Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:20

Een gemiddelde airco is 2200 watt. Dus als hij een klein uur bezig is met de kamer goed op temperatuur krijgen, kost je dat 2kwh. Elektrische kacheltjes wisselen, maar 1500W is heel gebruikelijk. Ik vind het voor kleine ruimtes verwarmen heel prettig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:25

Relaxed schreef:
elnienjo schreef:
Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.

Onzin, de kredietcrisis is nog geen 10 jaar geleden..

We hebben hadden 40 jaar amper inflatie. Echte tekorten qua bestaat niet ipv enkel duur was inderdaad WOII. Dus inderdaad, we zijn dit niet gewend op dit niveau van stijgende prijzen en dingen die niet te krijgen zijn of lange levertijden hebben. En dan zijn er nog niet echt zorgen over voedseltekorten ook al kunnen meer mensen het niet betalen, het voedsel bestaat enkel toegang is een probleem aan het worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:31

We hebben al veel meer zware tijden gehad, jaren 70 zeer hoge werkeloosheid, oliecrisis, jaren 80 torenhoge hypotheekrentes en grote hoeveelheid huizen onder water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:31

BigOne schreef:
We hebben al veel meer zware tijden gehad, jaren 70 zeer hoge werkeloosheid, oliecrisis, jaren 80 torenhoge hypotheekrente ( 12 %) en grote hoeveelheid huizen onder water.

Precies, crisis bestaat in verschillende vormen.. :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:36

Mizora schreef:
Een gemiddelde airco is 2200 watt. Dus als hij een klein uur bezig is met de kamer goed op temperatuur krijgen, kost je dat 2kwh. Elektrische kacheltjes wisselen, maar 1500W is heel gebruikelijk. Ik vind het voor kleine ruimtes verwarmen heel prettig.

Hier word binnenkort een airco geïnstalleerd. Voor zowel koelen als verwarmen, zal hem voor koelen niet echt gebruiken denk ik, vind een graadje of 27 in huis zomers heerlijk :') Al gaan we het van de winter niet zo warm stoken natuurlijk, maar hoop toch wel de rond de 20-21 te kunnen gaan zitten en dan nog een elektrische deken er bij.

Maar een airco kosten zeker geen 2200 watt per uur hoor, gelukkig maar want dat zou niet heel rendabel zijn.
Hier komt een 3.5kw airco en die verbruikt ongeveer 600 watt per uur. Maar je hebt dat geen uren per dag aan natuurlijk, tenminste, hij kan heel snel opwarmen, en mijn huis is goed geïsoleerd, dus na opwarmen blijft het zeker een aantal uur op temperatuur. Ik zal hem vooral gebruiken om bij te verwarmen 's avonds als ik bijv uit werk kom en de cv op 16 graden oid staat. dan half uurtje de airco aan om het op temperatuur te brengen.

Zo'n losse elektrische kachel is inderdaad wel al snel 1000 tot 2000 watt. Denk dat ik dat neer ga zetten op de slaapkamer, puur om de kou er uit te houden. Maar betreft verbruik wel wat minder aantrekkelijk, betreft aanschafkosten daarentegen veel aantrekkelijker haha

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:39

BigOne schreef:
We hebben al veel meer zware tijden gehad, jaren 70 zeer hoge werkeloosheid, oliecrisis, jaren 80 torenhoge hypotheekrentes en grote hoeveelheid huizen onder water.

Tja, in de jaren 70 en 80 was ik nog een eicel.... ik kom uit 94, ben dus in 2012 18 geworden en ben in 2015 op mezelf gaan wonen.

Dit is by far de eerste echt heftige crisis die ik meemaak (2008 valt echt in het niets hierbij) en überhaupt de allereerste sinds ik zelfstandig woon.

Dus ja, ik vind het heftig.

En dan helpt zeggen "in de jaren 70 en 80 dit en dat" niet erg mee, aangezien ik dus écht niet weet hoe het er toen aan toe ging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:42

Ik was in 2008 nét als ZZP'er begonnen in de grafische vormgeving. Net een paar leuke opdrachten binnen, en toen begon de crisis.. Mijn bedrijf heeft een jaar geleefd ongeveer := Dus ik heb die crisis van dichtbij meegemaakt.
Inmiddels ben ik weer ZZP'er, maar tot nu toe heb ik veel meer last gehad van de coronacrisis dan van de huidige energiecrisis. De opdrachten blijven tot nu toe gewoon binnen komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:51

8nnemiek schreef:
Ik was in 2008 nét als ZZP'er begonnen in de grafische vormgeving. Net een paar leuke opdrachten binnen, en toen begon de crisis.. Mijn bedrijf heeft een jaar geleefd ongeveer := Dus ik heb die crisis van dichtbij meegemaakt.
Inmiddels ben ik weer ZZP'er, maar tot nu toe heb ik veel meer last gehad van de coronacrisis dan van de huidige energiecrisis. De opdrachten blijven tot nu toe gewoon binnen komen.

