Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:46

De planner is niet perfect (het assortiment om uit te kiezen ook niet trouwens := ) maar goed genoeg om zeker 90% van het plaatje rond te krijgen :j

superpony

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:23

Ik heb gewoon de maten van de ruimte aangepast.

Maar daar ook wel eerst wat strijd gehad hoe we het gingen doen. Was daar relatief een kleine keuken en ik had alles net passend. Is ook altijd goed gegaan. Nooit problemen met openen van deurtjes en laatjes.

Maar met zulke dingen moet je dan wel alles zelf kunnen doen. Een cm teveel kan echt wel een probleem geven anders, als je tussen muren werkt zoals wij daar.

Nu hebben we een eiland, maar zo onder het raam moeten we nog gaan bedenken wat we doen. Is niet erg, wilde even eerst voelen en ervaren wat me handig lijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:36

Je moet nooit van één maatgeving van een muur uit gaan, dat kan je lelijk opbreken bij het installeren.
Altijd op 4 punten meten en dan de smalste maat aanhouden (of de muur uitvlakken).

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:07

DubbelFun schreef:
Je moet nooit van één maatgeving van een muur uit gaan, dat kan je lelijk opbreken bij het installeren.
Altijd op 4 punten meten en dan de smalste maat aanhouden (of de muur uitvlakken).

Voor het ophangen ook goed je vloer opmeten, bij ons zat er flink hoogte verschil in :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:08

Dat is sowieso een eerste vereiste :)
Een laserlijn zetten is dan héél handig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:13

DubbelFun schreef:

Paste bij ons precies allemaal. Gelukkig een hele handige man die alles bouwt zelf.

DubbelFun schreef:

Daar komen heel veel bouwers van terug. Lasers zijn dus niet 100%

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:07

Hier moeten we aan de ene kant de lage pootjes en aan de andere kant de hoge, zo scheef is het hier allemaal :') En je wilt toch wel graag een ei ofzo neer kunnen leggen zonder dat je er achteraan moet :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:12

pmarena schreef:
Hier moeten we aan de ene kant de lage pootjes en aan de andere kant de hoge, zo scheef is het hier allemaal :') En je wilt toch wel graag een ei ofzo neer kunnen leggen zonder dat je er achteraan moet :P

Of je hangt camera's op :D

In principe is dat allemaal goed op te lossen. Je kan ook nog onder de pootjes iets plaatsen als je die toch niet ziet door de plint.

Je zal wel handig moeten zijn, maar ik vind dat heel veel zichzelf wel wijst. Vooral als je vanaf stap 1 zelf bouwt, ga je het vaak toch ook wel zien.

Andere vraag; Wij hebben dus een eiland, maar nog geen werkblad. Ik twijfelde weer. Maar nu ook hoeveel rand mag uitsteken. Ik vind teveel en te weinig beiden niet mooi. Maar durf ook niet goed te zeggen wat ik wel mooi en handig vind nu.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:14

Dat zal iets persoonlijks zijn, gewoon kastjes opbouwen en plaatje hout er op leggen hebben wij gedaan :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:17

pmarena schreef:
Dat zal iets persoonlijks zijn, gewoon kastjes opbouwen en plaatje hout er op leggen hebben wij gedaan :)

Ja, maar effect van een houten plaat of een dik werkblad vind ik toch wel anders.

Hadden dik hout in vorige huis en was daar echt happy mee. Maar nooit onthouden of gekeken hoe die echt lag eigenlijk. Volgens mij een klein randje.

Huidige kleine rot keukentje heeft een afgeronde kant en steek wel iets uit, maar vind ik net niet mooi. Is ook de combinatie die niet mooi is. Lijkt wel een caravan keuken.

En moet op maat besteld, dus wil het wel echt in 1 keer goed doen.

Pff, alles duurt altijd langer omdat ik nooit kan beslissen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:28

DubbelFun schreef:
superpony schreef:
Daar komen heel veel bouwers van terug. Lasers zijn dus niet 100%

Een beetje kruislaser is zelfnivellerend zodat deze altijd horizontaal is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:39

Dank allemaal. Mijn huis is oud en schots en scheef, het zal dus sowieso ingemeten moeten worden.
Ik ga me eens verder verdiepen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:22

DubbelFun schreef:
Een beetje kruislaser is zelfnivellerend zodat deze altijd horizontaal is.

