Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:10

justkid schreef:
8nnemiek hoe kun je het hele jaar uit je tuin eten? Vries je veel in dan? en vind je dat altijd lekker?

:j we krijgen binnenkort een tweede vriezer, een vrieskist.. En verder veel inmaken. Ik heb een stuk of 40 potjes staan die ik bv kan vullen met tomatensaus en jam en ingemaakte wortel/koolsoorten/fruit/augurken enz.. Aardappelen kan ik ruim een half jaar bewaren in de koelkast of kelder en ook de uien en knoflook zijn lang houdbaar. En met een aantal soorten wintergroente en dmv weeuwenteelt kun je ook 's winters en vroeg in het voorjaar nog oogsten. Dingen als prei, boerenkool, bloemkool, aardperen enzo kun je allemaal 's winters oogsten.

justkid

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:27

Gaaf zeg!
Maar dan ben je ook wel heel veel in je tuin bezig denk ik.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:30

Leffroi schreef:
Waarom heb ik dit topic niet eerder gezien? *\o/*

Mijn broer wilde ook een moestuintje en ik was al aardig op weg ( :') ) met mijn AH moestuintjes. M'n broer heeft 9m2 omgegraven en er een border van houten planken om gemaakt. Grond laten testen bij de welkoop en hoewel ik het al wel wist, kwam er uit dat ze nog nooit zulks slechte grond hadden gezien, hahaha. Dus bemesting en kalk gekocht, potgrond enz.

Nu staan er een heleboel lekkere dingetjes in, die het onwijs goed doen. Sla, radijsjes (gaan érg hard), aardbei, rucola, rode bietjes, wortel, aardappel, kruiden, spinazie, lente ui, selderij.. En in de opkweekkassen staan momenteel tomaten, komkommer, nog meer aardbeitjes, paprika, aubergine. Die gaan binnenkort ook de grond in. Verder heb ik er nog een frambozenstruik bij in gezet en mijn zonnebloemen van de Action, die de eerste week echt onwijs snel gingen en nu niet meer zo...

Oja en in de voortuin hebben we nog gele en rode siepels en knoflook! :D

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:17

Zijn er geen foto's meer van de moestuinen? :(

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:18

Ik heb mijn AH kerstomatenzaadjes in de AHgrond gedaan (middelste) en in makkelijke moestuinmix (buitenste twee). Bekijk het verschil :D

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:38

Laura12 schreef:
Zijn er geen foto's meer van de moestuinen? :(

Ik plaats al mijn foto's in het eetbare tuin topic. Is zo lastig dat er twee moestuintopics lopen nu..

Spekkie, ik denk dat de groeiachterstand vooral komt doordat de moestuinmix beter water absorbeert en afgeeft. Zaden hebben een eigen voedselopslag waardoor ze in het begin in principe nog geen voeding van buitenaf nodig hebben. Een goede toevoer van water zorgt dat ze heel snel kiemen en hard groeien in het begin :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:50

Ik ga vandaag weer wat foto's maken van mijn moestuintje maar die moet ik eerst op FB zetten en daarna kan ik die hier pas posten. Ben de kabel van mijn telefoon weer eens kwijt :+ (en nu ook goed kwijt)

Wij zijn (exclusief kosten volkstuin) elk jaar zo 70 a 150 euro kwijt met kopen van potgrond, zaden, aardappelen, uien en plantjes. Boni heeft hier het goedkoopste potgrond (om gerekend naar 1 liter) en vaak hebben die 1+1 gratis of 2 voor 1,50. Zaden doen het bij ons zo goed dat we met 1 zakje zaad soms wel 3 tot 4 seizoenen doen, dus dan hoef je dat niet extra bij te kopen. :))

Dit jaar zijn we van plan meer te werken met de koude en warme kas zodat we in de winter ook nog een beetje oost behouden. De schuur in de achtertuin is in 1 hoek aangepast om aardappelen en appels op te slaan (oa piepschuim tegen vorst :)* verder als we een grote tomaten oost hebben maken we al tomatenpuree wat we als basis in tig gerechten kunnen gebruiken. Ook maken we van een deel van de appeloost appelmoes. De rest wordt allemaal geweckt of ingevroren. Wij hebben hier 1 grote vriezer en een wat kleinere vriezer en we eten nu nog groente/fruit van afgelopen seizoen.
Ook planten we graag pompoen. Deze kan je al vrij snel oosten (zijn ze wat kleiner) maar blijft goed op het land tot de eerste vorst (en soms is dat vrij laat) in huis blijven (koele plek) ze daarna nog zeker 1 a 2 maanden goed.

