Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:43

Ze is er ook heel lang mee bezig geweest. Ieder jaar is er wat bijgekomen. Was eerst allemaal gras met wat plantjes. Jaar daarna is er een pad aangelegd, jaar daarna die borderverhoging enz. Ik vind hem ook heel mooi nu, vooral als je ziet hoeveel vogels er in alle bomen wonen. Prachtig gezicht om te zien en te horen. Je hebt ook niet het idee dat we midden op een bedrijventerrein zitten.

Mijn moeder heeft overigens veel dingen opgedaan uit tijdschriften en ze ging vroeger regelmatig naar van die voorbeeldtuinen voor inspiratie. En natuurlijk eigen huis en tuin kijken :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:45

Snap dat je daar niet weg wilt, zou ook niet vertrekken uit het paradijs! Geef je moeder m'n complimenten maar!

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:48

@ capopjekop; weet jij toevallig nog waar jullie het tuinhuisje (houten) vandaan hebben? Ik ben nl ook op zoek naar een grote variant van een blokhut maar kan alleen maar kleine vinden. Dit lijkt een perfect formaatje voor mij... Alvast bedankt!

Een eigen groente kweek tuintje is ook erg leuk! HOpelijk kan ik over een paar weken al mijn eerste groenten eten!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:12

Hey, wat een leuk topic!
Toen we vorig jaar in ons huis kwamen, troffen we een tuin aan die al zo'n 20 jaar niet meer onderhouden was. Heel fijn.

De tuin is zo'n 60m², was omgeven door half dode coniferen van 4 meter hoog en 1,5 meter breed en de grindtegels die er ooit zijn in gelegd, liggen schots en scheef of zijn inmiddels "overgenomen" door zand en onkruid.
Verschillende grote bomen waren dood en er was ook een boom met wortels door de betonnen vijver rand heen gegroeid, waardoor de vijver lek is en maar half vol met water kan staan.

Die vijver zelf is overigens niets meer dan een betonnen gat dat vol ligt met allerlei rotzooi, stenen, rottend plantenmateriaal van de afgelopen jaren en ja, we vonden er zelfs nog een prima heggenschaar in die écht van roest vrij staal was gemaakt, want hij doet 't nog goed. :)

De coniferen hebben we afgelopen herfst weg gehaald... 45 stuks.
In stammetjes gehakt en de takken versnipperd.

Wat er nu van de tuin is overgebleven is een rommeltje met een half kapot hek van gaas er omheen (stond er al voordat de coniferen gepland waren, want enkele van de coniferen zijn er letterlijk IN gegroeid).

Met de komst van onze nieuwe pup over een paar weken, hebben we besloten om de vijver dicht te gooien (de vorige pup is er namelijk ook al eens in gevallen, en we willen niet dat ze verzuipt op een onbewaakt ogenblik).

Dus gisteren hebben we 'm helemaal leeg geschept met emmers. De rottende rotzooi van de bodem stinkt nu heerlijk door de hele tuin. Gelukkig is 't water (met al deze droogte) super snel in de grond getrokken.

Nu gaan we nog even zoeken naar een drilboor ofzo, om de vijver "lek" te maken. Daarna gooien we 'm dicht met grond/zand. En dan kunnen we aan de rest v/d tuin beginnen.

Ik ben ook al op zoek gegaan naar een schutting... maar jeetje, wat een rib uit m'n lijf gaat dat kosten.
We hebben ongeveer 20 schutting delen nodig om de hele tuin te omtrekken. Pffff.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:46

Klinkt wel als een leuk project Femke :j
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:46

Ja, een leuk project is het zeker. Maar helaas ook ontzettend duur. Eerst even flink sparen en dan alles in etappes aanleggen :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:08

*heb inmiddels de foto's wel gezien*
Wat ontzettend gaaf! Wat een werk is daar in gaan zitten.
Het aanleggen van een tuin is inderdaad niet goedkoop!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:51

Wow zie ik daar ff een mooie tuin voorbij komen! Met zwembad! Zucht daar blijf ik nog even van dromen!

