Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:34

Optie 1 heeft mijn voorkeur.
Optie 2 vind ik Ook wat hebben.
Optie 3 vind ik ook mooi, maar iets te, weet niet wat.

joyce83

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:39

Bij de voorbeelden van Calestial is wel hout op hout mooi, denk dat het net het foute voorbeeld is.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:49

Ik zou voor optie 4 gaan en zeker een betonnenvloer er in met vloerverwarming. Kost wel wat meer maar dan heb je gelijk wel alles top in orde. Die houten vloer ga je een keer tegenkomen....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:49

Absoluut 3. Van dat aanrechtblad ga je echt nooit spijt krijgen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:54

Uitdaging die ik zie met donkere laminaat vloeren... je ziet er werkelijk alles op...
Als je gedweild hebt en je loopt er te snel overheen zie je dat zelfs..
Dat probleem hebben we hier ook in ons huur hok (gelukkig nog maar een paar weekjes)

Ik zou alleen om die reden optie 4 kiezen

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:08

Keuken is echt persoonlijk ik zal van de verschillende opties stalen (flinke stukken) meenemen naar het huis en kijken wat jullie het fijnste gevoel geeft.
De oude vloer zal ik er zeker weten uithalen. oude houten vloeren gaan op den duur altijd rotten/schimmelen met bijbehorende gezondheidsrisico's. Had mijn vader ook in zijn boerderij, hij heeft er spijt van dat hij destijds die laatste ruimte niet ook direct heeft aangepakt.
Geeft wat meer troep in eerste instantie maar betonnen ondervloeren en vloerverwarming zijn echt super fijn en de moeite waard.
Ooh, er zijn nu tegels met houtlook, dus voordelen van een tegel en de warmere uitstraling van hout.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:37

Ik zou zelf altijf kiezen voor een natuurstenen aanrechtblad en dan de vloer van 4 erbij

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 06:02

Ik vind het houten aanrecht blad niets. Veel te gevoelig mocht je een oepsie hebben in de keuken.
Kans op permanente zichtbare schade is mij te groot.
Als de portomonee het toelaat marmer, graniet of vergelijkbaar.
Laminaat vind ik in de keuken ook niet fijn.
Doe mij maar plavuizen of een tegel.
Laminaat beschadigd ook al zo snel. Pannendeksel laten vallen en er zit een buts in de vloer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:10

Ik ben gek op hout, en zeker bij zo'n oudere huizen vind ik het prachtig. Qua uiterlijk neig ik dan ook naar optie 2. Maar een houten vloer in de keuken heeft wel wat nadelen. Je kan er niet even lekker nat dweilen en schrobben, en vloerverwarming onder hout werkt niet goed. Dus dan zou ik voor optie 4 gaan :)

Een houten werkblad kun je prima beschermen.
Ik heb zelf een werkblad met licht houtfineer. Iets minder mooi, maar ik kan er op knoeien, schrobben, dingen laten vallen, ik zet er hete pannen op, en het blad is na 5 jaar nog als nieuw :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:08

Ik zou ook voor optie 1 gaan :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:30

rommulus schreef:
Uitdaging die ik zie met donkere laminaat vloeren... je ziet er werkelijk alles op...
Als je gedweild hebt en je loopt er te snel overheen zie je dat zelfs..
Dat probleem hebben we hier ook in ons huur hok (gelukkig nog maar een paar weekjes)

Ik zou alleen om die reden optie 4 kiezen

Ik heb tegenovergestelde ervaring. Donkere laminaat niets op te zien... Maar die witte tegels in de keuken.....

Ik vindt hout heel mooi in een keuken maar niet te veel.. Als het mogelijk is (qua kosten etxc) zou ik toch ook kijken of echte tegels met vloerverwarmin mogelijk is. Wij hebben tegels in de keuken en badkamer maar geen vloerverwarming. Vooral in de badkamer erg koud.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:06

*kruip onder steen weg*

Foto van ons huis, houtnerf blad, creme kastjes, zandkleur muur, wit beleg/kozijnen en een donkere tegellook pvc vloer. Voor de beeldvorming.

