E-reader ervaring gezocht..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:34

Mij gaat het enkel alleen om documenten in b.v.pdf en word format te kunnen laden en lezen. Dan zit je toch snel op een groter type als de sony..... Denk toch dat het hier de kindle wordt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:38

Kan de Sony ook hoor :j

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:41

Ook hier puur voor het lezen gegaan (en voor zo goedkoop mogelijke boeken, en zo groot mogelijk scherm)

De Kindle DX bevalt hier uitstekend en zo te lezen zou ik hem ook echt niet voor een iPad willen ruilen :)
Een scherm dat in kleur is zou handig zijn (voor teken/schilderboeken die over kleurmengen gaan) maar dan wel in e-ink zonder geflikker en geen gedoen met zonlicht (nog niet uitgetest trouwens..).
Voor de rest mis ik alleen een ingebouwd lampje voor lezen in het (schemer)donker. Maar die zijn los ook wel te koop (clip-on).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:52

Waar heb je de Kindle DX gekocht?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:10

Ik heb idd ook ergens gelezen dat je verlichting kunt kopen wat je er op kunt klikken. Net zoiets als vroeger (ahum) bij de game-Boy :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:22

Ja, ik wacht nog even tot de Ebay verkoper die neoprene hoes + lampie ook naar NL verstuurt ;) Dan is mijn Kindle 'set' compleet.
(Hoesje is niet heel erg nodig qua krasgevoeligheid, maar de kat heeft besloten dat bovenop de Kindle de perfecte plek is, en ik zet zelf ook wel eens onnadenkend drinken/etc er bovenop..)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:32

Heb jullie discussie met veel interesse gevolgd.
Vraagje: kun je op de Kindle ook tekstverwerken, of is dat niet de bedoeling?

Op de iPad kun je een soort touchscreen toetsenbord gebruiken...maar ik vraag me af hoe gebruiksvriendelijk dat is. Wat denken jullie?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:36

Op de Kindle kan je wel typen (ingebouwde knopjes) maar echt tekstverwerken ..nee - is meer bedoeld voor korte aantekeningen bij een boek, en voor het opzoeken van dingen.

Denk dat de iPad gewoon op Mac OSX of zo draait, en dat het meer ene 'laptop' vervanger is die eventueel ook boeken kan weergeven (maar niet op e-ink scherm). Daar zal je dan ook wel gewoon OpenOffice of zo op kunnen zetten misschien??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:38

Ik heb de Sony en die bevalt toch echt heel erg goed. Mijn vader heeft m in november uit Amerika meegenomen als kadootje en ik ben er echt heel blij mee. Lees me rot en probeer boeken te ruilen met mensen zodat ik niet alles hoef te kopen! Ik heb geen problemen met licht hoor, alles is prima te lezen, ook bij het lampje wat ik naast mijn bed heb staan.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 13:22

@ Daffodil: jij hebt de sony die ze ook bij bol.com verkopen?? (dat was toch bol???? )
Dat ruilen van boeken is een goed systeem ! Scheelt je geld haha

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:28

@Highwaykind; die indruk had ik al.
Dat lijkt mij de ideale combinatie - een e-reader waar je alle naslagwerken ed. in kunt stoppen en de literatuur waar je op dat moment mee bezig bent, maar waar je ook op kunt tekst verwerken. Maar zo'n apparaat wordt vast nog wel uitgevonden :-D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:31

Ja ik heb de PRS600, de Touch Edition. Heel fijn ding.

Ik had ook via marktplaats wat boeken gekocht maar kreeg toen een mail van een verkoper dat hij dreigmails had ontvangen omdat het niet toegestaan zou zijn ebooken ter verkoop aan te bieden. De goeie man was er zó van geschrokken dat hij m niet meer wilde verkopen.....Ik had m teruggemaild dat er toch niemand achter zou komen maar goed hij wilde het niet en stuurde me dus in zijn laatste mail gewoon het boek toe!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:20

Mischien maar eens een boeken ruil topic aanmaken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:34

Jaaa ik heb hem binnne. De Iriver story.
Het blijft heel apart dat zo'n scherm er echt uit ziet als een blz van een boek en geen licht geeft.
Helemaal verliefd, zo dus dat hij is

Ipad is prachtig uiteraard , maar geen ereader, het heeft geen eink scherm, dus dat leest net zo als een gewoon scherm, te doen voor even , maar niet voor uren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:58

Oeh net de Kindle DX besteld ..... lampje kon niet besteld worden helaas.... wel een leren omslag :D

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:56

heb inmiddels mijn eerste boeken gelezen met de sony ereader maar nog steeds helemaal verliefd :D

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:57

hij kan trouwens ook ruim tegen water, schokken en andere enge dingen :o hij heeft een ski vakantie in mijn tas gezeten. incl vallen, een blikje sinas dat open ging en een paar keer vallen in de huiskamer op te tegelvloer.

Hij doet het nog perfect :D

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:01

This_is_me schreef:
Om over de prijs nog maar niet te beginnen.... Het moet wel leuk blijven natuurlijk :D

je moet toch ook geen appels met peren vergelijken? Je kunt misschien de Kindle DX vergelijken met de iPad, maar hey, de Kindle DX is $489 en de iPad start bij $499.

IK heb niet de voorwaarde dat ik er mee in de zon moet lezen, dan neem ik een gewoon boekje, die bestand is tegen zon en water ;) maar gewoon lekker op de bank, lekker in documenten bladeren als ik gewoon ben met mijn iphone, ik kan niet wachten.

