan eten dan wil ik om half 10 echt niet nog 'even' dweilen etc. Ik doe 1 taak per dag en in het weekend alles uitgebreid maar dagelijks stofzuigen en dweilen gaat echt niet lukken. 40 uur werken, reistijd, 2 honden en 4 paarden. Ben blij als ik 's avonds kan gaan zitten om te eten :+

Ik heb dan ook een bord hangen met een mooie spreuk:
A clean house is a sign of a wasted life.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:52

Ik doe dagelijks:
Aanrecht en kooktoestel, tafels (salon en eet), vuilnis/papier in de bakken buiten, vaatdoek vervangen, afwas gelijk na het eten in de vaatwasser en pannen met de hand.

1x per week: toiletten, wastafels, alles stofzuigen, trap nat afnemen, kachel schoonmaken, planten water, dweilen indien nodig, bed verschonen
1x per 2 weken: badkamer geheel, overige ruimtes alles nat afnemen (ook deurklinken, plinten met de stofzuiger, kussens uit de bank enz.

Verder laten we door de week onze robot stofzuiger er boven een keer door lopen en beneden een keer.

Ramen lappen zodra het vies is (wat buiten achter om de week is en voor zo'n elke 6 weken), binnen om de 3 maand.

Was, strijk ed doe ik gewoon tussendoor. Zorg dat er nooit veel licht, kwestie van bijhouden.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:59

Ik werkte 40u per week(ziek door zwangerschap) en wij hebben 5 paarden die elke dag gevoerd, gemest, buiten/binnen gezet moeten worden. Mijn vriend werkt 40u of meer..

Thuis hebben we 4 katten.

Bij ons gaat het beddengoed gem. 3x per week de was in, badkamer 1x per week en dagelijks keuken, stofzuigen, dweilen(ook plinten, grepen, vensterbanken en kasten/tafels gaat doek langs) en toilet.

De reden dat ons beddengoed vaak de was in gaat komt o.a door de katten en mijn zwangerschap (zweten).

Door zwangerschapsklachten mag ik niks meer en komt alles op mijn vriend aan..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:02

Appartement met 1 tot 2 personen. Eigenlijk alleen in de avonden thuis. 2 konijnen en een kat in huis. Hier dagelijks of om de dag stofzuigen vanwege de haren van de dieren, doe dan wel meteen alle ruimten. wasbak en douche altijd na het douchen en tandenpoetsen even uitvegen en 1 keer per week goed. wc 1 keer per week, maar dan heb ik hem hooguit 10 keer gebruikt. Dweilen eens per 2 weken? Schoenen gaan altijd direct uit bij binnenkomst. Keuken wordt gewoon na het koken schoongemaakt en afwassen 1 tot 2 keer per dag. Ramen enzo is dan weer echt zo'n sporadisch klusje.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:08

Goof schreef:
Ik vraag me af of de mensen die dagelijks stofzuigen, dweilen en schoonmaken ook fulltime werken?

Jep! mijn moeder werkt fulltime, maar ze is zzp'er in ons huis ( pedicure ) dus dan is het wel makkelijker om tussen door nog even een wasje erin te gooien, of een dweil door t huis

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:15

Toen ik nog fulltime werkte deed ik niet dagelijks stofzuigen. Wel twee keer.
Maar wel elke week het bed verschonen en ook elke week dweilen. En ook 1 keer in de week even door de douchecabine en dweilen van de vloer in de badkamer.
En nam ik de vensterbank in de huiskamer en slaapkamer, de (nacht) kastjes enz even af met een natte doek.
Als je op zaterdag ochtend eens 3 uurtjes bezig bent heb je erg veel gedaan hoor :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:47

Cerastes schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen hoor.

Maar ben het met de meeste wel eens dat jullie ERG weinig schoonmaken...
Bijna vies vind ik het...zelfs voor mensen zonder huisdieren en kinderen... >;)

Stofzuigen, afstoffen en de afwas gebeurd hier minimaal 1x per dag!!
Dweilen en de toiletten om de dag (behalve de gang, die doe ik 1-3x per dag).
De buitenkant van de kasten en tafelpoten en stoelen gebeurt ook wel 2x per week.
Bedden verschonen en de badkamer schoonmaken gebeurt 1x per week.
Wassen doe ik meestal een paar dagen achter mekaar en dan weer een paar dagen niet.

Edit: spinnerag weghalen doe ik meestal maar 1x per maand.
En onder/achter de bank/kasten (lastigere plekken) is wel veel minder vaak hoor...eens per 2 mnd ofzo :=

Mag ik vragen waarom je 2x per week de buitenkant van de kasten en tafelpoten en stoelen afneemt? Heb je kleine kinderen die daar met hun handjes aanzitten?

Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan (kastdeuren wel, maar tafelpoten...?)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:58

Scheelt onwijs of je alleen bent of samen en huisdieren/kinderen hebt.

Ik werk 32 uur en mijn vriend ook. Wel beide onregelmatig.

Bij mijn moeder werd elke dag gestofzuigd/gedweild met de labrador en 5 man in huis. Ook grote schoonmaak om de 2/3 dagen, toilet vaker in de week.
Toen ik alleen woonde stofzuigde ik als het nodig was, eens in de twee weken. Dweilen amper aangezien ik altijd op sokken loop.
Nu met 2 personen gaat het veel harder. Vuilnisbakken zijn sneller vol, afwas is teveel om te laten staan en ook de douche/badkamer e.d. word 2 x zo snel vies.

