Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:09

Nou als ik hier zo alles ff lees denk ik wel dat het veel beter kan.

Wat ik ook doe trouwens, maar meer voor het gemak dan voor zuinigheid..
Ik heb een lege fles glassex omgedoopt tot schoonmaakspray, doe er een klein scheutje schoonmaakmiddel in en vul hem met water.
Ten eerste vind ik dit hygienischer omdat je sopje schoon blijft, maar bovenal vind ik het heel erg handig :j

Bespaart een hoop water, maar ook schoonmaakmiddel, haha!

HubbaBubba

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:11

Wat dat betreft is het wel handig dat we kippen, konijnen, schapen, geiten en paarden in de tuin hebben, die krijgen ook veel van het overgebleven eten
(wel als extra'tje dus bezuinig er niet mee)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:12

Maarja, 3 stengels bij de groenteboer zijn even duur als 1 krop bij de supermarkt ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:13

Klopt, maar dan hoef je niks weg te gooien. :D
Scheelt weer in kosten voor de groene kliko. :+

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:17

Moeten jullie betalen voor afval???
Dat hoeven wij gelukkig niet, voer er ook mest me af :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:07

opisop_shop schreef:
wat voor merkartikelen hebben ze bij de Lidl dan, is me eigenlijk nooit opgevallen?
Oh wacht, jij woont niet in NL toch, in het buitenland verkopen ze idd merkartikelen, maar in NL niet.

Ik woon in Duitsland.

Brood is hier wel duur, als ik naar de bakker ga moet je zeker rekenen voor 3,00 voor een brood. Af en toe halen we broodmixen in NL en gaat dat in de bakmachine.
De rest van de boodschappen komt overeen met NL. Alleen verzorgingsproducten en kleding vind ik hier wel goedkoper.

Hier kun je dus ook met de buurman een varken/koe kopen en deze laten slachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:16

Ondanks dat goedkoop boodschappen fijn is, letten jullie dan ook op de voedingwaarde?

Wat flink bezuinigd is om groente te kopen van het seizoen, het is nu stamppotten tijd en dat scheelt heel erg in de portemonee en het is zeer zeker ook nog eens gezond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:18

Ok. de keuken kan je goed schoonmaken met een scheutje citroen in water en met een sopje gewone soda...dat is goedkoop schoonmaken en het wordt heel erg schoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:07

russel schreef:
Ok. de keuken kan je goed schoonmaken met een scheutje citroen in water en met een sopje gewone soda...dat is goedkoop schoonmaken en het wordt heel erg schoon.

Ik heb zo'n nepfles Andy (eigen merk van de C1000).
Fles kost 69 cent en daar doe ik een maand mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:18

HubbaBubba schreef:

2 euro per leeging voor de groene en 8!!!! Voor de grijze

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:49

Waar ik voorheen woonde werd elke kliko gewogen en dan kreeg je per kwartaal de rekening van de gemeente. En dat liep nog best op hoor. Per kwartaal zo'n +40 euro.

Hier in deze gemeente kun je je afval "gratis" in je kliko kwijt maar krijg je 1x per jaar afvalstoffenheffing, ook niet mis.

Met schoonmaakazijn kun je trouwens ook goedkoop schoonmaken, glazen tafels, ramen, van alles en is niet duur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:53

Mijn afvalstoffenheffing is 243 euro per jaar.... Ik kom denk ik in totaal op 20 zakken grijs per jaar. Ik zou dus liever per gewicht willen betalen. Groenafval heb ik eigenlijk niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:22

Citaat:
Ondanks dat goedkoop boodschappen fijn is, letten jullie dan ook op de voedingwaarde?

Zeker! Ik ben me echt bewust van wat ik eet. Ik ben ook nog eens vegetariër (gelukkig is mijn koemelkallergie over)en moet dus extra opletten. Ik koop inderdaad ook zoveel mogelijk de groenten van het seizoen. Meestal kijk ik welke groente in de reclame zijn en dan eten we die. Zo kom ik af en toe met verrassende gerechten aanzetten waar ik anders nooit op zou zijn gekomen. Zo hebben we laatst een stamppot gegeten van spruitjes en paprika (waren beide goedkoop). Het enige dat er nog wel eens bij inschiet is fruit. Dat eet ik niet dagelijks omdat het me soms gewoon echt te duur is. Maar als ik geen fruit in huis heb dring ik wel sinaasappelsap ;) . Ik eet bijna elke ochtend een bakje yoghurt en drink dagelijks zo'n 2 a 3 bekers melk. Vleesvervangers eet ik zo'n 3 keer in de week en mijn vriend eet in plaats van de vleesvervanger zo'n 1 keer in de week vlees (de andere 2 keer zit de vleesvervanger verwerkt in een gerecht). Als ik pasta's maak zijn het bijna altijd volkoren pasta's en ook het brood is meestal bruin (volkoren, ook voor tosti's).

Citaat:
Groenafval heb ik eigenlijk niet.

Hoe kan dat? Je hebt toch schillen van je aardappels en uien, blad van spruitjes en prei, zaden van paprika's etc?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:25

Wij hebben 2 grijs-containers onder de grond en geen groen.... Als ik al zou scheiden, gaat het dus op dezelfde hoop :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:54

Wij bakken ons eigen brood, mijn man heeft ooit uitgerekend dat één zo'n brood 1,30 kost. (het kan vast goedkoper, we gebruiken erg lekker meel en karnemelk ipv gist) In vergelijking met een goedkoop brood scheelt het dus niet veel, maar tis wel goedkoper dan luxe brood. En veel lekkerder natuurlijk. Wij bakken in de oven, als je een broodbakmachine koopt duurt het natuurlijk veel langer tot je het er uit hebt..

