Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:12

karuna schreef:
Met zoveel ellende zou bij mij de auto retour gaan naar de verkoper. Potdorie je reparatie die nog moest bij de verkoop is nu pas gedaan. Ik zou rechtsbijstand even inschakelen ook. Ik denk dat je een heel goede kans maakt dat verkoper auto moet terugnemen tegen je aankoopprijs.

Zoveel mankementen is vragen om meer ellende na reparatie. Auto lekte al olie, pakking vervangen en nu weer iets anders kapot in en bij de motor.

Auto terug laten nemen vind ik een heel goed idee, ben alleen bang dat het na twee maanden niet meer kan. Ben er echt een beetje klaar mee!

Ik ga even afwachten wat de dealer gaat doen, ze gingen direct kijken en mij op de hoogte houden dus ik ben benieuwd.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:12

Tallie1979 schreef:
Je hebt een jaar wettelijke bescherming. Er is dus altijd wettelijke garantie!

Ik zou het even goed uitzoeken en de garage aansprakelijk stellen.

Ik ga dit even uitzoeken op mijn werk! Ben nu nog onderweg.. ellendige treinen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:13

Twee maanden ala maar de reparatie van de olielekkage die hij had bij verkoop is nu pas gedaan. Dus daarmee hoeven ze niet aan te komen. Dat zij dat zo lang laten slepen is hun probleem en jou voordeel.

Bij zoiets hebben ze aan mij een heel verkeerde. ~~}>

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:15

Heb je rechtsbijstand? Zo ja zou ik die even bellen, die kunnen je vast meer vertellen over evt wettelijke garantie en of de garage de auto moet terugnemen :j

Koppakking vervangen is een duur geintje, maar het is echt niet zo dat het betekend dat er voor de rest ook veel mis is met je auto. Bij mijn eerste auto lekte de koppakking ook na een maandje, die laten vervangen a 600 euro en nooit weer problemen met de auto gehad.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:20

Liselot schreef:
Heb je rechtsbijstand? Zo ja zou ik die even bellen, die kunnen je vast meer vertellen over evt wettelijke garantie en of de garage de auto moet terugnemen :j

Koppakking vervangen is een duur geintje, maar het is echt niet zo dat het betekend dat er voor de rest ook veel mis is met je auto. Bij mijn eerste auto lekte de koppakking ook na een maandje, die laten vervangen a 600 euro en nooit weer problemen met de auto gehad.

Mijn vader heeft een rechtsbijstand verzekering en ik sta officieel nog bij hem ingeschreven, dus wellicht dat ik daar aanspraak op kan maken ja.

@ karuna: ja dat vervangen duurde ook wel een tijdje. Het begon al met de banden natuurlijk en later de lekkage waar ik tot 2 keer toe terug voor ben gekomen alvorens ze hem uiteindelijk hebben gerepareerd. Vind het wel gek dat de kleppendeksel pakking afgelopen vrijdag is vervangen en nu ineens spat mijn auto 'uiteen'. Wellicht dat ik even een andere dealer bel om advies te vragen of dat ten gevolge kan zijn van de kleppendeksel reparatie.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:35

Stille meelezer meld zich.
Toch niet stiekem die droom van een paar weken geleden, waarbij je een factuur in je handen krijgt van een paar duizend euro, die toch werkelijkheid wordt...

Je hebt wel mooi pech met je auto'tje!
Ik reed ooit eens mijn nieuwe gebruikte auto total loss, had hem net 14 dagen. De persoon die tegen mij aan reed had zijn nieuwe gebruikte auto ook net 3 dagen. Toevallig van de dezelde dealer en ook total loss.
(ongeval kwam door extreme gladheid geen van beide had schuld eraan)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:02

jorika1986 schreef:
Stille meelezer meld zich.
Toch niet stiekem die droom van een paar weken geleden, waarbij je een factuur in je handen krijgt van een paar duizend euro, die toch werkelijkheid wordt...

