Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:00

Nog een kleine toevoeging als hij inderdaad 60 keer rond zou gaan in 1 minuut zou je 6000watt verbruiken, rond de 26 ampere. Ik weet niet wat voor stoppen je hebt maar de meesten slaan door als er meer dan 16 ampere overheen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:08

Anoniem schreef:
Nog een kleine toevoeging als hij inderdaad 60 keer rond zou gaan in 1 minuut zou je 6000watt verbruiken, rond de 26 ampere. Ik weet niet wat voor stoppen je hebt maar de meesten slaan door als er meer dan 16 ampere overheen.

het is de hoofdzekering die telt in dit geval, meestal 40A bij monofase.
16A is trouwens voor verlichting, stopcontacten zijn 20A

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:17

Cool, naast slimme meters ook slimme zekeringen. Hoe weet een stop dat de stroom die er door gaat voor verlichting is en niet voor andere zaken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:29

Zoals Shadow al zei is het onmogelijk dat dit door een tv komt.
Tenzij TS een formaatje bioscoopscherm heeft hangen, en zelfs dan gok ik dat je dit gebruik niet bereikt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:32

lifaya schreef:
Ik denk echt dat er iets verkeerd moet zijn gegaan met de meterstanden, maar ik snap niet dat zij dan niet zelf even contact met mij opnemen dat dit geen normale standen zijn voor een eenpersoonshuishouden

Ik vind het vooral klote dat ik ze nu niet kan bereiken.

Wij hebben het ook gehad paar jaar geleden, moest bijna 3500 bij betalen, op al een vrij hoog maandelijks bedrag (wat vrij normaal is; we wonen op een grote boerderij)
Gebeld, bleek er een 9 ipv een 7 ergens te staan, en toen kregen we ineens geld terug.
Zij bellen jou niet hoor, vooral niet als je moet betalen :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:35

Anoniem schreef:
Ook even leuk om te weten is dat een tosti ijzer waarschijnlijk iets van 640 watt heeft, dus het lijkt erop dat je meter stuk is. Je hoorde hoogstens 10 of 20 omwentelingen in de eerste minuut te krijgen.

O:)

De mijne is 2000 watt, dus je kan niet zomaar stellen dat een tosti ijzer 640 watt verbruikt.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:39

Shadow0 schreef:
Cool, naast slimme meters ook slimme zekeringen. Hoe weet een stop dat de stroom die er door gaat voor verlichting is en niet voor andere zaken?

Dat weet een zekering helemaal niet, zo wordt het aangesloten.
In je kast heb je verschillende zekeringen zitten, verlichting sluit je aan op die van 16A en stopcontacten op die van 20A. je kunt het ook omgekeerd doen (alles zal dan ook werken, buiten het feit dan je minder stroom kan trekken over die van 16A), maar dan wordt het afgekeurd.
Vroeger gebruikte men 10A voor verlichting en 16A voor stopcontacten, maar deze installaties worden niet meer goedgekeurd

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 11:46

Mijn vader komt er ook niet uit. Inmiddels staat die op 50.
Mijn vader denkt dat de meter gewoon kapot is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:52

Dus even de netbeheerder opbellen morgen :j

wat ze bij mij hebben gedaan: ze maken op basis van gemiddeld verbruik van een dergelijke woning en het aantal bewoners en gaan er dan nog een bepaald percentage afhalen en dat geschatte verbruik werd doorgegeven aan de energiemaatschappij. Dus heel schappelijk :j Hopelijk bij jou net zo!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 11:54

Mijn pa gaat morgen bellen :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:57

Inochiyo, oh, misschien dat dat in Belgie anders is. In Nederland is dat zeker niet standaard en zit verlichting gewoon op dezelfde groep als stopcontacten (meestal zelfs op hetzelfde stroompunt), en zeker bij een appartementje als TS heeft (huurwoning, enkel glas) zal het zo simpel zijn als mogelijk en zou ik daar niets van verwachten.

Lifaya, dat lijkt mij eigenlijk ook het waarschijnlijkst. Zie bv https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... klopt-niet over ijking.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:03

Toen ik nog elektricien was( 4 jaar geleden) werd alles gewoon aangesloten op 16Ampere automaten of zekeringen en was een wasmachine een aparte groep, net zoals elektrisch koken

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:08

Maar heb je ook echt alle stekkers op hetzelfde moment eruit gehad? Dus ook van de cv en dergelijke? Zodat je zeker weet dat je op dat moment geen stroom kán gebruiken? Als je alles eruit hebt en de meter loopt dan nog steeds, dan zit er ergens een lek.

