Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:53

Shiloh schreef:
Wij hebben net een hele gezellige avond achter de rug op de thee bij de nieuwe buren. Hele leuke mensen! Jong stel, ook wel een beetje nerds zoals ik en mijn zus. Zij groene handen, hij handige klusser ook. Heel leuk gekletst over het huis, de verbeteringen die zij gedaan hebben. De buurt. Etc etc. Ze hebben ook de offertes gedeeld voor de spouwmuur isolatie en het vervangen van de kozijnen/glas. Ook rondje door het huis daar gedaan. Altijd leuk om te zien hoe eenzelfde huis toch weer een totale andere uitstraling heeft.

Ja, dat voelt zeker goed dat dat de buren gaan worden! Best wel opluchting. Ik heb nu namelijk echt regelrechte horror buren!

Wat fijnnnn *\o/* lijkt me een hele geruststelling. Onze huidige buren zijn de voornaamste reden dat we weg willen :') dus lijkt me een hele geruststelling om te zien dat de nieuwe leuk zijn :D .

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:01

Shiloh wat fijn dat je een mooie waarde meekrijgt
En wat leuk dat het zo goed klikt met de buren!

Ohnee Menino dat is echt een rot bericht zo op de vrijdag! Dan kan je helemaal niets meer

Hier iig 1 appartement afgekeurd, appartement er naast was net leeg gehaald ivm drugshol... Goed onderhouden kon ik ook niet terug vinden in het huisje. Keuken badkamer moest sowieso vervangen worden. En icm de prijs en de rest van de staat van het gebouw :x

2e heeft wel potentie, mooie buurt prima appartementje (met recht 'tje') niet direct in dorp van eerste voorkeur en er zit een maximale bewoning op van 1 persoon. Dus ooit daar samen intrekken is geen optie.
Nou is de ruimte daar ook niet direct naar maar verhuur in de toekomst is wel een optie.

Maandag weer een gesprek met de financieel adviseur, kijken hoe het nu staat met mn cijfers na de ontvangst overwaarde. En dinsdag 2 grotere appartementen bekijken in de hoop dat die niet giga overboden worden

Ik zit nu beetje in dillema van 'moet ik misschien accepteren dat het nu gewoon een mini plekje word' :\

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:40

Zou ik niet doen, heb het idee dat het wat veranderd en zou heel even afwachten en desnoods een aankoop makelaar zoeken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:52

Ik zou maandag eens eerst het gesprek afwachten!

De opties klinken niet echt aantrekkelijk.

Hier deze middag vol gepland met bezichtigingen.
Had wel meer Hollandse jonge stelletjes verwacht... maar echt maar 1 tot nu toe.
Echt alleen maar expats en die gaan alle huizen kijken en zijn grillig wat betreft kopen.
Kunnen er ook zomaar vanaf zien is de ervaring van makelaars hier.
Wil wel betrouwbare serieuze kopers :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:16

Is Eindhoven zo gewild bij expats dan? Dat wist ik niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:24

ASML heeft veel expats.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:39

Ja mega veel, ook high tech campus, zoals signify bv.
Ook als je in winkels of restaurants komt spreken ze voortaan Engels.
Mijn buurvrouw is ook expat uit Roemenië, ict'er , hier afgestudeerd op de universiteit van Eindhoven.

Asml is de hofleverancier van expats
Er is hier een wijk, die heet Meerhoven, maar die heet nu in de volksmond voortaan wokhoven :')

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:51

Klopt, veel high tech bedrijven in/bij Eindhoven waar ze hoge salarissen betalen en natuurlijk ook nog ondersteunend personeel, niet alleen de hogere functies. Maakt het zeker voor mensen met laag/modaal inkomen bijna onmogelijk iets te kopen. Ook huur is een groot probleem. Onze zoon is al blij dat hij nu een woning via tijdelijke leegstand heeft, heeft paar jaar weer thuis moeten wonen hierdoor. Als alleenstaande starter is het gewoon niet haalbaar.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 09:19

Menino, war ontzettend klote.
Duim dat jullie nog optijd zijn.

Hier ook een HR afdeling en twee x een wel hele domme fout.
Eerste x woonplaats Alkmaar op een formulier ingevuld en de tweede x een heel andere achternaam..

Shiloh, fijn leuke buren.
Wij hebben naast ons ook echt fantastische buren. Hopelijk in het nieuwe huis ook.
Goud waard.
Laatst ook met een dood zieke baby, buurman opgepast ik driekwartier in rij bij apotheek.
Net na m'n bevalling moest de kleine opgenomen worden in het zh, mijn ouders en zus nier te bereiken.
Dus buren namen de zorg voor de honden opzich de hele dag tot vriend in avond thuis kwam voor de nacht.
Echt die ga ik wel missen, hopelijk krijgen we weer zulke fijne buren.
Bovenburen deels leuk en twee echt horror, die ga ik niet missen.

Listiglistje, heel veel succes.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:31

Oooh Menino, wat ontzettend frustrerend zeg! Echt super vervelend. Ik hoop dat je het volgende week allemaal vlot rond kunt krijgen!

En ja. Expats in Eindhoven. Tis wat. Volgens mij is het andere huis in mijn nieuwe straat ook verkocht aan expats. Ze vertelde dat de kopers zo’n beetje de hele inboedel ook wilde overnemen. Gelukkig hebben wij wel geluk gehad/gewonnen. Kan zomaar zijn dat het ons uiteindelijk gegund is geweest omdat we 1 van de weinige Nederlandse kopers waren.

Die grote bedrijven geven vaak ook nog een smak verhuisgeld/bonus mee en de salarissen zijn al zo extreem hoog allemaal. Daar kun je inderdaad bijna niet tegenop.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 09:32

Duplo, ik zou nog even afwachten hoor. De markt is aan het veranderen

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:20

MarjanB schreef:
Zou ik niet doen, heb het idee dat het wat veranderd en zou heel even afwachten en desnoods een aankoop makelaar zoeken

Heb een aankoopmakelaar idd,
Maar dankzij ex nu een korter tijdspad gekregen, huur vind je hier ook niet zomaar laat staan iets wat je misschien snel weer wil opzeggen ivm aankoop

Komende week ga ik iig de knoop doorhakken voor huur als de komende 2 bezichtigingen van dinsdag ook niets uit komt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:48

Ik zou een heel klein appartement nu wel spannend vinden om te kopen als je er mogelijk binnen een paar jaar weer uit moet. De markt is inderdaad aan het veranderen dus denk dat het dan al snel minder waard is dan wat je er nu voor neer moet leggen. Wat een rot situatie :(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:59

En via de makelaar of anti kraak?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:49

ingedebruijn schreef:
Ik zou een heel klein appartement nu wel spannend vinden om te kopen als je er mogelijk binnen een paar jaar weer uit moet. De markt is inderdaad aan het veranderen dus denk dat het dan al snel minder waard is dan wat je er nu voor neer moet leggen. Wat een rot situatie :(

Voorlopig is er nog zeker 12 jaar een tekort aan woningen.
Per jaar groeit de Nederlandse bevolking, 25.000 expats en 300.000 asielzoekers
Daarnaast is er een tekort aan materialen en vakmensen (of mensen die met de handjes werken)
De bouwregelgeving wordt ook strenger, wat enorme vertraging oplevert.

Dus ik zou mij geen zorgen maken.
De huizen zullen zelfs duurder worden als bovenstaande blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:19

listiglistje schreef:
ingedebruijn schreef:

Voorlopig is er nog zeker 12 jaar een tekort aan woningen.
Per jaar groeit de Nederlandse bevolking, 25.000 expats en 300.000 asielzoekers
Daarnaast is er een tekort aan materialen en vakmensen (of mensen die met de handjes werken)
De bouwregelgeving wordt ook strenger, wat enorme vertraging oplevert.

Dus ik zou mij geen zorgen maken.
De huizen zullen zelfs duurder worden als bovenstaande blijft!

Dit is de verwachting maar geen zekerheid. Ze zijn er wel bezig met de onwijs stijgende prijzen. Wellicht dat ze huizen gaan verkopen met lotingsystemen of open biedingen om te voorkomen dat prijzen zo belachelijk opgedreven worden. Ook hebben mensen minder te besteden door gas en olieprijzen. En de hypotheekrente stijgt. Je ziet nu al dat de biedingen teruglopen en de prijzen ietsje dalen.

Ik zeg niet dat de prijzen heel veel gaan dalen, ik vermoed namelijk van niet maar je loopt wel altijd het risico. Zou daarom altijd een huis kopen waar je het min. 10 jaar uit zou kunnen zingen indien noodzakelijk. Just in case.

Wij hadden het geluk dat we 2x een sociale huurwoning hebben kunnen betrekken. 2x gekozen voor een huis met betrekkelijk weinig ruimte (35 m2 en 55 m2).... En eigenlijk onwijs veel spijt gehad :o . Toch onvoorziene gebeurtenissen waardoor we extra ruimte nodig hadden. Een sociale huurwoning krijgen we niet meer. En nu moeten we dus de regio uit omdat we niets beters kunnen kopen in onze eigen stadje :')

Stel je voor dat ik nu lekker in eensgezinswoning voor een sociale huurprijs had kunnen scheefwonen. Nou dan had ik het goed voor elkaar gehad in de randstad :+ :') .

