[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:00

ik heb idd twee ooms die er kijk op hebben , en een contact welke in delen wil werken, dus voor ene beperkte prijs meelopen en aantekeningen maken voor een bouwkundig rapport met een advies erbij (wegrennen, of haalbaar) maar dat de rest van de kosten pas komt als je besluit dat rapport nodig te hebben.
dus op zich wel genoeg opties om mee te kijken. maar eerst wat randzaken uitzoeken voor we besluiten of we wel of niet gaan kijken .

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:10

@Sonja, ik vind dit ook wel een zorg moet ik zeggen. Ik heb echt geen enkel verstand van bouwzaken, en mijn familie ook niet. En af en toe zie ik een huis met wat kluswerk eraan vast, en ik heb geen idee waar ik aan moet denken. Zo zag ik in een leuke wijk een redelijke woning waar de keuken en badkamer uit de jaren zeventig stammen, en de elektriciteit vermoedelijk ook.
Maar daar durf ik dus niet aan te beginnen: ik moet alles laten doen (heb twee linkerhanden), en naast dat ik geen idee heb wat het gaat kosten, moet je ook alle werkzaamheden op elkaar afstemmen en er zijn vast nog meer dingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:14

Maar als je het niet weet kun je toch een bouwrapport laten opstellen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:41

als je alles moet gaan uitbesteden kan het idd in de papieren lopen ,
hier zie ik geen problemen met nieuw sanitair/keuken plaatsen, dat kan ik zelf ook als ik me er even goed kwaad op maak ;)
elektra zou ik al wel snel uitbesteden :j
net zoals cv aansluiten installeren, maar radiatoren + buizenwerk zouden we dan wel weer heel goed zelf kunnen :j

ik zou een huis, als de prijs dus goed is, niet laten staan om deze zaken :n

hier gaat het echt om structurele shizzle, ik vermoed bij dit huis een gemetselde fundering, palen ga ik uit van een nee :+
momenteel zijn er bij de hoeken van de voorgevel wat scheuren te zien ,
is het oude schade en is het huis inmiddels uitgezakt dan is het een kwestie van iemand die gevel laten repareren en weer opnieuw in de stuc.
maar is de fundering rot, dan moet je dus onder de bestaande bouw, nieuwe fundering laten plaatsen, , dit kan simpel , of ingewikkeld worden, maar goed, daarnaast is er ook nog een dak wat met een jaar wel vervangen moet gaan worden ...
ik denk dat als we gaan kijken we op dezelfde conclusie uitkomen waar ik nu al naar neig...
een bod puur gebaseerd op grondprijs en meer niet, dit zal dan een 40 a 45 duizend onder de vp zijn :=\
geloof nooit dat ze er blij van worden :+ maar goed, ik zou goed in staat zijn dat bod te doen, heb eerder een verkoper niet blij gemaakt met een bod wat grondprijs + fooi voor de stenen was , dat huis staat nu 3 jaar later nog steeds te koop :P

maar goed, heb wel ene vriend die nog wat beren ziet, die moet ik nog even wijs maken dat als je niet gaat kijken, je gewoon niks weet :n maar alleen aannames kan doen die nergens op gebaseerd zijn

zegt de muts die ook nog niet is wezen kijken, maar inmiddels wel de documentatie uit haar hoofd kent en via google maps en de kadastrale kaart etc een vrij goed beeld heeft van de situatie

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:09

De huizenmarkt is weer positief in het nieuws! Dat moeten we hebben. De mensen van dinsdag hebben aangegeven dst het is te klein is. Ze wonen nu inbeen huis met 6 slaapkamers. Verder vonden ze onze tuin en huis super. Helaas. We moeten weer wachten op de volgende kijkers.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 06:51

@Bruce, ik hoor inderdaad ook weleens zulke verhalen, vooral bij hoger geprijsde huizen. (VP 6 ton is weggegaan voor 4... := )

@ appiesjappie, jammer zeg. Ik vind dat altijd zo raar, mensen zien toch op funda hoe groot een huis is, dan kan je daarover toch niet ineens afknappen bij een bezichtiging...

@ Sonja, haha. Misschien eens een kijkje wagen. ;)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:25

@Sonja, Joolien, ik ben dus helemaal niet handig, dus elke klustaak (muv het ophangen van een schilderij) moet ik uitbesteden.
Aan een bouwrapport had ik nog niet gedacht, waar kun je die aanvragen?

En ik heb ook mijn fietsronde langs mijn top drie huizen :D

@appiesjappie, je kunt je natuurlijk verkijken op de grootte van een tuin of woonkamer, maar het aantal slaapkamers moet je toch kunnen lezen idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:10

Bouwrapport zou je eens moeten vragen aan de makelaar of even googlen, weet niet precies hoe dat zit.

Wij gaan vandaag en maandag bij een aantal huizen kijken maar zo eerst naar de Hypotheker. Het huis waar we na veel overwegen toch het meeste interesse in hebben staat wel helaas in optie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:20

bouwrapport, als je geluk hebt heeft de verkoper het zelf laten doen , hier in de buurt staat nu ook een huis te koop waarbij de verkoper een bouwkundige er door heeft gestuurd, maar meestal zul je zelf een bouwkundige in de arm moeten nemen die het huis door loopt en alle punten die hij tegenkomt noteert en je ene heel goed beeld kan geven wat er mis is met het huis en wat de gevolgen hier van kunnen zijn.
degene waar ik tot nu toe mee heb gewerkt is geweldig, die weet ook heel mooi te vertellen wat een probleem is, waarom het een probleem is en hoeveel het je globaal gaat kosten om dat recht te breien .
en geeft ook rustig het advies , in de auto te stappen, heel hard gas te geven en vooral niet om te kijken , of dat het een leuk huis is , als je een bulldozer hebt :+

zaken als een keuken of het sanitair kijkt hij niet echt naar, ja, hooguit een melding dat het oud is of niet, maar vooral structurele zaken zoals muren/gevels, het dak, eventuele verzakkingen, leidingwerk etc ...

