Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:13

Karin, :wow:
Hier komt er ook weer donkere lucht aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:05

Nicolletje schreef:
Morganlefay schreef:
Goede leverancier met een grote collectie planten is Esveld in Boskoop.

Esveld had ik al gevonden ja, maar ik kan niet helemaal vinden hoe het precies zit met verzenden van plantjes.

Qua zaden kende ik Vreeken al, deze heeft ook veel keuze
http://www.tabernal-zaden.nl/contents/n ... den_A.html

of deze
http://www.helza-hobbyzaden.nl/

Deze heeft veel aparts:
http://www.pcnijssen.nl/shop/index.php

Vooral de bollen van Nijssen kwijl kwijl....

Als je bij Esveld een plant bestelt krijg je als je doortikt vanzelf een overzicht van de verzendkosten, meestal 6,75 of 15 euro , hangt van het gewicht af en een mininmaal orderbedrag van 15 euro.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:34

O Karin, wat een hagel :oo .

O Cruesli, ik kan me voorstellen dat jullie :( zijn.
Ik zou inderdaad wel willen dat ze het netjes afleveren/oplossen.

Vandaag met vriendin naar een Fair geweest. Er stonden al heel veel kraampjes met kruiden en tuinplanten, maar ik heb me maar ingehouden. Wel twee hele mooie potten met zwarte bosviooltjes gekocht <3 . Ze staan superschattig op m'n bankje onder het raam in m'n lavendelkleurige potten. Ik zal van de week even foto maken.
Best maf, ik ben zo ontzettend concequent met witte bloemen in de tuin en soms waag ik me opeens aan een uitspatting in kleur.

cruesli

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:55

Tegels waren volgens leverancier van goede kwaliteit. Merk geosenza puro. Betontegels met natuursteen toplaag. Stratenmaker kan hier niets aan doen lijkt me, de tegel zou toch tegen wat zand/modder/water moeten kunnen. Volgens leverancier zouden ze makkelijk schoon te maken moeten zijn, dus morgen maar eens bellen, ben not amused!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:58

Ik ben benieuwd hoe hij gaat reageren, Cruesli!
Laura, alles wit? Ik heb echt een wirwar aan kleuren met paars als hoofdkleur :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:02

Wij willen geel/rood als hoofdkleur :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:03

Ik heb alles gekocht wat ik mooi vind en in de volle zon kan staan :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:03

Ja bloemen wit en variatie in bladkleur, dus grijsbladig, donkerpaars-bladig, div. kleuren groen. En de rust erin met witte bloemen.
En dan dus opeens een uitspatting in een pot erbij.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:04

Ik heb paars als kleur :) en dan evt ook wel paarsblauw of paarsroze.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:04

Haha, ik ook, maar blijf steken op geel/rood/wit/blauw. Dus misschien gooi ik alles door elkaar, of ik doe wit/blauw in de voortuin!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:09

Ik vind blauw altijd zo'n lastige kleur, het neigt al snel naar paars.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:16

Morganlefay schreef:
jamiroquai schreef:
Nou ja zeg, zijn we allemaal in slaap gevallen?

Iemand een idee hoe ik de achtergebleven wortels van mijn klimop van de muur afkrijg?

Dat wordt een gebed zonder eind.
Woon nu 12 jaar op mijn huidig adres.
De littekens van de klimop, die ik het eerste jaar heb verwijderd, zitten er nog steeds.
Een nieuwe muur metselen is geen optie #)

De staalborstel is het enige wat werkt!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:57

Pfoe! vanaf pagina 30 bijlezen. Dat gaat globaal gebeuren... :o

Wij hadden gehoopt op een voortuin, maar zo het er nu voor staat, denk ik niet dat we er veel van zullen hebben. 't Is ook westen kant en een drukke weg. Dus ook wij zouden er niet snel gaan zitten.

Ik wil ook een bankje! Kan ik lekker zittend naar de paardjes kijken. <3

Haha, ramen lappen... ook niet mijn ding. Hier zit ik in de woonkamer ook te kijk. Opvallend gewoon hoeveel mensen er naar binnen kijken en je doet dat nooit express, maar terloops, maar fijn is het niet. Ons hele huis is te kijk vanaf de weg. Ik kan niet wachten op de sloopvergunning en het nieuwe huis!

