Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:15

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:51

Solleke_Noah schreef:
Of deze <3

[ Afbeelding ]

We hebben al zo'n houten luikjes, maar aan de achterkant ontbreken er een aantal. Zou je die luiken zo ergens kunnen kopen of wordt het een 2dehands zoektocht?

(de luikjes hebben echt de doorslag gegeven bij de bezichtiging. Ik zag ze en was verkocht haha)

Ik lees ook mee, in Frankrijk kan je ze bij Bricomarche, Leroy Merlin etc kopen.
Ze bestaan kant en klaar maar ook het benodigde spul om ze zelf te maken. Zelf maken is trouwens zonder pakket ook mogelijk ;)

Solleke_Noah

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:03

Jes: heeft dat soort winkel ook een webshop? Haha anders maar een tripje naar Frankrijk... heb al wat websites hier in België gevonden die ook luiken verkopen, zoekterm "draai-en sierluiken" blijkbaar :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:06

Brico depot is er ook nog een, zijn alle drie grote bouwmarkt ketens dus zijn er ook wel net over de grens.
Maar als ze niet dicht hoeven zijn ze helemaal gemakkelijk zelf te maken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:08

In één woord: wauw! Wat een mogelijkheden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:10

Jes schreef:
Brico depot is er ook nog een, zijn alle drie grote bouwmarkt ketens dus zijn er ook wel net over de grens.

Bruikbare luiken schelen ook flink in de stookkosten, extra investering zeker waard lijkt mij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:12

Wat gaaf die trap en je idee voor de buitenkant ook. Ik vind het een mooie combi die lichtgevoegde stenen en blauwe luikjes.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:13

Ooit wil het nog wel eens helpen een oproep op facebook of marktplaats te zetten bij de "gratis spullen" groepjes uit jouw omgeving. Facebook groepen waar mensen van alles gratis aanbieden.

Wie weet heeft iemand nog soortgelijke deuren waar ze vanaf willen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:21

tamary schreef:
Jes schreef:

Bruikbare luiken schelen ook flink in de stookkosten, extra investering zeker waard lijkt mij.

Ik voel me nu zo dom he... heb die luikjes altijd als mooie decoratie gezien en we waren al aan het denken hoe we het konden verduisteren in de slaapkamer. Gewoon de luikjes dichtdoen :)* mijn hersens zijn aan vakantie toe denk ik.. Haha nu ga ik er zeker snel achteraan!

Oproepje doen op FB is ook een idee ja.

Maflinger en noviceh: dankjewel :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:55

Wij hebben ze nu ook die dicht kunnen, in de praktijk betekend dat dat ze op de slaapkamers altijd dicht zijn, en de rest van het huis vind ik het teveel gedoe aangezien ik naar buiten moet om ze "los te maken" dan binnen het raam open (let op deze moet naar binnen openen om de luiken dicht te kunnen doen!) dus vensterbank leeg en dan zit je in een heel donker huis dus 's ochtends zelfde ritueel maar dan omgekeerd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:07

Wij hebben nu nog alleen beneden luiken, die bijna afsluiten ;) (er komt dus altijd wel wat zon doorheen)
Boven hebben we nu gordijnen maar daar moeten ook nog eens luiken komen.

In de zomer zijn ze dus om de warmte buiten te houden en in de winter om de warmte binnen te houden ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:17

Wij hebben ook beneden luiken... in de winter doe ik ze iedere avond dicht (ook ivm enkel glas) en in de zomer overdag als de zon er op staat. Heel praktisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:28

Wat een prachtige plek ,respect voor de natuur en hen helpen waar nodig

Ben erg benieuwd!

Dat oude tuig is best gaaf , wat een zooi hadden die oude bewoners :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 14:39

Thanks Rebecca :) Ouwe zooi genoeg ja, onder andere drie curverbakken kerstverlichting. Waarom? :')

De ramen gaan naar binnen open! Fijn dat jullie er zo'n goede ervaringen mee hebben, nu ben 'k nog enthousiaster :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:40

Hier ook een volger . Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:02

Volgt ook mee.
Wat een werk hebben jullie al gedaan. En ligt er nog in het verschiet.
Het gaat prachtig worden.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:18

Wat gaaf zeg! Ik volg! Misschien een idee om paardenmensen hierover advies te geven? Volgens mij houden veel paardenmensen erg van de natuur maar weten ze niet hoe ze het combineren... Ik zou zeggen, kijk eens hoe dit uitpakt, al ben ik er zeker van dat het heel mooi wordt. Maar kijk eens wat misschien dingen zijn waar je tegenaan loopt... Misschien kan je met de mensen/bedrijven waarmee je samenwerkt mensen adviseren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:33

Ik was ook al aan het volgen, maar had nog niet gereageerd. wbt de luiken. Mijn ouderlijk huis hadden we (bruikbare) luiken. Ideaal voor 's nachts, heerlijk donker! 's zomers heel fijn om het huis koel te houden! 's Ochtends vroeg alles open gooien en dan de luiken (Half) dicht. Dan blijft het heerlijk koel! 's Winters hebben wij het nooit speciaal dichtgedaan. We hadden gewoon goed dubbelglas en een houtkachel, dat scheelt opzich al wel qua stookkosten (en het is al donker genoeg, dan ben je blij een beetje licht in je huis te hebben!)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:47

Leuk zeg al die volgers :D

Maartje: hier ook dubbelglas en een houtkachel. Luiken gaan we zeker achteraan :j

xxxlottie: lijkt me heel erg tof om te doen. Ga eerst eens kijken hoe het bij mezelf uitpakt en dan misschien in mijn vrije tijd een project rond schrijven. Ik merk bij het Regionaal Landschap dat er veel kennis zit van natuur maar weinig van de gevoeligheden van paardenmensen. Zou ook wel een droom zijn, paarden en natuur combineren :o

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:05

Dan heb ik nog wel een tip voor al die natuur bevlogen paardenmensen:
Neem een compost wc, kan zowel thuis als op stal! Geen water nodig, veel milieuvriendelijker en direct compost voor de tuin!
http://www.composttoilet.nl/website/

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:30

Prachtig plekje zeg. Kun je echt iets heel moois van maken. Ben heel benieuwd hoe het word en ga je topic ook zeker volgen. :)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:03

Ik ben onwijs benieuwd hoe het wordt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:07

Heel mooi hoor die luiken! Veel leuker dan iedereen die alles standaard in zo'n gebroken wit schildert :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:20

Super gaaf, ik volg ook!

Heb ik er overheen gelezen waar je paleisje ongeveer staat?

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:01

Mooi & praktisch die luiken. En in de kleuren lichte muur en licht blauw geeft toch een vakantiegevoel :):)

Vraag me af of die ijzeren "dingen" waarmee je de luiken vast zet aan de muur nog een speciale naam hebben :? En of er maar 1 soort model van is of dat er ook andere mogelijkheden zijn, hier in de buurt alles hetzelfde ...

Heb zelf nog 1 paar luiken en dit is op de hooizolder alleen met heel slecht weer gaan ze dicht en dat is lastig omdat je half uit de opening moet hangen en er niet bij kunt om die ijzeren dingen een zetje te geven met de bezemsteel. De paardenstallen zijn er onder en voor de frisse lucht en het hooi staan die luiken open, maar het is niet handig om ze te sluiten.

Weet niet of je bij alle luiken van binnen uit er bij kan, en of het nodig is om ze dan wel/niet dicht te kunnen doen.....

Groet Karin.