[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:13

@ Avaluna: Ja dat vind ik echt spannend. Ik wil graag een keer verhuizen, zeker nu we een superhuisje op het oog hebben. Lijkt me erg zuur als je je huis dan niet verkocht krijgt, dat hoor je zo vaak.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 09:14

avaluna schreef:
@Zesiram: is het navragen bij de gemeente voldoende, of moet je daar nog een bevestiging van hebben van de gemeente?

Hoe bedoel je bevestiging?
Bestemmingsplannen kan je digitaal nakijken op de site van de gemeente. Wat van belang is, is dat je nagaat of er een vernieuwing van het bestemmingsplan aan zit te komen of dat er grootschalige projecten gepland staan. Dat kan je opvragen bij de desbetreffende afdeling van je gemeente, eventueel schriftelijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:17

@Zesiram: ik heb telefonisch contact gehad en ik heb het ook nog eens persoonlijk nagevraagd bij de betreffende afdeling.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 09:21

Jij bent de verkoper? Je kan de informatie aan de makelaar geven, en het zou netjes zijn als die dit meldt aan eventuele potentiële kopers, maar dat is niet verplicht. De kopers hebben ook onderzoeksplicht, en het nagaan van de (toekomstige) plannen van de gemeente hoort daar bij, tenminste dat zei mijn makelaar. Bij ons speelt dat voor de rest niet, maar hij waarschuwde ons voor als wij gaan kopen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:23

@Zesiram: nee, potentiële koper. Het gaat om een boerderij met enkele hectare grond, als dat bouwgrond wordt, kun je er natuurlijk een leuke cent aan over houden, al wil ik eigenlijk gewoon op een mooie en rustige plek wonen, met gezin, paarden en bedrijfje aan huis.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 09:26

Het is altijd een gok natuurlijk, als koper. Bestemmingsplannen kunnen wijzigen, maar dat kan ook als je er al 10 jaar in woont. Als het beleid vandaag natuurgebied aangeeft, en ze willen het veranderen, kan je daar in de procedure natuurlijk bezwaar tegen maken.
Zekerheid heb je nooit, hangt af van de plannen van je gemeente, en die worden beïnvloedt door je eigen stemgedrag ;)
In het buitengebied speelt de provincie bovendien ook nog een rol....ingewikkelde materie.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:28

ja het is echt niet gemakkelijk!!! Ik trek er nogal zwaar aan omdat mn huis straks mn pensioengat moet gaan vullen dus het een hele belangrijke investering voor later!!! (bijna al mn leeftijdsgenootjes snappen niet waar ik zo moeilijk over doe hahaha maar zij hebben zich absoluut niet verdiept in wat er straks financieel gaat gebeuren met hun...)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:28

@Zesiram: dat klopt, maar hier is het natuurlijk geen ramp, misschien niet leuk, maar de grond is dan jouw eigendom en als de bestemming veranderd en er dus gebouwd zou mogen worden, kun je je weiden voor een mooi bedrag verkopen, natuurlijk.
Ik ga er dus niet van uit dat het gebeurd, maar is toch anders als je een huisje koopt op een mooi vrij plekje en de grond om je heen (niet in jouw eigendom) verandert in een woonwijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:29

@Romyv: dat is het voor ons ook, want wij zijn zelfstandig, ging er dus al niet van uit dat ik ergens recht op ga hebben.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:31

avaluna schreef:
@Romyv: dat is het voor ons ook, want wij zijn zelfstandig, ging er dus al niet van uit dat ik ergens recht op ga hebben.

oew, ja dan moet je zaken nog beter in dekken ja!!!!! Onze generatie gaat het straks denk een stukje zwaarder krijgen dan onze ouders :=

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 09:34

avaluna schreef:
Ik ga er dus niet van uit dat het gebeurd, maar is toch anders als je een huisje koopt op een mooi vrij plekje en de grond om je heen (niet in jouw eigendom) verandert in een woonwijk.

Ja, zo had een collega bijna een lap grond gekocht, toen hij er achter kwam dat er een verkeersknooppunt van de snelweg 10 m. verderop gepland stond door de provincie.....dat is natuurlijk ook minder prettig voor je woongenot ( en portemonnee, reken maar dat je waarde daalt dan!). Zoals ik zeg, zekerheid heb je niet, maar als je het goed uitgezocht hebt, en later verandert er iets, dan heb je een hele berg juridische procedures omdat in ieder geval goed te vertragen :o :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:49

Je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. Toen wij 10 jaar geleden dit huis kochten, waren er al geruchten dat hier achter een nieuwe wijk zou komen. We waren er vrij nuchter over: gaat het echt gebeuren, dan raken we een stuk grond kwijt en krijgen we daar goed geld voor. Hooi kan je overal kopen en een stuk weiland zou gespaard blijven, dus paarden bij huis zou nooit een probleem zijn.

