Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 14:01

Hier is het warm en tot nu toe regent het af en toe. Niet veel maar genoeg. Zelfs de druiven zijn mooi groot rond. Wellicht eind augustus oogst.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:15

Ik denk dat ik ondertussen 2 kilo Japanse wijnbes geplukt heb, en bijna een halve kilo grote bramen :D

Gaat echt goed!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 23:20

Prairy schreef:
Ik denk dat ik ondertussen 2 kilo Japanse wijnbes geplukt heb, en bijna een halve kilo grote bramen :D

Gaat echt goed!

Wouww dan doen wij met de wijnbes iets niet goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:09

Geef het tijd, die van mij staan er ondertussen al 4 jaar :) en ik heb 6 struiken staan.

Volle zon vinden ze heerlijk, halfschaduw is ook erg lekker. Helemaal schaduw vinden ze niet zo tof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:02

Heel grappig die verschillen.
Ik fietste net langs de bioboer en daar zijn de pompoenen ook nog maar net golfbal maat. Ligt dus niet aan mijn tuin :D

Mijn appelbesstruikje hangt bomvol, die zijn echter naar mijn mening niet zo te eten (zuur) dus maar eens jam proberen.

Hoe ziet de japansrwijnbesstruik er in de winter uit en hoeveel snoei je die?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:31

Kale rode takken. Snoeien doe ik meestal in maart, kan eerder kan later. Je snoeit de dode bruine takken tot op de grond toe weg, die hebben dit jaar gedragen. Heel makkelijk te herkennen want de goede zijn dus rood.

Ik heb dit jaar verder voor het eerst de levende takken in maart ook ingekort en opgebonden, ongeveer 2m lange takken of iets korter over laten. Die maken dan meerdere dunne takjes met bessen.

Wat je af knipt kun je in stukjes van 15-20cm knippen en in de grond stoppen (stekken). Werkte bij mij prima dit jaar, volgend jaar dus mooie grotere struiken. En weer opnieuw stekken wat ik weer af knip.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:34

De wijnbar doet t hier nog niet goed, al lijkt hij wel aan te slaan, dus nog een jaartje geduld voor vruchten..

Verder kwamen we net deze tegen, iemand een idee wat het is? Ze zijn vrij groot, lijken bijna veertjes onder een doorzichtige schaal te hebben en leven graag onder de grond, of waar wij ze gevonden hebben de hete compost bak…
Qua formaat dacht ik eerst dat het een bitje was om je tanden te beschermen, echt groot dus.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:37

Ze doen mij aan engerlingen denken, al zijn die net wat egaler wit en is er een langer stuk rood qua kop/nek. Dus neefje er van?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 13:21

Ik ken ze niet. Volgens mij zijn het geen engerlingen.

En ik denk dat je een freudiaanse verspreking heb met de wijnbar in plaats van wijnbes _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 16:51

Onze eerste knoflook tenen hangen in de buitenkeuken te drogen . Binnen hebben we 6 tenen zonder loof liggen en rondom de fruitbomen heb ik nog knoflook die wat klein is nog. Ik heb in april pas de knoflook tenen gepoot.

Afbeelding

Waar ik dan zo van geniet: manlief en ik zijn in de tuin bezig om ons eten voor vanavond te pakken. Altijd zo gezellig.
Zeg ik :" zo die wortels lijken goed te gaan , klopt dat"?
Hij: " kun je een wortel gebruiken vanavond".
Ik denk na:" ja hoor".
Hij, trekt een prachtige wortel eruit en we kijken elkaar blij aan. Wat een wondertje!

De tomaten gaan zo goed, dat we ze rood laten worden in de kas. De groene salamanders vinden ze tezamen met de merels ook zalig. En ze kunnen niet delen :j ,dus wij regelen nu de tomaten, die echt mooi groot zijn , anders vissen we naast het net.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:22

Pien, aangezien je ook aan het wekken bent, is fermenteren ook niets voor je?
We hebben een leuk boek daarover van Christan Wij. Verrot lekker, heet het.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:25

Hier ook deze week de knoflook eruit gehaald. Wel nog veel kleine bolletjes maar goed. Onbemest, en geen extra water gehad dus het was ook zwaar voor ze. Ook een voorjaarsras, de rose d'Auvergne. Die hangen nu te drogen in het houthok.

De wilde frambozen gaan nu volop fruit geven! Net al even snel een begin geplukt maar de komende dagen valt er nog heeeeel veel te oogsten van die prachtige natuur rondom mijn erf.

