Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 22:56

Citaat:
Ik had met mijn ex ook een gescheiden financiële huishouding maar dat leverde me nogal stress op. Ik liep vaak op mijn tenen om het te kunnen betalen, hij verdiende veel meer en stortte hetzelfde.

Heb dat ook jaaaaaaren gehad met mijn ex, ook voor de niet-huisgebonden-kosten. Dat is dus geen goede verdeling :+

Ben achteraf wel blij dat ik ook altijd de helft van de hypotheek heb betaald, want dat betekende simpelweg dat de helft van het huis (met leuke overwaarde in ons geval) voor mij was. Heb er echt af en toe zo'n beetje krom voor gelegen om dat te kunnen betalen, altijd hard gewerkt. Maar nu heel blij mee. Anders had het er financieel voor mij nu heel anders uit gezien. En had ik het zeker met 16 uur per week werken echt niet gered en al helemaal niet over 2 jaar met pensioen kunnen gaan.

Dus meiden: zorg dat je je zaakjes financieel voor elkaar hebt, goed beschreven etc. :j :list:

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:43

Tja, ik betaalde ook de helft, wat betekende ook de helft van de restschuld, plus de restschuld van het huis dat ik ervoor verkocht had, wat resulteerde in een totaal van - 34k.

Idd,zorg dat je je dingen goed op orde hebt en snapt wat er gebeurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:50

Daarom houden wij alles apart. Ik kan nooit, zelfs met fulltime werken, afbetalen wat mijn vriend in zijn uppie deed. Maw, als ik had meebetaald was zijn aandeel altijd veel groter geweest en had ik 'm nadien nooit kunnen uitkopen. Maar met wat ik verdien is een lening krijgen evengoed een hel, laat staan iets kopen dat in orde is.

En ik wou het ook niet samen doen, omdat het gewoon zulk gedoe geeft. Als we nu wat zouden kopen is dat wel samen, maar inderdaad alles heel goed geschreven en uitgepluist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:03

Ik spaar 600 per maand en bij mijn man verschillend, soms 100 en soms 600.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:40

Kreeg net mail, de vakantiegelden worden uitbetaald samen met het loon van juni dit jaar. Dat wordt dus nog even heel zuinig zijn, dat is nog 9 dagen dus ipv de verwachte half mei :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 17:41

Restschulden zijn erg zuur...
Knap als je van zo'n grote schuld af kan komen :(:) _/-\o_

Negen dagen water en brood Verekaj? Bij mij komt het woensdag. Kan niet wachten :+

Mooi wel 40% minder uitgegeven aan boodschappen met mijn zoon de deur uit :7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:50

Alles is een keuze uiteindelijk :) bij elkaar blijven was uiteindelijk geen optie, dus ik heb mijn verlies genomen en hij een dikke BMW :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:24

Mijn man verdient het meest, al scheelt het niet veel met mijn loon. Zijn loon sparen we, word meteen naar de spaarrekening gezet. En leven van mijn loon. Maar kan daar meestal ook nog wel gemiddeld 600 euro van sparen. Sinds we het afgelopen jaar het huis hebben afgelost. Kunnen we nog meer sparen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:57

Ik heb juist bewust gekozen voor wat minder uur werken, zodat ik ook in het nu kan genieten. Daarom kan ik niet onwijs hard sparen, maar al met al een net bedrag (naar mijn mening).

Ben alleen en jaren terug al de kans gemist tot kopen om het zo maar te zeggen. Vier jaar geleden mijn lot uit de loterij getrokken met mijn huurwoning en heb ook echt geen plannen hier zomaar te vertrekken.

Net begonnen met een nieuwe baan, meer reisafstand en bewust gevraagd of ik ipv 28u 27u kon werken. Na alle berekeningen scheelt me dit niet heel veel netto, heb ik toch eens per twee weken 90km minder te reizen en doordeweeks twee vaste vrije dagen.

Van mijn loon gaat 42% naar huur en spaar ik maandelijks 8%. De huur is een forse hap, maar heb er wel een hoop woonplezier van. Zodra ik weer een trede binnen mijn salarisschaal omhoog ga, wil ik dat voornamelijk ook op het hoopje spaargeld gooien en verder zoveel mogelijk blijven gaan zoals ik nu ga qua budgetten.