Verder kijken we met zaaien altijd dat we niet alle oost in 1 maand krijgen, we proberen het een beetje te spreiden. Ook gaan we steeds meer zetten in onze eigen achtertuin omdat destijds het nieuwe tuinhuisje & kas niet goed geplaatst zijn waardoor we waardevolle grond kwijt zijn (oke ik heb daarna enkele stenen eruit getrokken. Daar komt nu een kas, warm of koud zijn we nog niet uit) dus hebben we de achtertuin ook meer nodig.
Wij kunnen in de voortuin niks neerzetten want deze is volledig bestraat en daar staat onze camper op en 1 van onze autos (heel luxe, 3 personen gezin, 3 auto's 8)7 mijn schuld mag alleen automaten rijden en de auto van mam en stiefpaps zijn dat niet)

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:47

Afbeelding
Aardbeien aan de muur doen het ook goed.

Afbeelding
Dit is de pineberry (ananas X aardbei)

Afbeelding
De rest aardbeien

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:01

Dit zijn mijn vraagtekens. Ik ben er behoorlijk zeker van dat die dingen in de grijze bak komkommers zijn, maar de rest? De potjes heb ik van de week gemaakt, was eerst 1 grote bak, ik heb de helft weggegooid. Sinds ze in potten
staan groeit het als een speer, de steel is een beetje aubergine kleurig.
En dat andere, andijvie? Die komt bij de AH vandaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:12

Toen de tomatenplant vandaag zijn bladeren liet hangen dacht ik -O- o jee...

Maar algauw kwam ik er achter, waar het probleem lag.
Hij had dorst.

Ik dacht: }:0 dat ik ben... Hij moet ook wel wat water natuurlijk?

Water gedaan... en nu zijn de bladeren weer wat strakker...

Arm ding :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:46

Ik ben vorig jaar gestart met een tuin van 50m2, dat heeft me vooral geld en ergernis gekost.
Half november over gegaan naar een grotere tuin (op papier 135m2, maar feitelijk 108m2). Ook dit jaar heeft het me al veel gekost; gereedschap, elektrabuizen, netten, vitrage, zaden, potgrond, mest, planten, foliekas, hekwerk, palen, gaas, tuinsetje en aankleding, etc etc etc. Denk ook niet dat we het er dit jaar uit halen qua geld, maar dat is voor mij ook niet het belangrijkst. Ik heb er lol in, geniet van de rust, van het buiten zijn.

Vandaag de hele dag op de tuin geweest; geschoffeld, gewaterd, rozenboog in elkaar gezet voor de pompoenen, pompoenen buiten gezet, kooltjes gezet, gaas voor erover gemaakt, gezaaid (courgette en pompoen), koffiedik om de planten gestrooid, hele tuin voorzien van mestkorrels en geloof dat dat t wel was. Zal zo wat foto's uploaden van vandaag.

Ik vrees nog steeds voor m'n blauwschokkers en sugar pods, is niet veel meer dan stokjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:56

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:24

Dat is een behoorlijke lap wat je nu hebt! Ben je niet bang dat je courgettes en pompoenen doodvriezen als er nog weer een nachtvorstje komt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:27

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, we hebben afgelopen week ook geen vorst gehad. En anders is het nog niet te laat om opnieuw te zaaien.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:43

@ Utixo;
Het eerste zijn inderdaad komkommer (wel een ander soort dan dat ik zelf heb)
2de kan ik je niet mee helpen herken het echt niet....
3de lijkt mij mee een sla soort. Andijvie zie er toch iets anders uit (of hij heeft zwaar dorst)
http://www.wijktuinen.nl/Afbeeldingen/andijvie.JPG

Telefoon en FB werken niet mee..... Dus foto's houden jullie voor nu nog even te goed.

