Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardenrust

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:37

Dank je, weer wat geleerd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:38

x_Rebecca schreef:
Ja hoor, ik vind het juist mooi om te zien dat de dieren een heel fijn leven hebben en als ze groot genoeg zijn weg gaan naar de slacht. Vind het wel een fijn idee.

Natuurlijk is het wel zo dat je het soms jammer vindt als er eentje weg gaat, maar het belangrijkste om in je hoofd te houden is dat de dieren ook weer weggaan. Dan bouw je er een heel andere band mee op dan wanneer je verwacht dat het een huisdier is die je voor zo lang als t kan bij je kan blijven.

Dan is dat anders inderdaad. Als ik vlees zou lusten zou ik er ook geen moeite mee hebben.

Je weet dan dat het een goed en een fijn leven heeft gehad.

Liever dan die rotzooi uit de supermarkten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:05

Eigenlijk best grappig dat er toch veel mensen zo voor zijn en het ook doen :)
Ik probeer zoveel mogelijk zelfstandig te leven maar stuit in de omgeving op heel veel onbegrip.
Wel leuk dat er mensen zijn met het zelfde idee.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:08

Nou we hebben het besproken en we gaan het proberen!
Vriendin van mij gaat woensdag op haar werk vragen of hun biggen verkopen en zo niet, welke adressen dan wel.
Morgen eens gaan kijken waar precies ik ze ga huisvesten en een UBN aan gaan vragen.

Heeft iemand hier ervaring met het slachthuis Hooijmans in Kerkdriel?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:20

Serieus, Jersey met Belgisch Blauw? Arm beest, dat zijn zo'n beetje twee uiterste qua bouw. Neem dan gewoon een dubbeldoel ras.. En denk er ook aan als een kalf zoogt, je niet erg veel melk overhoudt...

Mizora schreef:
Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.

Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.

Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:21

denk aan vervoersbewijzen als je gaat ophalen. Het aanvragen van een ubn nr gaat wel wat langer duren, niet een weekje en je heb je nummer.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:23

hier kweken we ook onze eigen beesten om zelf te slachten: konijn, kip, kalkoen, eend, gans, schaap! :) Echt heerlijk lekker eigen vlees. En ze hebben al een goed leven gehad. Rundsvlees kopen we deels, krijgen we deels van familie.

Verder eten we ook nog door mijn vriend geschoten wild.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:28

Voor dat de lente begint wil ik hier eigenlijk ook nog geen biggetjes rond hebben lopen, aangezien ik ook het hekwerk, de stal en het weiland nog in orde zal moeten maken.
Alles op zijn tijd! :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:35

Madeliefje schreef:
hier kweken we ook onze eigen beesten om zelf te slachten: konijn, kip, kalkoen, eend, gans, schaap! :) Echt heerlijk lekker eigen vlees. En ze hebben al een goed leven gehad. Rundsvlees kopen we deels, krijgen we deels van familie.

Verder eten we ook nog door mijn vriend geschoten wild.

Ben je hier zelf mee begonnen, of heb je dit van thuis mee gekregen?
Hoe was jouw eerste keer? Ben echt bang dat als ik straks alles heb geregeld ik de beestjes niet weg wil brengen naar het slachthuis haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:37

Mizora schreef:
Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.

Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.

kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.

Ik ben wel benieuwd naar de reden van kruising van jersey en belgisch blauw? Waarom dan niet een BB koe laten dekken door een jersey stier?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:40

BB op een jersey is een veelgebruikte combinatie in de melkerij. Dan gebruiken ze gesext sperma op de pinken en daarna worden alleen de beste dieren nog met (gesext) jersey-sperma geïnsemineerd, voor de rest dan BB. Jerseys hebben ontzettend flexibele bekken. Jersey stiertjes zetten nauwelijks vlees aan. Om dan te zorgen dat ik zelf ook nog melk overhoud, gebruik ik een melkras, maar dan niet te veel melk. zou het kalf het allemaal opdrinken dan zou deze zo'n 15-20L melk drinken. Dat zal hij uiteindelijk wel doen, maar van die hoeveelheid kan ik prima zelf ook 1 a 2 L van tappen.

