Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:03

Wij krijgen in de kelder (sauna/douche/wc ruimte) kunststof op de wanden van Dumawall. Nog geen ervaring, wordt als het goed is volgende week geplaatst. Weegt niks.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:58

JudithGigi schreef:
Gewoon gipsplaten met daar tegels op geen optie? Of denk ik dan te simpel?

De aannemer (met ruime ervaring met verbouwen van dit soort objecten) raadde het ons met klem af.

Dank voor de tip voor Floorify! Die hebben een mooie terrazolook die eigenlijk wel heel passend is voor de vloer.

Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt Veerledec!

veerledec

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:17

Als de wanden erop zitten zal ik wel het tussenresultaat laten zien. Kelder is verder wel enigszins low budget hoor :P.

Vandaag in de badkamerzaak geweest om de kleur van het meubel voor de badkamer boven uit te zoeken. We hebben ook te horen gekregen dat een spanplafond helaas niet kan bij ons, dus het wordt stuc of mdf-platen. Bij die laatste krijg je wel naden, dus vind ik minder mooi. Maar het is 2,5k goedkoper en dat verschil is toch wel erg groot...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:59

Wij hebben in ons vorige huis een muurtje opgezet van gips blokken en daar gewoon tegels op. Nu kijken we naar die grijs roze en grijs blauwe platen. Zou je zo op kunnen tegelen ook. Maar dat is dan alleen voor een klein muurtje, rest is al steen.

Heb die kunststof platen wel bekeken in de hornbach en Bauhaus, maar vind het wel erg snel goedkoop aan doen. Je hebt van Ikea ook nog die tegels? Geen idee of ze echt geschikt zijn. Ze beweren met hun lijm van wel, maar ja....

Veerledec, naden kan je toch wegwerken?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:38

Die van Ikea is hetzelfde idee inderdaad, alleen wat minder keuze qua designs en formaten.

Naden wegwerken zal niet zomaar werken denk ik, dan moet je er daarna nog overheen met 'iets'?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:44

Kaka schreef:
moonsparkle schreef:
Ik heb een aantal bedrijven benadert maar allemaal hebben ze minimaal een jaar wachttijd -O-

Klinkt bekend hoor, hier ook geen aannemer meer te vinden die dit jaar nog tijd heeft. Hoor ook regelmatig dat zelfs het maken van een offerte niet lukt voor de bouwvak.

Ik ben op zoek naar ervaringen en hoop die hier te vinden. Wij zijn een oude schuur aan het verbouwen tot woning. Mooie rondhouten balken, grote open ruimte, wordt supergaaf. Maar komt wel met wat bouwtechnische uitdagingen. De constructeur heeft aangegeven dat we er beter aan doen geen beton te gebruiken op de verdieping, ivm het gewicht. De aannemer raadt aan tegels niet op iets anders dan beton te plakken ivm de werking van houtbouw en kans op scheurvorming. Stucwerk valt daarmee ook af (plafond wordt afgewerkt met hout). Wij willen echter wel een kleine badkamer op de verdieping, maar wat zijn dan mooie alternatieven qua vloer- en wandafwerking? Een douchebak en glaswand voor de douchecel kun je op maat laten maken (de badkamer komt onder een schuin dak, dus een standaard douchecabine gaat niet passen), daar komen we wel uit. Op de vloer kunnen we linoleum (o.i.d.) gebruiken, dat hebben we ook gepland op de benedenverdieping als alternatief voor een gietvloer (financieel iets aantrekkelijker :') )

Maar wat gebruiken we op de overige wanden en dan vooral de natte wanden (de droge wanden kunnen we afwerken met hout, dat past bij de rest)? Er zijn verschillende kunststof panelen op de markt. Heeft iemand die hier in zijn badkamer gebruikt en zo ja, wat zijn de ervaringen qua verwerking en slijtvastheid?

Zou het voor de vloer niet mogelijk zijn om zwaluwstaart platen op de balken te leggen, die vol te smeren met lichtgewicht beton en dan een laagje cementdekvloer? Dat is hoe ze bij ons boven de badkamer gaan maken. Daar komt ook een douchebak met een deur in (onder het schuine plafond) en dan blijft er eigenlijk ook nog maar weinig vloeroppervlak over.

