Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Relaxed schreef:elnienjo schreef:Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.
Onzin, de kredietcrisis is nog geen 10 jaar geleden..
Mizora schreef:Een gemiddelde airco is 2200 watt. Dus als hij een klein uur bezig is met de kamer goed op temperatuur krijgen, kost je dat 2kwh. Elektrische kacheltjes wisselen, maar 1500W is heel gebruikelijk. Ik vind het voor kleine ruimtes verwarmen heel prettig.
BigOne schreef:We hebben al veel meer zware tijden gehad, jaren 70 zeer hoge werkeloosheid, oliecrisis, jaren 80 torenhoge hypotheekrentes en grote hoeveelheid huizen onder water.
8nnemiek schreef:Ik was in 2008 nét als ZZP'er begonnen in de grafische vormgeving. Net een paar leuke opdrachten binnen, en toen begon de crisis.. Mijn bedrijf heeft een jaar geleefd ongeveerDus ik heb die crisis van dichtbij meegemaakt.
Inmiddels ben ik weer ZZP'er, maar tot nu toe heb ik veel meer last gehad van de coronacrisis dan van de huidige energiecrisis. De opdrachten blijven tot nu toe gewoon binnen komen.
mick75 schreef:Bij airco's zit er een verschil in koelvermogen en elektrisch vermogen. Onze heeft 3 kW koelvermogen, maar verbruikt op vol vermogen niet meer dan 650 Watt elektrisch vermogen. En dat is bij koelen. Bij verwarmen is hij, zelfs als hij het moeilijk heeft en het buiten koud en vochtig is, komt hij niet boven de 450 Watt uit.
Beseffen jullie wel dat elektrische dekens een grote veroorzaker zijn van huisbranden? Ik vind die dingen doodeng! Het is niets anders dan een weerstandsdraad, die geeft de warmte af. Als die om wat voor reden dan ook ergens beschadigd raakt, kan dat oververhitting, brand (wonden) en andere ellende veroorzaken, zeker bij de goedkopere. Plus dat ze ook weer energie verbruiken. Warm dan liever kruiken op, verwarm dekens op de radiatoren en sla ze om je heen, de ouderwetse methodes. Zijn echt stukken veiliger!
Mizora schreef:Ik schrijf bewust "op temperatuur krijgen" en niet "op temperatuur houden". Met 3.5kw heb jij een vrij zware airco (wat op zich handig is als je een aparte groep hebt waar dat op kan), maar als deze een uur moet loeien om het huis op temperatuur te krijgen (bijvoorbeeld als je terugkomt van vakantie) dan gebruik je dat uur gewoon 3.5kwh. Daar is overigens ook niets mis mee, maar dat kost het wel.
.
mick75 schreef:Beseffen jullie wel dat elektrische dekens een grote veroorzaker zijn van huisbranden? Ik vind die dingen doodeng! Het is niets anders dan een weerstandsdraad, die geeft de warmte af. Als die om wat voor reden dan ook ergens beschadigd raakt, kan dat oververhitting, brand (wonden) en andere ellende veroorzaken, zeker bij de goedkopere. Plus dat ze ook weer energie verbruiken. Warm dan liever kruiken op, verwarm dekens op de radiatoren en sla ze om je heen, de ouderwetse methodes. Zijn echt stukken veiliger!
Steenbok12 schreef:Gewild zijn ze wel. Ik was bezig met offertes.. met 1 bedrijf scheelde het op papier al zo'n 450 euro. Overigens hebben die op zijn minst pas in december ergens tijd. Dus plaats nu toch maar voor meer. Is hij er vast ipv straks weer leverings problemen. Die 2 maanden met airco stoken haalt het er ook wel weer uit. Achterlijke bedoelingen haha. Vrijdag kwam nog iemand kijken. Maargoed had de afspraak mondeling maar vast gemaakt bij de ander.
Binck8 schreef:Ik heb zwaar geïnvesteerd de laatste week:
- dekens
- sloffen
- snuggies/snuddies/oodies
- alvast cadeautjes voorzichtig aan het inslaan voor december ivm feestdagen en verjaardagen dan.
Laatste is luxe en geen prioriteit natuurlijk, maar ik wil niet compleet alles opgeven voor wat er nu gebeurt.
Verder hebben we zonnepanelen, deels elektrische auto, folie achter de radiatoren, waterbesparende douchekop, warm-water-machientje. De cv staat uit tot we hem daadwerkelijk nodig hebben, apparaten van van stand-by af. Led-verlichting, letten op aanbiedingen en dan meer inslaan, volle vriezer waarvan ik spul laat ontdooien in de koelkast zodat die ook minder hard hoeft te werken en zo nog meer kleine dingen.
Ik vind het allemaal beangstigend en maak me grote zorgen. Wat je kunt doen is maar beperkt uiteindelijk. Daarnaast vind ik het vreselijk dat er wel maatregelen die de overheid worden genomen maar dat wij overal dus net mis op pakken. Je werkt je een slag in de rondte en betaaldt overal een klap geld voor en dat je dan nauwelijks meer wat overhoudt ineens is blijkbaar acceptabel en normaal....
Ik maak me echt zorgen.
Mizora schreef:Ik schrijf bewust "op temperatuur krijgen" en niet "op temperatuur houden". Met 3.5kw heb jij een vrij zware airco (wat op zich handig is als je een aparte groep hebt waar dat op kan), maar als deze een uur moet loeien om het huis op temperatuur te krijgen (bijvoorbeeld als je terugkomt van vakantie) dan gebruik je dat uur gewoon 3.5kwh. Daar is overigens ook niets mis mee, maar dat kost het wel.
Elektrische kacheltjes staan ook zelden permanent te loeien. Ik stook elektrisch (geen gasaansluiting), daar moet ik wel bij zeggen dat ik heel zuinig stook, maar ik ben hartje winter 300-400kwh kwijt per maand (inclusief koken, stoken en de meeste andere elektrische apparaten, excl. wasmachine, droger en doucheboiler i.v.m. nog bij mijn ouders in de schuur (ja, mijn douche is op 50m afstand) en dus niet na de tussenmeter).
Om precies te zijn: de meter is er op 31/12/2019 tussen gehangen en toen stond de teller op 2844kwh (tweedehands teller). De laatste foto die ik van de teller heb gemaakt is van 20/05/2022 en toen stond de teller op 6512 kwh. Over krap 3 winters (december 2019 was toevallig een hele zachte maand, daardoor konden we nog net zo veel afronden dat ik erin kon, vandaar dat ik me dat herinner), heb ik dus minder dan 3800kwh verstookt (uitgaande van een overig dagelijks verbruik van 1kwh). Dat komt neer op de 4 koudste maanden ruim 300kwh per maand of 10kwh per dag in een zeer matig geïsoleerd huisje.