Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:13

elnienjo schreef:
Echwel schreef:
Maar even heel eerlijk, we hebben vaker crisissen gehad, vaker moeilijke tijden gehad en vaak kom je daar toch weer sterker en inventiever uit.
We zijn flexibereler dan veel denken en ook deze crisis komt iedereen weer te boven..

Ik heb zoiets van effe schouders eronder, goed kijken wat wel en niet kan en er is zeker weten licht aan het eind van deze tunnel

Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.

Onzin, de kredietcrisis is nog geen 10 jaar geleden..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:13

secricible schreef:
Marlinderooz zegt hierboven al dat ze dat eigenlijk ook niet kan.

MWM, misschien zeg ik iets overbodige, maar je huidige maandbedrag is wel een gemiddelde over het jaar he? Maw er is een hoger verbruik voor de winter ingecalculeerd.

Weet ik,maar termijn bedrag van nu is volgens hen al veel te weinig en moet dik bijbetalen. Echte verbruik ligt eronder, dus ik hoop hetzelfde verbruik vol te kunnen houden. (Het termijn bedrag wat zij adviseren kan ik niet betalen dus ik betaal te weinig en zit nu met werkelijke verbruik tussen de 50 tor 70 euro lager als wat ik betaal)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:14

Maar wat is besparen op je kinderen? De airco niet meer aanzetten? Toe nou. Besparen op je kinderen is ze minder te eten geven als ze nog honger hebben. Dat is een drempel te ver. Ik eet zelf liever amper dan dat ik mijn kind minder te eten geef. Maar de airco uit kan je hier toch niet serieus onder rekenen toch? Of was het een grapje?
Er waren geen airco’s vroeger dus op zolder was het echt heel heel warm, afschuwelijk warm zelfs. Maar er was niks, zelfs geen ventilator. Luxe went heel snel, dat merk ik zelf ook. Maar als het aankomt op luxe of eten voor mijn kind dan wist ik het wel. Ik ga geen 1000 euro pm betalen aan luxe. Dat kan ik niet eens betalen dus de keuze is dan snel gemaakt.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:15

En een baby heeft er niks van om dan maar in een campingbedje in een koele ruimte te slapen. Mijn oudste heeft ook regelmatig in de garage geslapen toen hij klein was. En snachts op onze kamer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:17

En ik vraag me trouwens af of die airco nou de kosten is hoor. Als ik hem een uurtje aanzet is de kamer koel. Dat kost me 20 cent hooguit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:17

En ipv potjes gewoon zelf koken scheelt ook heel veel.

En zo kun je best besparen ook op het eten.

Dat zeg ik, ik kom uit armoede waar altijd voldoende eten was,heb zelf daardoor leren toveren met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:18

Suzanne F. schreef:
En ik vraag me trouwens af of die airco nou de kosten is hoor. Als ik hem een uurtje aanzet is de kamer koel. Dat kost me 20 cent hooguit.

Ik weet niet zo goed wat je voor 10.000 allemaal moet doen, ik vind het enorm veel..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:19

Echwel schreef:
En ipv potjes gewoon zelf koken scheelt ook heel veel.

En zo kun je best besparen ook op het eten.

Dat zeg ik, ik kom uit armoede waar altijd voldoende eten was,heb zelf daardoor leren toveren met eten.

En soms ontdek je juist daardoor hele lekkere dingen :') is pas vervelend als je niet meer weet wat je precies gedaan hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:19

MarlindeRooz schreef:
Ik heb ook een beperking waar menig persoon om afgekeurd wordt. Maar dat ik zometeen naast een fulltime studie (met helaas nodig een extra vak dus staat 60 uur voor) nog 12 uur moet werken + 10 uur reistijd per week is niet per se omdat dat zo’n goed idee is voor mijn (mentale) gezondheid. Dat is omdat de modale inkomens gewoon hard op de bek gaan met de huidige prijzen. Maar zolang wij nog een auto, vakantie etc kunnen betalen vind ik ons best gezegend.

Ik heb iets toegevoegd aan mijn berichtje, want ik las dat pas toen ik het al geplaatst had.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:20

Relaxed schreef:
elnienjo schreef:

Maar even heel eerlijk, we hebben vaker crisissen gehad, vaker moeilijke tijden gehad en vaak kom je daar toch weer sterker en inventiever uit.
We zijn flexibereler dan veel denken en ook deze crisis komt iedereen weer te boven..