Van de koe wil ik melk hebben, het kalf wil ik eten. En BB-koeien hebben vaak geboorteproblemen terwijl Jersey dat eigenlijk nooit hebben (zelfs niet met BB).

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:43

Elise_0o schreef:
Ben je hier zelf mee begonnen, of heb je dit van thuis mee gekregen?
Hoe was jouw eerste keer? Ben echt bang dat als ik straks alles heb geregeld ik de beestjes niet weg wil brengen naar het slachthuis haha

Nu ik slacht ze wel zelf niet, dat doet mijn vriend. Verder pluim, kuis ik ze wel zelf uit, in stukken snijden is ook geen probleem.

Ik heb het altijd wel gezien als jong kind thuis ( toen ik tiener was zijn ze er mee gestopt). Thuis kweekten ze dus ook vanalles. En bij mijn vriend zijn thuis is dit hetzelfde. De eerste keer is altijd het moeilijkste. In het begin vond ik het maar wat vies een kip uitkuisen, nu is het gewoon een knop omdraaien. Ofwel kies je voor lekker vlees dat je zelf gekweekt hebt, ofwel koop je en weet je er niets vanaf. Dan is de keuze snel gemaakt!

En een goede raad, hecht je niet aan slachtdieren!! Ik hecht me aan mijn kat, hond, paard. maar niet aan een dier dat zal geslacht worden. Want velen vinden het toch maar eng om vb konijnen te slachten, wordt ook als huisdier vaak gezien. Moesten we kids hebben dan krijgen ze wel een konijn als huisdier die nooit geslacht wordt. Maar houden we nog steeds slachtkonijnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:51

Mizora schreef:

Kies dan liever iets als een dexter koe en stier. Een iele vaars (wat een jersey is qua bouw) een eerste kalf van zo'n spierbundel laten krijgen is recept voor keizersnee of het verliezen van koe en kalf. 2e kalf kan makkelijker een wat forser ras op dan de koe zelf is, maar dan nog. Komt bij dat zo'n maat koe ook meer vlees oplevert dan je kwijt kan en voor verkopen zit je aan regels vast. Kies je een zeldzaam ras heb je een fijnere maat (vaak ook gezonder en minder voer nodig, waardoor de kosten lager zijn, maar ook het houden van meerdere dieren makkelijker is) en je helpt een stukje variatie in stand te houden.

Zelf wil ik ook eigen vee (kipjes eerst), maar zeker als vleesvee kies ik voor de kleinere rassen/diersoorten en omdat het dan makkelijker is er 2 of 3 te houden, maar ook omdat ik geen extra vriezers hoef aan te schaffen om een grote hoeveelheid vlees goed te houden. Ik zal dus bv eerder voor een paar (dwerg)geiten of schapen kiezen dan een koe. Komt ook bij dat de regels voor schapen en geiten simpeler zijn en dat de schapen ook nog eens goed zijn voor de paardenwei.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:54

Dora88 schreef:
Serieus, Jersey met Belgisch Blauw? Arm beest, dat zijn zo'n beetje twee uiterste qua bouw. Neem dan gewoon een dubbeldoel ras.. En denk er ook aan als een kalf zoogt, je niet erg veel melk overhoudt...

Mizora schreef:

Heb ik ook gedaan,jerseys kalven juist heel makkelijk af en je hebt ook mildere versies van dikbillen.
Ik heb ze ook gekruist met fleckvieh.
Het beste is het pas bij tweede kalfs doen,dan zijn ze al wijder zeg maar.
Maar kan wel,ik heb er 8 gehad die allemaal makkelijk kalfde.(heb er nog 4 volle jerseys aan de melk)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:21

Daarom wil ik ook een vaars (een dus al gekalfde koe, maar wel in de eerste lactatie). Dus dat scheelt. Dexterkoeien leveren slechts 8L melk per dag. Als je daarvan dan ook nog 1 a 2 L wilt tappen dan blijft er te weinig over voor het kalf. Het vlees wil ik voor een deel drogen, ik heb ook nog familie waar ik het aan kwijt zal kunnen en ik wil meerdere honden hebben waarbij ik rund, kip en konijn zelf aan vlees van kan leveren (eventueel ook schaap en/of geit). Variatie in stand houden doe je eigenlijk alleen echt als de kalveren ook weer verkoopt, en dat is bij mij niet het plan. Maar ook een blaarkop kan, al levert die weer minder mooie melk. De lakenvelder produceert onvoldoende melk zover ik terug kan vinden. En andere dubbeldoelkoeien en melkvee worden al snel te groot. Maar als je nog een suggestie hebt? Minimaal 5500L melk gemiddeld (=15L per dag).

