Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:48

Ik lees ook weer mee, leuk! :)

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:37

Fijn van je te horen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:42

Dat is fijn nieuws!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:53

Ik wacht rustig af, maar ben wel heel benieuwd!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:02

Leuk!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 19:38

Popcorn

De vroege morgen lucht is van fris naar koud gegaan de afgelopen dagen. Een aantal dagen terug hadden we onze eerste nachtvorst en nu is het groeiseizoen echt voorbij. Nu komt er weer meer tijd om binnenshuis door te brengen. Om te breien, te lezen, te schrijven en de tijd van heerlijk geurende stoofpotten die de hele dag zachtjes pruttelen op de kachel.

Afbeelding

Ik had vandaag voor het eerst weer koude voeten terwijl ik in de keuken bezig was en dat doet me realiseren dat ik nodig een paar nieuwe pantoffels moet maken. Het zijn nog een paar laatste taken die energie vragen nu het oogstseizoen ten einde is gekomen. De laatste bonen moeten nog worden gepeld en net als de maïskolven.

Dit was een primeur voor ons dit jaar, popcorn. Ik kan me bijna niet meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gegeten heb. Ik denk 20 jaar geleden ofzo. Ja, was het niet toen de LOTR, the return of the king uitkwam en ik naar de bioscoop ging? Volgens mij was dat zowel de laatste keer als voor de popcorn en voor de bioscoop. De bioscoop hoeft van mij niet meer, maar popcorn wil ik nog wel een keer proberen. Ik liep er nooit echt heel warm voor maar heb ontdekt, dat als je het zelf maakt, dat de smaken je zeer kunnen verrassen.

Afbeelding

Een aantal weken terug heb ik de kolven van de planten gebroken en onderste boven hingen ze hier aan de dakbalken te drogen. De polinering was niet optimaal dit jaar, sommige hadden maar hier en daar een maiskorrel maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik wiebel en beetje van de ene voet op de andere zodat mijn voeten niet zo koud worden. Ondertussen pel ik met mijn duimen de stevige maïskorrels van de kolf. Pff, ze zitten best goed vast. Een beetje wringen en dan vallen er weer een aantal korrels in de schaal. De volgende kolf gaat een stuk makkelijker, maar goed ook want ik heb niet al te veel vel meer over op mijn duimen.

Buiten dwarrelen de bladeren van de fruitboom voorbij, nog even en dan zijn ze weer helemaal kaal. De kippen scharrelen in het laatste groene gras voordat ze straks weer maanden lang alleen graan te eten krijgen. Nu moet je echt genieten van de laatste mooie herfstdagen voordat het straks compleet winter is. Hoewel ik moet toegeven dat de wetenschap dat de winter voor de deur staat voelt als een verademing na de lange, drukke zomer.

Eindelijk zijn alle kolven gepeld en heb ik een heel bakje vol maïskorrels. In een pannetje doe ik een laagje olie en 2 el korrels en zet hem op het fornuis. Ondanks dat het wat begint te sissen en pruttelen, hoor ik verder nog niets. Even twijfel ik of ik zal kijken als plotseling de korrels als geweerschoten tegen het deksel aan schieten. Als het stil wordt haal ik de pan van het vuur om te kijken. Poef! De laatste korrel schiet er uit maar op de bodem van de pan ligt het helemaal vol met roomwitte popcorn. Voorzichtig schud ik er wat zeezout door en stop er een in mijn mond. Wauw! Mmm! Dat is lekker. Warm, krokant. Ik knabbel er nog een paar op. Dit is niet hetzelfde als die laffe popcorn uit de bioscoop. Dit kan ik de hele dag wel eten!

Afbeelding

Het schaaltje popcorn zet ik op tafel voor als garnering bij de baked beans en met appelpannenkoeken als toetje is dit een heerlijk herfstgerecht.

Met een breiwerk in mijn handen zit ik voor het knapperende kacheltje te wachten tot Sander zo thuis komt uit het bos, als ik Pluis om de hoek van de schuur zie komen met een enorm takkenbos achter hem aan. Etenstijd!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:45

Wat fijn om weer een verhaal van je te lezen en een kijkje te krijgen in jouw wereld. <3
Prachtige sfeerfoto die laatste!