Hier zijn we nog niets opgeschoten! Vandaag is de poortdeur omgewisselt met die van de buren..... nu kan de deur open zonder dat ie halverwege vast zie vanwege de regenpijp van de schuur! Moesten wel ff sleutels ruilen met de buren haha Eind goed al goed wat betreft de schutting en de schuur! Zouden zaterdag op stenenjacht gaan maar heb zelf een aardig druk schema met paardrijden dus ik verwacht dat we dat dus een weekje uit moeten stellen!

Heb wel bedacht dat ik als afwatering (we werken hier met molgoten die het water naar opvangbassins afvoeren en hebben dus geen putten) een goot met grind om de schuur heen wil maken. Zag dat vanmiddag ergens op een plaatje en dat zag er wel mooi uit bij een houten schuur/tuinhuisje. Aangezien de molgoten in de tuinen van de buren liggen moeten we zelf ff creatief zijn om het water richting de brandgang te krijgen. Dus we hopen op een hovenier met nog meer leuke ideeen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:18

Ik blaas weer even leven in het topic!

Wij gaan toch de voortuin helemaal omgooien (nu heel leuk met allemaal borders en kleine steentjes paden gemaakt, maar wat een onkruid en wat een werk om het bij te houden..) Wil nu met mooie grote stenen straten en wat bakken neerzetten, 2 stukken aarde laten (waar een boom ed instaat) en dan wat mooie potten neerzetten.

Praxis ed is best duur in stenen en hebben niet heel veel.. Wil iets van grijs of geel, weet iemand een goede en niet al te duren stenenboer omgeving amsterdam / haarlem?
Daarnaast zijn we ook nog bezig met de schutting achter en wil ik ook nog een tuinhekje om de voortuin, dus daar zijn we ook nog naar opzoek :D
Laatst bijgewerkt door Blackje op 16-05-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:44

Oh, wat een leuk idee met die stenen Blackje!!

Ik heb afgelopen week de vijver eindelijk "lek" kunnen maken, water kunnen weghalen en dicht kunnen gooien.
Daar hadden we nog een flinke meevaller bij, want onze buren hadden exact de juiste hoeveelheid kruiwagens met zand over van hun verbouwing om onze vijver vol te gooien.

Hij moest er vanaf (anders had ie er voor moeten betalen bij het afvalverwerkingsbedrijf), en wij hadden het nodig. Toppie.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:20

Pff, vanaf volgende week wil ik mijn balkon gezellig gaan maken, erg moeilijk, ik vind zoveel leuk! Het balkon is 1,25 diep, maar wel 4meter lang! ( eigenlijk nog veel langer, maar de andere helft is voor de konijnen! )
Dus als jullie ideetjes hebben??

Ik wil graag een loungeplekje, maar een lounge-set past niet, die zijn te groot en breed! Zitzakken heb ik ook aan gedacht, maar dan wil ik fat-boys en die zijn onwijs duur!
Het moet niet te duur worden, maar toch gezellig!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:34

Dit is een handig topic! Na anderhalf jaar puinhoop zijn we net begonnen met de tuin. We vonden de tuin zoals hij was namelijk helemaal niks. Dus hebben we het meeste eruit getrokken, maar vervolgens geen geld en tijd meer om het opnieuw 'op te bouwen'. We hebben nu als eerste de schutting tussen ons en de buren vervangen, het volgende is de schutting aan de kant van de steeg. Ik heb een heel plan in mijn hoofd hoe het moet worden, maar dat gaat nog wel even duren (meerjaren plan). Iemand interesse in een af een toe een foto-update? Tuinsoap :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:27

Ja ik wil dat wel zien hoor,kom maar op met die foto's.
Maar "Imitador" betalen je buren dan niet mee aan de nieuwe schutting? de meeste buren doen samen een schutting betalen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:25

Black2000 schreef:
Ik wil graag een loungeplekje, maar een lounge-set past niet, die zijn te groot en breed! Zitzakken heb ik ook aan gedacht, maar dan wil ik fat-boys en die zijn onwijs duur!
Het moet niet te duur worden, maar toch gezellig!

