Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:04

Je meterstanden per kwartier uitlezen, hoe doe je dat? Volgens mij kan ik dst niet met de eneco app. Lijkt mij wel handig om te zien of er wat te fixen is.

Mijn ketel slaat volgens mij op een paar momenten van de dag aan. Die staat op 'eco' en dan leert hij de ritmes en verwarmt dan al een beetje. Ik vraag me af of het uitzetten van deze functie Wst gaat opleveren, want als je bij 't uitzetten warm water nodig hebt, duurt 't langer voor 't op temperatuur is, en dan is het onder de streep misschien minder efficiënt ivm het langer duren voor op temp is, en ook je water verbruik (moet langer lopen voor 't warm genoeg is dat je onder de douche kan stappen). Wellicht dat je dst met per kwartier uitlezen wel beetje kan nakijken

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:29

Benzz schreef:
Ik lees het vaker in dit topic, maar douchen jullie echt 2 a 3 keer per week? Ik zou gek worden, douche iedere dag en bij deze temperatuur 2 x per dag.

Nou echt he, brrr 2x per week douchen moet er niet aan denken en zeker in de warme zomer perioden niet dan stap ik ook 2x per dag hoor, wel heel kort dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:29

zonnebloem18 schreef:
Sansevieria schreef:
Wat hier ook nog wel een heel klein beetje verbruik gescheeld heeft, is de mengkraan niet meer op warm te draaien om je handen te wassen.
Bij de keren dat ik mijn handen was op een dag scheelt dat echt, is even wennen, maar kan best met koud water.
Alle beetjes helpen denk ik dan.

Dit doe ik sinds kort ook. Warm water vind ik eigenlijk fijner, maar iets wat makkelijk aan te passen is. Zelfde geldt voor het afspoelen van servies/bestek voor het de vaatwasser in gaat, dat spoel ik nu ook af met koud water.

Doen mensen dat werkelijk met warm water? Onze mengkranen staan altijd op koud hadden wassen altijd koud water net al voorspoelen.

Ik lees ook veel ketel in eco stand. Doen mensen dat op eigen houtje of kijken ze wel eerst of hun verwarming etc daar geschikt voor is? Onze monteur vertelde dat dat enkel zin heeft bij vloerverwarming etc en als je radiatoren geschikt zijn. Anders dan kost het juist veel meer gas omdat die er veel meer aan trekken moet. Dat was hier ook zo. In eco stand veeeeel hoger verbruik dan op 70 graden.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:40

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:44

Tancreda4 schreef:
Je meterstanden per kwartier uitlezen, hoe doe je dat? Volgens mij kan ik dst niet met de eneco app. Lijkt mij wel handig om te zien of er wat te fixen is.

Bij Greenchoice kun je dat zelf zo instellen als je daar klant bent.

@Spenk, ja ik heb vroeger meestal mijn handen met warm water gewassen, tot ik op een bepaald moment dacht, niet aanstellen, op het toilet heb je ook geen warmwater.
Kwestie van omdenken.

Borden e.d spoel ik niet af voor het de vaatwasser ingaat, maar de pannen wel, en inderdaad, als je die met warm water voorspoelt, dan beter meteen afwasmiddel erbij en gewoon afwassen en niet meer de vaatwasser in.

Je gaat gewoon veel bewuster met warm water om nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:50

handen met warm water wassen doe ik al jaren niet meer.. zo zonde van t water ook (wachten tot t warm is enzo..)
En ik heb geen vaatwasser... dus vaat sparen en allemaal in 1x wassen... :+
Oh ja, en niet iedere dag koken, scheelt ook :')

Er zijn toch nog best veel luxe dingen waar mensen zich niet van bewust zijn, blijkbaar :j

Marcella

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:11

Blij dat ik al geen gas gebruik met douchen. Met werk douche ik iedere dag, maar zonder werk om de 2 dagen, maar soms ook iedere dag afhankelijk van het weer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:21

Cer schreef:
Ik moet ook eens gaan bellen.. moeders tarief is omhoog gegaan (mensje is al 45jaar klant) en ze gaat 320 pm betalen... %)
(en ja, gaskachels :j Wel een klein huisje, misschien 60m2 ofzo)

Mijn moeder is van 235 vorig jaar naar inmiddels 612 gegaan. Dat is toch niet meer op te brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:34

elnienjo schreef:
Cer schreef:
Ik moet ook eens gaan bellen.. moeders tarief is omhoog gegaan (mensje is al 45jaar klant) en ze gaat 320 pm betalen... %)
(en ja, gaskachels :j Wel een klein huisje, misschien 60m2 ofzo)

Mijn moeder is van 235 vorig jaar naar inmiddels 612 gegaan. Dat is toch niet meer op te brengen?