Ik heb standaard een pot met mais in huis staan om te poffen als de dagen weer kouder worden, zo simpel en lekker, vooral als ze nog warm zijn! Ik vind ze vooral heerlijk met kruidenzout van herbamare, mocht je nog gedroogde kruiden hebben kan ik zeker aanraden om daar eens mee te experimenteren. In deze kruidenzout zit het volgende: Herbamare Original kruidenzout is samengesteld uit 94% zeezout, 6% groenten* en kruiden* (selderij, prei, waterkers en/of tuinkers, ui, bieslook, peterselie, maggiplant, knoflook, basilicum, marjolein, rozemarijn, tijm) en kelp.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:54

Jij kan zo mooi verhalend schrijven dat het zelfs een beetje fictie lijkt.
Ik hoop voor je dat je een vredig (niet te koude) winter hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:56

Wat leuk om weer zo'n prachtig geschreven verhaal te lezen.
Je neemt ons als het ware gewoon in huis. Zo beeldend.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:57

Wat een prachtige foto is die laatste inderdaad!
En Herbamare heb ik ook standaard in huis, alleen was het vroeger lekkerder heb ik het idee. Vroeger is dan zeker veertig jaar geleden, we gebruikten het vroeger thuis al.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:05

Heerlijk <3

Ik heb ooit popcornmaïs geprobeerd te zaaien, maar die wilde niet kiemen ondanks dat ie bij een goede zadenhandel gekocht was. Het lijkt me echt leuk om zelf te maken! Volgend jaar toch weer eens een poging doen!

Wat ben je aan het breien? Spin je ook je eigen garen?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:09

Ik word altijd blij van een mooi verhaal van jou. En ik besef mij dat wij jou toch al weer een paar jaar volgen. Hoe tof!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:25

Oh wat fijn weer een mooi beeldend verhaal van je. En nu krijg ik ook zin in popcorn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:40

Mijn man vroeg zich af wanneer je nou eindelijk aan dat boek gaat beginnen :))

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:41

Ah heerlijk om te lezen, fijn dat je weer schrijft!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:50

Heel leuk om weer eens iets van je te lezen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:11

Welkom terug.
Fijn om je verhaal weer te lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:49

Wat leuk dat je de popcorn zo lekker vond! Maïskolven kunnen knap vervelend zijn ja om te "pellen" :=
Er zal vast een handig trucje voor zijn. Met een theedoek er omheen een paar lellen geven op het aanrechtblad ofzo := Of aan de paarden voeren en de maïs die zij laten vallen, snel oppakken :))

Zoute popcorn vind ik smerig. Maar met honing..... :9

De graantjes voor de kippen (en eventueel graan of brokjes voor de paarden) koop je wel? Of kweek je daar ook voor...? De kippen weten ook wel raad met maïs natuurlijk :=

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:05

Ik werd weer even op de aarde gezet door jouw opmerking dat je nieuwe sloffen moet máken. Dank je weer voor je prachtige beschrijving.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:11

Een eenvoudig leven dicht bij de natuur , de stilte en de rust dat lijkt me zo heerlijk om zo te mogen leven.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:11

Wat mooi om te lezen weer. Popcorn vind ik ook alleen zelf gemaakt lekker.
Op de manier hoe jullie leven, beleef je de seizoenen veel intenser volgens mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:25

Het was heerlijk weg lezen! Fijn dat je weer terug bent! <3

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:02

Leuk om weer wat van je te horen/lezen! Ik geniet er altijd zo van.

Zelfgemaakte popcorn vind ik ook lekkerder dan gekochte, maar ik heb er graag een klein beetje suiker over. Mijn vriend houdt wel van zoute popcorn. Om de maïs makkelijker te pellen kan je ook twee kolven over elkaar raspen, dan spaar je je duimen.

En ja, dat boek zou ik ook heel graag willen kopen. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:23

Tof! Popcorn is zelfgemaakt inderdaad echt heerlijk.

Hoeveel planten had je uiteindelijk en hoeveel kolven? En hoeveel mais heb je eraan overgehouden?

Welke groente heb je nog in de tuin staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:30

Ik deed maïskolven altijd pellen door te draaien, 'uitwringen' zeg maar. Maar het zal ook misschien per soort verschillen.