Verder gaat ook de moestuin erg goed, ik oogst om de 3 dagen een bult erwten. Daarnaast is er verse pluksla, veldsla en rucola, en ook radijs. Courgettes heb ik vanochtend de eerste van decent formaat van geplukt. Tomaten staan pas in bloei, net als de bonen. De kolen gaan ook hard nu. Hopelijk gaan die allemaal ook nog wat opleveren!
En de aardappels beginnen ook oogstklaar te worden. Het eerste ras is nu serieus aan het verwelken dus ik denk dat ik die er komende week uit ga halen. Ik heb 3 rassen in totaal.
Ah en de rode bessen zijn ook bijna allemaal rijp! De eerste paar ben ik verloren aan vogels, maar die zijn inmiddels overgegaan op de wilde kersen die hier massaal rijp zijn. En ik heb ook wilde hazelnoten in overvloed, alle hazelaars zitten bom- en bomvol. Dus daar kunnen we in de herfst ook van gaan oogsten, net als de wilde bramen en straks in augustus de wilde bosbessen van de toppen van de bergen.

En wat is het een fijn jaar hier! Alles nog steeds groen, geen last van een watertekort en alles groeit zo weelderig. Alle beken stromen nog en er zijn zo ontzettend veel vlinders. Het is magisch, zo mooi.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:09

Dat klinkt heel magisch Judith. Jaloers!

Als ik even in mag breken; ik zag dat er knoflook geoogst was. De mijne was vorig jaar heel vies. Hoe zorg ik dat ik mooie, schone, witte bollen krijg?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 19:11

Sizzle, ik wel niet echt, eerlijk gezegd. Ik doe uitgekookte potten vullen met kokend spul en zet ze op de kop, en ik Blancheer en mik het in de vriezer als ik groente teveel heb.

Judith jij zit echt een stuk hoger en dus kouder want wat is alles laat bij jou. Dat scheelt veel met het oogsten bij ons.

Hoe zo vies Century. Ik was alles goed af met water en dan hang ik het te drogen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:30

Nou, voornamelijk heel veel aarde eraan. Ik had ze gewassen maar het zat echt tussen de tenen ook. Daar hebben jullie geen last van?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 19:33

Ik heb een borsteltje waar ik ze mee schoon maak en ik was.ze in een emmer met water of wasbak. Ik weet niet of ze meer aarde hebben alle bij jou.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:59

Ik laat ze drogen en haal daarna het buitenste vlies er af. Dan zijn ze prachtig. Ik teel in klei en paardenmest.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:44

Ik zit inderdaad hoog, op 1220 m boven zeeniveau. Het is een kort maar krachtig seizoen, zeg maar.
In het begin veel last gehad van kou, late sneeuwval, daarna heel veel onweersbuien met hagel en wind.
En nu het allemaal wat rustiger is explodeert het echt. Bizar. Het is wennen en ik moet er ook echt de rassen op selecteren. Ik hou ook heel nauwkeurig bij wat lukt van welk ras en wat niet. En hoeveel het oplevert. Ik heb bijvoorbeeld 2 erwtenrassen staan maar het verschil is echt aanzienlijk.

Wat de knoflook betreft, ik heb na het oogsten de bollen even een uurtje of 2 op het bed laten liggen (bedekt met hooi/stro). Daarna heb ik het buitenste vliesje eraf geveegd en heb ik ze opgehangen. Dat leek bij de meeste bollen wel goed te gaan zo. Het is voor mij ook de eerste keer dus even afwachten als alles goed droog is straks, al heb ik er al wel een tweetal vers gebruikt en die waren gewoon schoon vanbinnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:44

Pien, van een Amerikaanse kweker op Facebook geleerd dat je de tomaten van de plant kunt halen zodra ze een roze blosje krijgen, en dan ergens waar het wat warmer is binnen, na laten rijpen. Schijnt voor de smaak niet uit te maken! Zo hou je meer over voor jezelf en kun je de wat minder mooie voor de beestjes laten hangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 22:03

Zo doen wij het ook Prairy. En de smaak is fantastisch.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 00:05

Bedankt voor de tips, ik ga het proberen met de knoflook. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:52

Ik ben zo blij vandaag *\o/*

Tot ik eraan denk dat ik het ook nog moet verwerken -O- _O-
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:54

Geweldig. Wat ga je maken . Mjammie...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:58

Afbeelding
Iemand die weet wat voor boom en vruchten dit zijn.