We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:42

ClaudiaHS schreef:
Ja op zondag is in DL alles dicht. De Duitsers zijn nog erg gehecht aan de zondagsrust

Buiten dat is het Carnaval. Dan zijn sowieso veel winkels en bedrijven gesloten, ook in Duitsland.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 18:53

Yeah en weer twee stoeltjes verkocht. Waren design stoeltjes en ik heb ze echt goed verkocht.

Vandaag lekker aan het rondstruinen geweest in Den Haag met de museumjaarkaart op zak. Oa bij Panorama Mesdag geweest, en bij Museum Mesdag was heel mooi. Vind dat toch een geweldige uitvinding die museumjaarkaart heb er elk jaar weer veel plezier van.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:28

Hebben jullie misschien tips/ervaring?
Ik heb nu een Volkswagen Golf diesel. Die wil ik gaan inruilen voor een benzineauto en een maatje kleiner.
Ik wil geen elektrische auto omdat ik middenin het centrum woon en geen eigen parkeerplek heb.
Hybride zou evt kunnen maar is nog best prijzig.

Hebben jullie tips qua merk/type tweedehands? En die zuiniger rijden of juist niet? Inruilwaarde van mijn auto nu ligt rond de €8000- dus wil zeker niet meer betalen dan dat.

Ben benieuwd :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:34

Met de huidige diesel regels bij APK snap ik het, ik neem aan dat jouw auto daaronder valt als ik de inruilwaarde zie.
Ik kan je geen tips geven. Onze Golf diesel is namelijk onze grootste besparing die we hebben. Onverwoestbaar. Kan geen enkele auto tegen op. Afgelopen maand hebben we voor 1000 euro onkosten gehad, maar buiten beurten, APK en nieuwe banden zijn dit de enige onkosten de laatste 10 jaar. Onze golf is uit 1999. :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:44

Midden in de stad heb je toch juist veel oplaadpunten zou je denken?
Ik heb meerdere collega’s die geen eigen laadpaal hebben en toch een elektrische auto hebben gekozen.
Moet daarbij wel zeggen dat we ook op het werk kunnen opladen, maar laat je dus daar niet door tegen houden :)
Al denk ik niet dat je voor €8000 een tweedehands elektrische auto hebt met fatsoenlijk bereik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:48

Ik heb midden in de stad geen oplaadpunten. V60 diesel met 210k op de teller. Wilde ook electrisch ivm duurzaam, maar deze auto kan nog zoveel jaren mee dat het ook duurzaam is. Auto is top onderhouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:52

Zijn diesels nog altijd duurder aan wegenbelasting dan benzine? En golfjes vallen volgens mij ook redelijk duur uit in de verzekering toch? Dan kun je alleen aan de wegenbelasting en verzekering al best wat besparen gok ik?
Zelf vond ik mijn Fiat 500 een heerlijke auto. Lekker compact, makkelijk te parkeren, en rijdt heerlijk vlot, en toch zuinig. Ik reed 1 op 20 gemiddeld, zomers wel wat zuiniger, en betaalde 20 euro aan verzekering en 25 aan wegenbelasting, dus niet zo gek veel.
Al blijft ook benzine natuurlijk hartstikke duur. Met de EV zijn we nu veel goedkoper uit. Maar zonder vaste parkeerplek en geen laadpaal vlakbij kan ik me voorstellen dat dat nog geen optie is. Of je zou bv op je werk een laadpaal moeten hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:06

Alleen trekt die fiat geen trailer en die v60 wel :D

Al is dat sinds september niet meer nodig, maar ik rijd veel km voor werk. De auto is net ingereden, heb getwijfeld om hem weg te doen, maar financieel niet slim.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:19

Diesels zijn nog altijd duurder in wegenbelasting, en als ze geen roetfilter hebben betaal je nog wat extra.
Maar als ik bekijk wat onze golf heeft gekost de afgelopen 25 jaar, dat is echt zoveel voordeliger dan welke auto ook. Die auto's zijn onverwoestbaar. En veel pk's (turbodiesel), zuinig en qua afschrijving hebben we niets meer natuurlijk.
O ja, ook nog weinig elektronica in die auto, daar kun je gewoon nog zelf aan sleutelen. En al die fancy snufjes in auto's kunnen ook alleen maar kapot gaan, heeft onze golf ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:02

