Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:59

Nou ts jij gaat een leuk paasweekend tegemoed. Hoop dat het 2 april allemaal rond is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:00

Vooroplevering sla ik ook zeker niet over, wil de meterstanden zelf opschrijven en idd ook met eigen ogen zien dat het huis in dezelfde staat is als toen ik het gekocht heb.
Ze moeten ook nog een nieuwe voordeur plaatsen, dus wil ook controleren of die er wel in zit.

pmarena: als dat het ergste is overleef ik het wel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:01

Sammie: dat stukje van de boete dat klopt toch ook? :)

Maar je stukje dat de sleutel zeker is en dat alles al bij de makelaar ligt...dat is natuurlijk gewoon niet zo.
Het is absoluut nog niet zeker dat TS die sleutel krijgt.

Je bedoelt het wellicht anders dan hoe het er staat ofzo? (dat "de sleutel is zeker" ) :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:02

Ik heb ooit gehoord van iemand die rottende vis ergens in huis had verstopt, was een gevalletje echtscheiding dat wel :=

Het banketstaaf is dat TS volledig in haar recht staat en nu toch maar moet afwachten hoe eea gaat lopen.
En het 'joepie, bijna naar het nieuwe huis' gevoel zal ook sterk verminderd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:03

Oeh ja, de garnalen in een raar hoekje ergens, die is er ook nog, ook lekker als dat gaat liggen stinken en je weet niet waar het vandaan komt :P

Maar dat is wel heel zielig als je zoiets gaat doen :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:03

Klopt, ik heb meer een stress gevoel van "zou het allemaal wel goed gaan?"

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:04

bigone schreef:
Normaal gesproken ga je voor de officiele overdracht door de woning waarbij je ook alle meterstanden opschrijft, ts, in dit geval zeker doen anders heb je kans dat de makelaar je een oor aannaait( dan krijg je de opgeschreven meterstanden van hem waardoor hij ze veel lager op kan schrijven dan er werkelijk verbruikt is).Dus de vooroplevering niet overslaan.

dat schoot me ook te binnen ja...
heb je toevallig geen fotos gemaakt van in welke staat je het huis heb gekocht?

en ja uit ervaring weet ik dat gebreken, al dan niet verborgen, gewoon door de vorige eigenaar betaald worden...
dus hoop voor jou en de verkopende partij dat ze het huis heel laten, zoniet stuur ze de rekening maar

Liselot

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:05

Ik heb inderdaad een lading foto's op mijn mobiel staan :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:06

Misschien zijn er nog afbeeldingen via Funda.nl ofzo die je kunt gebruiken.

Verder hoop ik dat het lukt allemaal!

Zou er ook zo instaan hoor, als je dan toch 2 weken moet wachten, dan maar met een vergoeding!
Laatst bijgewerkt door Caesar op 25-03-13 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:07

heel slim. laat ze ff afdrukken voor t geval je telefoon crasht oid ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:09

Ts, ik hoop dat je er terdege rekening mee houd dat je straks alleen bij de notaris zit en het is ook te hopen dat die mensen dan de boeteclausule kunnen betalen want van een kale kip kun je niet plukken. Maak een plan waar je alles inzet wat er moet gebeuren als de overdracht niet door gaat, zoals afspraken verplaatsen enz. Die makelaar heeft een vies spelletje gespeelt maar het kan maar zo zijn dat jij en de verkoper er voor opdraaien, als dit zo is dan is het te overwegen om ook de makelaar aansprakelijk te stellen want wat hij gedaan heeft klopt van geen kant.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:10

pffffft, de makelaar is er nog steeds van overtuigd dat ik mondeling toegezegd heb met uitstel.... Dit wordt echt een gebed zonder eind.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:11

bigone schreef:
Ts, ik hoop dat je er terdege rekening mee houd dat je straks alleen bij de notaris zit en het is ook te hopen dat die mensen dan de boeteclausule kunnen betalen want van een kale kip kun je niet plukken. Maak een plan waar je alles inzet wat er moet gebeuren als de overdracht niet door gaat, zoals afspraken verplaatsen enz. Die makelaar heeft een vies spelletje gespeelt maar het kan maar zo zijn dat jij en de verkoper er voor opdraaien, als dit zo is dan is het te overwegen om ook de makelaar aansprakelijk te stellen want wat hij gedaan heeft klopt van geen kant.

Van een kale kip kun je niet plukken, maar het boetebedrag kan wel van de uiteindelijke koopsom afgetrokken worden.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:12

zoals al eerder vermeld moet een mondelinge wijziging ter bevestiging op papier worden gezet met een handtekening van beide partijen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:12

Liselot schreef:
pffffft, de makelaar is er nog steeds van overtuigd dat ik mondeling toegezegd heb met uitstel.... Dit wordt echt een gebed zonder eind.

Heb je de notaris al gebeld met deze update?? Zou ik direct doen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:14

Hmmz denk dat ik een stuk vergeten ben te typen :o? Nah ja, in principe kan de verkopende partij er idd voor kiezen om bewust niet op te komen dagen. Persoonlijk lijkt mij dat echt niet slim. De boete die daar aan vast hangt ligt hoger dan centerparcs.

Ik vrees alleen dat door de lakse houding van de makelaar er een komt wel goed houding was en dat er ook nog niet actief gezocht zal zijn naar alternatieve woonruimte. Hooguit in de laatste week..