Ik werkte bij een bedrijf wat in 2011 failliet ging maar ik had goeie WW en het leven zelf was goedkoop dus ik leed geen centje pijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:58

Bij airco's zit er een verschil in koelvermogen en elektrisch vermogen. Onze heeft 3 kW koelvermogen, maar verbruikt op vol vermogen niet meer dan 650 Watt elektrisch vermogen. En dat is bij koelen. Bij verwarmen is hij, zelfs als hij het moeilijk heeft en het buiten koud en vochtig is, komt hij niet boven de 450 Watt uit.

Beseffen jullie wel dat elektrische dekens een grote veroorzaker zijn van huisbranden? Ik vind die dingen doodeng! Het is niets anders dan een weerstandsdraad, die geeft de warmte af. Als die om wat voor reden dan ook ergens beschadigd raakt, kan dat oververhitting, brand (wonden) en andere ellende veroorzaken, zeker bij de goedkopere. Plus dat ze ook weer energie verbruiken. Warm dan liever kruiken op, verwarm dekens op de radiatoren en sla ze om je heen, de ouderwetse methodes. Zijn echt stukken veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:59

Relaxed schreef:
Suzanne F. schreef:
En ik vraag me trouwens af of die airco nou de kosten is hoor. Als ik hem een uurtje aanzet is de kamer koel. Dat kost me 20 cent hooguit.

Ik weet niet zo goed wat je voor 10.000 allemaal moet doen, ik vind het enorm veel..

Daar doen wij 4 jaar over....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:02

mick75 schreef:
Bij airco's zit er een verschil in koelvermogen en elektrisch vermogen. Onze heeft 3 kW koelvermogen, maar verbruikt op vol vermogen niet meer dan 650 Watt elektrisch vermogen. En dat is bij koelen. Bij verwarmen is hij, zelfs als hij het moeilijk heeft en het buiten koud en vochtig is, komt hij niet boven de 450 Watt uit.

Beseffen jullie wel dat elektrische dekens een grote veroorzaker zijn van huisbranden? Ik vind die dingen doodeng! Het is niets anders dan een weerstandsdraad, die geeft de warmte af. Als die om wat voor reden dan ook ergens beschadigd raakt, kan dat oververhitting, brand (wonden) en andere ellende veroorzaken, zeker bij de goedkopere. Plus dat ze ook weer energie verbruiken. Warm dan liever kruiken op, verwarm dekens op de radiatoren en sla ze om je heen, de ouderwetse methodes. Zijn echt stukken veiliger!

Heb nog niks gelezen over brand door elektrische deken eerlijk gezegd, maar het schrikt me niet af. Je zit tenslotte dicht bij de bron dus kun je ingrijpen als er iets mis gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:07

Ik schrijf bewust "op temperatuur krijgen" en niet "op temperatuur houden". Met 3.5kw heb jij een vrij zware airco (wat op zich handig is als je een aparte groep hebt waar dat op kan), maar als deze een uur moet loeien om het huis op temperatuur te krijgen (bijvoorbeeld als je terugkomt van vakantie) dan gebruik je dat uur gewoon 3.5kwh. Daar is overigens ook niets mis mee, maar dat kost het wel.

Elektrische kacheltjes staan ook zelden permanent te loeien. Ik stook elektrisch (geen gasaansluiting), daar moet ik wel bij zeggen dat ik heel zuinig stook, maar ik ben hartje winter 300-400kwh kwijt per maand (inclusief koken, stoken en de meeste andere elektrische apparaten, excl. wasmachine, droger en doucheboiler i.v.m. nog bij mijn ouders in de schuur (ja, mijn douche is op 50m afstand) en dus niet na de tussenmeter).