Afbeelding

Gaaf project hebben jullie!

*kruipt terug onder steen*

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:48

Dat is echt zo persoonlijk, wat je zou kiezen...

Ik denk altijd in eerste instantie aan het praktische. Bij een boerderij met honden en deuren aan alle kanten waardoor je dus continue vuil naar binnenloopt zou ik zeker voor een onderhoudsvrije vloer gaan (dus geen echt hout of laminaat). Idem voor het werkblad in de keuken. Ik zou nooit hout kiezen, veel te bewerkelijk, je ziet er alles op. Dat is voor mij ook een reden om niet voor beton oid te gaan, zie je ook alles op, al zijn er ook mensen die dat mooi vinden.

Welke kleuren je dan kiest, tja, dat is zo persoonlijk. Al zou ik niet kiezen voor een donkere vloer. Uit praktisch oogpunt weer, je ziet er alles op. :D

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:53

Zomaar een ideetje. Is PVC Laminaat niks?
Ik vind het prachtig spul. Het is net laminaat, word ook zo gelegd, alleen is het vele malen makkelijker op maat te snijden.
Het kan eventueel prima op vloerverwarming. je kunt het gewoon dweilen/schrobben en doen, en als er een keer wat op valt is niet gelijk je laminaat eraan.
Volgens mij kun je het zelfs in de badkamer leggen.

Leuk project verder zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:02

Pvc vind ik iets voor in de kelder, of in een studentenwoning. Je voelt het verschil als je er over loopt, en ik vind het zo goedkoop aanhoren :=
Het slijt ook redelijk snel als er intensief over gelopen wordt.
Er bestaan wel gebakken tegels met houtstructuur, zodat je de look hebt van een houten vloer en het gemak van tegels.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:05

8nnemiek, wij hebben PVC, zit 30 jaar slijtgarantie op en voelt absoluut niet goedkoop aan. Dempt zelfs meer dan een tegel of laminaatvloer.
Geen idee wat jouw ervaring is met PVC maar die komt blijkbaar totaal niet overeen met de onze.

Wat jij bedoelt is keramisch parket, hebben wij in de badkamer:
Afbeelding

Vind ik prachtig maar zo het niet in de woonkamer leggen. Als je wat laat vallen heb je met PVC nog kans dat het heel blijft, met keramisch parket is het zeker kapot.

TS, nemen jullie vloerverwarming?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:38

Mijn oma had zo'n pvc vloer liggen, en dat klonk alsof het overal los zat als je er over liep := Heel zacht spul, als je iets plakkerigs aan je voeten had voelde je de stroken los komen :') Moet ik er wel bij zeggen dat dat jaren geleden was, en dat waren zo'n dunne stroken die geplakt zaten, en waarschijnlijk niet heel vakkundig gedaan. Misschien is de kwaliteit tegenwoordig beter.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:45

Het nieuwe pvc moet wel heel anders zijn. Dat he het eht lijkt. Maar ook ik bne er geen fan van.

Hmm.. Optie 3 vind ik wel erg wit.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:53

tegenwoordig heb je inderdaad pvc dat niet meer van laminaat/parket te onderscheiden is.
dan zit je wel gelijk in een hogere prijsklasse, maar je krijgt er zeker kwaliteit voor terug!

Ik zou voor de laatste optie die je plaatste, optie 4, gaan!
dan is het wat meer een 'geheel' naar mijn mening :)

supergaaf trouwens, jullie plekje, ben benieuwd hoe alles wordt!
Veel succes in ieder geval, en ik vind het leuk dat we via je updates alles kunnen volgen :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 15:19

Ik dank jullie voor alle input!!!!