Gebeurt het niet, dan hebben we altijd nog een mooi huis met voldoende land om paarden te houden.

Nu zijn we dan zover: de gemeente heeft al jaren voorkeursrecht gevestigd gehad op onze grond, vanwege de mooie plannen. We weten ook al zeker 5 jaar dat bij ons achter niet gebouwd gaat worden, maar ze wilden het wel beschikbaar houden voor 'recreatief groen'. Maar nu het bestemmingsplan bijna rond is, is er gewoon geen geld voor mooi groen en gaat vanwege de crisis de huizenbouw ook een paar jaar opschuiven.

Wij zijn vanaf 19 april weer volledig vrij om te verkopen, de nieuwe eigenaren zijn er zeker van dat de grond van hen zelf zal blijven, want de gemeente heeft gewoon geen geld en haalt het voorkeursrecht eraf. De nieuwbouw is zeker een halve kilometer verder en het grote voordeel is dat het deel waar ons huis op staat een bestemming krijgt waarin bedrijfsmatig veel meer mag dan voorheen.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:56

Wij zijn ook van plan om te emigreren, helaas is ons huis nog niet verkocht.
Dus voor die gene die graag naar Limburg verhuizen

Afbeelding

Er zijn 2 paardenstallen bij!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:10

Even nieuwsgierig hoor: waar gaan jullie heen?

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:12

Wij gaan naar Canada. Om precies te zijn Langley BC, ongeveer 1 uur rijden ten oosten van Vancouver.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:14

@Vilgert: mooi huis! Wij zoeken wel in Limburg, maar echt alleen in het zuiden.
Super naar Canada: die plannen hebben wij ook gehad (wij hebben daar familie wonen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:14

Oef, daar is het mooi! BC is prachtig en jullie zitten ook nog vlak bij de grens met de USA dan zie ik. Af en toe even shoppen in de States is ook leuk!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:40

Pff ook hier iemand actief op de woningmarkt. Na onze break up blijven zitten met een huis. Dus als iemand naar Helmond wil? Verhuizen, een huis kopen is erg leuk, maar verkopen, ik vind het een ellende hoor.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:49

Ik meld me hier ook even! :wave:
Ben nog 2 maandjes aan de studie maar daarna willen wij ons ook gaan orienteren om een huis te kopen, lees graag met jullie ervaringen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:01

Nou onze bezichtigingen voor vandaag zijn afgezegd, mijn man zit met crisis op zijn werk en zal tot diep in de nacht moeten overwerken....nieuwe plannen maken dus.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:16

Mijn huis gaat binnenkort ook de verkoop in en dan opzoek naar wat anders.
Denk dat ik het ook eerst te koop zet en pas na verkoop ga zoeken naar wat anders. Toch wat meer zekerheid voor we zo met 3 huizen zitten (vriendje heeft zijn huis ook nog; in de verhuur gelukkig).
Nadeel is dan alleen dat nieuwbouw vaak afvalt omdat je dan weer lang moet wachtten voor oplevering en ik, als mijn huis verkocht is, vast eerder uit mijn huis moet.
En tussentijds even ergens ander is ook niet makkelijk met 2 honden, kat, baby en hooooop zooi.

Lastig allemaal hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:18

Ik had een leasegeiser die nog liep tot half 2011. Op zich niks mis mee, je betaald 20 euro nog wat per maand en dan heb je dus ook het onderhoud en leasekosten. Daarna is de geiser van mezelf.. Maar ja, het is toch een 'verhaal' bij je huis, sommige mensen kunnen toch raar aankijken tegen lease. Dus gister geinformeerd of ik af kan kopen en voor 150 euro is het klaar! Meteen geregeld, makelaar gebeld en die heeft het veranderd. Scheelt weer hoop ik :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:19

Dan kun je toch in het huis van je vriend gaan wonen?
Hij heeft het dan wel verhuurd, maar als hij er zelf weer wil gaan wonen zijn daar wel mogelijkheden voor.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:27

Liezel1 schreef:
Dan kun je toch in het huis van je vriend gaan wonen?
Hij heeft het dan wel verhuurd, maar als hij er zelf weer wil gaan wonen zijn daar wel mogelijkheden voor.

Nee, mijn broertje en zijn vriendin huren het. Dus niet zo makkelijk om ze eruit te zetten...gaat vast gezeur geven. :+
Daarnaast willen ze het tzt kopen....dus is het wel prettig om dat zo te houden. Anders moeten we het na onze tijdelijke intrek alsnog weer zien te verkopen.
En wel echt te klein voor ons met baby en dieren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:43

ok, ik snap ;)