Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:46

Pensioen moet ik nog eens uitzoeken. Hebben op werk wel keer gesprek gehad. Hoeveel risico je zou willen nemen en wat dat met de hoogte van je pensioen kan doen. Vervolgens nooit wat mee gedaan, dus ik gok dat ie op neutraal staat :')

Pensioenspaarrekening wil ik me in verdiepen zodra we een koophuis hebben. Voor nu sparen en beleggen om studieschuld af te lossen en eigen geld te hebben, zodat we kunnen gaan kopen.

Qua sparen.. ik spaar elke maand €500 en stop circa €700 in verschillende potjes (gwl, uitstapjes, persoonlijke uitgaven, paard -niet stalgeld-, imkeren, rijbewijs, duo extra aflossing, etc.). Die €700 mag ik dus grotendeels uitgeven wanneer ik wil. De rest blijf ik vanaf en is met oog op een huis kopen. Ik wil binnenkort die €700 verlagen naar €500 en die €200 beleggen. Ook met oog op een huis kopen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:48

Prairy schreef:
Omdat je dan een (kleine) korting krijgt, alle beetjes helpen. En ik vind het gewoon fijn dat ik het in 1x af kan tikken.

Ik heb overigens echt óveral potjes voor sinds dit jaar, dat werkt voor ons / mij (aangezien ik grotendeels de financiën doe) echt heel fijn. Zo kunnen we het geld goed verdelen over de verschillende dingen die we willen doen, veel meer overzicht.

A op die manier! Ik betaal inderdaad ook altijd in een keer.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:53

Ik spaar ook voor alle grote uitgaves maandelijks. Per maand toch minstens 500-600 voor reizen. Eten en drinken gaat ook richting 400-450.

Prairy: heel herkenbaar. Ook lang over nagedacht. Maar alles bijeen: ik werk graag en ik kan het goed combineren met leven. En je weet nooit wanneer het over is. Daarom doe ik alles wat ik wil doen gewoon nu al. Het soort reizen die ik doe, ga ik mss op mijn 60e niet meer kunnen doen.
Is die 650 voor jullie beide?

Mijn man en ik hebben volledig gescheiden financiën.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:58

Mooi om te zien hoe iedereen spaart.

Poes, hoe bedoel je sparen voor eten en drinken? Of begrijp ik je verkeerd?
Doen jij en je partner niets samen aan betalingen/sparen/etc.

Wij sparen tussen de 1000 en 1500 per maand, het vakantiegeld en de bonussen op de spaarrekening. Daar doen we eigenlijk niets van door het jaar heen. Sparen voor de toekomst, bijvoorbeeld het verbouwen van het huis etc.

Voor de vakantie sparen we op een andere rekening. Ik verdien wat bij met privélessen geven en jureren, mijn vriend als DJ. Die extraatjes gaan op de vakantiespaarrekening.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:00

Ja, onze financiën gaan op één grote hoop. Alles van ons samen dus inderdaad.

Grappig dat iedereen weer anders met geld omgaat en uitgeeft :)

Vakantie vind ik niet heel belangrijk, al gaan we nu wel een aantal keer naar Frankrijk de komende tijd, omdat we willen kijken om eventueel te emigreren.

In 2024 staat een grote vakantie naar Amerika gepland, die zal betaald worden met een aandeel dat dan vrij valt.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-05-21 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:02

Ik leg elke maand zoveel uit voor eten en drinken. Ik werk met potjes. Loopt het potje over gaan we naar een sterrenrestaurant :D

Mijn man en ik sparen niet samen. We hebben een gezamenlijke rekening voor voor de hypotheek, elektriciteit, water, gas, internet, dat soort dingen. Daar doe ik maandelijks 700 euro op. Soms extra als we niet toekomen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:02

Prairy schreef:
Ja, onze financiën gaan op één grote hoop. Alles van ons samen dus inderdaad.

Ook de lonen op een rekening?

Wij hebben ieder een eigen rekening waar ons loon op komt. We storten ieder een X bedrag op de gezamenlijke rekening en daar doen we dan alles van.

Hij hoeft namelijk niet mijn paarden etc te betalen haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:04

poes schreef:
Ik leg elke maand zoveel uit voor eten en drinken. Ik werk met potjes. Loopt het potje over gaan we naar een sterrenrestaurant :D

Mijn man en ik sparen niet samen. We hebben een gezamenlijke rekening voor voor de hypotheek, elektriciteit, water, gas, internet, dat soort dingen. Daar doe ik maandelijks 700 euro op. Soms extra als we niet toekomen.

Ja die gezamenlijke rekening hebben wij inderdaad ook.

Hoe doe je dat dan met grote huishoudelijke uitgaven? Betaal je dan ieder de helft?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:07

Ja :j verbouwingen bvb.

Ik heb een heel ander uitgavenpatroon en ook inkomen dan mijn man. Dat zou niet werken op 1 hoop voor mij. Ik doe twee grote reizen per jaar, hij eentje. Ik geef een pak meer uit dus makkelijker zo. En ik vind het fijner elk het zijne.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:08

Ja, alles komt op 1 vaste lasten rekening binnen (al is mijn man zelfstandige en heeft hij dus nog een zakelijke spaarpot).

Daarnaast hebben we nog een lopende rekening waarvan we de boodschappen etc betalen, de flexibele dingen zeg maar, waar ik ook weer allerlei potjes voor heb.

Ik had met mijn ex ook een gescheiden financiële huishouding maar dat leverde me nogal stress op. Ik liep vaak op mijn tenen om het te kunnen betalen, hij verdiende veel meer en stortte hetzelfde.

Toen ik mijn man leerde kennen en we het over trouwen gingen hebben, heb ik aangegeven dat ik graag alles op 1 hoop wilde hebben.

We hebben dezelfde hobby's en doelen, geld is eigenlijk nooit echt een issue geweest. We hebben het ook zeer regelmatig over onze doelen en hoe we het aanpakken.

We hebben sinds dit jaar wel ieder €50 zakgeld per maand :P en een potje voor persoonlijke ontwikkeling of andere dingen die je graag wil maar waarvan de andere denkt, moet dat nou. Dat is 2000 per jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:11

poes schreef:
Ja :j verbouwingen bvb.

Ik heb een heel ander uitgavenpatroon en ook inkomen dan mijn man. Dat zou niet werken op 1 hoop voor mij. Ik doe twee grote reizen per jaar, hij eentje. Ik geef een pak meer uit dus makkelijker zo. En ik vind het fijner elk het zijne.

Wij sparen gezamenlijk, maar ook zelf.
Gezamenlijke dingen betalen we van de gezamenlijke spaar. Dingen van onszelf doen we van de eigen spaarrekening.

Maar we komen eigenlijk maar minimaal aan de spaarrekeningen gelukkig.
Enkel onze vakantiespaarrekening fluctueert nogal haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:13

Hier zelfde idee als Poes.. op de gezamenlijke rekening storten we een vast bedrag voor huur, verzekeringen, boodschappen/leuke dingen. De huur naar rato verdeeld, de rest gelijk verdeeld. Voor gwl hebben we elk een eigen spaarpotje waarin we sparen (we betalen 1x per jaar, op de gezamenlijke rekening kunnen we geen potje maken). Bij een grotere uitgave storten we extra op de rekening of betaald de ene de ander de helft terug. Maar zoals terrasjes pakken, als de rekening leeg raakt betaald 1 van ons dat. En dan beetje afwisselend, net wat uitkomt. Dat gaat niet op een weegschaal, idem voor kleinere uitgaven. Soms van de gezamenlijke rekening, staat daar enkel eind vd maand nog genoeg op voor boodschappen, betaald 1 iemand het.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:19

Wij leggen overigens voor alles gewoon elk de helft in. Mijn man is intelligent en gezond: dat we anders verdienen heeft dus enkel te maken met ambitie en persoonlijke voorkeur. Ik ga niet 60 uur per week en meer werken om dat weg te geven. We hebben ook geen kinderen anders zou ik dat wel anders zien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:26

Ik ben alleen, dus ik hoef niet te delen noch te storten op een gezamenlijke rekening :+

Vandaag had ik mijn vakantiegeld *\%/* Gelijk de spaarrekening weer aangevuld en dat voelt echt lekker.
(en nog een vakantie geboekt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:28

Wij hebben gekozen de huur naar rato te doen, omdat ik veel meer verdiende toen we begonnen met huren. Ieder de helft dan zou m'n vriend erg weinig over houden. Nu zitten we weer aardig gelijk qua salaris, maar gaat hij een dag minder werken en weer iets minder verdienen. Afspraak is nu naar rato met zijn parttime loon, maar dat ie dan wel meer in het huishouden doet. Als ie lui is dan rekenen we naar rato op wat een fulltime loon zou wezen :+

Denk wel als we alles zouden bijhouden hij meer betaald aan terrasjes/uiteten.. beetje zijn hobby..

Mijn salaris en vakantiegeld komt pas dinsdag, ik dacht vandaag. Beetje jammer, want begin zondag m'n minivakantie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:39

Ja mocht mijn man nu minder werken en alles doen qua huishouden zou ik het overwegen. Maar we hebben een poetshulp en koken beide. Hij wel meer maar ik doe de was haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:42

Fitzroy schreef:
Ik ben alleen, dus ik hoef niet te delen noch te storten op een gezamenlijke rekening :+

Vandaag had ik mijn vakantiegeld *\%/* Gelijk de spaarrekening weer aangevuld en dat voelt echt lekker.
(en nog een vakantie geboekt)

Hier ook vakantiegeld... sparen... naar boetiekje geweest en mezelf laten kleden, 2 broeken, 3 tops en een jurkje rijker, daarna bij de traiteur lekker eten gehaald, nieuwe custom helm besteld bij ruitersportzaak. Al met al een goede dag dus haha.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:14

Ik spaar maandelijks tussen de 300 en 500 gemiddeld (totaal voor alle spaarpotjes). Nu gaat iedere maand automatisch 15% naar mijn rekening en 10% naar die van m'n paard. Ik woon niet samen met mijn vriend (ook al is hij hier wel de helft van de tijd) dus onze financiën zijn gescheiden. Uitjes e.d. betaalt hij meestal vanwege zijn riante salaris dus daar heb ik geluk mee :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:41

Hier hebben we geen gezamenlijke rekening.
Mijn man betaald de vaste lasten (hypotheek, gwl, boodschappen etc.) en spaart een beetje.
Ik betaal alles voor de dieren, extra's en kleding voor de kinderen en ik spaar. Kleding voor onszelf is ieder voor zich.

Ik heb zojuist een trailer gekocht, dus daar gaat een stukje spaargeld.
Heb wel een goedkopere gekocht dan waar ik in eerste instantie voor ging kijken, dus dat is een meevaller.
Alleen is de combinatie auto + trailer iets boven de 3500 kg, waardoor ik dus mijn E rijbewijs zij moeten halen, dat is wel minder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:56

Kan je het max toegestaan laadvermogen niet aan laten passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:15

Hier ook gezamenlijke rekening waar we elk evenveel op storten iedere maand. Maar eerlijk verdeeld is het niet echt als je naar de lonen kijkt :=

Mijn vriend heeft zowat 10 jaar in offshore gezeten. Dat was 6 weken weg en 6 weken thuis, onder loon vanuit Luxemburg. Zijn loon lag ruim 3x zo hoog als wat ik toen netto verdiende met mijn fulltime. En toch hebben we toen afgesproken bij het samenwonen: we schrijven beide hetzelfde bedrag over naar een gezamenlijke rekening.
Daarvan betalen we water, gas, elektriciteit, internet ons gemeenschappelijk telefoonabonnement, reizen, etentjes, cadeau's voor familie, dat soort dingen.

Hij had zijn woning net gekocht voor we elkaar leerden kennen, ik een stuk weiland. Dat is nog steeds geheel apart en willen we ook zo houden. Hij betaalt dus op zijn eentje de hypotheek, verzekeringen etc. en ik betaal alles omtrent de paarden, heb mijn eigen auto en trailer, de 2 poezen...
Na mijn bachelor ben ik wel overgestapt op 20u/week werken, maar heb wel nog steeds ongeveer hetzelfde loon als toen met mijn fulltime.

Enige dikke "maar" is dus dat ik op de gemeenschappelijke naar rato van loon een veel groter deel inleg dan hij. Én sinds zijn promotie in december vorig jaar is zijn loon dan wel gedaald (maar hij is veel meer thuis), hij verdient nog altijd het dubbele van wat ik heb. En ik doe intussen ook zowat het volledige huishouden.

Is dat scheef? Ja. Absoluut. Maar het werkt wel voor ons. We sparen samen hetzelfde bedrag wat over is na onze gezamenlijke onkosten en wat we privé doen, dat beslissen we zelf. We hebben nooit discussie over gemeenschappelijke uitgaven, nooit zorgen op het einde van de maand of we wel kunnen boodschappen doen, een cadeautje voor een verjaardag kunnen kopen/bijleggen, een etentje met vrienden/familie, als er iets van huishoudtoestel stuk zou gaan... Dat scheelt echt immens in de gemoedsrust hoor.

Als mijn auto het begeeft gaan we ook kijken voor een gezamenlijke aan te kopen. Ik wil ofwel naar meer uren ofwel bijberoep om wat extra te hebben (eigenlijk puur omdat ik meer wil kunnen sparen).