Qua kippen wil ik het liefst Australorps, goede leggers die goed vlees aanzetten en ook nog eens heel aardig te verkopen zijn. Het zijn relatief tamme dieren die weinig vliegneiging hebben. Dus kan je er een x-aantal laten uitbroeden, het aantal hennen vervangen dat je wilt, de overige hennen verkopen en de hanen slachten.

Qua schapen wil ik het liefst romanovs, eventueel gekruist met poll dorset. Dit betekent veel lammeren, makkelijke geboorten, niet onthoornen en redelijke vleesaanzet met een acceptabele vacht.

Qua konijnen ben ik er nog niet helemaal uit. Groot lotharingers trekken me het meest. Vlaamse reuzen hebben te veel gezondheidsproblemen en ze zijn extreem laat slachtrijp. Californian vind ik zelf niet zo mooi. Hollanders kunnen ook. Dan heb je wel wat kleinere konijnen maar ze zijn er wel voor de rest erg geschikt voor.

Qua geiten worden het waarschijnlijk Boergeiten of Dwerggeiten. Beide vind ik wel leuk, maar boergeiten zijn waarschijnlijk makkelijker te houden. Deze zijn namelijk veel rustiger. Mijn ervaring met dwerggeiten, hoewel ik ze geweldig leuk vond, is niet echt positief. Het zijn beestjes die lelijk doen tegen elkaar.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:26

Elise_0o schreef:
Ik ben gek op kruisingen en ben altijd benieuwd hoe het er uit komt te zien, dus nu hebben we oa kruisingen tussen australorps, barnevelders, brahma's, sebright en een witte haan die ik heb geruild met het buurjongetje haha

Grote sterke kippen en opvallend rustige hanen hebben we.

Lakenvelders zijn mooie koeien, maar er mocht vroeger niet voor niets eigenlijk niet meer mee gefokt worden, aangezien ze voor het vlees of melk zo goed als nutteloos waren en ze erg moeilijk te fokken zijn.
Wel pracht dieren om te zien!

Ikzelf ben altijd al gek geweest van limousin runderen en de MRIJ, goede ervaringen mee, hoewel dat erg grote rassen zijn.
Dus dan zou ik eerder bij een Dexter uitkomen, aangezien ik geen onbeperkte ruimte hier heb.

Voor de varkens word het een pietrain, aangezien ik daar ook hele goede ervaringen mee heb.

Lakenvelders zijn toch makkelijk te kweken? We kennen iemand uit de buurt met een paar lakenvelders, die kalven even makkelijk af als de Galloway. De vlees of melk kwaliteiten moeten er terug in gekweekt worden, vroeger waren het wel gebruiksdieren maar de kwaliteiten zijn verloren gegaan. Om een echt vleesras te houden zou ik echter voor de Galloway gaan, zelfs die stieren zijn lief! Van Dexters heb ik gehoord dat ze een moeilijk karakter hebben... geen eigen ervaring mee. Jerseys zijn heel mooi en productief als je kaas of boter wil maken, kalven ook makkelijk. Maar als ik ooit kan beginnen met hobby koeien dan zoek ik iets dat hier een lange geschiedenis heeft en bedreigd wordt, Kempens roodbont ofzo.
Qua kippen: Ik zou graag een barnevelders of marans kweken en selecteren op resistentie tegen marekse verlamming. Barnevelders zijn zo mooi!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:29

kalf,pink,vaars,schot en dan koe...hahah ik ken het ,maar las over het woord vaars heen en zat aan mijn eigen pink te denken in de stal hahah :o
Excuses Mizora :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:40

