Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:46

Ik heb trouwens gehoord dat je beter je verwarming aan kan laten staan dan dat je hem uit zet, wanneer je weg bent.
Omdat hij anders te veel moet "werken" om het weer warm te maken in huis.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:46

Wij hebben vloerverwarming, maar die gaat eigenlijk altijd op 16 graden. Staat ook niet zo vaak aan. Maar ik kan hem dus beter op 18 graden laten staan? Dat is voordeliger dan iedere keer op 15 en dan als ie aan moet op 19?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:48

Ik heb in de slaapkamer nooit verwarming aan, en altijd raam open. Hooguit als het HEEL koud is, even een uurtje van tevoren zodat het enigzins aangenaam is om in bed te stappen (maar dan alsnog bij naar bed gaan het raam open). Al denk ik niet dat dat nu nog nodig is want ik heb een electrisch dekentje gekocht en dat is zoooooooooooooo fijn... Die gaat een half uurtje van tevoren aan, en uit zodra ik klaar ben met lezen en effectief ga slapen.

Wat maakt DAT een verschil.

Moet wel zeggen: heb in de winter regelmatig ijsbloemen aan de binnenkant :brr:

Lottie84

Denise, dat is de reden waarom hij hier in de koude maanden constant op dezelfde temp staat :j

Kentaro

blokje schreef:
Ik denk dat je stook gedrag ook licht aan je gezinssituatie.

Ik ben 24/7 thuis samen met ons zoontje. Ikwil gewoon een behagelijke warmte hebben.

Het haalt niet uit of je voor 2 of 4 personen stookt, maar het haalt wel uit of er bijvoorbeeld de hele dag iemand thuis is, want dan zul je hem overdag waarschijnlijk hoger zetten dan iemand die overdag niet thuis is.

Met 'gewone' verwarming' scheelt het wel degelijk als je hem bijvoorbeeld 's nachts of als je weg bent wat lager zet.
Bij VV duurt het opwarmen van de 'plaat' (vloer) gewoon een stuk langer dan een simpele radiator en daarom kun je die beter niet te ver terug zetten.

blokje

Mijn ouders hebben wel eens met de buren vergeleken. Hun draaide de kachel aan en uit wanneer ze weg gingen en weer thuis kwamen etc.

Mijn ouders hadden het vast in gesteld 17 snachts en 20 overdag.

Mijn ouders bespaarde heel veel meer dan hun terwijl mijn ouders 4 kids hebben van toen 13 tot 19 jaar.
En hun 2 kleine kids ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:50

Daarom Kentaro :D.
Ach, we zullen wel zien. Nogmaals, ik denk dat het voor dit jaar wel meevalt. Voor volgend jaar zullen we inderdaad iets beter op de stekkertjes enzo meoten gaan letten, als we willen bezuinigen.

Maar nu staat de verwarming ook gewoon op 18 graden en zit ik lekker met een dekentje op de laptop (vind het gewoon lekker onder een dekentje, zo zit ik in de zomer ook :D ). Ga straks nog naar poown en de verwarming gaat pas aan als ik terug kom. Dus het is neit dat-ie de hele dag staat de branden :).

Edit: Amaris, waarom stook je dan neit gewoon wat meer? Ijsbloemetjes aan de binnekant getuigen mij nou neit van een aangename temperatuur?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 29-11-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Dat dacht ik toch ook Kentaro. Ik ga die verwarming toch niet bij een open deur als ik niet thuis ben de hele dag laten blazen op 18 graden. Gezien mijn gasverbruik doe ik het nog niet zo slecht.

blokje

Kentaro schreef:
blokje schreef:
Ik denk dat je stook gedrag ook licht aan je gezinssituatie.

Ik ben 24/7 thuis samen met ons zoontje. Ikwil gewoon een behagelijke warmte hebben.

Het haalt niet uit of je voor 2 of 4 personen stookt, maar het haalt wel uit of er bijvoorbeeld de hele dag iemand thuis is, want dan zul je hem overdag waarschijnlijk hoger zetten dan iemand die overdag niet thuis is.

Met 'gewone' verwarming' scheelt het wel degelijk als je hem bijvoorbeeld 's nachts of als je weg bent wat lager zet.
Bij VV duurt het opwarmen van de 'plaat' (vloer) gewoon een stuk langer dan een simpele radiator en daarom kun je die beter niet te ver terug zetten.