@JudithGigi: prachtig geworden!! Ook mooi dat contrast tussen je betonachtige tegel en dat hout.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:00

Weet iemand toevallig nog een installateur rondom Den Bosch? Horen van verschillende kanten dat ze al vol zitten voor Q1 2022. Stomme is dat we ook nog geen precieze datum kunnen vastleggen vanwege nieuwbouw. Heeft iemand de gouden tip?

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 03:51

Kaka schreef:
moonsparkle schreef:
Ik heb een aantal bedrijven benadert maar allemaal hebben ze minimaal een jaar wachttijd -O-

Klinkt bekend hoor, hier ook geen aannemer meer te vinden die dit jaar nog tijd heeft. Hoor ook regelmatig dat zelfs het maken van een offerte niet lukt voor de bouwvak.

Ik ben op zoek naar ervaringen en hoop die hier te vinden. Wij zijn een oude schuur aan het verbouwen tot woning. Mooie rondhouten balken, grote open ruimte, wordt supergaaf. Maar komt wel met wat bouwtechnische uitdagingen. De constructeur heeft aangegeven dat we er beter aan doen geen beton te gebruiken op de verdieping, ivm het gewicht. De aannemer raadt aan tegels niet op iets anders dan beton te plakken ivm de werking van houtbouw en kans op scheurvorming. Stucwerk valt daarmee ook af (plafond wordt afgewerkt met hout). Wij willen echter wel een kleine badkamer op de verdieping, maar wat zijn dan mooie alternatieven qua vloer- en wandafwerking? Een douchebak en glaswand voor de douchecel kun je op maat laten maken (de badkamer komt onder een schuin dak, dus een standaard douchecabine gaat niet passen), daar komen we wel uit. Op de vloer kunnen we linoleum (o.i.d.) gebruiken, dat hebben we ook gepland op de benedenverdieping als alternatief voor een gietvloer (financieel iets aantrekkelijker :') )

Maar wat gebruiken we op de overige wanden en dan vooral de natte wanden (de droge wanden kunnen we afwerken met hout, dat past bij de rest)? Er zijn verschillende kunststof panelen op de markt. Heeft iemand die hier in zijn badkamer gebruikt en zo ja, wat zijn de ervaringen qua verwerking en slijtvastheid?

Je zou kunnen werken met Wedi platen/xps bouwplaten. Is waterdicht af te werken, licht van gewicht en direct op te tegelen. Op youtube zijn meerdere filmpjes te vinden over het verwerken er van.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:17

Maar overheen tegelen was geen optie toch? Maar die bouwplaten kan je nog steeds ook met kunststof combineren. Hier zitten de eerste delen Dumawall erop in de kelder.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:17

Ik kom weer eens binnenvallen! Heb net wat sample tegels binnengekregen.. maar twijfel heel erg tussen glans en matte. Dus ik vroeg me af wat de meningen daarover zijn hier op bokt haha :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:44

Ik vind glans niet mooi, dus dat was makkelijk :+ Volgens mij is het wel makkelijker schoon te houden? Maar ik heb op zich totaal geen moeite om mijn tegels schoon te houden, ook de wand die niet "glad" is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:50

Hangt denk ik wel van de soort tegel af. Van die metro-achtige tegels zijn vaak wel glans. Een grotere tegel zie ik met name mat voor me. Maarruh, laat eens zien wat je binnen hebt gekregen anders?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:08

Licht is atm niet top, maar zo kan je ze allemaal zien:

Afbeelding

Afbeelding

En dit hebben we in gedachten qua badkamer:
Afbeelding
(de wand achter de wastafel is dan gewoon wit)
Wastafel wordt donker cementkleur (maar die zat niet in de configurator haha, dus hier zie je hem donkerder).
Muurtegels worden denk ik 30x60, op de vloer zijn het 'laminaat' formaten zegmaar. Gok 1,20m lang.

Edit: de donkere staal is de wastafel!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 21-05-21 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:11

Dat ziet er leuk uit Veerle. De lichthouten tegel van je bovenste foto (onderste rij, die dan onder het woordje OXFO nogwattes ligt) die hebben wij ook op de vloer. Wand heb ik wel wat marmer achtigs maar niet wit/zwart. Dat is toch meer beige achtig. Ze zijn mat en daar ben ik wel blij mee. Je ziet er niet zoveel plekken op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:13

Scum schreef:
Dat ziet er leuk uit Veerle. De lichthouten tegel van je bovenste foto (onderste rij, die dan onder het woordje OXFO nogwattes ligt) die hebben wij ook op de vloer. Wand heb ik wel wat marmer achtigs maar niet wit/zwart. Dat is toch meer beige achtig. Ze zijn mat en daar ben ik wel blij mee. Je ziet er niet zoveel plekken op.