Ik ga morgen wel even naar de volkstuin om water te geven in de grote kas/koepels en minikas.
Achtertuin bloempjes zijn goed aan het aanslaan, zie al heel veel sprietjes (of zou het toch onkruid wezen 8)7 ) Ook begint mijn huistomaat te kiemen (vroeg, zou zeker nog een week moeten duren)
Peterselie bakje toont nu 2 soorten groen, maar die sprieten worden maar niet groter en er komt ook maar heel weinig op.... Mocht ik over 1 week nog steeds geen verschil zien ga ik planten kopen bij de tuincentra.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:22

Ik meen me te herinneren dat ik bij de Lidl minikomkommer heb meegenomen. Ik heb nu ook een zak van de Hoogvliet hangen met komkommer, dat is hetzelfde blad.

Ik ben juist zo nieuwsgierig naar die potjes!

Kunnen we ergens terug zien wat er allemaal bij de Albert Heijn zat?

Ik heb net de peultjes toch maar heel lichtjes opgebonden. Na het verzetten naar buiten waren de meeste de weg (het stokje) een beetje kwijt :(:) . Nu weten ze weer waar ze heen moeten.

Ben trouwens verbaast over hoe sterk de rucola is! Toen ik die verhuist had, was het binnen no time en heel zielig hoopje plant. Nu groeit hij weer volop.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:59

Rucola kan ontzettend veel hebben als plant, zolang hij maar water heeft en goede grond.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:17

Net weer even in de tuin geweest. Bosuitjes gezaaid. Wat laat maar kan nog prima dacht ik zo.
Weer wat onkruid verwijderd.. jammer genoeg groeit dat te goed.. En me lieve vriend heeft me mesthoop weer beetje gefatsoeneerd. Stukje kleiner en hoger gemaakt.

Van de week me vriezer met alle producten van afgelopen jaar leeg gegeten en heb toen een heerlijke rabarber crumble gemaakt. Dit recept wil ik graaaag met jullie delen!

Baktijd:20 á 25 minuten. Deze taart maak ik in een ovenschaal gemaakt van ongeveer 32 x 23 cm.

Ingrediënten

Taartbodem
•250 gram bloem
•2 gram zout
•125 gram boter, in blokjes op kamertemperatuur
•125 gram rietsuiker
•1 ei

Rabarbercompote
•1 kg rabarber, schoongemaakt en in stukjes van 1,5 cm gesneden
•Sap van 1 sinaasappel
•100 gram rietsuiker
•1/2 theelepel vanille extract
( of hoe je het zelf ook maar maakt. Ik maak zelf met scheutje ranja en wat (vanille) suiker.)

Crumble topping
•70 gram bloem
•70 gram havermout
•70 gram rietsuiker
•70 gram koude boter
•Eventueel poedersuiker om over de crumble taart te strooien

Recept rabarber crumble taart

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Voor de taartbodem doe je de bloem, zout en boter in een grote kom en maak je er met je vingers een fijn kruimelig mengsel van. Doe de suiker en ei erdoor. Laat het deeg 20 minuten in de koelkast rusten.

In de tussentijd kun je de rabarber en crumble topping maken.
Doe de rabarber samen met het sinaasappelsap, de suiker en het vanille extract in een grote pan en zet op middelgroot vuur. Wanneer de rabarber kookt zet je het vuur iets lager en laat je het in ongeveer 12 minuten zachtjes gaarkoken.

Crumble topping
Doe de bloem en boter in een kom en maak er met je vingers een kruimelig mengsel van. Roer de suiker en de havermout erdoor.

Haal het deeg uit de koelkast en leg deze op een ingevette ovenschaal/plaat en druk uit totdat het deeg over de hele bodem gelijkmatig verdeeld is. Prik gaatjes in het deeg en zet in de oven voor 10 tot 15 minuten.

Haal de bakplaat uit de oven en zet de oven op 200 graden.

Schenk de rabarbercompote bovenop de taartbodem. Daar bovenop komt een dun laagje crumble.