Het "houten" blad is geen hout maar niet van hout te onderscheiden plastic. En de vloer wordt sowieso laminaat, met steen motief of hout motief. PVC vloer vinden we ook erg mooi, maar die moeten op een niet bewegende vloer.. En nee, beton storten zien we echt niet zitten en hebben we ook geen budget voor vrijgemaakt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:29

Wil je een redelijk degelijke goedkope vloer, de tundra van Ikea zie je heel weinig op , is een beetje teakkleur laminaatvloer. Staat mooi met een keuken met ook eventueel een teakhouten blad, vind die kleur die jullie mooi vinden helaas helemaal niets. Houtkleur lijkt zo gemaakt, dan nog liever een donker antraciet. Kan ook met een teakhouten vloer.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40284902/

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:33

Oh wat leuk! Ongeveer 2 jaar geleden ben ik aan een vergelijkbaar project begonnen.
Ik kan je 100 tips geven en al mn ervaringen delen maar via pb is dat waarschijnlijk een stuk beter te doen ( geef ik je ook ff mijn facebook, kun je t hele proces terug kijken)

Wat ik je vooral als tip kan geven, neem een architect. Ik vond het in het begin echt heel erg onzin, ik vond dat ik het zelf allemaal best kon bedenken met behulp van pinterest en heel veel bij anderen kijken. Maar onze architect is met zoveel gave en vernieuwende ideeën gekomen die we zelf niet hadden kunnen bedenken.
We hebben gekozen voor een startende architect die haar portfolio wilde opbouwen en daarom een goede prijs een plan wilde maken.
Hier een linkje van haar plan:

http://atelierroad.nl/projecten-atelier ... boerderij/

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:33

Ik weet niet of iemand dit al heeft voorgetseld, maar je kunt het keukenblok ook onder de ramen en in de andere hoek van de keuken plaatsen. De eethoek komt dan waar nu het keukenblok staat. Het kelderluik zal vast niet veel worden gebruikt, dus dan geeft het niet als daar stoelen staan. Je zou zelfs nog een extra raam of buitendeur erin kunnen maken voor meer licht. Vorrdeel dat alles dicht bij elkaar blijft en je weinig gedoe met aansluitingen hebt.

(Als je de kelder wel veel gebruikt, zou ik een deur maken ipv een luik.)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:48

Nog wat tips als ik de laatste paar blz even snel doorscrol:
- dak er af halen is een hel! Wij hebben het zelf gesloopt (8000 dakpannen met een hele grote groep vrienden, en daarna nog honderden panlatten). Mooi afgedekt met een zeil, maar helaas ging het stormen... Weg zeil.. daarna ging het heeeelll veel regenen, alles binnen doorweekt.. Het heeft 3 mnd geduurd voordat het dak weer helemaal dicht lag ( nu wilden wij de sporen in het zicht houden dit zorgt voor een nog al veel extra werk) maar of je dit nu in februari doet, of in juli, het is nooit zo lang achter elkaar droog. Dus please doe dit als aller aller eerste! Anders wordt je helemaal gek denk ik.
- Dakpannen zijn mooi, maar bedenk je tweede hands rode dakpannen zijn vaak van slechte kwaliteit en zwarte dakpannen zijn van oudsher chique (2 x gebakken) en sterk.
- qua vloer, hebben we ook helemaal afgegraven, geïsoleerd en beton op gestort met vloerverwarming ( gevlinderd en geïmpregneerd) en dit is ook gelijk de afwerkvloer. Scheelt je stookkosten, een dure eikenhouten vloer en t is oersterk en makkelijk schoon te houden. Lijkt op een gietvorm, nog hartstikke hip ook ☺️

Nou succes ermee!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:43

Liezel1 schreef:
Absoluut 3. Van dat aanrechtblad ga je echt nooit spijt krijgen

:j

In ons vorige huis een marmeren blad gehad en wat mis ik dat nu. Als onze huidige keuken eruit gaat komt er zeker weer een marmeren blad.