Ik hoop voor nu vooral dat de benzineprijzen niet nog verder gaan stijgen.... Dan moet ik daar meer budget voor vrij maken....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:15

Bij mij verschilt het heel erg wat ik kan sparen. In de winter heb ik weinig opdrachten en leef ik meestal van mijn spaargeld terwijl ik in de zomer af en toe best 2000 euro kan sparen.
Nu met corona is dat anders, nu krijg ik ‘s zomers een stuk minder binnen, maar ‘s winters meer vanwege de tozo tegemoedkoming. Wel ook minder werkgerelateerde kosten gelukkig.
Wij hebben alle bankzaken gesplitst. Onze boot waar we uiteindelijk op gaan wonen heeft mijn vriend betaalt en ik betaal het havengeld en alle renovatie-kosten, zodat we uiteindelijk allebei ongeveer even veel geld erin hebben gestopt. En qua gezamenlijke boodschappen enzo betaal ik alles en maakt mijn vriend me maandelijks een vast bedrag over.
Zo hebben we het vrij aardig verdeeld. Mijn vriend verdient meer dan ik, maar spaart daarvan wel het overgrote deel voor ons vervroegd pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:58

Nee geen water en brood, alleen een keer minder les deze week en kijken of ik kan wachten tot dinsdag met tanken :P en de smid moet net komen, maar als dat deze week niet lukt moet ik de crossles zaterdag afmelden. Er zit een ijzer wat losjes achteraan, daar durf ik geen vijzen in te draaien. Balen, zeker als ze me alsnog het inschrijfgeld zouden doorrekenen.

Ik heb nog geld staan maar ik vertik het om eraan te komen }>

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 22:03

Citaat:
_/-\o_ :')

@8nnemiek wat een gaaf idee zeg wonen op een boot!

@Danseresje dat hoor je niet vaak dat iemand een huurwoning heeft en daar ook echt graag in wil blijven, je woont vast heel fijn! Ja, die benzine prijzen, waardeloos ... -O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:09

Nou zeg dat, ik zag langs de snelweg al 1,89 staan := Ik heb gelukkig afgelopen week nog 1,68 betaald.

Pfff .. 42 % van je inkomen aan huur vind ik serieus veel. Zit daar al GWL bij of niet?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:15

Fitzroy schreef:
Nou zeg dat, ik zag langs de snelweg al 1,89 staan := Ik heb gelukkig afgelopen week nog 1,68 betaald.

Pfff .. 42 % van je inkomen aan huur vind ik serieus veel. Zit daar al GWL bij of niet?

Ik rijd België in, moet er 20 km voor omrijden, maar dat loont nu wel!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:19

VanHuisUit schreef:
Citaat:
_/-\o_ :')

@8nnemiek wat een gaaf idee zeg wonen op een boot!

@Danseresje dat hoor je niet vaak dat iemand een huurwoning heeft en daar ook echt graag in wil blijven, je woont vast heel fijn! Ja, die benzine prijzen, waardeloos ... -O-

@vanhuisuit: tja..... Kopen is nou eenmaal niet realistisch in mijn eentje..... Toen ik een jaar of 8 geleden ging oriënteren, was het al nauwelijks realistisch..... Tja, misschien tien hoog achter in een wijk waar je niet wil wonen. Nu heb ik echt een geweldig huis, zoals ik al zei: 'mijn lot uit de loterij'. En gezien de huidige woningnood, blijf ik zeer graag waar ik zit

Fitzroy schreef:

Het is ook best een serieus bedrag en nee, exclusief. Maar ik kan er op zich prima mee rondkomen en dat is wat telt lijkt me.... Had ik het liever anders gezien.... Tja..... Ik ben eigenlijk zeer happy met wat ik heb, gezien de huidige markt!

Ik zag van de week nog 1,919 langs de snelweg..... -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:31

Mag dat weer? Tanken in België?
Wij hebben vroeger lang in België getankt, maar toen ze daar over gingen op E10 zijn we in Duitsland gaan tanken. Inmiddels kunnen we bij Duitsland niet meer de grens over, en al een paar keer in Nederland moeten tanken.. maar de laatste keer heb ik hier 1.67 betaald, voor E10 ook nog 8)7
In Duitsland zit ie rond de 1.40/1.45, en dat is dan de echte e95

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:36

8nnemiek schreef:
Mag dat weer? Tanken in België?
Wij hebben vroeger lang in België getankt, maar toen ze daar over gingen op E10 zijn we in Duitsland gaan tanken. Inmiddels kunnen we bij Duitsland niet meer de grens over, en al een paar keer in Nederland moeten tanken.. maar de laatste keer heb ik hier 1.67 betaald, voor E10 ook nog 8)7
In Duitsland zit ie rond de 1.40/1.45, en dat is dan de echte e95

Ik kan er bij tilburg gewoon over naar Poppel. Of het mag, daar vraag je je wat...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 06:46

Wij lossen 500pm extra af aan de hypotheek en sparen 1000 pm. Alles gaat hier samen op een hoop.

Ik vind dit echt een leuk topic zonder taboes op geld! Met vrienden kunnen we hier open over praten maar heel veel mensen houden alles geheim en vinden het lastig er open over te praten, zo jammer want je kunt ook van elkaar leren en goede ideeën opdoen!