Ik zou een huis, tenzij gepensioneerd etc. etc. , al-tijd op de groei kopen zodat je zeker weet dat je het er uit kan zingen in tijden van crisis.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:00

Mijn Opa zei altijd. Je moet een huis kopen dat je over 2-4 jaar kunt betalen.

Andere tijden, maar toch.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:22

Nou hier nog toptijden in Eindhoven *D
Laatste was een Turks meisje van 22, engineer bij ASML.
Ze vertelde dat ze het laatste kwartaal 4000 expats aangenomen hebben.

Bezichtigingen gingen super, mega enthousiast (zeker 4 echt verliefd op het huis).
Leuke mensen, serieus en heel veel complimenten gekregen wbt het huis.
volgens mij gaan ze allemaal bieden.
En heb al veel aanvragen extra gekregen, zit nu op al op 22 totaal ofzo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:27

Oh dat loopt als een speer!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:59

Super fijn!
Hier hoor ik helaas ook nog niets qua slechtere aanloop

Qua ooit verkoop of verhuur is met het appartement geen probleem, het ligt in een villawijk op 5 min van het centrum.

De regio is gewoon schrikbarend duur hier

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:33

Asml stond in 2019 in de krant.
Die wilden groeien van 9000 naar 25.000 medewerkers in 2025. Voor mij een reden om überhaupt niet te gaan zoeken in Eindhoven en de westzijde daarvan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:36

Als ik alleen zou kopen zou ik ook niet gauw voor eindhoven kiezen. Maar mijn ouders wonen er, mijn zus werkt er en woont er nu ook al. En mijn zus heeft geen auto en geen rijbewijs. Ik woon nu in Nijmegen en werk in Utrecht, met een zakelijke lease auto. Dat alles bij elkaar maakte Eindhoven gewoon een stuk logischer voor ons.

Ik wilde alleen eigenlijk niet in Eindhoven zelf, maar meer eromheen. Son of Best bijvoorbeeld.

Uiteindelijk hebben we nu zo in een huis helemaal aan de rand en zit ik binnen 3-5 minuten op de snelweg.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:49

Ik ga na 16 jaar weg uit Eindhoven.
Kom nooit in het centrum ofzo, alleen mijn broer en mijn werk heb ik er. Vrienden wonen allemaal aan de rand vlakbij de snelweg.
Dus die zijn in 25 minuten bij mij.

Keuze was voor mij makkelijk, thuiswerken en maar 2 dagen naar kantoor, dan wil ik die 2 dagen best een half uur a 3 kwartier in de auto zitten.
En de boerderij die ik nu gekocht heb, kost hier in de regio boven een miljoen.
Terwijl wat ik betaald heb, nog geen 2 onder 1 kap heb hier in Eindhoven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:10

Oh dat snap ik zeker. Ik ga tegenwoordig ook permanent nog maar 1, hooguit 2 dagen naar kantoor. Dan is dat uur van Eindhoven naar Utrecht prima te doen. Mijn zus gaat elke dag naar kantoor in centrum Eindhoven en moet met OV of scooter, dan is de afstand toch meer een ding.

Dus ik heb geschikt, en dan maar rand Eindhoven. En dichter bij mijn ouders vind ik toch ook fijn. Die worden ook langzaam een dagje ouder en dan is in de buurt wonen toch prettig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:33

Shiloh schreef:
Oh dat snap ik zeker. Ik ga tegenwoordig ook permanent nog maar 1, hooguit 2 dagen naar kantoor. Dan is dat uur van Eindhoven naar Utrecht prima te doen. Mijn zus gaat elke dag naar kantoor in centrum Eindhoven en moet met OV of scooter, dan is de afstand toch meer een ding.

Dus ik heb geschikt, en dan maar rand Eindhoven. En dichter bij mijn ouders vind ik toch ook fijn. Die worden ook langzaam een dagje ouder en dan is in de buurt wonen toch prettig.

Ja dat is een verstandige keuze!
Voor je zus is de locatie nu veel beter dan Son of Best. Ov ieder kwartier een bus en fietsen is te doen.
Ik kom zelf uit Son.
Maar daar waren in mijn tijd geen starterswoningen.
Dus ik moest 16 jaar geleden verplicht naar Eindhoven.

Enige wat ik ga missen is thuisbezorgd, de ruime keuze en leuke restaurantjes in de wijken in de buurt.
Nieuwe huis is maar keuze uit 4 eettentjes, pizza of shoarma :+