Dat bedoel ik idd ;) Omdat ik altijd thuis ben wil ik een aangename tempratuur. En aan de rekeningen te zien verbruiken wij minimaal :)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:52

Lottie84 schreef:
Denise, dat is de reden waarom hij hier in de koude maanden constant op dezelfde temp staat :j

Wij hebben hm altijd op 18 staan en 's ochtend zet ik hem iets hoger :brr:

Princesj

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:03

Wij hebben geen thermostaat, maar stadsverwarming. Die zetten we alleen aan als we langer dan 2 uur achtereen thuis zijn. In ons geval betekend dat dus alleen soms in het weekend, afhankelijk van de huistemperatuur. We hebben een schuifpui en tuin op het zuiden, dus als de zon schijnt word het toch aangenaam binnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:04

Dat de verwarming minder verbruikt als je hem constant op dezelfde temperatuur laat staan is echt een broodje aap verhaal..
Alle verloren warmte moet er weer bij worden gepompt, en een huis blijft constant warmte verliezen, ook als je blijft stoken. Sterker nog, hoe warmer het huis, hoe sneller het weer warmte afgeeft aan de buitenmuren en hoe meer je dus weer moet bijstoken.
Een verwarmingsketel heeft een maximum-temperatuur, dus het 'te veel werken' is ook niet aan de orde.. Of die verwarming nu 's morgens twee uurtjes aanstaat om alles weer even op temperatuur te krijgen, of de hele dag en nacht af en toe een half uurtje aanspringt om bij te verwarmen waardoor je in totaal misschien wel 4 uur aan het verwarmen bent.. dat is nogal een verschil :j
Mijn vloerverwarming staat 's morgens drie kwartier aan, van kwart over 5 tot 6 uur, zodat de badkamer-radiator lekker warm is als we opstaan en de woonkamer weer wat op temperatuur is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:06

18 gr?? ik heb de kachel op 21! :o

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:08

Lekker warm :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:11

Nu we het toch over stoken hebben, hoe ventileren jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:14

Bij ons staat ie altijd op 20 graden, ik moet zeggen dat wij ook geen dubbelglas hebben en je daardoor warmte verliest. Op de slaapkamer staat de verwarming altijd uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:14

Hier gaan af en toe gewoon alle ramen tegen elkaar open :j Maar dat is vooral tegen de allergie van m'n vriend.
Hoe minder vochtig het in huis is, hoe sneller de lucht opwarmt, of zoiets was dat toch? :+
Als je af en toe alles open zet, gewoon een kwartiertje is al genoeg, dan houden de muren hun warmte toch gewoon vast waardoor de kamer heel snel weer warm is zodra je de ramen en deuren dicht doet. Dus het is niet zo dat je dan in één keer heel veel warmte verliest :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:20

Precies! Een half uurtje raam open per dag is al voldoende. Verse lucht verwarmt inderdaad beter!
Verders hebben wij mechanische ventilatie. Deze hebben we overdag aan en s' avonds als de verwarming echt aan gaat, zetten we de mv uit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:22

Wij hebben een nieuwbouwwoning en die heeft een A label dus goed geisoleerd, ik ben meestal overdag thuis en dan staat de verwarming op 19,5 's nachts staat hij op 17 graden maar zo koud wordt het hier nooit.
Alleen in de woonkamer en eetkamer (1 ruimte) staat de verwarming aan verder staan ze uit.
We hebben geen droger of vaatwasser, verder zijn we niet extreem zuinig, mijn vriend staat elke dag zo'n 5 minuten onder de douche, ik douche om de dag ongeveer een kwartier.
Vorig jaar hebben we veel geld terug gekregen voor energie enz. we hebben voor dit jaar wel hetzelfde maandbedrag gehouden en we krijgen waarschijnlijk zo'n 600 euro terug, dat is ongeveer de helft van wat we betalen.
Wij hebben wel een afzuigsysteem wat niet uit kan daardoor is het nooit heel vochtig in huis, alleen op de slaapkamer en badkamer moeten we echt bewust ventileren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:30

Lekker spaarpotje zonnebloem!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:41

Ja en aangezien we zelf geen denderende spaarders zijn laten we het ook zo, we zouden het met 70 euro per maand ook prima kunnen doen maar dan gaat de 55 euro naar onzin en dat vinden we zonde, zo kunnen we hopelijk straks een zuinige koelkast kopen om deze 12 jaar oude te vervangen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:58

Ik gebruik de nuon als spaarbank! Vorig jaar 1800 betaald en heb 970 terug gehad!! Dit jaar had ik de nuon aan de telefoon en die stond verbaasd dat wij met drie mensen wonen in een rijtjes huis! Verbruik lag op appartement met een persoon niveau! Doe niks gek heb geen droger of afwasmachine! Geen vriezer! Was vorig jast veel thuis ivm zwangerschap! Ben benieuwd wat we dit jaar terug krijgen aangezien ik het maand bedrag zelfde heb gelaten!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:47

Ik heb tot nu toe nog steeds geen verwarming aan gehad :D Ik woon in een appartement, en onze buren stoken goed :') :D
Wij kregen 300 euro terug van GWL!

Wat ik ook doe, bedacht het me vanmorgen toen ik het aan het bijvullen was:
Ruitenwisservloeistof (met antivries) doe ik 1/3e spul en 2/3e water.. doe de hele winter met die kan. :j

En ik rijd op de snelweg ipv 120 altijd 100/110.. Kan nu zo'n 100! km meer rijden dan normaal..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:58

Wij krijgen ook nog 24 zonnecellen op het dak, dan ben ik wel benieuwd hoeveel dat opleverd.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:31

Als je de ruitenvloeistof verdunt bevriest die wel sneller met grote vorst.

Wij hebben de cv altijd op 18 en stoken hout wat we gratis krijgen