Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 21:13

Bedankt :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:28

Wij zijn dit weekend vol goede moed naar de ikea geweest om te kijken wat we echt van de keukens vonden. Qua kwaliteit voelde alles echt prima! Zeker als je bedenkt dat elke dag tig mensen het open en dicht doen in zo'n winkel. Ik vond de frontjes alleen echt niet zo mooi als ik had gedacht, dus we gaan toch voor een andere keuken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:34

Ik had het nog belooft. Ons kookeiland van ikea. Kijk aub niet naar de rommel...
Afbeelding

Hier heb ik een close-up van het inmiddels 5,5 jaar oude werkblad en dat hij uit 2 delen bestaat.
Afbeelding

De rest van de keuken. Met de voetnoot dat geen van de apparatuur van ikea Is.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 02:47

Wij hebben aan het begin geen ruimte over gelaten. Maar de deurtjes gaan daar goed open. Muurtje ernaast komt even ver als de kastjes, dus komt daar niet tegen een muur aan.
Tussen de hoekkast en het aanrecht kastje hebben we wel een tussen stukje. En dan tussen de vaatwasser en de muur een laatste afwerkplaat. Dan heb je aan de voorzijde ook een nette rand in zelfde kleur. Lastig uitleggen merk ik.

Riddershow, mooi zo. Wij hebben zelfde werkblad en ik vind hem erg fijn. Hout bevalt me goed.

Jaren geleden had een tante een hele dure nieuwe keuken met kunststof werkblad. Ze zet er iets op wat nog warm/heet is en het smelt zo weg. Dat heb je met hout nooit.

Mijn moeder heeft een hele dure kunststof werkblad. Werd aangeprezen, was zo makkelijk. Maar die heeft wat verkleuring nu na 6/7jr.

Vroeger haalde ik mn zoon op bij een vriendinnetje en die mensen hadden echt mn droom keuken met dubbele stenen spoelbak. Echt mooi huis, luxe keuken etc, maar wel veel krassen in de wasbak.

Bij Ikea wilde ik hem zo graag, maar twijfelde vanwege die krassen. Toch gedaan, want wie dan leeft, die dan zorgt denk ik dan. Je vindt iets mooi en moet soms ook gewoon kiezen wat je mooi vindt.
Nu 5 jaar later aan een kant iets meer krasjes, maar echt nihil. Als je echt wil zijn daar wel spullen voor om wat op te vullen en te poetsen.
Daarnaast ben ik met Ikea wel simpel. Als ik morgen de bak eruit wil, halen we hem eruit en bouwen gewoon een andere in. Dat kan dan ook gewoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:22

In mijn oude Siemens keuken (u-vorm) had ik het middenste blad van Corian, dat was ook het spoelgedeelte. Dát was fijn spul. Is door de jaren heen erg mooi gebleven.De andere poten van de U waren massief staafjes beuken van Ikea omdat daar een heel groot prijsverschil in zat met de keukenboer.
Die hebben we zelf behandeld door het meerdere malen in de jachtlak te zetten. Natuurlijk blijft dit kwetsbaarder, maar het is altijd bij te werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:35

Wij hebben (nou ja wij... mijn man :') )
Hebben ons aanrechtblad zelf gestort, van cement met kleurstof, helder en groen glas er doorheen en daarna epoxy hars erop. Resultaat... een prachtig blad voor weinig :+
Afbeelding

Je kan het ook met alles reinigen. Het enige nadeel is dat het natuurlijk wat sneller krast dan natuursteen. Maar dat kan je weer oplossen met epoxy.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:36

Wij willen met verbouwen ook zelf een blad storten
In combi met strak ruwe eiken deurtjes vond ik dat zo ontzettend gaaf

Epoxy ga ik even onthouden qua afwerking
Moet eens even de mogelijkheden voor de afwerking op een rij gaan zetten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:41

Enige nadeel is het kras gevoelige. Maar dat heb je met een geplastificeerd of namaak steen blad ook wel. Gewicht is ook een dingetje, doet niet onder voor graniet dus daar moet de keuken zelf ook tegen kunnen. De ikea houdt het nu al jaren prima hier, en wij hebben best een dik blad.