keuken vervangen is op zich redelijk te doen, zolang je goed rondshopt ook voor een redelijke prijs
sanitair vervangen is ook wel te doen, maar zoals gezegd, als je alles uit moet besteden is het dan gewoon heel belangrijk dat de prijs echt in verhouding staat met het werk wat het huis nog nodig heeft .

ik geloof dat ik vriend zo ver heb dat ie wil kijken, heb een hele strakke beargumentatie neer gezet en hij is eensch dat kijken idd verheldering geeft,
is het te erg met de scheuren etc dan kan ik het huis tenminste echt uit mijn hoofd zetten en als het meevalt kunnen we altijd een lefbod doen .
voordeel is, we hebben vakantie en het is op fietsafstand :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:57

Goedemorgen!

Appiesjappie: Dat is jammer joh! Hopen dat je binnenkort meer geluk hebt...... :j

Sonja: Ik ben benieuwd naar je bezichtiging :j Misschien dat het inderdaad meer opheldering geeft.

Nelleke: Hoe vaak er wel niet een groothoeklens gebruikt wordt.... :Y) Ik heb dat ook zo vaak gezien. Ik denken dat het een balzaal is en dan kom je daar aan en dan ziet het er ineens heel anders uit dan je je hebt ingedacht -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:05

we gaan van de week even bellen , volgende week donderdag ben ik uit het gips, ik denk dat dan bezichtigen fijner is :+
iets met een laddertje om de bergzolder te bekijken etc ,
we nemen trouwens zelf tegenwoordig altijd ene keukentrapje mee naar bezichtigingen. :P
we hebben al eens in een huis gestaan waarbij de makelaar het maar vervelend vond dat we de bergzolder wilden inpecteren :+
er was namelijk geen trap aanwezig, en daardoor konden we niet het luik openen en omhoog om te checken. wij vinden dat,zeker ivm de leeftijd van de huizen waar we naar kijken een vrij onmisbaar iets , hij zag het niet zo...mafkees, vandaar dus, keukentrapje mee naar bezichtigingen :P

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:18

:')

Is weer eens wat anders dan een notitieblokje

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:20

Gisteren is de makelaar geweest trouwens.... :o
Viel een beetje tegen, kon het prima verkopen voor de prijs waar ik het voor aangekocht heb, maar heel veel meer volgens hem niet. Omdat ik er nog maar 9 maanden woon.

Ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet eerlijk gezegd -O-
Sta onwijs in dubio, verhuren of verkopen.

Verhuren is stilstaan, verkopen vooruitgang.

Ik maak wel meer kans om mijn huis te verkopen omdat de rest veel hoger op de markt wordt aangeboden in mijn appartementencomplex.
Maar voor hetzelfde bedrag als een vergelijkbaar huis in dit gebouw verkopen, wat duidelijk een veel slechtere keuken en badkamer heeft :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:21

Mijn vriend gaat de warmtecamera van zn werk meenemen :P

Fiebie en een andere makelaar laten komen?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:22

Joolien schreef:
Mijn vriend gaat de warmtecamera van zn werk meenemen :P

Fiebie en een andere makelaar laten komen?

Ja dat ben ik sowieso van plan, nog twee uitnodigen, dit was de eerste....
Maar ja, dan nog.... Wat is reëel? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:23

Wat is trouwens de reden dat je wilt verkopen? Kun je niet blijven zitten totdat de prijzen weer aantrekken?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:25

Joolien schreef:
Wat is trouwens de reden dat je wilt verkopen? Kun je niet blijven zitten totdat de prijzen weer aantrekken?

Samenwonen :o

Het punt is dat hij niet verwacht dat het binnen een jaar weer aantrekt. :\
Dus als ik het een jaar verhuur en over een jaar verkoop voor dezelfde prijs als wat ik er nu voor zou krijgen, dan ben ik een jaar verder met aflossen van restschuld.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:26

Een keuken en badkamer zijn geen prijsverhogers voor je huis: het moet maar net de smaak van de koper zijn. En het gaat toch om de ruimte en de locatie.
Een keuken en badkamer die goed zijn, helpen wel om je huis snel te verkopen, denk ik. Althans, als ik weet dat ik niet in een keer alles aan hoef te pakken, dan trekt zo'n huis mij wel meer.

Die truc met de groothoeklens ken ik ook :D

@Fiebie, hoe zit het met je hypotheekruimte als je verhuurt? Dan heb je twee hypotheken, en daarnaast is een tweede huis niet aftrekbaar, dus je betaalt ook meer belasting.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:28

Ik kan ongeveer nog 70 hypotheek krijgen naast dit huis, maar dat wil ik niet..... :n

Dit moet gewoon eigenlijk weg. Daarna vriend zijn huis verkopen en dan samen wat anders.
Een tweede huis is inderdaad ook niet aftrekbaar. Ook als je het verhuurt kan ik fluiten naar mijn maandelijkse teruggave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:41

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:03

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:48

Daar krijg je bij mij nog geen krot :P
Het is dat ik voor werk en familie aan de Randstad gebonden ben, maar anders zou ik toch prachtige huizen kunnen kopen
*dagdroomt verder*

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:54

Neuh hier krijg je voor dat geld een aandeel van de brug hier om de hoek, maar meer dan dat, no way :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:59