Om precies te zijn: de meter is er op 31/12/2019 tussen gehangen en toen stond de teller op 2844kwh (tweedehands teller). De laatste foto die ik van de teller heb gemaakt is van 20/05/2022 en toen stond de teller op 6512 kwh. Over krap 3 winters (december 2019 was toevallig een hele zachte maand, daardoor konden we nog net zo veel afronden dat ik erin kon, vandaar dat ik me dat herinner), heb ik dus minder dan 3800kwh verstookt (uitgaande van een overig dagelijks verbruik van 1kwh). Dat komt neer op de 4 koudste maanden ruim 300kwh per maand of 10kwh per dag in een zeer matig geïsoleerd huisje.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:30

Mizora schreef:
Ik schrijf bewust "op temperatuur krijgen" en niet "op temperatuur houden". Met 3.5kw heb jij een vrij zware airco (wat op zich handig is als je een aparte groep hebt waar dat op kan), maar als deze een uur moet loeien om het huis op temperatuur te krijgen (bijvoorbeeld als je terugkomt van vakantie) dan gebruik je dat uur gewoon 3.5kwh. Daar is overigens ook niets mis mee, maar dat kost het wel.
.

Nee dat kost het niet haha, mick75 legt het hierboven beter uit, hij levert 3,5kw koelvermogen, zelfs iets meer verwarmingsvermogen, maar elektrisch vermogen verbruikt die op de volle maximale stand rond de 600watt. Op temperatuur houden verbruik je zelfs nog veel minder. Daar heb je dus ook helemaal geen aparte groep voor nodig. Google maar eens hoe ze werken, ik vond dit juist heel interessant omdat ze dus relatief gezien heel zuinig zijn. Ze verbruiken 4 tot 5x minder stroom dan een elektrische kachel waarbij ze hetzelfde kunnen leveren aan warmte.
We hebben t hier over een split unit airco trouwens.

Elektrische kachels verbruiken inderdaad net zo veel watt of kw als dat ze leveren als t goed is, dus 3,5 kw aan warmte leveren kost ook 3,5kw aan stroom, waarbij de airco maar 600 watt nodig heeft om de zelfde warmte te leveren. daarom zijn elektrische kachels ook veel minder zuinig in gebruik. Maar ze zijn wel veel goedkoper in aanschaf, dus voor wie minder te besteden heeft misschien voor alsnog aantrekkelijker dan gas.
Elektrische kachel koop je.. zeg rond de 50-150 euro.
Airco inclusief installatie (moet door stek gecertificeerd persoon gebeuren) 1500-2500 euro

Correct me if i’m wrong, maar dit is hoe ik het geleerd/begrepen heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:57

Airco’s hebben inderdaad een rendement dat hoger is dan 100%.
Daarom zijn airco’s en warmtepompen ook zo gewild. Je stopt er véél minder stroom in dan in een gewone elektrische kachel, terwijl ze even hard verwarmen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:41

Gewild zijn ze wel. Ik was bezig met offertes.. met 1 bedrijf scheelde het op papier al zo'n 450 euro. Overigens hebben die op zijn minst pas in december ergens tijd. Dus plaats nu toch maar voor meer. Is hij er vast ipv straks weer leverings problemen. Die 2 maanden met airco stoken haalt het er ook wel weer uit. Achterlijke bedoelingen haha. Vrijdag kwam nog iemand kijken. Maargoed had de afspraak mondeling maar vast gemaakt bij de ander.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:55

mick75 schreef:

Je hebt ze ook gewoon met beveiliging, zowel tegen oververhitting, als een maximale tijd dat ze aan staan enzovoorts. Zo onveilig zijn ze tegenwoordig niet meer als je er gewoon normaal mee om gaat. En een grote oorzaak voor huisbranden? Volgens mij zijn er juist andere dingen die veel vaker de oorzaak zijn.

Ze verbruiken energie, maar zijn wel goedkoper dan de verwarming aanzetten. Dekens opwarmen over de radiator gaat niet als die uit staat. De meeste hier willen zulke oplossingen juist zodat de verwarming niet meer aan hoeft. En waar kruiken gewoon niet voldoende zijn, ik vind die fijn als ik op 1 plek warmte wil bij buikpijn bijvoorbeeld maar ik word er niet helemaal warm van. En als je her iver brandwonden hebt, dat risico heb je dus ook bij kruiken. Daar gebeurden ook ongelukken mee.