"alleen wifi" voor de standaard zou ik niet als een grote belemmering zien, ik heb een wireless lan thuis, kan dus lekker snel surfen, emailen, documenten, boeken downloaden. Eigenlijk alles wat de iphone ook kan maar gewoon een te klein schermpje voor heeft. Hebben!!! 8-)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:04

Daar heb ik dus een minilaptop van € 300,-- voor.....

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:25

Zo'n mini laptop is ook leuk, ik hou alleen niet van zo'n klapding wanneer ik op de bank languit lig :) maar dat is persoonlijk, het is mooi dat er meer beschikbaar komt voor normale prijzen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:38

henkb schreef:
This_is_me schreef:
Om over de prijs nog maar niet te beginnen.... Het moet wel leuk blijven natuurlijk :D

je moet toch ook geen appels met peren vergelijken? Je kunt misschien de Kindle DX vergelijken met de iPad, maar hey, de Kindle DX is $489 en de iPad start bij $499.

IK heb niet de voorwaarde dat ik er mee in de zon moet lezen, dan neem ik een gewoon boekje, die bestand is tegen zon en water ;) maar gewoon lekker op de bank, lekker in documenten bladeren als ik gewoon ben met mijn iphone, ik kan niet wachten.

"alleen wifi" voor de standaard zou ik niet als een grote belemmering zien, ik heb een wireless lan thuis, kan dus lekker snel surfen, emailen, documenten, boeken downloaden. Eigenlijk alles wat de iphone ook kan maar gewoon een te klein schermpje voor heeft. Hebben!!! 8-)

Dat snap ik helemaal, dan is liggend lezen met de Ipad idd makkelijker... maar daarom had ik dit topic ook niet geopend ;)
Ik wilde graag info over de e-reader, en de ervaringen van mensen. Omdat ik WEL in de zon wil liggen en aan het strand wil liggen met een E-reader ipv drie boeken mee te slepen in mijn koffer als ik op vakantie ga. .. en niet iets wat er op lijkt, waarvan ik de helft van wat het kan maar gebruik :D
Ik wil er uren mee kunnen lezen als het moet, en niet met een bleek gezicht en rood omrande achter mijn " PC-reader" vandaan komen _O-

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:10

Staat wel een mooi artikel waarom Kindle voor lezen veel geschikter is dan iPad in de LA Times.

http://www.latimes.com/business/la-fi-a ... 3562.story
Wel heel verrassend: er komt waarschijnlijk een Kindle App voor de iPad.

Genoemde verschillen:

Prijs: Goedkoopste Kindle 260 dollar, goedkoopste iPad 500
Prijs boeken : Kindle 10, iPad 15 (zelfde boek!!)
Hoeveelheid boeken: Kindle meer dan 400.000 - iPad onbekend?
Gewicht: Kindle veel lichter ipad meer dan 2x zo zwaar
Scherm: e-ink vs gewoon
Batterij - 1 week (150+uur) vs 10 uur
Draadloos: Kindle gratis, iPad abonnement per maand.

Nog steeds nergens gelezen of de iPad ook ingebouwd font groter/kleiner (vast wel) & text-to-speech heeft? Functies waar ik veel gebruik van maak.

Citaat:
But the science does not yet support the idea that backlit digital displays are bad for your eyes, said Ivan Schwab, a professor of ophthalmology at UC Davis.

Wat een onzin argument.
In dit geval hecht ik toch meer waarde aan eigen ervaring (lang computer scherm lezen vs. lang Kindle scherm lezen ) dan aan 'science'.

Ideale kruising zou een e-ink lichtgewicht apparaat zijn met langer batterij en gratis internet en kleurenscherm en browser/tekstverwerk opties.
Maar daar moeten we vast nog een paar jaar op wachten, dus tot die tijd zou ik voor lezen geen ipad kopen maar een Kindle of Sony of zo (ben zelf erg blij met grootte van het scherm op de DX).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:49

Computerschermen zijn vast niet slecht voor je ogen, maar het leest gewoon niet prettig.
Ik ben ook nog helemaal blij met de Ereader.
Nu maar hopen dat er snel heel veel NL boeken voor zijn ( voorlopig heb ik nog wel genoeg). Hoe makkelijk ik ook engels lees. Nederlandse vertalingen zijn nog net iets leuker.

Ereader gaat ook mee op vakantie , ik lees mega veel boeken en dat scheelt wel een kilo of 5 bagage :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:41

Leuk om te lezen! Ik ben zelf ook over een ereader aan het nadenken. Ik lees erg graag en als ik lees ook snel en veel. In de vakantie kan er een boek per dag doorheen gaan. Van de zomer gaan we 3 weken weg dus dat is niet erg praktisch.
En verder moet ik veel met de trein voor mn studie en een boek meenemen past soms niet in mn tas. Oplossing; een Ereader! Inderdaad alleen erg jammer dat niet alle boeken ook als Ebook verkocht worden. Ik vind het toch best beperkt wat er van de bekendere nederlandse schrijvers (of vertalingen) te krijgen is. Nu leen ik veel gewone boeken bij de bieb, kost dus haast niks. Maar ook bibliotheek Rotterdam doet nog niks met digitale boeken. Vind ik erg jammer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:43

Heb geen ereader van sony. heb bewust de BE-book gekozen. Meer formaten. Ik lees al een jaar niet anders meer. Maar ik las altijd al alles in het engels. De kosten van boeken vallen mij errug mee.