Streven is ook om 1 x in de week de toilet/vloer/alles te ontstoffen etc. Afwas houden we dagelijks bij, de was wanneer er genoeg is voor een nieuwe ronde om het een beetje bij te houden en het bed ook 1 x per week.
We wonen nog kort samen en werken allebei onregelmatig. DUs niet echt een vast ritme. Als het nodig is pakken we het op. Ik merk wel dat ik meer van de details ben (klinken, randjes, televisie ontstoffen, binnenkant koelkast, buitenkant kastjes e.d.) en mijn vriend meer van het oppervlakkige dus stofzuigen, het bed, de was e.d. pakt hij sneller op. Maargoed misschien vrouw eigen haha.

Wel streek hij alles, naar mijn idee ook onnodig dingen zoals truien e.d. Ik alleen het hoognodige wat kreukt zoals blousjes. Toen hij hier kwam wonen gezegd dat hij wel echt zelf mag strijken. Valt mij op dat als ik alles netjes opvouw op zijn tafel het vaak niet opnieuw gestreken word (truien e.d.) maar alleen de kreukel dingen voor een nette avond op de dag zelf.

Ik stoor mij er wel aan als er rommel ligt in huis, dus het liefst heb ik alles opgeruimd voordat ik weg ga. Heb er een hekel aan in een zooi thuis te komen.

Toch kan ik mij aan sommige dingen echt niet storen. Ik heb de ramen nog nooit gewassen hier (huur appartement), mijn plintjes liggen los in de gang ivm oude waterschade dus die zouden vervangen moeten worden en mijn klerenkast is vaak een zooi haha.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 13-03-17 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:05

laetitia schreef:
Cerastes schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen hoor.

Maar ben het met de meeste wel eens dat jullie ERG weinig schoonmaken...
Bijna vies vind ik het...zelfs voor mensen zonder huisdieren en kinderen... >;)

Stofzuigen, afstoffen en de afwas gebeurd hier minimaal 1x per dag!!
Dweilen en de toiletten om de dag (behalve de gang, die doe ik 1-3x per dag).
De buitenkant van de kasten en tafelpoten en stoelen gebeurt ook wel 2x per week.
Bedden verschonen en de badkamer schoonmaken gebeurt 1x per week.
Wassen doe ik meestal een paar dagen achter mekaar en dan weer een paar dagen niet.

Edit: spinnerag weghalen doe ik meestal maar 1x per maand.
En onder/achter de bank/kasten (lastigere plekken) is wel veel minder vaak hoor...eens per 2 mnd ofzo :=

Mag ik vragen waarom je 2x per week de buitenkant van de kasten en tafelpoten en stoelen afneemt? Heb je kleine kinderen die daar met hun handjes aanzitten?

Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan (kastdeuren wel, maar tafelpoten...?)

Wij hebben 1 hond die overmatig kwijlt...helaas...dus als ie dan een keer zn hoofd schud om het kwijl te verwijderen dan vliegt dat lekker overal tegenaan...vooral dus tegen de lage kasten en tafels enzo..

Edit: strijken doe ik dan weer nooit! Ramen wassen gebeurt ook maar 2x per jaar...
Koelkasten doe ik ook maar 1x per 6-8weken..

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:23

Ik heb 3 honden in huis, als ik weg ben dan zitten ze in de bijkeuken, als ik thuis ben door het hele huis + buiten.

Ik stofzuig om de dag eigenlijk, dweilen 1x per week, wc ook 1x per week (af en toe ff gauw glorex er bij in), aanrecht doe ik gewoon dagelijks inderdaad, en dan bed verschonen 1x per paar weken, douche echt helemaal schoon maken 1x per maand ongeveer.

(ik woon overigens alleen met mijn honden, geen man/kinderen)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:30

Hier gelukkig geen huisdieren en ik houd alles bij. Als ik kruimels op de vloer heb dan pak ik de kruimeldief even. Verder 1 x per week stofzuigen, 1 x per week de Swiffer erdoor. 1 x per week stoffen op de gangbare plekken. WC's 2 x per week, even de borstel erdoor met chloor en een doekje over de bril. Vloeren met nat doe ik niet zoveel, is ook niet nodig omdat we binnen geen schoenen dragen en geen huisdieren hebben. Bedden ongeveer eens in de 2 weken, ligt er een beetje aan. 's Zomers meer dan 's winters.
Keukenkastjes aan de binnenkant doe ik dus echt zelden. Wat valt daar te poetsen dan? Net als in de koelkast. Lekken al die flessen en etenswaren dan? Mijn koelkast is eigenlijk altijd schoon, wat moet ik daaraan poetsen?
Ramen doe ik 2 x per jaar ofzo. Je draait je om en ze zijn weer vies, daar begin ik niet eens aan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:31

Cerastes schreef:
Wij hebben 1 hond die overmatig kwijlt...helaas...dus als ie dan een keer zn hoofd schud om het kwijl te verwijderen dan vliegt dat lekker overal tegenaan...vooral dus tegen de lage kasten en tafels enzo..

Edit: strijken doe ik dan weer nooit! Ramen wassen gebeurt ook maar 2x per jaar...
Koelkasten doe ik ook maar 1x per 6-8weken..

Aah dat verklaard het! Ik voelde me al weer een viezerik :Y) .

Ik heb wegens mijn burnout en vitamine B12 tekort sinds december een schoonmaakster die 1 x 2 weken 3 uur alles grondig schoonmaakt. Met name de badkamer en de keuken pakt ze dan aan. Ik heb daar helaas zelf geen kracht meer voor.
Tussendoor poets ik wat ik tegen kom, zo vind ik dat de schoonmaakster wat minder nauwkeurig is met kastjes afnemen en het koffiezetapparaat schoonmaken dus dat doe ik nog een keer tussendoor.

Wassen jullie ook de badmatten regelmatig uit? Ik moet het vaker doen, maar ben er te laks in.