Dat is het voordeel aan die oude auto’s ja, er zit niks op dus er kan ook niks stuk gaan :))
Mijn eerste auto was een Daihatsu Terios, dat was ook zo’n autoversie van de Nokia 3210. Kon niet kapot, maar zoop wel belachelijk veel.. 1 op 12 reed ie :')

Zo’n oude, simpele auto is leuk als je weinig rijdt, maar hier wordt zo’n 40.000km per jaar gereden, dus dan wordt benzine/diesel al heel snel veel duurder dan elektrisch.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:24

Ik rijd een Volkswagen up dan wel de tsi met 90pk maar als je de 60 of 75 pk pakt en niet full option doet kan je voor rond de 8/9k echt een mooie up kopen en je kan ook nog kiezen uit 3 of 5 deurs en rijden zooo zuinig tank van 35 liter haalt meer dan 800km. Geweldige stoelen en zoveel ruimer dan je denkt ruimer dan een polo en je kan hem overal kwijt. Ze hebben ook een elektrische up daar heb ik zelf weinig ervaring mee maar kun je ook is naar kijken.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:34

Net een mooie meevaller, 1600 euro terug van Eneco! Dat zijn nou leuke jaarnota’s :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:59

Zekers! Ik betaalde ook altijd teveel en vond het heerijk om dan geld terug te krijgen.
Alleen bedacht ik me later dat dat overschot op m'n bondsra rekening me 6,75% rente oplevert. En bij de jaarteruggaaf krijg ik niets. Dus nu toch maar verlaagd en wat ik "over" had dus naar mn Bondora.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:20

Vetra schreef:
Ik heb nu een Volkswagen Golf diesel. Die wil ik gaan inruilen voor een benzineauto en een maatje kleiner.
Ik wil geen elektrische auto omdat ik middenin het centrum woon en geen eigen parkeerplek heb.

Hebben jullie tips qua merk/type tweedehands? En die zuiniger rijden of juist niet? Inruilwaarde van mijn auto nu ligt rond de €8000- dus wil zeker niet meer betalen dan dat.

Je wil kleiner dan een golf, hoe klein wil je gaan en zijn er nog andere eisen?
Ik leen regelmatig een i10 en die rijden super fijn en heel zuinig.
Maar voor langere stukken heb ik liever een auto met meer body (daar spaar ik nu voor), dus als je veel rijdt zou ik kunnen snappen dat dat te klein is. Maar die vind je wel voor die prijs. Evenals soortgelijke auto's.

En neem de veranderende regels mbt. wegenbelasting goed mee. In 2025 krijg je nog korting, maar in 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In mijn omgeving zie ik dat elektrisch eigenlijk alleen goedkoper is als je zelf zonnepanelen hebt. Anders komt het aardig in de buurt qua kosten. En het gewicht gaat dus in 2026 zwaar meetellen. De gemiddelde elektrische auto is zwaarder dan een benzine auto (in dezelfde klasse). Dus ik zou er ook niet snel voor kiezen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:15

Needje schreef:
Zekers! Ik betaalde ook altijd teveel en vond het heerijk om dan geld terug te krijgen.
Alleen bedacht ik me later dat dat overschot op m'n bondsra rekening me 6,75% rente oplevert. En bij de jaarteruggaaf krijg ik niets. Dus nu toch maar verlaagd en wat ik "over" had dus naar mn Bondora.

Hm dat is wel een goede om over na te denken, ik wil ook niet voor een verrassing komen dat ik moet betalen dus heb mijn termijnbedrag ook altijd op te veel staan

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:19

Ik betaal voor mijn energie inderdaad ook meer dan ik verbruik, ook om in de winter al iets een potje te hebben, en hopelijk inderdaad wat geld terug op het jaaroverzicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:56

Vetra schreef:

Ik vond mijn Opel Adam een heel fijn autootje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:59

Hier Peugeot 108, 1.2 motor, met 'open dak' :-) luxe versie qua interieur. Echt top karretje.
Kost nu 21 Euro per maand in wegenbelasting rijdt 1:20 / op lange afstanden zelfs nog zuiniger.

