huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:26

Lastige qwestie denk ik...
Ben wel blij dat je vooraf info probeerd te verkrijgen of het wel of niet handig/toch toegestaan is om huisdieren in huis te hebben
Ongeacht of dit n vis of n hond is

Toevallig heb ik hier een "opvang" hond zitten sinds ruim 3 maanden
Dier zou n paar weken blijven want de verhuurder wenste geen honden in de huizen blijkbaar achteraf
Dus moest deze dame weg ze veroorzaakte absoluut geen overlast en dergelijke
Eenmaal bij ons bleek het dus allemaal wat anders in elkaar te steken dan dat haar "eigenaren" tegen mij vertelt hebben

Want hond lief veroorzaakt niet een beetje overlast maar behoorlijk wat het is zelfs zo erg dat ze geen 5 minuten alleen thuis kan blijven of ze zet de boel al op stelten...

Mensen zelf heb ik tot n maand terug ook niets meer van vernomen ze zouden ons op de hoogte houden wbt huizen bezichtigen en dergelijke omdat ik die maximaal een maand wou

Voor die mensen ben ik een totaal vreemde...
Inmiddels is mevrouw hier alweer 3 maanden en heb ik d'r op eigen kosten laten chippen enz

Dat wil je echt niet
Anderzijds zou ik d'r ook echt niet op staan springen als mijn buren z'n losgeslagen idioot met wolven geluiden non stop in huis haalde
Zeker als er een dieren verbod is

Ik ben heel eerlijk
Toen ik mijn vriend leerde kennen en gingen samen wonen mocht mijn hond niet mee
Stond in het huur contract toen ik hoorde wie de verhuurder was ben ik met hem rond de tafel gaan zitten incl hondje
Ik "kende" de verhuurder overigens wel
En ik had n maand de tijd om te bewijzen dat mijn hondje geen overlast bezorgde
Nu is t hier heel goed gegaan en m'n buren (ook goede vrienden van ons) zijn dol op t hondje

Toen kwam de pup in huis en had m'n verhuurder eerst zoiets van 2 weken niet meer
En uiteindelijk zei die ach je bent goed met dieren en je hebt ze keurig opgevoed niemand hoort ze ooit
Nu ik weet dat de pup z'n herrie maakt zorg ik gewoon dat ze nooit alleen is
Ze gaat overal mee na toe en anders na m'n schoonmoeder
Onlangs bood m'n buurman aan dat als we weg moesten en ze niet mee mocht dat ik t maar moest zeggen dan mocht de pup bij hem in huis

Wat ik hiermee wil zeggen probeer n middenweg te vinden
Zeg bv dat je een kleindier (hamster, cavia,konijn,schildpad) wilt aanschaffen mits dit accoord is en je een maand de tijd hebt om te bewijzen dat het dier voor 0,0 overlast zorgt en indien dit wel gebeurt dat je dier per direct na je ouders kan/mag

Over de kosten in t huis wat je gemaakt hebt staat hier echt compleet los van :j
Desondanks mag/moet jij t huis waarschijnlijk opleveren zoals je het gekregen hebt dus vloeren en dergelijke kun je gewoon meenemen
Of de volgende huurder of je verhuurder moet/mag dit overnemen van jou

Als ik t goed begrepen heb toen mijn moeder vroeger verhuisde en het zo moest opleveren als ze t gekregen heeft maar dit hangt ook af van de verhuurder en de instantie

In dit huis hebben wij 2j geleden een nieuwe vloer en keuken in laten plaatsen met toestemming van de verhuurder
Kost wat maar dan heb je ook wel wat
Daar gaan we echt niet om lopen zeuren
Ook al zitten we hier niet meer lang aangezien dat we de 18de bezichtigen hebben op koop huizen waar de paarden aan huis kunnen

Succes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:56

Shadow0 schreef:
FloortjeM schreef:
Dat zegt niet dat je geen kinderen mag krijgen, dat zegt alleen dat je dan of ergens anders moet gaan wone.

Oh, gewoon ergens anders gaan wonen :) Eitje.

Het lijkt me echt sterk dat een verhuurder mensen met kinderen op straat kan zetten. Jurisprudentie?