Geloof me, wij zitten echt in een mega verbouwing, spreken veel mensen die dagelijks in de bouw zitten en ze komen hartstikke terug van werken met lasers. En dat zijn geen mensen die met hobby apparatuur werken.
En het verschilt met de klus en wat je aan het doen bent, Soms is een laser afdoende en soms moet het echt veel nauwkeuriger.

Goof schreef:
Dank allemaal. Mijn huis is oud en schots en scheef, het zal dus sowieso ingemeten moeten worden.
Ik ga me eens verder verdiepen!

Er bestaan volgens mij geen rechte huizen. Heb van nu 1913 tmt splinternieuw gewoond meerdere keren en nog nooit een 100% recht huis gehad en elke cm moet je toch corrigeren.

Met mega verschillen, zal je afhankelijk van de ruimte en keuken die je wilt voorbereidend werk moeten doen, maar veel is tijdens montage wel op te lossen. Ze zijn echt wel wat gewend. Daarom zijn pootjes bijvoorbeeld al standaard te stellen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:06

Rails ophangen met de waterpas, dan is het vanzelf recht :) hier hebben we ook nog wat opgevuld met houten latjes onder de pootjes, blad uit mijn hoofd op 98cm hoogte.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:37

Oh nee, de vloer is waterpas, maar de muren zijn hier nooit recht. De kans is groot dat die niet gaaks op elkaar en oo de vloer staan :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:00

En iets waterpas ophangen aan een scheef gebeuren ziet er ook niet uit :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:57

Maar dan kun je de vloer onder de pootjes toch opvullen? Daar zie je toch niets van met een plint ervoor. Ik vind het belangrijker dat de bovenkant van de kastjes allemaal gelijk zijn en waterpas dan dat de kastjes gelijk zijn met de vloer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:03

Ja, dat doen wij ook bij grote verschillen. De vloer of wand aanpassen.

En daarna vooral niet meer eraan denken, want je komt dingen tegen...........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:21

Met de meeste stelpootjes kun je een ongelijkheid wel oplossen, maar dan is het niet meer zo simpel om daar even een (standaard) plint voor te zetten, dan krijg je een kier nl :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:07

Wij moeten de plint aanpassen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 02:03

pmarena schreef:
Wij moeten de plint aanpassen :j

Dat zie je echt niet. Bovenkant van de plint zie je sws niet, of je moet ervoor gaan liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:52

Daarom, zo'n ramp is dat niet :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:21

C_estmoi schreef:
Onze IKEA keuken zou vandaag geleverd worden. Maar, komt ie: ik kreeg minder dan een uur voor het aflever-window een telefoontje van het transportbedrijf, dat zij de keuken nooit ontvangen hebben van het distributiecentrum -O-
Dus ze kunnen zometeen eventueel wel het aanrechtblad leveren, maar verder niks. Huilen, want de keuken zou eind deze week ook geïnstalleerd worden, en ik wil over 3 weken verhuizen...
Ben even benieuwd: hebben jullie gisteren alsnog de spullen van Ikea ontvangen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:49

DubbelFun schreef:
Met de meeste stelpootjes kun je een ongelijkheid wel oplossen, maar dan is het niet meer zo simpel om daar even een (standaard) plint voor te zetten, dan krijg je een kier nl :)

Bovenkant van de plint zie je idd echt niet
Hier zit daar ook een kier
Maar zolang ik niet plat op mijn buik door de keuken ga schuiven
Niks van te zien

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:36

Je ziet inderdaad niets van die kier. Onder mijn hoge kasten zit een lagere plint (deze waren standaard meegeleverd), met echt best flinke ruimte er boven. Dit kun je niet zien, deze zitten dieper onder de kast.

Onder de lage kasten zit een iets hogere plint, deze heb ik moeten ruilen (ikea heeft twee maten), want hier zag je het wel, deze zitten meer naar voren.

Alleen als ik plat op de grond ga liggen zie ik de ruimte onder de hoge kasten (zie fotos)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding