Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
x_Rebecca schreef:Ja hoor, ik vind het juist mooi om te zien dat de dieren een heel fijn leven hebben en als ze groot genoeg zijn weg gaan naar de slacht. Vind het wel een fijn idee.
Natuurlijk is het wel zo dat je het soms jammer vindt als er eentje weg gaat, maar het belangrijkste om in je hoofd te houden is dat de dieren ook weer weggaan. Dan bouw je er een heel andere band mee op dan wanneer je verwacht dat het een huisdier is die je voor zo lang als t kan bij je kan blijven.
Mizora schreef:Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.
Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.
Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.
Madeliefje schreef:hier kweken we ook onze eigen beesten om zelf te slachten: konijn, kip, kalkoen, eend, gans, schaap!Echt heerlijk lekker eigen vlees. En ze hebben al een goed leven gehad. Rundsvlees kopen we deels, krijgen we deels van familie.
Verder eten we ook nog door mijn vriend geschoten wild.
Mizora schreef:Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.
Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.
Elise_0o schreef:Ben je hier zelf mee begonnen, of heb je dit van thuis mee gekregen?
Hoe was jouw eerste keer? Ben echt bang dat als ik straks alles heb geregeld ik de beestjes niet weg wil brengen naar het slachthuis haha
Mizora schreef:Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.
Dora88 schreef:Serieus, Jersey met Belgisch Blauw? Arm beest, dat zijn zo'n beetje twee uiterste qua bouw. Neem dan gewoon een dubbeldoel ras.. En denk er ook aan als een kalf zoogt, je niet erg veel melk overhoudt...Mizora schreef:Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.
Elise_0o schreef:Ik ben gek op kruisingen en ben altijd benieuwd hoe het er uit komt te zien, dus nu hebben we oa kruisingen tussen australorps, barnevelders, brahma's, sebright en een witte haan die ik heb geruild met het buurjongetje haha
Grote sterke kippen en opvallend rustige hanen hebben we.
Lakenvelders zijn mooie koeien, maar er mocht vroeger niet voor niets eigenlijk niet meer mee gefokt worden, aangezien ze voor het vlees of melk zo goed als nutteloos waren en ze erg moeilijk te fokken zijn.
Wel pracht dieren om te zien!
Ikzelf ben altijd al gek geweest van limousin runderen en de MRIJ, goede ervaringen mee, hoewel dat erg grote rassen zijn.
Dus dan zou ik eerder bij een Dexter uitkomen, aangezien ik geen onbeperkte ruimte hier heb.
Voor de varkens word het een pietrain, aangezien ik daar ook hele goede ervaringen mee heb.
dollyspikkel schreef:Ik heb niet het volledige topic gelezen.
Zelf kweek ik konijnen. Ondertussen al een 3-4 jaar denk ik. Ik wilde graag een groot konijn (vlaamse reus) en dat mocht van mijn vader, op 1 voorwaarde: dat ik ermee zou kweken en de jongen (laten) slachten. Zo gezegd zo gedaan en zo kwamen er vleeskonijnen bij ons thuis. In het begin dat we kweekten kwam mijn opa ze slachten bij ons thuis (hij slachtte vroeger konijnen thuis toen hij al 9 jaar was, en toen mijn opa en oma trouwden hebben ze zelf ook konijnen gekweekt, mijn vader is dus ook opgegroeid met het feit dat de konijnen thuis geslacht werden). Sinds een 2tal jaar slacht ik ze ook zelf als ik ervoor tijd heb, zo niet komt mijn opa het doen.