Inderdaad dat geloof ik dus ook niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:02

Maar je tekent dan toch zelf dat je het daar mee eens bent?
Heb je een kinderwens en in dit geval een dieren wens dan weet je dat het niet de juiste plek voor je is.
Daarnaast heb je dan veel kans op buren die bij een kik van dier of kind gaan klagen.
Waar ze naar mijn idee dan ook recht op hebben dat te doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:44

Lijkt mij echt verschrikkelijk als je in een gebouw gaat wonen waar in de huurovereenkomst staat geen kinderen etc, je dan toch buren krijgt die er wel aan beginnen want het is mijn recht blablabla.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:48

Amandavd schreef:
Lijkt mij echt verschrikkelijk als je in een gebouw gaat wonen waar in de huurovereenkomst staat geen kinderen etc, je dan toch buren krijgt die er wel aan beginnen want het is mijn recht blablabla.

Situaties kunnen veranderen toch?
Toen diegene er ging wonen had hij/zij deze wens nog niet misschien een aantal jaar later wel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:56

quera schreef:
Amandavd schreef:

Situaties kunnen veranderen toch?
Toen diegene er ging wonen had hij/zij deze wens nog niet misschien een aantal jaar later wel

Tja dan is het tijd om te verhuizen toch? Heel simpel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:04

Als er kinderen komen heb je sowieso 6 maanden voor de geboorte de tijd om iets anders te zoeken. Maar hier gaat het om huisdieren. Waar TS mee akkoord is gegaan voordat ze er in trok. Ontzettend kinderachtig nu achteraf blijkt dat ze het zgn. niet " overzien" heeft. Erg betrouwbaar is TS dus niet. Als haar handtekening eronder staat zal ze heel snel afstand van haar dieren moeten doen als ze ze aanschaft. Of heb je al 3 honden zoals in je profiel staat?

Goh je zou maar werkgever zijn of worden van TS en dit lezen: ik nam ze niet aan. Zal dan ook wel lak hebben aan arbeidscontract.....

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:05

Niet alle regels in een huurcontract zijn standaard rechtsgeldig. Zo staat er bij mij in het contract dat ik binnenshuis niet mag roken, ook dit is een niet rechtsgeldige regel, maar ik rook toch niet dus maakt niet uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:08

Dat verhuizen is dus niet zo makkelijk en dat is het grootste probleem. De woningmarkt is zo verstoord dat er simpelweg geen ruimte is voor dit soort eisen. Als het makkelijk zou zijn om je woonomstandigheden aan te passen zou het misschien anders zijn, maar dat is dus niet zo. En het is bizar dat woningverhuurders verregaande zeggenschap krijgen over hoe iemand moet leven, alleen maar om te voorkomen dakloos te worden.

Daarnaast: segregatie blijkt nog helemaal hip in 2016... maar volgens mij is het een slecht idee. We leven samen. Inclusief kinderen, dieren, mensen met een beperking, oude mensen, jonge mensen. Hoewel een beetje samenklonteren best leuk kan zijn, is het toch niet goed onze samenleving als we allemaal aparte hokjes maken met gigantische stapels regels over wie waar vooral niet mag zijn. In zo'n wereld wil je toch niet echt leven?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:11

Amandavd schreef:

Inderdaad. Iedereen heeft eigen wensen. Maar ik snap niet dat de 'ik wil persé een kind/huisdier ondanks dat dat volgens contract niet mag-wens' van de één bóven de 'ik wil hier graag rustig wonen zonder dier/kind en volgens contract-wens' van de ander staat.

En ik heb ervaringen. Hier op la palma staat in ieder huurcontract wel de huisdieren verboden-clausule. Is standaard. En dus heb ik dat altijd aan de verhuurder gevraagd. Nee? Prima, zoek ik verder.
Nu een huisje met tuin (al jaren) en dus blijf ik hier ook lekker zitten. Ik mag alleen geen honden van de zgn 'verboden lijst', want ze willen geen gedonder. Uitstekend, dan schaf ik toch geen pitbull aan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:14

Shadow0 schreef:
Dat verhuizen is dus niet zo makkelijk en dat is het grootste probleem. De woningmarkt is zo verstoord dat er simpelweg geen ruimte is voor dit soort eisen. Als het makkelijk zou zijn om je woonomstandigheden aan te passen zou het misschien anders zijn, maar dat is dus niet zo. En het is bizar dat woningverhuurders verregaande zeggenschap krijgen over hoe iemand moet leven, alleen maar om te voorkomen dakloos te worden.

Daarnaast: segregatie blijkt nog helemaal hip in 2016... maar volgens mij is het een slecht idee. We leven samen. Inclusief kinderen, dieren, mensen met een beperking, oude mensen, jonge mensen. Hoewel een beetje samenklonteren best leuk kan zijn, is het toch niet goed onze samenleving als we allemaal aparte hokjes maken met gigantische stapels regels over wie waar vooral niet mag zijn. In zo'n wereld wil je toch niet echt leven?