Het is ook wel grappig, ons huis staat nu te koop en de keuken is ook een groot aantrekkingspunt. Door het andere blad en apparaten heb ik al heel veel merken horen fluisteren :+ maar nog niet ikea :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:48

@c_alsemgeest: ziet er mooi uit. Hebben jullie hem recht gestort of 'op zijn kop' en zit er ook wapening in ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:30

Recht gestort, met rvs bewapening. En voor de gladde afwerking geschuurd en daarna de epoxy aangebracht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:42

Ziet er mooi uit en je kunt met veel kleurtjes werken. Ik zie op youtube ook hele mooie bruinachtig gevlamde bladen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:42

riddershow mijn type van keuken maar het hoeft hier inmiddels niet meer zo groot dus het wordt bij ons een klein eilandje op wielen, dan kan ik het neerzetten waar ik het wil en handig vind maar ook gewoon aan de kant als het niet nodig is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:33

@spatter, dat gaat in ons geval met een spoelbak in het midden wat lastiger :Y)

Maar we hebben de ruimte (en soms ook echt nodig).

Het enige wat we misschien in de toekomst gaan veranderen is de ladefronten. Ze zijn mooi, maar ook wel erg arbeidsintensief om schoon te houden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:13

spoelbak hoeft er bij mij niet in, dat scheelt, die komt in het blok aan de muur.

Het gaat bij mij vooral om een werkblad en extra kastruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:16

Wij hebben nu hoge bovenkasten op de grond staan (met plint) en daar boven op een breder blad wat uit steekt, zodat je een (eet)bar hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:30

Dat breedere blad wilde wij eerst ook maar nu staat de eettafel al naast de keuken.
We hebben de woonkamer omgedraaid, zithoek naar voren en eethoek naar achteren , naast de keuken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:13

Dan heb je idd geen eetbar meer nodig.
Leuk om je woonkamer eens helemaal om te gooien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:36

DD ik hou wel van af en toe de boel omgooien :P
Ziet het er ineens weer helemaal anders uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:59

Ik 'gooi' elk seizoen mijn woonkamer om. Niet dat de meubels van zijn plek komen, maar wel ander vloerkleed, kleden op de bank en kleuren/frutsels overal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:00

Ik gooi de boel rigoeuzer om... wij kopen steeds een nieuw huis :') :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:02

c_alsemgeest schreef:

elk jaar?

Ik verbouw gewoon heel mijn huis :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:06

Toen we dit huis kochten heb ik gezegd, voorlopig geen verhuizing meer, wil dat de kinderen rustig kunnen opgroeien en echt thuis kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:38

Elk jaar een ander huis zou ik ook niet willen, dan zou ik nu al in 50+ huizen gewoond hebben. Ik vind 11 tot nu toe al wel voldoende :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:50

Letizia schreef:
Trouwens heel leuk om te lezen dat er zo veel mensen tevreden zijn met hun ikea keuken :j

Hier sinds juli een ''nieuwe'' Ikea keuken. Wij hadden al 10 jaar een Ikea keuken met kastjes waar zo'n folielaag overheen zag (Duvbo). Deze folielaag was hier en daar gaan scheuren en wat gaan afbladeren.
Ze geven hier 25 jaar garantie op. Dit probleem hadden wij wat jaren eerder ook eens en toen hebben we nieuwe deurtjes gekregen onder garantie. Afgelopen zomer waren er andere deurtjes gaan scheuren en toen bleek de Duvbo serie niet meer leverbaar te zijn, maar het viel wel onder de garantie.
Toen heb ik geheel kosteloos nieuwe paneeldeuren, afwerkplinten/platen, laatjes e.d. uit mogen kiezen voor de hele keuken!!! Ik mocht zelfs zonder bijbetaling kiezen voor houten gespoten deurtjes die een stuk duurder waren dan ik had.

Alles werd thuis bezorgd. Wij mochten zelf aangeven wanneer ze de oude deurtjes op konden halen. Wij hadden hem zelf geplaatst dus moesten we de nieuwe ook zelf plaatsen. Als we hem destijds door Ikea hadden laten plaatsen, dan hadden zij de nieuwe deurtjes, panelen en afwerkplinten ook weer kosteloos geplaatst.

Toen hebben we ervoor gekozen gelijk nieuwe tegeltjes te zetten (oude vond ik niet mooi meer), nieuwe afzuigkap te hangen en een nieuw ikeablad te nemen.

Ik ben tevreden over Ikea keukens, maar nog meer tevreden over de service die ze bieden!!!
Mijn tante heeft een dure merkkeuken en daarbij was de folie binnen 5 jaar gaan scheuren. Zij kreeg geen enkele garantie of compensatie.
Natuurlijk is er wel eens iets met een Ikea keuken, maar met merkkeukens hoor ik ook vaak genoeg dat er iets mee is.

Oude:

Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Afbeelding

Veel plezier met je keuken!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-12-16 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:04

Riddershow schreef:
c_alsemgeest schreef:

elk jaar?

Ik verbouw gewoon heel mijn huis :Y)

Nee.. kopen, een jaar verbouwen, twee jaar wonen... verkopen :')