Maar dat zijn nu eenmaal de tarieven nu? Ja heel vervelend! Wij vinden onze 800 van 200 ook enorm mega! Maar bellen heeft helemaal geen zin. Dit zijn nu de tarieven en ze passen niks aan is mijn ervaring. Maakt niet uit hoe lang je klant bent hoor. Ze doen geen vaste contracten meer dus je moet gewoon hun huidige prijzen betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:36

Moet je wel dat geld hebben :j
anders wordt het toch echt heel lastig...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:37

karrij schreef:
Benzz schreef:
Ik lees het vaker in dit topic, maar douchen jullie echt 2 a 3 keer per week? Ik zou gek worden, douche iedere dag en bij deze temperatuur 2 x per dag.

Nou echt he, brrr 2x per week douchen moet er niet aan denken en zeker in de warme zomer perioden niet dan stap ik ook 2x per dag hoor, wel heel kort dat dan weer wel.

Iedere dag douchen is met de huidige energie prijzen voor veel mensen gewoon niet meer te betalen. Best erg dat zoiets een luxe begint te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:39

Cer schreef:
Moet je wel dat geld hebben :j
anders wordt het toch echt heel lastig...

Maar wat wil je dan? Ze gaan niet zeggen oh u heeft het geld niet? Nou dan hoeft u niet te betalen. Dan zal je een afrekening van 1000en euro's krijgen.
Maar bij de meeste maatschappijen kan om deze reden het maandbedrag al niet meer omlaag.

En anders zal je het verbruik drastisch moeten aanpassen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:48

ik ben benieuwd hoe de mensen, die het niet kunnen betalen, het moeten oplossen...
Die gaan dan maar gewoon in de kou zitten...
..medeleven op zn minst... zeg maar.... :)

Mijn telefoontje zou meer gaan om een uitleg tussen de verschillende tarieven binnen dezelfde maatschappij.. Kunnen ze vast goed toelichten.. niet dat 'er niet betaald gaat worden'..
maar ik kan me dus wél goed voorstellen dat er mensen zijn die het niet kunnen betalen.. of, dat hoef ik me niet voor te stellen, dat is zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:50

Ja dat snap ik ook maar ze zijn keihard op dit moment is mijn eigen ervaring.... ze passen niks aan en als je niet kan betalen krijg je een betalingsregeling... hier dus ook van 200 pm naar 836 pm.. ook niet mals zegmaar...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:50

Ben eigenlijk wel benieuwd, want normaal profiteer ik van de senioren die flink stoken in de flat (senioren flat).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:24

Met de warme temperaturen van de afgelopen tijd kun je ook best af en toe eens koud douchen, is goed voor je immuunsysteem en je huid. En ik doe dat liever nu in de zomer dan dat ik de warme douche in de winter straks niet meer kan betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:39

Spenk schreef:
Ja dat snap ik ook maar ze zijn keihard op dit moment is mijn eigen ervaring.... ze passen niks aan en als je niet kan betalen krijg je een betalingsregeling... hier dus ook van 200 pm naar 836 pm.. ook niet mals zegmaar...

https://www.ad.nl/commentaar/hoe-wrang- ... ab17a2eb4/

Dit ook echt... Zal die directie lekker slapen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:42

Ja.... wij gaan nu aan energiekosten ook net zoveel betalen als aan hypotheek 8)7 kennissen moeten 1300 betalen vanaf oktober.

En je hoort nu aan de lopende band dit soort absurde bedragen. Ik gok dat jou moeder dan van een bedragen onder de 100 euro komt? Ze gaan nu ongever 4 keer over de kop de bedragen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:42

Schaamteloos.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:23

Wat ik mij dan afvraag met zulke bedragen, hoe hoog is dat gasverbruik dan. Bekijk eens waar dat vandaan komt en of er mogelijkheden zijn om met kleine aanpassingen, dat verbruik omlaag te schroeven. Want die gasprijzen zullen niet op korte termijn weer naar beneden gaan.
Zoals bijvoorbeeld inderdaad handen wassen met koud water i.p.v. warm. Staan radiatoren open in ruimtes die niet of weinig gebruikt worden. Dus waar kan je zelf aanpassingen doen i.p.v. de bal bij de energiemaatschappijen te leggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:33

Met de huidige prijzen zou alleen gas verbruik van 500 m3 al een bedrag van 2000 kunnen geven, aangezien het soms al rond de 4 euro per m3 zit....

Tel daar stroom etc bij pp. Als je dan geen terug levering hebt, zit je zo op bizarre bedragen. Dan is -750 leuk, maar dan zit je nog steeds op 1250.