Zit wel te denken aan overstappen op electrisch maar dat doe ik al een jaar (dat nadenken), alleen opladen via de zonnepanelen is natuurlijk wel érg goedkoop / handig (vriendlief heeft zonnepanelen).

Heb hiervoor een Peugeotje 107 gehad, ben echt fan van die kleine auto's. Die 107 heb ik vrijwel opgereden, stond 225.000 op de teller toen ik hem wegdeed, maar eigeniljk kon hij nog langer mee, alleen zag hij er niet meer uit (erg vervaagd en veel krassen... :-) ) maar hij reed als een tierelier.

Heb overigens in het verleden een Golf 3 gehad, weliswaar op benzine maar dat was ook een superfijne auto ja. Dus kan me voorstellen dat je behoorlijk verknocht bent aan je Golf. Kleiner rijdt echt anders en benzine rijdt ook al weer heel anders dan met zo'n stabiele stoere diesel.
Die Peugeot van mij, nu zeker met die 1.2 motor, is meer een soort hysterisch typetje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:18

Luxorvalkje schreef:
En neem de veranderende regels mbt. wegenbelasting goed mee. In 2025 krijg je nog korting, maar in 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In mijn omgeving zie ik dat elektrisch eigenlijk alleen goedkoper is als je zelf zonnepanelen hebt. Anders komt het aardig in de buurt qua kosten. En het gewicht gaat dus in 2026 zwaar meetellen. De gemiddelde elektrische auto is zwaarder dan een benzine auto (in dezelfde klasse). Dus ik zou er ook niet snel voor kiezen.

De korting vervalt inderdaad in 2026, maar er is verder nog niks bekend over de nieuwe prijzen en of ze gelijk getrokken worden met benzineauto’s.
Elektrisch is ook zonder panelen zeker goedkoper. Ligt natuurlijk ook aan de afstanden die je rijdt, maar de hogere aanschafprijs heb je er vrij snel uit. Het ‘tanken’ zelf scheelt ongeveer de helft aan openbare laadpalen. Ik betaal nu zo’n €4,20 per 100km, waar een benzineauto zo’n €9 kost per 100km (als je 1 op 20 rijdt en bij €1,80 per liter).
Dat zorgt er voor dat je ook de aankomende wegenbelasting gauw eruit hebt :j
Naast dat het natuurlijk ook veel fijner rijdt en beter voor het milieu is.
Nog niet voor iedereen ideaal, maar als je de keuze hebt..

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:52

Needje schreef:

Goed punt! Ik kan er inderdaad meer aan verdienen door het te investeren. Slim :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:06

Ik lees vooral mee maar een Toyota yaris hybride? Net ietsje groter dan een 107/aygo/c1 maar wel heel zuinig door de hybride motor.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:14

Heeft iemand ervaring met de beleggingsrekening van ING?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:23

J30d schreef:
Heeft iemand ervaring met de beleggingsrekening van ING?

Niet recent, goed lezen en goed rekenen in elk geval, en of het wat wordt hangt af van hoe lange termijn en wanneer je het nodig hebt. Als je qua opnemen er uit niet flexibel kan zijn, kan dat je veel kosten als de beurs dan slecht staat.

Qua beleggingen laat ik dat aan het pensioenfonds + destijds kleine storting lijfrente over. Ik zou kijken naar bijstorten daarin eventueel. Extra lange termijn sparen voor pensioen, etc. zou ik zelf via andere wegen doen voor risicospreiding. Deel sparen, deel als mogelijk eigen huis, deel verlagen vaste lasten.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:24

Bedankt voor het meedenken! Fijn.
Ik betaal nu €120 wegenbelasting en €80 verzekering per maand, fors dus als ik jullie bedragen zie.
Voor mijn nieuwe baan rijd ik veel kms, veel locaties bezoeken als soort buitendienst. Dus ik ga sowieso niet voor een elektrische auto, aangezien laden dan altijd zoeken en puzzelen zal zijn zowel thuis als onderweg.
De golf nu rijdt wel zuinig, 4.7 op 100km, mits lange afstanden. In de stad natuurlijk niet haha.
Hoofdreden van inruilen is dat diesels snel minder waard gaan worden en steeds minder stadscentra in mogen.
Ik ga de genoemde auto's eens bekijken!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:33

Volgens mij kun je een diesel beter " op" rijden.