Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley23

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:35

Ziet er leuk uit zeg! :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:11

wat leuk!

wij zijn ook deels zelfvoorzienend.
Hebben legkippen (oke wel 3000) en eten daar zelf de eieren ook van.
Kopen steeds 3 biggen welke we rustig groot laten worden (90 tot 120 kilo) eten al ons afval en een zak brokjes. als we deze laten slachten hebben we voor 4 gezinnen weer ruim 6 mnd vlees in de vriezer.
hebben melkkoeien waardoor we onze eigen melk hebben. eerder maakten we ook nog kaas, boter en karnemelk. maar dat was wel erg tijdrovend
En natuurlijk een moestuin en een aardappel veld(je)

Soms kopen we een partij kuikens en laten deze groeien. slachten ze dan zelf en gaan ook de vriezer in.

succes, en ik lees zeker mee. omdat ik op mijn eigen stukje grond ook wat meer zou willen doen in het klein. dan alleen alles van het boerenbedrijf en grote moestuin.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:15

Ik volg al een tijdje je topic maar ik was je 'kwijt' :=
Grappig trouwens om te lezen dat je in veldriel woont. Kom ik met grote regelmaat langs (ik woon net aan de andere kant van db :P )

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:13

Als je vanaf de snelweg goed de polder in kijkt kun je ons huis zien liggen haha

Ik heb afgelopen dinsdag 2 ganzen en 3 hanen naar de slacht gebracht.
De 2 ganzen moesten weg omdat de mannen ruzie bleven maken en ze nageslacht zijn van broer en zus en de hanen omdat we 7 hanen hadden, waarvan er dus 4 overbleven.
Afgelopen woensdag hebben we 6 hennen en een haan erbij gekregen van iemand die 'er geen zin meer in had'. Kippen zijn nog geen jaar oud en mooie beestjes.

Vandaag de kippen en ganzen op gehaald en dit was het resultaat (alle vega's even niet kijken! ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Totale kosten waren 23 euro. 2 keer 5 euro voor de ganzen, 2 x 4,75 voor de kippen in stukken en 1 x 3,50 voor de hele kip.

Ook is de broedmachine binnen gekomen, we hebben er nu 4 kalkoenen eieren en 13 kippen eieren in liggen, als alles goed gaat moet over 3 weken het eerste kuiken uit het ei kruipen!

Afbeelding

Afbeelding

Eieren van de kalkoen.

Doordat we veel overschot aan eieren hebben, hebben we besloten om eieren aan huis te gaan verkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Truus had honger.. :)

AfbeeldingAfbeelding

Baby cavia's!

AfbeeldingAfbeelding

Verschil van grote is nu goed zichtbaar :P

Afbeelding

Volgende keer foto's van de varkenswei en stallen, daar zijn we nu mee bezig :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:16

Nu sta ik daar veel in de file dus wss heb ik jullie onbewust wel gezien :D Zal de volgende keer nog beter kijken :j

Die baby caafjes zijn lief :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:18

Ja het is de hele dag alweer goed raak hier, zo wie zo de laatste weken, veel sirenes en files!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:20

Deze week ben ik niet veel richting utrecht geweest.. Maar voor mijn gevoel word het ook steeds drukker daar :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:17

Leuk allemaal. Mag ik vragen waarom je de eitjes niet gewoon bij de kippen laat, als je toch een overschot hebt? En als de kuikentjes eruit zijn, gaan ze dan weer bij de kippen?

Ik heb ook wel eens dat ik je iets wil adviseren maar dat je dat dan al gezegd hebt op een eerdere pagina := ja zeg ik ga niet elke keer het hele topic uitspitten hoor :P

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 23:28

Ik wil een of 2 kippen eieren uit laten broeden, maar pas als het beter weer is. Met een broedmachine gaat alles gewoon net iets makkelijker en kan ik de kuikens ook makkelijk binnen warm houden met de lamp
Wie weet adopteerd een kip de kuikens wel :)

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:36

De 2 ganzen moesten weg omdat de mannen ruzie bleven maken en ze nageslacht zijn van broer en zus en de hanen omdat we 7 hanen hadden, waarvan er dus 4 overbleven.
Afgelopen woensdag hebben we 6 hennen en een haan erbij gekregen van iemand die 'er geen zin meer in had'. Kippen zijn nog geen jaar oud en mooie beestjes.

Hoi

Jij hebt de kippen laten slachten, waar heb je dat nu laten doen ? stap je gewoon naar een slager en vraag je dan : slag jij mijn kippen, of moet je echt naar een slachthuis.

Ik wil namelijk onze kippen ook een keer laten slachten. /3

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 12:29

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:35

Ik ben officieel jaloers!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:51

Ik vind dit zo prachtig en ga ook volgen. Wij beginnen ook heel langzaam aan, vorige week de 4 hanen geslacht , zelf geplukt en verwerkt ;) Dan is een 'ouderwetse' moeder handig :P

Onze eieren zijn helemaal niet zo groot als die hier, mag ik vragen wat voor soort kip jullie hebben rondlopen ?