De verwarming aan om dekens te verwarmen is een heel stuk duurder als een elektrische deken. Dus dat is geen bezuinigen. Misschien als je de verwarming alleen wat lager zet van 21 naar 19, maar niet als je hem helemaal niet meer aan wil of kan zetten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:22

Steenbok12 schreef:
Gewild zijn ze wel. Ik was bezig met offertes.. met 1 bedrijf scheelde het op papier al zo'n 450 euro. Overigens hebben die op zijn minst pas in december ergens tijd. Dus plaats nu toch maar voor meer. Is hij er vast ipv straks weer leverings problemen. Die 2 maanden met airco stoken haalt het er ook wel weer uit. Achterlijke bedoelingen haha. Vrijdag kwam nog iemand kijken. Maargoed had de afspraak mondeling maar vast gemaakt bij de ander.

Van een airco of warmtepomp?

Ik heb alleen airco offertes opgevraagd, een warmtepomp is sowieso te duur. Maar hier zat er zelfs 1800 euro tussen de verschillende offertes voor exact de zelfde airco. Een bedrijf kwam hier langs en eerst moest die 3500 kosten, toen 2900, toen kon het als we nu direct besliste ook nog wel naar 2500, daar heb ik dus voor bedankt, zelfs na al die korting nog te duur, en ik hou helemaal niet van dat spelletje en "nu" beslissen.
Totaal 5 offertes gehad, niet voor de betaalbaarste gegaan, want daar kon ik geen reviews van vinden, en een ander wel, maar die hadden slechte reviews, dus dat voelde toch niet helemaal goed. Uiteindelijk gegaan voor degene met wel een net tarief, maar ook met goede google reviews. Alle bedrijven konden hier installeren binnen 3 weken, dus die lange wachttijden herken ik niet zo. Heb 1,5 week geleden akkoord gegeven en ze komen morgen. Vind het wel spannend eerlijk gezegd haha, hoop echt dat ze het goed doen, gaat om zo veel geld.
De prijzen hiervan lopen overigens ook snel op, want ik had dit voorjaar al in gedachten om een airco te laten plaatsen, dus was toen vast beetje rond gaan kijken naar de prijzen, kwam nog een oude advertentie tegen van de tarieven voor de airco's, in Februari lagen de prijzen nog ongeveer €300 euro lager dan nu. Beetje spijt wel dat ik het toen niet meteen gedaan heb, maarja toen waren de gasprijzen ook nog niet zo absurd natuurlijk.
En ik voel de bui wel hangen dat ze nog duurder gaan worden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:28

Faellynn ik stuur je pb.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:54

Drie jaar geleden betaalde ik 2700 voor een split unit airco. Dus als je daar in deze gekke tijden een offerte van 2500 van krijgt mag je in je handjes klappen. Ik heb Hisense die ook via de app bediend kan worden wat heel handig is.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:08

Ik heb zwaar geïnvesteerd de laatste week:
- dekens
- sloffen
- snuggies/snuddies/oodies
- alvast cadeautjes voorzichtig aan het inslaan voor december ivm feestdagen en verjaardagen dan.

Laatste is luxe en geen prioriteit natuurlijk, maar ik wil niet compleet alles opgeven voor wat er nu gebeurt.

Verder hebben we zonnepanelen, deels elektrische auto, folie achter de radiatoren, waterbesparende douchekop, warm-water-machientje. De cv staat uit tot we hem daadwerkelijk nodig hebben, apparaten van van stand-by af. Led-verlichting, letten op aanbiedingen en dan meer inslaan, volle vriezer waarvan ik spul laat ontdooien in de koelkast zodat die ook minder hard hoeft te werken en zo nog meer kleine dingen.

Ik vind het allemaal beangstigend en maak me grote zorgen. Wat je kunt doen is maar beperkt uiteindelijk. Daarnaast vind ik het vreselijk dat er wel maatregelen die de overheid worden genomen maar dat wij overal dus net mis op pakken. Je werkt je een slag in de rondte en betaaldt overal een klap geld voor en dat je dan nauwelijks meer wat overhoudt ineens is blijkbaar acceptabel en normaal....
Ik maak me echt zorgen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:24

Binck8 schreef:
Ik heb zwaar geïnvesteerd de laatste week:
- dekens
- sloffen
- snuggies/snuddies/oodies
- alvast cadeautjes voorzichtig aan het inslaan voor december ivm feestdagen en verjaardagen dan.

Laatste is luxe en geen prioriteit natuurlijk, maar ik wil niet compleet alles opgeven voor wat er nu gebeurt.