Dus ik zou mijn woongenot moeten opgeven omdat de buurvrouw rammelende eierstokken krijgt en toch perse een kind wilt krijgen terwijl ze weet dat ze woont in een gebouw waar vast het gros van de mensen geen kinderen willen en ze vast ook niet in de gebouw willen.

Als ik niet in de buurt van kinderen wil wonen ga ik ergens wonen waarvan ik zeker/bijna zeker weet dat ze er niet wonen. Als ik dan toch in een gebouw ga wonen waar veel gezinnen zitten, dan kan ik die toch ook niet dwingen om hun kinderen weg te doen? Waarom mag iemand die ervoor kiest in een gebouw te gaan wonen waar geen kinderen welkom zijn dan toch zijn zin doordrijven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:20

Amandavd schreef:
Dus ik zou mijn woongenot moeten opgeven omdat de buurvrouw rammelende eierstokken krijgt

Ja. Iedereen levert een beetje woongenot in, maar je krijgt daar een beter functionerende samenleving voor terug. Redelijke deal lijkt me.

Segregatie en onverdraagzaamheid zijn over het algemeen slecht voor iedereen, zelfs voor de mensen die denken dat het in hun belang is om zo'n kinderloze omgeving te hebben. Juist dat onvermogen om met elkaar om te kunnen gaan, en de neiging om iedereen die jou niet aanstaat weg te drukken, te verbieden, uit het zicht te houden, leidt tot veel problemen en een wereld waarin mensen te vaak niet welkom zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:25

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:
Dus ik zou mijn woongenot moeten opgeven omdat de buurvrouw rammelende eierstokken krijgt

Ja. Iedereen levert een beetje woongenot in, maar je krijgt daar een beter functionerende samenleving voor terug. Redelijke deal lijkt me.

Segregatie en onverdraagzaamheid zijn over het algemeen slecht voor iedereen, zelfs voor de mensen die denken dat het in hun belang is om zo'n kinderloze omgeving te hebben. Juist dat onvermogen om met elkaar om te kunnen gaan, en de neiging om iedereen die jou niet aanstaat weg te drukken, te verbieden, uit het zicht te houden, leidt tot veel problemen en een wereld waarin mensen te vaak niet welkom zijn.

In die situatie leveren de bewoners die er bewust voor kiezen om daar te wonen hun woongenot in omdat er een iemand die daar ging wonen, bewust was van de overeenkomst, ineens andere plannen heeft. Dat is toch belachelijk?

Ach hou op, je probeert iets recht te banketstaaf wat krom is. Die loze praatjes over onverdraagzaamheid etc. Ja in de gewone samenleving is verdraagzaamheid belangrijk, maar je kan niet iemand dwingen die er bewust voor kiest om in een gebouw te gaan wonen zonder kinderen om maar verdraagzaam te zijn omdat iemand anders besluit de regels te overtreden.

In een gewone woonwijk, prima, ja dan hoor je mensen, dan hoor je kinderen en huisdieren etc, dat weet je als je in een gewoon koophuis/huurhuis gaat wonen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:28

Grappig deze discussie. En als je voor kinderloze leefgroep kiest omdat je er de zenuwen van krijgt? Of in een rookloos studentenhuis gaat wonen omdat je bv CF hebt? Nee, zijn prima situaties waar verhuurder de huurovereenkomst kan en mag beëindigen !!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:28

Ik ken ook huizen waar deze overeenkomst gelden maar dit is in een doodnormale wijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:32

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:

Waarom vinden mensen het toch zo moeilijk te accepteren dat er ook mensen zijn die niet van kinderen houden? En waarom zouden die niet mogen kiezen voor een kindvrije omgeving?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:35

Captain schreef:
Shadow0 schreef:

Waarom vinden mensen het toch zo moeilijk te accepteren dat er ook mensen zijn die niet van kinderen houden? En waarom zouden die niet mogen kiezen voor een kindvrije omgeving?

Dit dus, heel goed verwoord.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:40

Shadow0 schreef:

Je kunt verdraagzaamheid niet afdwingen.
Ik woon heel rustig. De dag dat er naast mijn huisje een woonwijk word gebouwd is de dag dat ik mijn huur op zeg en een rustiger plekje zoek.
Ben ik onverdraagzaam omdat ik dat doe? Nee. Ik heb rust nodig, dat is alles.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:40

Kindvrije zones? Ik teken er voor. Net zoals absolute stilte na een bepaald tijdstip.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:42

En dan

Zones waar alleen Nederlanders mogen wonen, waar alleen Turken mogen worden enz enz enz???