Moestuin zijn we ook mee bezig, ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:32

We hebben kruisingen van brahma's, barnevelders, australorps en een beetje sebright (kleine haantje van mijn moeder).

De nieuwe kippen die we hebben gehad zijn Lohmann Brown, met een wyandotte haan.
Ook hebben we een wit met beige haan van de buurman, maar ik ben er nog niet helemaal uit welk ras dat is.

Afbeelding

Iemand een idee?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:33

Elise_0o schreef:
Als je vanaf de snelweg goed de polder in kijkt kun je ons huis zien liggen haha

Vandaag de kippen en ganzen op gehaald en dit was het resultaat (alle vega's even niet kijken! ;) )

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Totale kosten waren 23 euro. 2 keer 5 euro voor de ganzen, 2 x 4,75 voor de kippen in stukken en 1 x 3,50 voor de hele kip.

Ook is de broedmachine binnen gekomen, we hebben er nu 4 kalkoenen eieren en 13 kippen eieren in liggen, als alles goed gaat moet over 3 weken het eerste kuiken uit het ei kruipen!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Eieren van de kalkoen.

Doordat we veel overschot aan eieren hebben, hebben we besloten om eieren aan huis te gaan verkopen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Truus had honger.. :)

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Baby cavia's!

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Verschil van grote is nu goed zichtbaar :P

[ Afbeelding ]

Volgende keer foto's van de varkenswei en stallen, daar zijn we nu mee bezig :)

Je had die foto van het vlees beter in link kunne. Doen
Nu ben ik misselijk :o

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:38

Ja sorry, moet zeggen dat ik het vlees van de gans er ook wel erg rood enzo uit vind zien.
Zal die even onderaan in een link zetten haha

Edit: zie net dat ik die niet meer kan veranderen helaas.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:56

Gaaf idee zeg! Ik zou alleen zelf niet zo snel voor een vrieskist gaan :n Er ligt altijd vlees onderop. Dan vind ik zo'n 'toren' met een stuk of 8 laden idealer :j Kan je ook per la vlees in leggen (1 = kip, 2 = kalkoen enz) en je hebt minder kans dat er vlees 'over de datum gaat', omdat het vergeten onderin ligt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 01:27

Vergeten zal niet snel gebeuren, in de zorg hebben ze oa hccp en fifo (first in first out) er goed in gedrild bij mij :p

Deze kist heb ik gratis gekregen, een gegeven paard moet je niet.. Haha

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:20

Gaat goed zo te zien! Had al een tijdje niet gekeken maar je bent alweer een heel eind :)

Vlees ligt bij ons ook heel lang in de vriezer hoor. Wij hebben zo'n giga ding waar altijd wel van alles wat inligt. En vlees is soms een half jaar over datum als we het eten :=
Achja als het maar bevroren blijft :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:09

Wat leuk om te lezen, je bent al aardig onderweg met je voedsel zelfvoorziening.
Ga zo door , je schrijft het leuk dus leest lekker.....ben benieuwd naar de volgende stappen....

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:46

Elise_0o schreef:
Bij de walnoothoeven in Hoeven.

http://Www.walnoothoeven.nl

:)

Das ook stom toevallig, dat is bij mijn schoonouders in de straat, ik zal eens kijken of hier in de buurt van Venlo ook zo iets te vinden is anders gaan ze toch een keer op transport naar Hoeven.

bedankt in ieder geval /3

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:25

superrobke schreef:
Elise_0o schreef:
Bij de walnoothoeven in Hoeven.

http://Www.walnoothoeven.nl

:)

Das ook stom toevallig, dat is bij mijn schoonouders in de straat, ik zal eens kijken of hier in de buurt van Venlo ook zo iets te vinden is anders gaan ze toch een keer op transport naar Hoeven.

bedankt in ieder geval /3

Wij hebben het voorheen altijd laten doen in Mierlo, als je googled op poelier Mierlo vind je m wel. Ik vind het echter een nadeel dat je ze 's avonds moet brengen en ze vrij lang in kleine kratten zitten (wij hadden wel hele grote kippen dus dat scheelt) 's morgens was er een benauwd en die hebben ze daar toch geslacht terwijl ze al verwachten dat het vlees niet bruikbaar was omdat de kip het benauwd had gehad. Ik heb dan liever de kip terug of dat ze hem nog een dagje apart laten zitten. Maar verder wel heel betaalbaar en voor jou ook dichterbij dan Hoeven.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:12

Ok bedankt, Mierlo is inderdaad dichter bij, in Hoeven wonen de schoonouders, maar daar blijven eigenlijk nooit slapen, kan ook niet met de paarden thuis :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 13:34

Het is warm weer, dus dan doet iedereen rond 1 uur een middagslaapje in het warme zand.

Stelletje Bourgondiërs!

Afbeelding

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:41

Ahh die kippetjes <3