Poef.. wat een stress zal dit veroorzaken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:14

Is de betreffende makelaar aangesloten bij de NVM?
Is het mogelijk daar een melding te doen van deze wanprestatie?

Ik heb zelf geen ervaring met kopen van huizen, maar ik heb soms het idee dat het voor veel makelaars alleen draait om scoren.
Snel en veel kunnen verkopen, dat telt en het netjes afhandelen van zo'n transactie krijgt dan toch minder aandacht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:16

Liselot schreef:

Waarom heeft hij dat mondeling toezeggen dan niet schriftelijk bevestigd en waarom heb jij alles voor 2 april geregeld en niet een paar weken later?
Wat maakt deze makelaar zichzelf belachelijk zeg.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:16

Liselot schreef:

Dan moet hij dat eerst maar eens bewijzen, jouw woord tegen het zijne en jij weet zeker van niet. Hij heeft het gewoon verkeerd geïnterpreteerd en moet nu op de blaren zitten. Een wijze les voor de makelaar om voortaan dingen op papier te zetten :+ Gewoon doorzetten en idd kan het bedrag toch van de prijs afgehaald worden?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:31

Jeetje, hier ben je mooi klaar mee..

Maar als hij er zo van overtuigd is dat je dat mondeling hebt toe gezegd, waarom heb je daar dan geen schriftelijke bevestiging van ontvangen??

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:32

Geen idee. Heb iig in mijn laatste reactie gemeld dat hij een afspraak met de verkopers kan maken over de vooroplevering. Ga er verder geen woorden meer aan vuil maken, hij zoekt het maar uit.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:35

Jee Liselot, wat een toestand allemaal :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:37

Je hebt die toezegging ook gedaan: VOORDAT er een overdrachtsdatum afgesproken werd.

Op het moment dat die datum op papier gezet werd, is er niks meer gezegd over eventueel uitstellen.
Zowel mondeling als op papier is er nergens vastgelegd dat de datum na het tekenen nog gewijzigd kon worden.

Dus sta jij volledig in je recht dat je dit niet verwacht had en dus ook niet wilt.

Laat hem zijn eigen papieren nog maar eens nalezen: hij heeft geen poot om op te staan, de afgesproken datum vindt de overdracht plaats of de verkoper kan een boete verwachten.

Ik zou hem iets als bovenstaande tekst sturen om er nu voor eens en voor altijd korte metten mee te maken, zodat het precies duidelijk is hoe jij er in staat.

En ik zou persoonlijk ook nog even de verkopers zelf berichten dat er niks verschoven wordt, zodat zij het zeker weten en niet nog steeds door "komt wel goed" makelaar aan het lijntje gehouden worden.

Zij gaan er blijkbaar vanuit dat het het probleem van de makelaar is en dat die maar moet regelen dat de overdracht later plaats gaat vinden. Maar daarvoor moet jij er pas later in willen, ze vergeten even dat de makelaar hoog of laag kan springen maar als jij voet bij stuk houdt ZIJ uiteindelijk toch die boete op hun naam krijgen als ze er niet uit zijn die 2 april.

Ze zijn zelf suf geweest, maar als een soort tegemoetkoming is dat wat ik nog wel zou doen: even heel netjes, rustig, duidelijk en eerlijk zeggen dat de datum niet verschoven gaat worden zodat ze als de wiedeweerga nu hun tijd nuttig kunnen gaan besteden :=

En het inderdaad even aan de notaris doorgeven deze laatste reactie van de makelaar.

Als je een beetje een fanatieke / enthousiaste notaris hebt dan heeft die er wellicht wel lol in om even alle partijen heel duidelijk te informeren van de consequenties, en om even de makelaar heel duidelijk op de vingers te tikken met een hele duidelijke "foei".

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:43

Dat heb ik hem meermalen duidelijk gezegd pmarena, het dringt alleen niet tot hem door dat ik dat voor het tekenen van het contract gezegd heb. Denk ook dat hij doelt op het gesprek van 1 maart waarop ik zei dat het zeer slecht uit kwam. Maar ook dat is geen toezegging en ook daar heb ik nooit een schriftelijke bevestiging van ontvangen. Kan iig uit zijn mails opmaken dat hij mij nog steeds een leugenaar vindt en ook al weet ik dat dat niet waar is, het kon nog wel eens flink roet in het eten gooien...
De verkopers hebben die aangetekende brief ontvangen waar in staat dat de datum niet verplaatst wordt en dat ik volgens de boeteclausule ga werken als ze niet komen opdagen, lijkt mij dus dat ze dat inmiddels wel snappen.

Heb net de notaris nog even aan de lijn gehad, die heeft van zowel de verkoper als van de makelaar nog niets gehoord. Wel gaat ze ze gewoon uitnodigen voor 2 april en als ze er dan niet zijn moest ze één of ander formulier opmaken en dan kan ik ze in gebreke stellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:45

Als ik dit zo lees dan denk ik dat de verkopende partij nog steeds gesust word door de makelaar en denkt dat het wel goed komt, ts, blijf op je strepen staan, de makelaar heeft geen poot om op staan. Heel vervelend allemaal maar gelukkig zijn er regels en daar hebben ze zich aan te houden. Ik weet niet welke boete er op staat maar het zal idd van de koopsom afgetrokken worden, niet leuk voor je maar gezien de hypotheek scheelt het je waarschijnlijk over meerdere jaren een flinke som geld alhoewel je daar nu niets aan hebt.