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 16:42

slimmerik schreef:
Als er kinderen komen heb je sowieso 6 maanden voor de geboorte de tijd om iets anders te zoeken. Maar hier gaat het om huisdieren. Waar TS mee akkoord is gegaan voordat ze er in trok. Ontzettend kinderachtig nu achteraf blijkt dat ze het zgn. niet " overzien" heeft. Erg betrouwbaar is TS dus niet. Als haar handtekening eronder staat zal ze heel snel afstand van haar dieren moeten doen als ze ze aanschaft. Of heb je al 3 honden zoals in je profiel staat?

Goh je zou maar werkgever zijn of worden van TS en dit lezen: ik nam ze niet aan. Zal dan ook wel lak hebben aan arbeidscontract.....

Pardon? als je de moeite had genomen om het hele topic door te lezen had je gezien dat de 3 honden nog bij mijn ouders wonen (en met reden) en dat ik nog helemaal geen dier in huist heb gehaald. Dat jij vind dat ik niet betrouwbaar ben is jouw mening en geen feit. Je kent mij als persoon niet. Je weet niets over de wijze waarop ik in dit huis terecht ben gekomen, het contact dat ik heb met medebewoners of de huurbaas en makelaar of over mijn privesituatie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:45

quera schreef:
En dan

Zones waar alleen Nederlanders mogen wonen, waar alleen Turken mogen worden enz enz enz???

Zwaar overdreven reactie. Dus omdat ik kinderen niet leuk vind ben ik meteen een racist? Ik vind kinderen gewoon niet leuk. Of ze nu Nederlands, Duits, Turks, Marokkaans, Amerikaans of Frans zijn. Dus als ik de kans krijg ergens te gaan wonen zonder kinderen in de buurt, heerlijk. Daar kies ik dan voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:48

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 16:49

In dit topic staat mijn 'plan' allang vermeld. Daarom zal ik nu niet meer reageren omdat ik niet ben gediend van de persoonlijke aanvallen beschuldigingen en meningen van mensen die er van alles bijhalen en het nodig vinden om mijn ver verouderde profiel informatie erbij te halen. De mensen die serieus meegedacht hebben wil ik bedanken!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:50

De regels die opgesteld worden door een verhuurder zijn er omdat er ooit mensen zijn geweest die misbruik hebben gemaakt van de situatie.

In het verhaal van de TS de oud-huurder die de boel vol vlooien heeft achtergelaten.
De verhuurder heeft het huis moeten reinigen en heeft dus extra kosten moeten maken daardoor.
Dus op zich snap ik de verhuurder wel dat die daar niet nog een keer zin in heeft.
Je zou het gesprek aan kunnen gaan, afspraken kunnen maken en deze dan ook vast kunnen laten leggen. Bijvoorbeeld, kosten veroorzaakt door een huisdier kan de verhuurder verhalen op de TS?

Verder je hebt zelf ingestemd met de regel, de verhuurder heeft deze zelfs toegelicht.
En ja TS doet nog niks (nog) niks fout, maar ze wist waaraan ze begon toen ze het contract tekende.

Ik vraag me ook heel erg af wat de reacties hier zouden zijn als er andersom gehandeld zou worden.
Dus dat de verhuurder zich bedenkt dat er iets niet meer mag wat eerder wel mocht?
Dan zou heel bokt staan te steigeren dat het belachelijk is wat de verhuurder doet.
Maar het feit dat een verhuurder zich na een tijdje beseft niet zonder een huisdier te kunnen, is allemaal prima en de verhuurder moet zich maar schikken?

Mijn advies aan de TS zou zijn, ga in gesprek met je verhuurder en probeer op die manier tot een compromis te komen over het houden van een huisdier.
Ik zou het, heel eerlijk, hypocriet vinden om nu een huisdier te nemen en dan vervolgens tegen de verhuurder te zeggen; "Dat mag want volgens de wet mag je niet zulke eisen stellen."
Ik geloof niet dat dat de verhouding tussen verhuurder en huurder ten goede komt.
En persoonlijk, zou ik dat ook een beetje kinderachtig vinden.
Je wist de voorwaarden, daarmee ben je akkoord gegaan en dan ga je wanneer ze je toch niet bevallen een omweg zoeken om toch je zin te krijgen.