Plaats de schaal voor ongeveer 20 minuten in de oven. Totdat de crumble topping gaar en mooi bruin gekleurd is.

SUPER LEKKER!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:38

Zo, de nieuwe kas die we gekocht hadden en zaterdag met veel pijn en moeite in elkaar hebben gezet, ligt nu al in de kreukels. Ik was er net in bezig geweest, draaide me om want ik wilde water pakken en opeens zie hem vanuit mijn ooghoeken weer vliegen |( (kas zat helemaal dicht en verzekerd in de grond) om vervolgens klem te komen zitten tussen de appelbomen (dikke 7 meter verderop) ;(
Verzekeringspunten zijn allemaal kapot gescheurd/uitgerekt. De pinnen daarvan zijn verdwenen (liggen echter nergens) Gelukkig lijkt de rest van de kas wel heel te zijn, dus moeten we even de verzekeringspunten bekijken en vernieuwen.....

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:58

Wat super leuk dat er een moestuin topic is.
Ik heb sinds vorig jaar aardbeien aan de schutting hangen, afgelopen jaar zijn er 2 aardbeien aangekomen en dat was het. Er was van het plantje ook niet heel veel meer over maar nu de laatste weken groeit hij als kool. Dit had ik absoluut niet meer verwacht.
Ik heb grotere potten opgehaald en moet ze morgen even overpoten in een andere pot zodat ze meer ruimte hebben.

Daarnaast heb ik moestuintjes van de AH staan maar daar is nog helemaal niks van boven gekomen jammer genoeg. Hebben meer mensen hier last van? Ik baal er heel erg van namelijk.

We hebben thuis vorig zomer de hele tuin over de kop gehaald en hier wil ik nu een deel van de tuin een moestuintje in gaan maken. Wat ik er allemaal in wil weet ik nog niet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:51

Hallo Karin92, welkom in dit topic.
Ik zou beginnen met zaden die makkelijk zijn om erin te komen, denk aan boontjes/kapucijners enz. Die groeien makkelijk en snel en hebben alleen water nodig en een klimrekje (tenzij je het lage soort neemt)
Ook diverse soorten sla is makkelijk om te kweken net als suikermais (is lekkerder en je kan dit aan diverse dieren voeren) Ook leuk zijn tomaten die speciaal zijn voor in de achtertuin/in de woning. En indien je wat ruimte hebt is pompoen en courgette ook leuk te doen (tip de laatste klein oosten, ze kunnen tot 8 kg p/s worden maar dan zijn ze niet meer te eten. Van beide kan je ook de bloemen eten met diverse vullingen. courgette blijft hele seizoen door bloemen en dus vrucht geven.

Aardappelen zijn ook leuk te doen. Gewoon in de grond stoppen, af en toe water geven en dat is alles. Alleen hebben deze wel een groot nadeel. Ze MOETEN bespoten worden (je kan er voor kiezen van niet maar dan kan je vervelende ziektes erin krijgen) Ook moeten deze elke jaar in een ander deel van je tuin worden gezet (om ziektes te voorkomen want deze kunnen overwinteren in de grond)

En leg een kruidentuintje aan. Deze kan je als spruiten/jonge planten kopen in elke tuincentra maar je kan ze ook vanaf zaad opkweken.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:08

die regen buien van vanmiddag hebben mijn tuin blijkbaar goed gedaan heb ineens een paar bonen plantjes die boven komen :o echt heel leuk om te zien hoe hard alles ineens gaat :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:28

Mijn afrikaantjes zijn ook ineens massaal omhoog gekomen, maar helaas het onkruid komt ook massaal omhoog.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:19

hier ook een vliegende kas gehad,heb dat lange ding maar in de schuur gelegd,zo maar eens kijken of de jonge plantjes niet opgegeten zijn door de vogels en (wilde) konijnen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:21

Ik bespuit mn aardapellen niet hoor!
Tot 3 x toe gewoon een mooie oogst.
Wel was ik n keer veel te laat met poten. Dus bleven ze klein.

Heb er ditjaar een vliesdoek over.
Ook voor t andere spul.

Voorkomt dat de slakken alles op eten en vliegen en vlinders maken geen kans.