Geeft niet. Nee, op een pink, mocht er een kalf of pink aangeschaft worden, komt gesext jersey-sperma. Liever 1 jaar nauwelijks vlees dan de koe kapot. Jouw reactie was er ook nog niet toen ik begon met typen. Maar eventueel doe ik op de vaars ook nog iets milders, maar dat bekijk ik tegen die tijd wel. Bij een schot is er geen twijfel meer, die kunnen het makkelijk hebben.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:49

Ik heb niet het volledige topic gelezen.
Zelf kweek ik konijnen. Ondertussen al een 3-4 jaar denk ik. Ik wilde graag een groot konijn (vlaamse reus) en dat mocht van mijn vader, op 1 voorwaarde: dat ik ermee zou kweken en de jongen (laten) slachten. Zo gezegd zo gedaan en zo kwamen er vleeskonijnen bij ons thuis. In het begin dat we kweekten kwam mijn opa ze slachten bij ons thuis (hij slachtte vroeger konijnen thuis toen hij al 9 jaar was, en toen mijn opa en oma trouwden hebben ze zelf ook konijnen gekweekt, mijn vader is dus ook opgegroeid met het feit dat de konijnen thuis geslacht werden). Sinds een 2tal jaar slacht ik ze ook zelf als ik ervoor tijd heb, zo niet komt mijn opa het doen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:50

Ik heb het ook ooit geprobeerd, maar ik kan het echt niet.
Ik heb eens biggetje gekocht voor de slacht, daar heb ik ruim jaar voor gezorgd en toen hij een groot varken was, moest hij naar de slager en kregen we hem in pakketjes terug.

Wat voelde ik mij daar slecht bij, ik heb hem helemaal weggegeven, ik kon hem niet eten.
Ik krijg een band met zo'n dier en dan kan ik hem echt niet meer opeten.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:24

ik kweek ook met reuzevlinder of Lotharingen! Goed ras, en hebt er mooie jongen van. Alleen vorig jaar een fout gemaakt met ze te veel vetkorrels te geven (mijn pa haf te veel korrels stonden toen nog bij ouders). En dan hadden ze dikkebuikenziekte! Wat een gedoe!!! met het hele nest naar DA en dan ze nog zien sterven. Das pas erg om te zien!

dollyspikkel: hoe slacht jij je konijnen? hier krijgen ze een kogeltje in hun hoofd. Zijn daarmee op slag dood en hebben geen pijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:25

Absoluut, echt doen hoor! Natuurlijk is het sneu om dat beestje te slachten.. Maar aan de andere kant, heeft het wel een prachtig leven gehad bij jullie. Die beesten uit de supermarkt daarentegen niet hoor :n Eigen vlees is veel gezonder en lekkerder!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:28

Ik zou het niet kunnen (ik ben vegetariër want ik vind het uiterst hypocriet om wel vlees uit de supermarkt te kopen, maar het niet zelf zou kunnen "produceren"). Maar ik denk dat je het zeker met doen als je die mogelijkheid hebt. Je weet zeker dat je goed vlees eet, van dieren die een normaal leven hebben gehad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:29

dollyspikkel schreef:
Ik heb niet het volledige topic gelezen.
Zelf kweek ik konijnen. Ondertussen al een 3-4 jaar denk ik. Ik wilde graag een groot konijn (vlaamse reus) en dat mocht van mijn vader, op 1 voorwaarde: dat ik ermee zou kweken en de jongen (laten) slachten. Zo gezegd zo gedaan en zo kwamen er vleeskonijnen bij ons thuis. In het begin dat we kweekten kwam mijn opa ze slachten bij ons thuis (hij slachtte vroeger konijnen thuis toen hij al 9 jaar was, en toen mijn opa en oma trouwden hebben ze zelf ook konijnen gekweekt, mijn vader is dus ook opgegroeid met het feit dat de konijnen thuis geslacht werden). Sinds een 2tal jaar slacht ik ze ook zelf als ik ervoor tijd heb, zo niet komt mijn opa het doen.

Op wat voor een manier doe je dit dan? (meest dierwaardig)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:56

Madeliefje en zusjacobs: konijnen worden bij ons geslacht door het doorsnijden van de halsslagader, binnen een tiental seconden sterven ze.