Je hebt wel mooi pech met je auto'tje!
Ik reed ooit eens mijn nieuwe gebruikte auto total loss, had hem net 14 dagen. De persoon die tegen mij aan reed had zijn nieuwe gebruikte auto ook net 3 dagen. Toevallig van de dezelde dealer en ook total loss.
(ongeval kwam door extreme gladheid geen van beide had schuld eraan)

Nou zo voelt het wel ja, alsof mijn droom werkelijkheid is geworden. -O- dat is ook balen zeg in zo'n korte tijd je auto total loss rijden! Ben je mooi klaar mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:03

Ik zou idd ook even je rechtsbijstand bellen als je die hebt.
Anders misschien even de rechtswinkel.

Even met mijn man overlegt, maar die zei dat het in theorie niet met elkaar samenhangt. De kleppendekselpakking en de koppakking, omdat er op de kleppendeksel geen druk staat (tenminste niet hoort te staan).

Wel gaf hij aan dat je er met alleen een nieuwe koppakking niet bent. Kosten van de pakking zijn niet hoog, maar het zijn juist de manuren die het zo hoog maken.
Wel komen er ook nog extra kosten bij te denken aan: nieuwe olie, koelvloeistof, distributieriem en andere riemen (afhankelijk of de distributie al eens is vervangen, maar anders ook nieuwe spanrollen), maar ook een hele grote kans dat de kop krom is. Afhankelijk van de gradatie daarvan kan deze nog gevlakt worden (maar vlakken altijd laten doen!).

Dus al met al loopt het allemaal flink in de papieren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:06

karuna schreef:
Met zoveel ellende zou bij mij de auto retour gaan naar de verkoper. Potdorie je reparatie die nog moest bij de verkoop is nu pas gedaan. Ik zou rechtsbijstand even inschakelen ook. Ik denk dat je een heel goede kans maakt dat verkoper auto moet terugnemen tegen je aankoopprijs.

Zoveel mankementen is vragen om meer ellende na reparatie. Auto lekte al olie, pakking vervangen en nu weer iets anders kapot in en bij de motor.

Vind ik ook en je hebt gewoon 6 maanden (wettelijke) garantie.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:11

kiki1976 schreef:
Ik zou idd ook even je rechtsbijstand bellen als je die hebt.
Anders misschien even de rechtswinkel.

Even met mijn man overlegt, maar die zei dat het in theorie niet met elkaar samenhangt. De kleppendekselpakking en de koppakking, omdat er op de kleppendeksel geen druk staat (tenminste niet hoort te staan).

Wel gaf hij aan dat je er met alleen een nieuwe koppakking niet bent. Kosten van de pakking zijn niet hoog, maar het zijn juist de manuren die het zo hoog maken.
Wel komen er ook nog extra kosten bij te denken aan: nieuwe olie, koelvloeistof, distributieriem en andere riemen (afhankelijk of de distributie al eens is vervangen, maar anders ook nieuwe spanrollen), maar ook een hele grote kans dat de kop krom is. Afhankelijk van de gradatie daarvan kan deze nog gevlakt worden (maar vlakken altijd laten doen!).

Dus al met al loopt het allemaal flink in de papieren.

Poeh dit klinkt al met al niet hoopvol. :( Mijn auto heeft overigens geen distributieriem maar een distributie ketting. Maar alleen met de koppakking ben ik er inderdaad niet, dat zei de meneer van de wegenwacht gisteren ook. Ik ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen, ze hebben nog niet gebeld dus ik wacht het eerst allemaal nog even af. Wellicht dat ze zelf met een tegenbod of compensatie komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:14

Wettelijke garantie is alleen bij, boven een bedrag van € 4500 (of boven 35% van de nieuwwaarde). Of als er wat anders is afgesproken. Bij Bovag garages.

Maar elders kom ik berichten tegen dat je altijd wettelijk 6 mnd garantie hebt.