Ik ga voor zo'n schommelbank! Beetje luxe versie heb je wel voor 200 a 300 euro... Ik wil die ook in onze achtertuin, mijn lief heeft nog een voorkeur voor een loungeset... Ohoh }>

Onze tuin voor:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

En 'na' post ik volgende week, want dan zou al het straatwerk moeten liggen! *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:21

Chubby schreef:
Goof schreef:
Ik heb vandaag alles behandeld met schoonmaakazijn, nu maar hopen dat het onkruid tussen de tegels wegblijft idd.

Ben benieuwd of dat inderdaad afdoende helpt! Keep us posted :D

!

Nou bij deze; in de achtertuin heeft het gewerkt, maar in de voortuin groeit mijn onkruid weer als vanouds. Daar moet ik dus toch iets anders voor verzinnen :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:24

Mooi zeg die tuin op de vorige pagina!

Iemand nog ideeen voor mooie schaduwplanten? Heb al wat gegoogled, maar ben geen fan van varens en ander simpel groen spul. 't Moet wel iets meer zijn dan alleen dat.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:49

Hé het topic leeft weer!

Mooie foto's voorbij zien komen.

Goof, als je iets hebt om tegen te laten groeien is een klimhortensia leuk. Die ruikt verrukkelijk!
En voor schaduw Hosta's (als je niet te veel last hebt van slakken) die zijn er in veel verschillende kleuren en als bodembedekker maagdenpalm, die bloeit mooi. En voor het vroege voorjaar Helleborus (kerstroos).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:28

Dank je. De maagdenpalm en hosta had ik idd gevonden, klimhortensia is een goede!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:23

Hoihoi meld ik me ook weer! Morgen komt de stratenmaker kijken voor onze bestrating! Dus vanavond echt even de laatste brainstormsessie over wat we willen hahaha Zaterdag de stenen bestellen en dan hopelijk heeeelll snel leggen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:44

Oh wat een leuk topic :D
ik ga hem zo eens helemaal doorlezen :)

Dit was mijn 'tuin' (oerwoud) toen ik in het huis trok, moet je echt even zien hoor :') :
http://94.100.123.136/1043400001-104345 ... _a15p.jpeg

En dit is hem nu, mijn stukje is tot aan de plantjes, rest is gemeente en mag ik niet onkruidvrij maken *zucht*. Er staan nu ook solarlichtjes in :) en een hek en meer planten :) Ik zal als de zon goed staat vanavond een nieuwe foto maken :j tis heel gezellig nu :)
Afbeelding
Afbeelding

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:48

Wij gaan vanavond kijken naar tegels voor in de voortuin :j

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:56

Capopjekop wat een prachtige tuin zeg! Wauw!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:55

tuingeranium en euphorbia doen het ook mooi in de schaduw

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:42

Kaukasische vergeet-me-niet doet het ook goed in de schaduw, heeft hele lieve kleine felblauwe bloemetjes. Is 1 van mijn favoriete planten in mijn tuin, nu steken de kleine bloemetjes erboven uit, als ie uitgebloeid is wordt het blad heel mooi groot.
Verder het lelietje-van-dalen (let op, is wel giftig) en het tranend hartje.
Maagdenpalm en hosta zijn al genoemd, die zijn er ook in talloze soorten. Zelf heb ik een hosta-deel in de tuin, daar staan ze van mini tot heel groot.
Tricyrtis en cyclamen bloeien in het najaar en het vroege voorjaar.
Epidemium (elfenbloem) is een groenblijvende schaduwplant, is er ook in veel soorten. Vind ik zelf een heel lieflijk plantje.
Heuchera schijnt het zowel in de schaduw als de zon goed te doen, ik heb hem zelf in de zon staan. Het blad daarvan is al heel kleurrijk, de bloemetjes steken er heel lieflijk op steeltjes boven uit.
Pachisandra doet het ook uitstekend, zelf vind ik dat wel een beetje een saaie plant.
Ophiopogon vind ik zelf heel leuk, maar is duur en groeit wel uit maar heel traag. Heb je nogal wat plantjes voor nodig. Wel hele grappige roze bloempjes verborgen in het zwarte blad. Zelf heb ik ze vorige week verzet, en ik zag de bloemetjes al weer eraan komen.
En qua struiken doen rhodondendrons het ook goed in de schaduw.