Ik heb zoiets van effe schouders eronder, goed kijken wat wel en niet kan en er is zeker weten licht aan het eind van deze tunnel

Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.

Die raakte niet vrijwel de hele bevolking.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:20

Precies wat Nikas zegt.

Voor mijn dieren en kinderen doe ik alles. En zelf laat ik een hoop.

Ik douche 5 minuten, tijdens het inzepen water uit. Ook vang ik water op voor de planten.

Ik spoel de wc maar half door, ik koop zelden kleding of wat dan ook voor mezelf. Ik ga niet op vakantie, we verbouwen zelf wat groente en fruit. Etc etc. We hebben een auto stil gezet en geschorst. Pakken zoveel mogelijk de fiets.
Ik doe ook mijn best op mijn manier. Ik heb zelfs astma maar koop niet eens altijd mijn medicatie om daar op te besparen. Omdat het best redelijk gaat. En andere mensen/dieren voor mij prioriteit hebben.

Geloof me ik weet wat armoede is, daar ben ik in opgegroeid.
En daarom zo blij dat we na kei en kei hard werken net dat beetje extra kunnen/konden veroorloven.

Ik klaag geen steen en been. Ik ben geschrokken van alle prijzen. En daar even zuur van. Ik had gehoopt dat men daar wel een beetje begrip voor zou kunnen hebben. Maar helaas.

Het hooi nat maken was destijds niet voldoende.
Pony heeft geen simpel longprobleem. En de ander heeft cushing/ir en zal ook haar aanpassingen moeten hebben.

Maar jullie zetten mij zowel hier in het topic als via pb weg als een of andere arrogante rijke stinkerd. Wat ik in mijn ogen niet ben.

En nee de airco gaat niet op standje diepvries.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:21

Suzanne F. schreef:

Ik wil van de winter juist gaan bijverwarmen met de airco.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:21

elnienjo schreef:
Relaxed schreef:

Die raakte niet vrijwel de hele bevolking.

Tel je zegeningen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:22

Waar het voornamelijk om draait is het rap tempo waarop het vermeervoudigd lijkt mij. Nu is het om de luxe producten waar jullie over vallen. Die wellicht niet aan waren gegaan met deze kennis van nu omdat het toen nog te betalen leek. Maar dat gaat in dit rap tempo straks sowieso ook over in het snijden in de eerste levens behoeften. Koken douchen etc.
Dat er aanpassingen gedaan worden oké, maar dat mensen zich helemaal lam schrikken is toch niet gek? Waarom zou dat niet gedeeld mogen worden.

Kennis heeft ook een vrij staande villa gekocht met het idee dat ze rond de 450 euro aan gas zit. Goed geïnvesteerd afgelopen jaren en daardoor een enorm lage hypotheek. Met de verdrie dubbeling komen ook zij in de knoei. Ja is zo'n huis luxe. Zeker. Maar als dat in een half jaar oneens onbetaalbaar lijkt.. het is toch bizar in deze tijd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:24

Het is ook bizar erg bizar zelfs.
Maar wie had ooit verwacht dat er nog zo een oorlog zou komen die ons allemaal treft..

Nikass

Suzanne F. schreef:
Maar wat is besparen op je kinderen? De airco niet meer aanzetten? Toe nou. Besparen op je kinderen is ze minder te eten geven als ze nog honger hebben. Dat is een drempel te ver. Ik eet zelf liever amper dan dat ik mijn kind minder te eten geef. Maar de airco uit kan je hier toch niet serieus onder rekenen toch? Of was het een grapje?
Er waren geen airco’s vroeger dus op zolder was het echt heel heel warm, afschuwelijk warm zelfs. Maar er was niks, zelfs geen ventilator. Luxe went heel snel, dat merk ik zelf ook. Maar als het aankomt op luxe of eten voor mijn kind dan wist ik het wel. Ik ga geen 1000 euro pm betalen aan luxe. Dat kan ik niet eens betalen dus de keuze is dan snel gemaakt.

Als je mij bedoeld; ik zette kinderen tussen aanhalingstekens, omdat ik de paarden bedoelde. Ik heb voor mijn paard ook altijd hooi nat gemaakt, denk dat dat ook kan idd, maar ik geef dus ook veel geld uit aan extra voer voor mijn paard. Dat heeft ze nodig.
De airco bedoel ik zeker niet. Hebben wij nooit gehad, nu sinds twee jaar en dus alleen aan bij hittegolf omdat mijn man hartpatiënt is.

