Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:Ik lees het vaker in dit topic, maar douchen jullie echt 2 a 3 keer per week? Ik zou gek worden, douche iedere dag en bij deze temperatuur 2 x per dag.
zonnebloem18 schreef:Sansevieria schreef:Wat hier ook nog wel een heel klein beetje verbruik gescheeld heeft, is de mengkraan niet meer op warm te draaien om je handen te wassen.
Bij de keren dat ik mijn handen was op een dag scheelt dat echt, is even wennen, maar kan best met koud water.
Alle beetjes helpen denk ik dan.
Dit doe ik sinds kort ook. Warm water vind ik eigenlijk fijner, maar iets wat makkelijk aan te passen is. Zelfde geldt voor het afspoelen van servies/bestek voor het de vaatwasser in gaat, dat spoel ik nu ook af met koud water.
Tancreda4 schreef:Je meterstanden per kwartier uitlezen, hoe doe je dat? Volgens mij kan ik dst niet met de eneco app. Lijkt mij wel handig om te zien of er wat te fixen is.
elnienjo schreef:Cer schreef:Ik moet ook eens gaan bellen.. moeders tarief is omhoog gegaan (mensje is al 45jaar klant) en ze gaat 320 pm betalen...![]()
(en ja, gaskachelsWel een klein huisje, misschien 60m2 ofzo)
Mijn moeder is van 235 vorig jaar naar inmiddels 612 gegaan. Dat is toch niet meer op te brengen?
karrij schreef:Benzz schreef:Ik lees het vaker in dit topic, maar douchen jullie echt 2 a 3 keer per week? Ik zou gek worden, douche iedere dag en bij deze temperatuur 2 x per dag.
Nou echt he, brrr 2x per week douchen moet er niet aan denken en zeker in de warme zomer perioden niet dan stap ik ook 2x per dag hoor, wel heel kort dat dan weer wel.
Cer schreef:Moet je wel dat geld hebben![]()
anders wordt het toch echt heel lastig...
Spenk schreef:Ja dat snap ik ook maar ze zijn keihard op dit moment is mijn eigen ervaring.... ze passen niks aan en als je niet kan betalen krijg je een betalingsregeling... hier dus ook van 200 pm naar 836 pm.. ook niet mals zegmaar...
Alvaron schreef:Wat ik mij dan afvraag met zulke bedragen, hoe hoog is dat gasverbruik dan. Bekijk eens waar dat vandaan komt en of er mogelijkheden zijn om met kleine aanpassingen, dat verbruik omlaag te schroeven. Want die gasprijzen zullen niet op korte termijn weer naar beneden gaan.
Zoals bijvoorbeeld inderdaad handen wassen met koud water i.p.v. warm. Staan radiatoren open in ruimtes die niet of weinig gebruikt worden. Dus waar kan je zelf aanpassingen doen i.p.v. de bal bij de energiemaatschappijen te leggen.
Spenk schreef:Alvaron schreef:Wat ik mij dan afvraag met zulke bedragen, hoe hoog is dat gasverbruik dan. Bekijk eens waar dat vandaan komt en of er mogelijkheden zijn om met kleine aanpassingen, dat verbruik omlaag te schroeven. Want die gasprijzen zullen niet op korte termijn weer naar beneden gaan.
Zoals bijvoorbeeld inderdaad handen wassen met koud water i.p.v. warm. Staan radiatoren open in ruimtes die niet of weinig gebruikt worden. Dus waar kan je zelf aanpassingen doen i.p.v. de bal bij de energiemaatschappijen te leggen.
Je weet dat de prijzen ongeveer vervierdubbeld zijn? Hier gaat het om 1400 kuub gas in het jaar. 2 onder 1 kap redelijk groot huis van 50 jaar oud.
De gasprijs is nu al naar 4 euro per kuub dus bij 1000 kuub verbruik is dat al 330 in de maand.
Wat je zegt met zelf aanpassingen doen. Wij kunnen dat gelukkig ja! Maar dat gaat het verbruik niet drastisch omlaag brengen hoor. Maar we gaan inderdaad nog de kruipruimte isoleren. Maar genoeg mensen in een huurhuis die helemaal niks kunnen en nu noodgedwongen koud douchen en de verwarming uit laten.