Haha ja dit was volgens de website ook meer bruin/beige marmer, maar in de stalen komt het niet helemaal terug. Heb ik nog wel achteraan gemaild bij de verkoper :j

Matte heeft denk ik wel mijn voorkeur qua uitstraling, maar schijnt wat lastiger te zijn qua schoonmaken. Al zal dat vast wel meevallen als je gewoon regelmatig alles schoonhoudt?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:17

IMANDRA schreef:
Ik kom weer eens binnenvallen! Heb net wat sample tegels binnengekregen.. maar twijfel heel erg tussen glans en matte. Dus ik vroeg me af wat de meningen daarover zijn hier op bokt haha :D

Ik houd niet van glans dus wij hebben ook mat gekozen (visgraat). Badkamer poetsen is sowieso stom, maar nog stommer als je tegels moet poetsen die je niet mooi vindt. Dus dan maar wat meer werk qua poetsen, maar dan kijk ik als ik poets in iedere geval naar tegels die ik mooi vind _O-

Wij krijgen deze combi (hout is wastafelmeubel)
Afbeelding

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:42

IMANDRA schreef:
Licht is atm niet top, maar zo kan je ze allemaal zien:

[ [url=m/c4JLgh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kaIHX8.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit hebben we in gedachten qua badkamer:
[ [url=m/L285qT.png]Afbeelding[/url] ]
(de wand achter de wastafel is dan gewoon wit)
Wastafel wordt donker cementkleur (maar die zat niet in de configurator haha, dus hier zie je hem donkerder).
Muurtegels worden denk ik 30x60, op de vloer zijn het 'laminaat' formaten zegmaar. Gok 1,20m lang.

Edit: de donkere staal is de wastafel!

[ [url=m/syNpu5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke is hiervan glans dan? Rechtsboven (antiqua) vind ik mooi. Je combi lijkt op wat we in de kelder aan het maken zijn, ik zal binnenkort een foto plaatsen van hoe het er nu uitziet. We zijn de sauna nog aan het opbouwen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:01

De rechter marmer en witte tegel zijn glans!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:10

Ok, lastig te zien :P. Is er nog een reden waarom je een andere tegel achter de wastafel wilt? Persoonlijk zou ik naar mat neigen, maar dat is ook smaak natuurlijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:11

Denise_Storm schreef:
IMANDRA schreef:

Ik houd niet van glans dus wij hebben ook mat gekozen (visgraat). Badkamer poetsen is sowieso stom, maar nog stommer als je tegels moet poetsen die je niet mooi vindt. Dus dan maar wat meer werk qua poetsen, maar dan kijk ik als ik poets in iedere geval naar tegels die ik mooi vind _O-

Wij krijgen deze combi (hout is wastafelmeubel)
[ [url=m/fk1gFb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige combinatie zo!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:16

veerledec schreef:
Ok, lastig te zien :P. Is er nog een reden waarom je een andere tegel achter de wastafel wilt? Persoonlijk zou ik naar mat neigen, maar dat is ook smaak natuurlijk.

Ja daar neig ik ook naar, maar was wel benieuwd naar meningen :j.

En dat is advies van de badkamerzaak, omdat op die muur ook al de spiegels en wastafel hangen zou dat rustiger zijn :j.

@Denise: mooie combi idd!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:24

Ik weet niet of dat veel rustiger is, als je al twee kleuren op de muur hebt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:28

veerledec schreef:
Ik weet niet of dat veel rustiger is, als je al twee kleuren op de muur hebt?

Is denk ik een beetje afhankelijk van welke specifieke tegel we uitkiezen. Als het marmer-motief op de full-size tegel rustig genoeg is doen we die denk ik ook op die muur :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:26

Ik denk dat dat prima kan.

Hier de update van onze kelder-badkamer-sauna-lowbudget-in aanbouw:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een kelder dus er zitten pompen op om het water omhoog te pompen. Voor de wc komt nog een deur.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:42

Oh gaaf zeg!