Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:07

Dank u!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:50

gerpiegorp schreef:
Heeft iemand hier een tip om schoenen te desinfecteren? Ik ben in aanraking geweest met schurft (cavia's) en ben met mijn domme hoofd in het hok gaan staan met mijn schoenen (moest hem schoonmaken). Ze kunnen niet in de was :D

Hoe moeten materialen schoongemaakt worden?

Wasbaar textiel moet u minimaal 10 minuten wassen op ten minste 50°C. Moeilijk of niet wasbaar textiel en spullen (pantoffels, knuffels) moet u bij voorkeur 3 dagen op kamertemperatuur (18-20°C) bewaren in een afgesloten plastic zak of 3 dagen in een plastic zak in de vriezer (-18).
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ft_scabies

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:15

Heeft iemand hier misschien de gouden tip om witte, leren schoenen schoon te maken? :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:45

Niet om ze schoon te maken, maar wel om ze schoon te houden :) de crepe spray voor leder :) werkt super goed!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:26

Ik doe de neuzen van mijn Allstars altijd met jif.
Dan zijn ze weer helemaal wit.

De schoenen zelf met driehoek groene zeep en een tandenborstel. Daarna goed uitspoelen

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:50

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:52

Baking soda en water er op smeren wou geloof ik wel helpen :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:09

Als je allstars eerst in de wasmachine gooit en dan in een bak chloor laat weken zijn ze helemaal perfect nieuw wit.

Mijn adidas superstars zijn ook wit en heb ik ook in de wasmachine gehad, na 2 maanden in blanes gewerkt te hebben. Waren weer spier wit :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 04:49

Ja ik heb dus ook schoenen van Adidas maar ik durf ze niet in de wasmachine te gooien :=

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 06:13

Iemand nog tips tegen een snurkende vriend? Behalve een kussen op z'n gezicht duwen?! _-:( :x O:)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:16

karuna schreef:
Hier na oa kaas en nog iets wat ik nog niet heb kunnen vaststellen helaas wat dat is. Ik kan niet tegen lactose maar heel soms kaas ging wel. Alleen geven die dus afgelopen jaren opeens nare onderhuidse krengen op erg ongelukkige pijnlijke plekken. En sinds een tijdje dus nog iets wat het veroorzaakt. Binnenkant lies, schaamlip of daar waar onderbroek rand zit bij overgang bil, in mijn neus of oor. Op andere plekken dus nooit. Echt heel erg pijnlijk en zitten is soms dan echt een probleem. Vaak komen er meer in een groepje bij elkaar te zitten. %)

Oude kaas is van nature lactosevrij :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:25

Smee__ schreef:
Ja ik heb dus ook schoenen van Adidas maar ik durf ze niet in de wasmachine te gooien :=

Als ie heel erg snurkt naar de dokter sturen. En anders toch dat kussen :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:27

Weet iemand een makkelijke, goedkope manier om motorolie van klinkers te verwijderen? Onze bejaarde auto was even incontinent en heeft dus staan druppen >;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:29

Smee__ schreef:

Niet te vaak doen maar een keer kan best :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:32

Flowerbomb schreef:
De tip van het vaatwastabletje in de wasmachine klinkt goed. Doe je het tabletje dan in de wasmachine zelf of gewoon in het wasmiddel bakje?

gewoon in de trommel gooien ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:43

Siesjuh schreef:
Weet iemand een makkelijke, goedkope manier om motorolie van klinkers te verwijderen? Onze bejaarde auto was even incontinent en heeft dus staan druppen >;)

Schelpenzand of ander heel fijn zand halen wat natmaken met water en wat afwasmiddel oid. Dat eerst met schuursponsje voorzichtig inwrijven op de olievlek als ie al is ingedroogd. Dit net zo lang herhalen tot de vlek zo n beetje weg is. Zul je wel even moeten volhouden uiteindelijk slijt het wel met het zand. Is de olie nog nat alleen droog fijn zand erop doen zodat het kan absorberen. Maar incontinentie is opgelost?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:53

Smallheal schreef:
irisje2 schreef:
Ik hoop dat deze ook hier mag staan. Niet perse met gezondheid te maken.

Ik werk in de supermarkt, maar krijg tegenwoordig overal stroom van, mandjes opruimen, kassa aanreken, poortjes aanraken, als ik iemand aanraak met spullen aanpakken of iets. Heel erg naar. Loop op gympen.

Misschien weet iemand de gouden tip hier tegen.

:j
http://www.minigadgets.nl/index.php?act ... &aid=25383

Punaise onder in de schoen drukken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:54

Siesjuh schreef:
Smee__ schreef:

Als ie heel erg snurkt naar de dokter sturen. En anders toch dat kussen :D

goeie

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:00

Siesjuh schreef:

Garagistenzeep ? Krijg je zo goed als alle troep overal vanaf :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:39

karuna schreef:
Siesjuh schreef:

Schelpenzand of ander heel fijn zand halen wat natmaken met water en wat afwasmiddel oid. Dat eerst met schuursponsje voorzichtig inwrijven op de olievlek als ie al is ingedroogd. Dit net zo lang herhalen tot de vlek zo n beetje weg is. Zul je wel even moeten volhouden uiteindelijk slijt het wel met het zand. Is de olie nog nat alleen droog fijn zand erop doen zodat het kan absorberen. Maar incontinentie is opgelost?

Ja, incontinentie is opgelost. Hier in Duitsland zijn ze daar een beetje fel op, er mag nog geen druppel aan hangen. Dus er komt ook niet meer bij, maja, zie die vlekken maar eens weg te krijgen :D Ik ga je tip in ieder geval proberen ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:54

Heeft iemand een idee hoe je zo'n bruine kring in de WC pot (start vanuit de spoelbak naar het 'plateautje' en vormt daar de kring zegmaar) weg krijgt?

In ons nieuwe huis is het toilet ontzettend vies en ik heb echt alles al geprobeerd: bleekmiddel/WC eend/soda/azijn/cola/schuurspons met JIF met de hand, maar niks werkt!

Zelfde geldt voor bruine viezigheid op de wasbakken, ook met geen mogelijkheid weg te krijgen. Die man hiervoor heeft volgens mij echt nooit schoongemaakt... :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:57

Nieuwe wc pot? Tenminste bij dat soort dingen in een gebruikte wc in een woning vervang ik de pot wel. Als dat niet kan, flink aan de slag met een krabber en een hoop armkracht en antikalk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:59

Ik zou er eens een nacht een oude doek opleggen en daar schoonmaakazijn opgieten want ik neem aan dat het kalkaanslag is. Misschien kan je via woningbouw een nieuwe regelen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:00

Ik zou ook voor een nieuwe pot gaan. Mijn ervaring is dat dat niet meer schoon te krijgen is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:11

De mijne dus ook. En bij een wc pot ben ik dan toch geneigd om die gewoon te vervangen. Het idee dat er misschien meer in die bruine laag zit :r daar ga ik liever niet mee aan de slag. Als het woningbouw huur is kun je gewoon van ze eisen dat je een nieuwe pot krijgt. Hebben we ook gedaan bij een tijdelijk erg ranzige huurwoning met dito pot. Pot is vervangen later heeft woningbouw excuus aangeboden over de smerige staat van de woning. %)