Wij kopen wasmiddel en vaatwastabletten bij de Hema, beide 2,- per stuk en goede kwaliteit. Ook de koffiepads voor de senseo zijn daar supergoedkoop en erg lekker, maar we hebben geen senseo meer ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:18

De koffiepads van Kanis en Gunnik voor de senseo zijn ook niet duur, ik heb altijd de caffeïnevrije en vind de koffie heerlijk. In prijs zal het niet veel uitmaken met de Aldi.

Nu bij de Kruidvat alle vitamines en supplementen in de aanbieding, 2+1 gratis, dus 33% korting.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:40

Leuk topic. Ik moet ook weer eens wat beter op gaan letten, want het geld vliegt eruit. Geen idee wat ik per week uitgeef aan de boodschappen, maar het telt ongemerkt heel hard op, dat weet ik wel :=
Enige waar we nu juist duurder mee geworden zijn is de koffie, ik heb geen Nespresso maar een Dolce Gusto en die koffie is ook schreeuwend duur 30 tot 60 cent per kop, maar wel erg lekker :=

Vanmiddag bij de C1000 een aantal aanbiedingen gehaald, en de koffie (die is daar goedkoper) en een andere aanbieding bij de Jumbo mee genomen. Ondertussen ook nog tegen wat datumproducten aangelopen in de Jumbo zodat we vanavond een gratis toetje hebben en ook nog een lekker bakje ananas-roomkaas voor op toastjes ofzo gratis. Toch lekker meegenomen :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:46

Pads zijn bij de Hema 1,- voor 23 pads geloof ik. We hebben nu een espresso apparaat en dat is helemaal voordelig omdat je gewoon losse koffie kan kopen. En tis nog lekkerder ook ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:36

Komende week zijn de Melitta koffiepads in de aanbieding bij de Action, 16 stuks voor 85 cent. Geen idee of het te drinken is. Ik heb ze nooit gehad :n

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:07

Mijn moeder heeft wekelijks voor zo´n 150 euro boodschappen en wij zijn met 5 personen: 3 veel etende mannen en mijn moeder en ik.. Bij deze boodschappen zit zo'n 15 euro aan brood van de warme bakker.

Ik vind trouwens veel (goedkope) schoonmaakmiddelen niet fris ruiken, ik vind de rode Ajax écht verrukkelijk, deze wordt dan ook volop ingeslagen als deze in de aanbieding is bij Action, Kruidvat of de supermarkt. :P

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:12

Volgens mij zitten er normaal 36 stuks in de verpakking van de C1000 en Kanis en Gunnik, de laatste kosten rond de 2,30. Dus Melitta is niet echt goedkoper.
Daarbij moet ik echt een stukkie rijden naar de Action, kost weer dure benzine. Aldi kan ik makkelijk op de fiets doen, hun pads zijn ook niet duur evenals veel andere boodschappen.
Brood koop ik er niet en eieren ook niet.

Die rode Ajax ruikt wel lekker ja, ik heb meestal verschillende soorten in huis. Eucalyptus vind ik ook lekker.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:15

zo als ik het hier zo lees doen wij het zo gek nog niet.
Gezin van 4 (2 volwassenen en 2 kinderen) 70 euro in de week inclusief luiers en poedermelkvoeding en natuurlijk ons eten/drinken,brood en schoonmaakmiddel enzo.
Doen boodschappen bij lidl,aldi,c1000,jumbo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:49

stef schreef:
HubbaBubba schreef:

2 euro per leeging voor de groene en 8!!!! Voor de grijze

En hier ook nog iets van 9 euro per maand vaste kosten, omdat je een kliko hebt staan ofzo.
Dat is dus naast de kosten voor het op laten haleb van het vuil.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:54

batje schreef:
Wij bakken ons eigen brood, mijn man heeft ooit uitgerekend dat één zo'n brood 1,30 kost. (het kan vast goedkoper, we gebruiken erg lekker meel en karnemelk ipv gist) In vergelijking met een goedkoop brood scheelt het dus niet veel, maar tis wel goedkoper dan luxe brood. En veel lekkerder natuurlijk. Wij bakken in de oven, als je een broodbakmachine koopt duurt het natuurlijk veel langer tot je het er uit hebt..

Wij kopen wasmiddel en vaatwastabletten bij de Hema, beide 2,- per stuk en goede kwaliteit. Ook de koffiepads voor de senseo zijn daar supergoedkoop en erg lekker, maar we hebben geen senseo meer ;)

Karnemelk ipv gist?
Rijst het deeg dan wel en hoeveel karnemelk gaat er dan in??

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:58

hotchocolat schreef:
Karnemelk ipv gist?
Rijst het deeg dan wel en hoeveel karnemelk gaat er dan in??

Het is soda brood:
batje schreef:
300gr witmeel
300gr volkoren meel
2 theelepels baking soda (Zuiveringszout bij Etos)
2 theelepels zout
300ml karnemelk.

Droge ingredienten mixen (meel even zeven) en dan voorzichtig knedend de karnemelk toevoegen. Niet te ruw met het deeg omgaan, het moet echt maar heel licht gekneed worden. Als het niet bindt meer karnemelk, als het plakt meer meel. Als het een samenhangend geheel is plat en rond neerleggen op de bakplaat, groot kruis erin snijden en daarna in een hete!! oven zetten. Paar minuutjes op 230 en daarna ca 30 mins op 200. Als het brood klaar is klinkt het hol en je mag gerust de oven even open doen om te gluren ;)

Alleen gebruiken wij een licht volkoren meel van de Weesper molen, maar in principe kan elk soort meel.