Wij willen tussen ons 50e en 55e stoppen met werken. Studieschulden hebben we versneld afgelost en nu vaan we hieraan beginnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 07:57

Dan moet ik de grens bij België ook nog maar eens proberen. Vorig jaar stonden ze er een tijd lang te controleren. Hoe liggen de benzineprijzen in België?

Wat fijn dat je zo veel kan aflossen, denice! En dan ook nog een leuk bedrag sparen, knap! Fijn dat je lekker snel alle schulden aflost.
Ik vind het ook een erg fijn topic. Ik sta er ook van te kijken wat voor reacties je bv op Facebook enzo tegen komt als het oa gaat over sparen en de FIRE beweging. Mensen lijken elkaar niks te gunnen en staan er vaak ook totaal niet voor open om het te begrijpen of er iets over te leren.

Ik denk dat ik zelf, als ik de kosten voor de renovatie niet meereken, en zonder corona, gemiddeld iets minder dan 1000 euro per maand kan sparen.
Mijn vriend heeft een target van 70% savingsrate, maar volgens mij zit ie daar nog net niet aan. Maar hij heeft een leuk loon dus daar blijft heel wat spaargeld van over.
Bij ons is het doel om op ons 40e en 44e te stoppen met werken, of in ieder geval financieel onafhankelijk te zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:09

Ik ben alleen dus kan wat minder sparen. Ik spaar 500 per maand.
Begin van het jaar was ik begonnen met 300 sparen en 250 aflossen. Maar door verbouwplannen en eventuele verhuis plannen met aflossen gestopt. Vond het echt geweldig als ik dan na aflossen van 250 euro een brief kreeg dat m’n maand bedrag met 1 euro nog wat zakte. :')

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:01

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:01

denice schreef:
Wij lossen 500pm extra af aan de hypotheek en sparen 1000 pm. Alles gaat hier samen op een hoop.

Ik vind dit echt een leuk topic zonder taboes op geld! Met vrienden kunnen we hier open over praten maar heel veel mensen houden alles geheim en vinden het lastig er open over te praten, zo jammer want je kunt ook van elkaar leren en goede ideeën opdoen!

Wij willen tussen ons 50e en 55e stoppen met werken. Studieschulden hebben we versneld afgelost en nu vaan we hieraan beginnen.

Het taboe op loon en geld is zo enorm Nederlands... Mijn loon kun je gewoon opzoeken op internet haha.

Dat is op tijd stoppen met werken! Persoonlijk wil ik dat niet. Wel wil ik dan hypotheekvrij zijn. Werken doe ik te graag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:02

8nnemiek schreef:
Dan moet ik de grens bij België ook nog maar eens proberen. Vorig jaar stonden ze er een tijd lang te controleren. Hoe liggen de benzineprijzen in België?

Wat fijn dat je zo veel kan aflossen, denice! En dan ook nog een leuk bedrag sparen, knap! Fijn dat je lekker snel alle schulden aflost.
Ik vind het ook een erg fijn topic. Ik sta er ook van te kijken wat voor reacties je bv op Facebook enzo tegen komt als het oa gaat over sparen en de FIRE beweging. Mensen lijken elkaar niks te gunnen en staan er vaak ook totaal niet voor open om het te begrijpen of er iets over te leren.

Ik denk dat ik zelf, als ik de kosten voor de renovatie niet meereken, en zonder corona, gemiddeld iets minder dan 1000 euro per maand kan sparen.
Mijn vriend heeft een target van 70% savingsrate, maar volgens mij zit ie daar nog net niet aan. Maar hij heeft een leuk loon dus daar blijft heel wat spaargeld van over.
Bij ons is het doel om op ons 40e en 44e te stoppen met werken, of in ieder geval financieel onafhankelijk te zijn.

Tussen de €1,30 en €1,50 ongeveer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:15

Ik wil in Afrika gaan wonen als een koning en daar op een Europees loon leven 8)

Het taboe op lonen is in België ook enorm. Zo stom is dat want de meeste mensen hebben geen flauw idee wat standaard is als ze loon gaan onderhandelen. Waardoor je dus mensen hebt die exact hetzelfde doen met evenveel ervaring en anciënniteit maar wel echt enorme loonsverschillen. Het is mij 2 keer overkomen en 2 keer ben ik vertrokken bij die bedrijven. Daarna iemand leren kennen die me heeft leren onderhandelen en sindsdien ben ik wel degene die er het meeste uithaalt. Maar het is alsnog erg frustrerend.
Ik ben zelf wel open over mijn loon. Maakt me ook niet uit als een ander een pak meer verdient of minder. Maar het ligt toch bij veel mensen gevoelig om er over te spreken. Het is maar geld.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:24

,
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt