Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:17

TheaD: dat van die natte laag heb ik ook, misschien is dat dus het probleem. Ik ga het gewoon weer opnieuw proberen :) .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:18

Sharani schreef:
TheaD schreef:
Sharani: Wat gaat er niet goed bij je zuurdesem? Misschien kan ik je helpen?

.

Het komt niet tot leven, zeg maar. Gebruik biologisch volkoren tarwe meel, maar las ergens dat roggemeel beter zou werken? Weet jij dat? Misschien is het te koud in de woonkeuken. Als de hout kachel aan staat is het wel lekker warm, maar ‘s nachts en als ik niet thuis ben is het vrij fris. Doe wel netjes iedere 12 uur door roeren en 1 keer per dag meel en water erbij.

Probeer het eens op te starten met ananas sap, is mij op die manier nog nooit mislukt.

https://practicalselfreliance.com/rye-s ... h-starter/

Voor zover ik altijd begrepen heb ontstaat die bruine natte laag juist omdat de voeding op is, wat bij een te dun deeg verklaarbaar zou zijn doordat met meer water dan meel is gevoed. In dat geval zou je kunnen proberen het water en meel te kunnen afwegen in gelijke delen of misschien vaker voeden.

Thea, wat een geweldige en leerzame ervaring. Zoals ik al aangaf, ik zou echt inspiratie loos zijn in zulke momenten.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 14-02-23 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:22

Sint Janskruid en Guldenroede zijn ook geweldig voor thee. En rozenknoppen van geurige rozenstruiken. Als je sinaasappels biologisch koopt dan kun je ze raspen en die (gedroogde) rasp werkt geweldig in kaneel-sinaasappelthee.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:44

Jeepie tegen jouw heerlijke maaltijden kan zelfs mijn goed gevulde Hello fresh box niet op!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:00

Qua thee, maak ik graag van de gedroogde bloemen van vlierbessen.
En wat een creatieve maaltijden met dat rantsoen. Vrees dat ik elke dag gewoon hetzelfde zou maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:05

Oh vlierbloesem is ook heerlijk om thee van te maken. <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 00:06

Hallo TS, hoe gaat het in het mooie Zweden? Al druk bezig met het planten voor het nieuwe seizoen?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:10

Ts vraagje, maak jij de yoghurt ook zelf? Hoe doe je dat?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:45

Birdie60 schreef:

Als je het niet per se van scratch wil maken, is het echt heel makkelijk, zeker als je een voedseldroger hebt.

Liter melk (of halve, maakt niet zo veel uit) en dan 2-3 eetlepels yoghurt erdoor roeren. Ik vind een glazen pot niet helemaal dicht heel makkelijkst, dan komt er geen vel op.

In de oven of voedseldroger op volgens mij 40 graden voor 13-15 uur. Het blijft wel dun, als je dikker wil moet je het laten uitlekken.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 21:17

Hej senna21! Ja het is zeker druk hier en heb op dit moment helaas geen camera meer en heb daarom al een tijdje niets gepost, hoop tegen de zomer weer een camera te bezitten :)

Birdie60: Ik zie dat prairy je ook al had geantwoord maar dit is mijn methode. Neem 1-2of 3 liter verse melk (kan uit de supermarkt mits het niet UTH behandeld is) Doe in een pan en verhit tot ongeveer 85 graden onder konstant roeren, laat het 10 tot 30 min op deze temperatuur (afhankelijk hoe dik je de yoghurt wil) en vergeet vooral niet te roeren ;). Koel nu de melk af totdat je je vinger er 10 tellen in kunt houden zonder hem te branden en voeg dan 1tot 2 el yoghurt toe per liter melk en roer door. Giet de warme melk/yoghurt in een pot en dan zet ik het in de hooikist voor 6-8 uur. Goed doorroeren voor gebruik.

Ik hoop dat het duidelijk is zo anders hoor ik het wel :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:52

TheaD schreef:
Hej senna21! Ja het is zeker druk hier en heb op dit moment helaas geen camera meer en heb daarom al een tijdje niets gepost, hoop tegen de zomer weer een camera te bezitten :)

Birdie60: Ik zie dat prairy je ook al had geantwoord maar dit is mijn methode. Neem 1-2of 3 liter verse melk (kan uit de supermarkt mits het niet UTH behandeld is) Doe in een pan en verhit tot ongeveer 85 graden onder konstant roeren, laat het 10 tot 30 min op deze temperatuur (afhankelijk hoe dik je de yoghurt wil) en vergeet vooral niet te roeren ;). Koel nu de melk af totdat je je vinger er 10 tellen in kunt houden zonder hem te branden en voeg dan 1tot 2 el yoghurt toe per liter melk en roer door. Giet de warme melk/yoghurt in een pot en dan zet ik het in de hooikist voor 6-8 uur. Goed doorroeren voor gebruik.

Zo maken wij ook al jaren yoghurt, het liefst met verse melk meteen onder de koe weg. Wij plaatsten de pan in ons logeerbed gewikkeld in het dekbed :o Een beetje yoghurt van de ronde bewaren voor de volgende ronde.

EilinoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:07

Nog wel even een toevoeging voor de joghurt.

Geen joghurt maken als er onweer voorspeld is/broeierig weer is.
Dan krijg je klonten

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:19

Zou dit ook met lactosevrije melk kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:01

Oh ik vind het wel zonde om melk zo ver te verwarmen. Ik doe het op deze manier, met verse biologisch-dynamische geitenmelk: https://www.kitchenandmore.nl/zelf-yoghurt-maken

Heb een niet- elektrische yoghurtmaker (soort grote geïsoleerde pot met draaideksel, waar een pot yoghurt in kan en je heet water onder in dat ding doet om de boel op temperatuur te houden) en een hooimadam.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:00

Prairy schreef:
Birdie60 schreef:

Als je het niet per se van scratch wil maken, is het echt heel makkelijk, zeker als je een voedseldroger hebt.

Liter melk (of halve, maakt niet zo veel uit) en dan 2-3 eetlepels yoghurt erdoor roeren. Ik vind een glazen pot niet helemaal dicht heel makkelijkst, dan komt er geen vel op.

In de oven of voedseldroger op volgens mij 40 graden voor 13-15 uur. Het blijft wel dun, als je dikker wil moet je het laten uitlekken.

Thanks

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:01

TheaD schreef:

Dank je, ga het proberen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:53

Hoe gaat het daar? Heb je al een nieuwe camera? Ik mis je verhalen :o

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:21

Hoi ligt er al sneeuw bij jullie ? Hoe gaat alles verder ?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:45

Ik kom nu pas dit topic tegen en heb in een keer alle verhalen van TS doorgelezen! Ik hoop dat ze binnenkort weer een update post!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 16:30

Hoi Allemaal!

Maandag hoop ik weer een update te posten. Heb 2 weken geleden eindelijk weer een camera aangeschaft. Er ligt hier nog geen sneeuw maar we gaan de donkere dagen weer tegemoet :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:48

Ah leuk, ik kijk er naar uit!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:53

Wat leuk! Kijk uit naar je update.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:54

:D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:57

Kan niet wachten :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:25

Wat leuk weer van je te horen