Verder hebben we zonnepanelen, deels elektrische auto, folie achter de radiatoren, waterbesparende douchekop, warm-water-machientje. De cv staat uit tot we hem daadwerkelijk nodig hebben, apparaten van van stand-by af. Led-verlichting, letten op aanbiedingen en dan meer inslaan, volle vriezer waarvan ik spul laat ontdooien in de koelkast zodat die ook minder hard hoeft te werken en zo nog meer kleine dingen.

Ik vind het allemaal beangstigend en maak me grote zorgen. Wat je kunt doen is maar beperkt uiteindelijk. Daarnaast vind ik het vreselijk dat er wel maatregelen die de overheid worden genomen maar dat wij overal dus net mis op pakken. Je werkt je een slag in de rondte en betaaldt overal een klap geld voor en dat je dan nauwelijks meer wat overhoudt ineens is blijkbaar acceptabel en normaal....
Ik maak me echt zorgen.

En terecht dat je je zorgen maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:24

Mizora schreef:

Elektrische kacheltjes staan ook zelden permanent te loeien. Ik stook elektrisch (geen gasaansluiting), daar moet ik wel bij zeggen dat ik heel zuinig stook, maar ik ben hartje winter 300-400kwh kwijt per maand (inclusief koken, stoken en de meeste andere elektrische apparaten, excl. wasmachine, droger en doucheboiler i.v.m. nog bij mijn ouders in de schuur (ja, mijn douche is op 50m afstand) en dus niet na de tussenmeter).

Om precies te zijn: de meter is er op 31/12/2019 tussen gehangen en toen stond de teller op 2844kwh (tweedehands teller). De laatste foto die ik van de teller heb gemaakt is van 20/05/2022 en toen stond de teller op 6512 kwh. Over krap 3 winters (december 2019 was toevallig een hele zachte maand, daardoor konden we nog net zo veel afronden dat ik erin kon, vandaar dat ik me dat herinner), heb ik dus minder dan 3800kwh verstookt (uitgaande van een overig dagelijks verbruik van 1kwh). Dat komt neer op de 4 koudste maanden ruim 300kwh per maand of 10kwh per dag in een zeer matig geïsoleerd huisje.

Nee, wij hebben een 5kw airco (en een 3.5 kw). Geen idee hoe het precies zit. Maar het verbruik staat in de app, en dat is niet 5kW per uur.

Was 3500 euro kwijt voor 2 mono units, vond ik zelf meevallen :) .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:27

Op de dag dat het 40 graden was was mijn energieverbruik in totaal 14kwh, dus met 2 airco's die toen minimaal 14 uur volle bak aanstonden, maar ook de normale apparatuur zoals koelkast, oven, wasmachine tv etc. Op dagen rond de 30 graden zat mijn verbruik rond de 10.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:28

Ik heb net eens gekeken hoeveel stroom wij dit jaar verbruikt hebben in januari. Slecht geisoleerd Spaans huis, woonkamer, keuken, badkamer en af en toe slaapkamer verwarmd met infraroodpanelen. Hele koude maand gehad (voor hier in elk geval: 1500 kwH). Kedeng! Dat had dan waarschijnlijk een stuk minder kunnen zijn met de centrale aircoinstallatie die we ook hebben (en die nu dus met 37 graden overdag kapot is!), maar wij vinden het echt heel onaangenaam, die blaaswarmte de hele dag. Gelukkig zullen we dit jaar niet veel meer kwijt zijn, onze stroomtarieven zijn niet hoger vergeleken met vorig jaar (andere leverancier). Maar wat niet is, kan nog komen. Totale schade van die maand was 534 euro.

Daar staan ook maanden tegenover dat we net rond de 100 euro zitten. We hebben geen gas, alles op stroom, maar de maanden zonder airco en verwarming maken veel goed. Alleen de opslag die ze nu erop hebben gegooid omdat electriciteit door gas moet worden opgewekt (heeft ook weer te maken met waterkrachtcentrales die stil liggen vanwege de droogte), kan weleens flink oplopen in de wintermaanden. Het blijft ook hier zorgelijk.

We denken na over zonnepanelen, maar hoe lang blijven we hier wonen en halen we die inverstering er zelf dan nog uit? Spanje kent geen salderingsregeling, wel teruglevering, maar we gebruiken die verwarming met name in de donkere uren en op niet-zonnige dagen.

Gecheckt: zonder verwarming/airco gebruiken we rond de 350 kwH per maand.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 06-09-22 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:35