Nu spaar ik tussen €50 en €450/maand. Ik leef ook graag "ruim" zoals poes zegt. Door te werken met ouderen, mijn papa verloren op zijn 58e, dat maakt dat ik ook besef dat alles maar uitstellen eigenlijk geen optie is. Wat ik heb gehad, dat nemen ze me niet meer af en kan ik later geen spijt van hebben dat ik de kans niet gegrepen heb.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:59

Dat is toch helemaal prima zo Varekja? Als het goed voelt dan is het helemaal prima.

Hier zijn de inkomsten ook niet eerlijk verdeeld maar mijn vriend geeft ook graag aan mij en mijn kinderen uit. Ik verdien meer dan goed genoeg, maar in zijn sector is het gewoon heel goed.
Hij is nu met vrienden en de kinderen op vakantie en ik ben gisteren van zijn portemonnee gaan winkelen. Paar setjes zomerkleding gekocht.

Moest al tijden een nieuwe trainingshelm bij de paarden. Mijn Samshield is alweer 10 jaar oud. Ik steeds gekeken naar goedkopere helmen. Belachelijk vind hij als je hem dagelijks op hebt en er jaren mee doet. Gisteren maar een hele mooie nieuwe gekocht ;)

Het is vooral belangrijk dat je het samen eens bent en dat er geen wrijving of strijd ontstaat.
Is toch een heel erg groot item om ruzie over te maken las ik laatst.
Kan me daar gelukkig niks bij voorstellen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:13

Ja, als je samen woont moet je inderdaad doen wat werkt voor beiden. Ik denk dat ik het ook fijn zou vinden om de vaste lasten gewoon te splitsen als we zouden samen wonen.
En soms moet je jezelf trakteren PSvanLot :D. Fijn dat je vriend er ook mee eens is, dat is inderdaad belangrijk als je een gezamenlijk huishouden hebt.

Vandaag komt een robot stofzuiger. Dat is mijn vakantiegeld cadeautje aan mijzelf :+ Het is een tweedekansje van Coolblue, vind dat altijd wel leuk dat zij dat hebben. Deze heeft al wat gebruikssporen en mist een niet essentieel onderdeel, maar voor 100 euro minder kijk ik daar wel doorheen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:07

fokfanaat schreef:
Kan je het max toegestaan laadvermogen niet aan laten passen?

Van de trailer? Leeg is hij 580 kg en beladen 1300 kg, Aangezien er een Fries in moet kan er niet veel vanaf.

Nu wil ik volgend jaar een andere auto kopen die de trailer wel mag trekken en waarvan de combi onder de 3500kg uit komt, dus misschien moet ik mijn man maar gewoon even lief aankijken of hij voorlopig wil rijden :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 21:49

@LE ik heb ook een robotstofzuiger, zo'n geweldig ding _/-\o_

Leuk om te lezen hoe iedereen het zo doet met sparen / geld / al dan niet alleen en voor welke doelen.

Citaat:
Wat sparen jullie ze gemiddeld per maand?

Vorig jaar (jaren) vrijwel niets gespaard want zat in andere woon- en werksituatie. Momenteel spaar ik gemiddeld 750 per maand. Maar dat is extreem hoor, ik verdien momenteel goed, werk veel uren. Doel was die nieuwe keuken, maar heb het bijgesteld. Ga keuken anders aanpakken (meer renoveren dan helemaal nieuw), er gaat een deel naar een opleiding die ik ga doen. Verder spaar ik lekker door zodat ik als ik wil gewoon af en toe minder kan werken, ik vind dat zo heerlijk als je daar meer vrijheid in heb. Alleen het idee al dat dat kan als je dat wilt. Ik ben nu zo ver dat ik minimaal 16 uur per week werk, dan heb ik mijn basiskosten gedekt. Alles wat ik extra doe spaar ik of doe ik leuke dingen voor. Wil wel weer leuke dingen gaan doen, zoals laatst paar dagen Vlieland. Door corona is dat er maar weinig van gekomen. Daardoor wel meer gespaard :P maar ben er ondertussen behoorlijk klaar mee, dat leven als een soort kluizenaar }:0

Daarbij is het doel op mijn 60e financieel onafhankelijk te zijn (dat is over 2 jaar en 3 maanden *\%/* ) door vervroegd met pensioen te gaan (die basiskosten zijn daar mee gedekt) en mijn eigen praktijk (die ik dan weer kan gebruiken om leuke dingen te doen).

Ik woon alleen, wel een vriend, maar beiden ons eigen huishouden.