Hier staat er best veel over uitgelegd https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... hands-auto

Ah ketting is wel een voordeel!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:18

Met auto's kun je zo ontzettend veel pech hebben. Bij 2e hands moet je gewoon geluk hebben met wat je koopt. Heeft de dealer al laten weten wat hij ermee wil doen dan? Ze hebben vrijdag ermee lopen knoeien, kans dat ze zelf wat verkeerd hebben aangesloten / over het hoofd hebben gezien is groot. Misschien dat ze nog over de brug komen dat ze hem kosteloos gaan maken.

Vroegah (klinkt ontzettend oud) heb ik een goedkoop 106'je gekocht, eveneens zonder garantie. Had hem misschien 2 a 3 maand toen ik stil kwam te staan langs de weg. Garage gebeld waar ik hem gekocht had, heeft mij netjes opgehaald en thuisgebracht en de auto ook nog kosteloos gemaakt. Ik had volgens mij de dynamo kapot, omdat ik hem nog niet zo lang had en ze mij zo'n beetje verzekerd hadden dat de auto goed was hebben ze de kosten niet doorberekend aan mij.

anneliesdj

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:20

Als je als consument bij een bedrijf koopt, heb je altijd 6 maanden garantie voor zover ik weet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:41

yups voor zover ik weet ook,

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:44

De vraag is alleen of dit onder de garantie valt.... TS, je zegt dat je op het moment dat je lampje ging branden naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gereden bent. Hoe ver was dat nog?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:50

kiki1976 schreef:
Wettelijke garantie is alleen bij, boven een bedrag van € 4500 (of boven 35% van de nieuwwaarde). Of als er wat anders is afgesproken. Bij Bovag garages.

Maar elders kom ik berichten tegen dat je altijd wettelijk 6 mnd garantie hebt.

Hier staat er best veel over uitgelegd https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... hands-auto

Ah ketting is wel een voordeel!

Bedankt voor de link! Ik zal er straks tussendoor even naar kijken. Ketting is zeker een voordeel (ben ook specifiek opzoek gegaan naar een auto met ketting :D)

@ Daantjuh88: nee de dealer heeft nog niks laten weten. Had ze vanmorgen om 8 uur aan de telefoon en toen gingen ze er naar kijken.

@ Lalidan: Ik heb net even op Google maps gekeken. Ik ben doorgereden naar de eerste en de beste afslag en dat moet ongeveer 2.5 km zijn geweest nadat het lampje ging branden. Achteraf stom, had hem beter langs de snelweg kunnen zetten, maar dat durfde ik niet aan. Het gebeurd op dat stuk regel matig dat mensen de matrix borden missen met dat de spitsstrook dicht is en eralsnog over heen blijven rijden. Durfde niet te riskeren dat ze achterop mij zouden knallen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:15

2,5 km?!
Dat is niet best TS.... ik heb hier instructies van mijn vriend: als dat gebeurd, geen méter meer rijden en acuut aan de kant zetten!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:28

Ligt aan het lampje, Oranje heel rustig doorrijden naar een parkeerhaven/veilige locatie. Rood is ala minuut stoppen en geen meter meer rijden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:37

Ik hoorde het achteraf ook inderdaad. Had direct moeten stoppen, maar in blinde paniek toch doorgereden naar parkeerplaats. Vond het geen plek om te stoppen vlak bij een invoegstrook en spitsstrook. Stom maar kan er nu niks meer aan veranderen. :n

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:11

Ai.... Volgende keer bij een rood lampje toch echt stoppen, auto zo ver mogelijk aan de kant (desnoods in de berm) hesje aantrekken en zo ver mogelijk bij de weg weg gaan staan. Maar zoals je zelf zegt, dat is voor een volgende keer, daar heb je nu niks meer aan. Maar ik vrees dat het moeilijk wordt dit onder garantie te laten vallen, want als je gestopt was, had je hoogstwaarschijnlijk alleen de slang gekost. :(:)

Laat je weten wat de garage zegt?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:48