Uit jouw berichten begrijp ik namelijk dat je na elkaar de verschillende sectoren eruit hebt gehaald en dat er dus altijd ergens wel een stekker in heeft gezeten :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:10

Alle stekkers heb ik er uit gehad en toen stond de meter idd stil :)

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:14

En je koelkast staat ook waterpas, als die dingen scheef staan kunnen ze meer stroom gaan verbruiken, als alle stekkers eruit zijn en de meter staat stil moet het haast aan 1 van je apparaten liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:15

Dan is het waarschijnlijker dat de meter stuk is of dat toch een apparaat niet goed is... als er wordt afgetapt of er lekt iets dan loopt die alsnog door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:16

BarryPlopper schreef:
En je koelkast staat ook waterpas, als die dingen scheef staan kunnen ze meer stroom gaan verbruiken, als alle stekkers eruit zijn en de meter staat stil moet het haast aan 1 van je apparaten liggen

Dan nog is het echt onmogelijk dat de koelkast zoveel stroom verbruikt; wij hebben het meegemaakt met een defecte koelkast en dan nog is zoveel stroom verbruiken onmogelijk, ts zou minstens een wiet plantage moeten hebben om het te verklaren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:18

Als je met de netbeheerder gaat bellen (Liander, Stedin) wel doorzetten, ze sturen je standaard met een kluitje het riet in. Klinkt als een erg kapotte meter. Controle en onderzoeken kosten wel geld !!!!!!!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:23

Shadow0 schreef:
Inochiyo, oh, misschien dat dat in Belgie anders is. In Nederland is dat zeker niet standaard en zit verlichting gewoon op dezelfde groep als stopcontacten (meestal zelfs op hetzelfde stroompunt), en zeker bij een appartementje als TS heeft (huurwoning, enkel glas) zal het zo simpel zijn als mogelijk en zou ik daar niets van verwachten.

Ik heb het even opgezocht en idd, ik dacht dat de regels hetzelfde waren, maar niet dus.
Persoonlijk vind ik het belgische systeem wel veiliger en praktischer.
Als bij ons een zekering springt, dan heb je in de meeste gevallen gewoon nog licht, als je gemengde kringen hebt zoals bij jullie, dan heb je niets meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:31

Morganlefay schreef:
Als je met de netbeheerder gaat bellen (Liander, Stedin) wel doorzetten, ze sturen je standaard met een kluitje het riet in. Klinkt als een erg kapotte meter. Controle en onderzoeken kosten wel geld !!!!!!!

Ik neem aan dat de kosten voor de woningbouw zijn als het buiten mijn schuld om is. Als ik geen gekke apparaten heb of wietplantage ed dan ligt de fout bij de meterkast lijkt mij en daar ben ik niet verantwoordelijk voor, dat ding is bijna ouder als mijn ouders }:0

Ik gebruik mijn waterkoker zelden, hooguit 1 x in de twee weken. Mijn blender gebruik ik ca 2 x per week, mijn toaster zo'n 6 x per week. Dit zijn allemaal apparaten met een hoog wattage maar ik gebruik het elke keer maar 5 minuten. Dus dan nog zou het niet de oorzaak kunnen zijn. Ik heb nog nooit mijn toaster aan laten staan omdat ik het een eng ding vind, bang dat die elk moment ontploft, blender maakt teveel lawaai om over het hoofd te zien en waterkoker stopt vanzelf. Mijn koelkast zou trouwens 0,9 khw gebruiken per dag, heb de handleiding gevonden. Het is dus een relatief zuinig model. Rond de 350 khw per jaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:33

Volgens vriendlief, is de meter eens teruggedraaid en niet geeikt. Dus je kan hem laten controleren/opnieuw laten eiken. Maar dat zal je zelf moeten betalen. Dan zal daarna met de energie maarschappij moeten overleggen hoe dat ze het gaan oplossen en hoe dat het afgelopen jaar betaald zal moeten worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:35

Heeft mij geen cent gekost :n

Nu moet men toch langzaam overgaan op een slimme meter (of iig moet worden aangeboden) dus nieuwe meter heb je toch binnenkort nodig. Dat komt nu goed uit :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:38

De vorige bewoner had een voorschotbedrag van 320 euro per maand, hoop schulden, alles afgesloten. Hier wist de woningbouw van gezien ik nog met hen in discussie was over dat ik het niet een normale manier vind van een huis leveren dat je niet eens optimaal kan gebruiken omdat het gas het niet deed.

Ook werd er gedreigd met deurwaarders door Nuon waar de vorige bewoner bij zat. Die zouden bij mij wel even langskomen. Gelukkig had mijn vader het dus opgelost. Al met al, de geschiedenis van deze woning lijkt mij toch duidelijk dat er iets niet klopt? Ik werd gewaarschuwd dat het gas wel eens hoog uit kon vallen door het enkel glas, maar thats it.... Ik kan niet begrijpen, dat als oxxio mij al een voorschot bedrag gaf in de eerste maand van 320 euro, dat ze dan niet even gaan nakijken hoe dat komt, ik had het toen dus laten verlagen naar 120 euro per maand wat zij ook een stuk realistischer vonden en dan krijg ik nu dit?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:41

Morganlefay schreef:

En precies daarom zei ik, éérst een elektriciën er naar laten kijken. IJking door de netbeheerder gaat, zoals ik idd al benoemde, op basis van ongelijk dus het zou onwijs zonde zijn als je de netbeheerder laat komen en het probleem blijkt in de leidingen of weet ik wat te zitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:45

In de maand dat ik weg wat had ik overigens nergens meer stekkers in. Enkel de koelkast. Dus het is gewoon echt onverklaarbaar...