Ik reken nu ff simpel, de uiteindelijke berekeningen zijn niet te volgen voor een normaal iemand. Ik heb iig nog nooit precies kunnen berekenen wat ik kwijt zou zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:46

Alvaron schreef:
Wat ik mij dan afvraag met zulke bedragen, hoe hoog is dat gasverbruik dan. Bekijk eens waar dat vandaan komt en of er mogelijkheden zijn om met kleine aanpassingen, dat verbruik omlaag te schroeven. Want die gasprijzen zullen niet op korte termijn weer naar beneden gaan.
Zoals bijvoorbeeld inderdaad handen wassen met koud water i.p.v. warm. Staan radiatoren open in ruimtes die niet of weinig gebruikt worden. Dus waar kan je zelf aanpassingen doen i.p.v. de bal bij de energiemaatschappijen te leggen.

Je weet dat de prijzen ongeveer vervierdubbeld zijn? Hier gaat het om 1400 kuub gas in het jaar. 2 onder 1 kap redelijk groot huis van 50 jaar oud.

De gasprijs is nu al naar 4 euro per kuub dus bij 1000 kuub verbruik is dat al 330 in de maand.

Wat je zegt met zelf aanpassingen doen. Wij kunnen dat gelukkig ja! Maar dat gaat het verbruik niet drastisch omlaag brengen hoor. Maar we gaan inderdaad nog de kruipruimte isoleren. Maar genoeg mensen in een huurhuis die helemaal niks kunnen en nu noodgedwongen koud douchen en de verwarming uit laten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:51

Hier is de kogel bijna door de kerk.
Ik ga 3 airco's aan laten brengen, kosten 3200 euro, besparing rond de 2000 euro per jaar met de huidige tarieven.
Daarnaast ca 12 zonnepanelen aanbrengen.

Als het goed is ga ik dan van een energierekening van 6000 euro per jaar naar 1000 en heb ik investering er in 2 a 3 jaar weer uit. En ze verwachten dat tarieven nog zeker 2 jaar op dit niveau blijven.

Dan krijg ik hopelijk weer even rust in mijn hoofd.

Jammer, komt eigenlijk net jaar te vroeg (want meterkast etc moet nu ook eerder vervangen worden) maar je zou gek zijn om het niet te doen.

Daarna nog de warmwatervoorziening onderzoeken/aanpakken zodat gas er helemaal uit kan.
En windenergie dmv bv wokkel zodat ook in de winter energie opgewekt kan worden.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:03

Spenk schreef:
Alvaron schreef:

Je weet dat de prijzen ongeveer vervierdubbeld zijn? Hier gaat het om 1400 kuub gas in het jaar. 2 onder 1 kap redelijk groot huis van 50 jaar oud.

De gasprijs is nu al naar 4 euro per kuub dus bij 1000 kuub verbruik is dat al 330 in de maand.

Wat je zegt met zelf aanpassingen doen. Wij kunnen dat gelukkig ja! Maar dat gaat het verbruik niet drastisch omlaag brengen hoor. Maar we gaan inderdaad nog de kruipruimte isoleren. Maar genoeg mensen in een huurhuis die helemaal niks kunnen en nu noodgedwongen koud douchen en de verwarming uit laten.

Natuurlijk weet ik dat. En ik weet ook dat mensen in een huurhuis weinig tot niks aan isolatie etc. kunnen doen. Maar helaas kunnen we aan de tarieven óók niks doen. Dus dan blijft kijken naar wat je zélf wél kunt doen zo'n beetje de enige optie.
Maar volgens mij mogen energiemaatschappijen "wanbetalers" in de wintermaanden niet afsluiten als ik het mij goed herinner.
Maar ik snap heel erg goed de zorgen die de mensen met astronomische energierekeningen hebben. En hoe verlammend dat kan werken zodat je geen uitweg meer ziet.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:09

Wij hadden 25 kuub gas in juli. Ik snap niet hoe sommigen het zo laag kunnen houden. Best wel jaloers :)). Gezin van 4 en mijn man doucht sowieso elke dag en gemiddeld 15 minuten. Ik in de zomer met warm weer ook dagelijks en anders 3 à 4 keer per week. Kids idem.
Ik ben wel een poetser en hebben een groot huis dus regelmatig warm water voor schoonmaak. Denk dat dat ook wel scheelt (in negatieve zin).
Vloerverwarming staat nu nog uit dus dat komt er straks iets bij (staat minimaal aan), maar we hebben een houtkachel dus dat scheelt enorm.
We hebben gelukkig de gasprijzen nog 2.5 jaar vast staan voor een net bedrag.