Nou ik heb nieuws en dat is niet bepaald leuk nieuws. De dealer belde toenstraks om te vertellen dat ze de kachel moeten repareren en de koppakking. Ze schijnen hiervoor het hele dashboard open te moeten maken of wat dan ook. De kosten hiervoor zijn € 1850,- euro. Ze begrepen dat dit vervelend was en boden aan € 600,- van de prijs af te halen, maar dan nog houden we 1250 euro over, geld wat ik simpelweg niet heb. Al mijn geld zit immers al in die auto. Ik weet echt even niet meer wat ik hier mee aan moet. Heb gezegd dat ik het even laat bezinken en dat ik morgen terug bel. :(

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:58

GrumpyCat schreef:
Nou ik heb nieuws en dat is niet bepaald leuk nieuws. De dealer belde toenstraks om te vertellen dat ze de kachel moeten repareren en de koppakking. Ze schijnen hiervoor het hele dashboard open te moeten maken of wat dan ook. De kosten hiervoor zijn € 1850,- euro. Ze begrepen dat dit vervelend was en boden aan € 600,- van de prijs af te halen, maar dan nog houden we 1250 euro over, geld wat ik simpelweg niet heb. Al mijn geld zit immers al in die auto. Ik weet echt even niet meer wat ik hier mee aan moet. Heb gezegd dat ik het even laat bezinken en dat ik morgen terug bel. :(

ik zou zeke eens kijken wat gerechtelijk je rechten zijn voordat je terugbelt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:59

GrumpyCat schreef:

Waarom moet die kachel eruit??? Waar baseren zij dat op?? Zeikt er water uit je kachel? Zo niet, wat hebben ze daar dan te zoeken??

Het klopt op zich wel dat het dashboard eruit moet als de kachelradiator vervangen moet worden (been there, done that) maar ik zou toch wel heel erg zeker willen weten wat ze daar gingen doen voordat ik ze toestemming zou geven om mijn halve auto te slopen (nou kregen ze van mij nooit toestemming, maar niet iedereen is zo handig).

Koppakking goed laten maken kost inderdaad wel wat centen; volgens mij moest bij de Pinda iets van 700 euro daarvoor neertellen. Weet ik niet meer precies omdat ze ook twee schokdempers, twee voorbanden en nog wat kleine zooi hadden vervangen; was 1300 euri's verder.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:03

ikke schreef:
GrumpyCat schreef:

Waarom moet die kachel eruit??? Waar baseren zij dat op?? Zeikt er water uit je kachel? Zo niet, wat hebben ze daar dan te zoeken??

Het klopt op zich wel dat het dashboard eruit moet als de kachelradiator vervangen moet worden (been there, done that) maar ik zou toch wel heel erg zeker willen weten wat ze daar gingen doen voordat ik ze toestemming zou geven om mijn halve auto te slopen (nou kregen ze van mij nooit toestemming, maar niet iedereen is zo handig).

Koppakking goed laten maken kost inderdaad wel wat centen; volgens mij moest bij de Pinda iets van 700 euro daarvoor neertellen. Weet ik niet meer precies omdat ze ook twee schokdempers, twee voorbanden en nog wat kleine zooi hadden vervangen; was 1300 euri's verder.

Koppakking kost inderdaad wel wat geld (is vooral arbeidsintensief omdat ze een hoop weg moeten halen voordat ze er bij kunnen komen). Dat de kachel stuk is kan ook wel kloppen. Er is namelijk een slang losgesloten/kapot gegaan van de kachel waardoor hij koelvloeistof is gaan lekken, met als uiteindelijke gevolg dat de koppakking stuk is gegaan.

Ik ben ook zeker aan het kijken nu wat mijn rechten zijn. Ik heb pas net 2 maanden mijn auto en het is alleen maar van gezeik naar gezeik gegaan. De reparatiekosten zijn meer dan 75% van het aankoopbedrag. |(
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 04-11-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:03

Wat jammer dat je nog zover door bent gereden idd. Hoop geld zo, en ik denk niet dat je nu veel aan die wettelijke garantie hebt, Jij bent namelijk doorgereden terwijl een lampje aansprong. Hoop dat er nog een andere oplossing komt, of als echt niet anders kan afbetaling?