Steenbok12

elnienjo schreef:
Suzanne F. schreef:

Heb je dit al eerder gedaan afgelopen winters? Hoe beviel dit? En hoe zet je dan de kachel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:26

Las ik iets ergens over de winsten van de gas leveranciers ?
Die schijnen nog best goed te gaan.. privaat bedrijf tegenwoordig toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:26

Saul schreef:
Precies wat Nikas zegt.

Voor mijn dieren en kinderen doe ik alles. En zelf laat ik een hoop.

Ik douche 5 minuten, tijdens het inzepen water uit. Ook vang ik water op voor de planten.

Ik spoel de wc maar half door, ik koop zelden kleding of wat dan ook voor mezelf. Ik ga niet op vakantie, we verbouwen zelf wat groente en fruit. Etc etc. We hebben een auto stil gezet en geschorst. Pakken zoveel mogelijk de fiets.
Ik doe ook mijn best op mijn manier. Ik heb zelfs astma maar koop niet eens altijd mijn medicatie om daar op te besparen. Omdat het best redelijk gaat. En andere mensen/dieren voor mij prioriteit hebben.

Geloof me ik weet wat armoede is, daar ben ik in opgegroeid.
En daarom zo blij dat we na kei en kei hard werken net dat beetje extra kunnen/konden veroorloven.

Ik klaag geen steen en been. Ik ben geschrokken van alle prijzen. En daar even zuur van. Ik had gehoopt dat men daar wel een beetje begrip voor zou kunnen hebben. Maar helaas.

Het hooi nat maken was destijds niet voldoende.
Pony heeft geen simpel longprobleem. En de ander heeft cushing/ir en zal ook haar aanpassingen moeten hebben.

Maar jullie zetten mij zowel hier in het topic als via pb weg als een of andere arrogante rijke stinkerd. Wat ik in mijn ogen niet ben.

En nee de airco gaat niet op standje diepvries.

Ik snap je helemaal Saul. Denk wanneer je hier had geplaatst dat je je paarden maar in had laten slapen vanwege de enorm gestegen prijzen je ook bijna iedereen over je heen had gekregen.
Wat betreft airco en je kids , misschien bij de grootste hitte op een andere plek laten slapen een optie? En je zegt te gaan verhuizen volgend jaar, besef wel dat je woning ook in waarde stijgt met zonnepanelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:29

Steenbok12 schreef:
elnienjo schreef:

Heb je dit al eerder gedaan afgelopen winters? Hoe beviel dit? En hoe zet je dan de kachel.

Ik heb vorig jaar wel ns gedaan maar ik vind CV prettigere warmte. Er was toen geen noodzaak want energie was betaalbaar dus het bleef bij een probeersel, maar nu moet het maar want ik wil niet dat mijn zorgvuldig opgebouwde spaarbuffertje in één winter verdampt aan de energierekening.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:31

Cer schreef:

Ik zit nu de documentaire op BBC te kijken, ze maken daar schandalige winsten over de rug van de burgers. Dat gebeurt hier ook. Energie zou weer een staatsbedrijf moeten worden zonder winstoogmerk.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:41

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Ik zit nu de documentaire op BBC te kijken, ze maken daar schandalige winsten over de rug van de burgers. Dat gebeurt hier ook. Energie zou weer een staatsbedrijf moeten worden zonder winstoogmerk.

Nou dit. Op eerste levens behoeften zou geen winst gemaakt mogen worden.

Maargoed. Zo rollen we gegarandeerd de crisis in toch.. mensen houden angst vallig de hand op de knip waardoor alles om gaat vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:46

elnienjo schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat kan ook!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:46

Hier is de energie rekening ook van 150 naar 300 gegaan. Fors maar gelukkig kan ik dat betalen doordat mijn jonge paard ingeslapen moest worden en de kosten voor haar 1500 per maand waren. Als ik nog in loondienst was geweest zoals een jaar geleden, dan was het pas echt een probleem geweest. In tegenstelli ng tot anderen prijs ik mijzelf nog steeds met wat wel kan! Oke ik heb ook de mazzel dat ik warmbloedig ben en altijd leef in een overdag 18 graden leven en savonds 19 graden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:59

hier gaat ook de verwarming niet meer aan dit jaar, ik moet ook kiezen tussen warmte of eten. dus dan maar liever te eten.