Mootje: Ik heb sinds gisteren een zandbak! Eén van 20 x 40 ongeveer... :+ Waarom wilde je dat eigenlijk weten?

Relaxed: Wij hebben hier de tuin, een doorsteek naar een drukbezocht wandelpad en dan de wei. Dus ik wil een open tuin, zodat ik de paardjes kan zien lopen als ik in de tuin zit. Ik moet nog wat bedenken om wat meer privacy te creëren, maar het mag dus niet te gesloten worden! Wij hadden altijd petunia's in zulke bakjes zitten. Wel opletten, dat ze niet te droog worden. Ik vond dat altijd lastig. Ze droogden uit waar je bij stond! Bij ons was het wel op een plek waar het altijd wel waaide en waar de zon nogal op kon staan.

Urielle: Ik had ook een passiebloem. Bij westenwind is het handig om er een plant voor te zetten, die hem een beetje tegen de wind beschermt idd. Het is niet makkelijk om ze te laten groeien. Maar ook hier ga ik het absoluut weer proberen!
Mbt de roos is het geduld hebben. Ik heb er 6 zo. 3 ervan zijn inmiddels toch begonnen en de andere 3 mogen blijven staan tot volgend jaar. Mijn geduld is al vaker beloond zo!
Over mijn Camelia's heb ik dat advies ook al gekregen. Maar idd, hier heeft alles ook een flinke klap gehad. Zelfs de Budlejja is laat dit jaar!
Een Iceberg wil ik al heel lang heel graag hebben! :j

Morgan: Hier stond er een stuk over in de krant, dat je een Camelia gewoon de tijd moet geven, dan begint ie wel weer, dus tja, ik heb niets te verliezen. We wachten het maar af! :j

Urielle: ik heb met Camelia's de tip gekregen om ze een kuil te graven van 1 x 1 meter en die te vullen met de juiste potgrond. Als je dat een beetje bij houdt en hij slaat aan, dan kan ie overal prima gedijen. Ze worden dan alleen minder groot. En ik had ze ook in potten staan. Dat vond ik persoonlijk ook erg mooi om te zien.

Relaxed: Mijn man weet veel over gif... Glyfosaat doodt alles, dus ook een irritante Braam van de buum. Dat moet je op het blad spuiten als het droog, maar wat grauw weer is, dus spuit het niet op de wortels en gebruik het niet bij heel zonnig weer. Dus je kan het gewoon gebruiken in je eigen tuin. ;)

Vonnie: Je tuin is flink opgeknapt joh! Idd, die grasmat doet wonderen!

Manzano: Wat een ruimte! Wat wil je er mee doen? Gras er in of echt tuin van maken. Je zou bijna schaapjes kunnen overwegen met zo'n lap! Mag overigens via PB, maar wij zijn zeer benieuwd wat je hebt betaald voor die beuken. Want wij oriënteren ons ook.

Parouschka: Wij hadden een wit huis met ook zo'n kleur oprit en dat stond heel erg chique.

Urielle: Ook voor jou de vraag: Wat hebben ze gekost? Mag natuurlijk via PB hè? Wij overwegen het namelijk ook.

xnicotina: Ik ben ook dol op mussen! Hoe krijg je ze in je tuin? Ik heb er sinds ik hier vorig jaar ben komen wonen precies één gezien. En egels hebben we ook. Daar wil ik ook een fijn klimaat voor creëren. Zowiezo heb ik eten zat voor ze, want ik heb slakken zat! Ik heb ook eens jonge wilde konijntjes in de tuin gehad. Prachtig om te zien!
Ik heb een budlejja in de tuin staan. Een beauty! Die staat heel dicht bij ons huis en dat willen we slopen, maar uhm... ik ga alles op alles zetten om die plant te behouden!

En hier stikt het van de Rhodondendrons in de straat, dus ik wil er tzt ook één of twee. Ben dol op die plant!

Ik ken Bakker ook. Heel goede kwaliteit en alles wat ik er kocht, kwam ook nog op ook! Ook keurige bezorging enzo.

Merel wat een werk en ik had het wel geriskeerd op gemeentegrond! ;)

Nicolletje: De beestjes moeten hier nog even geduld hebben, maar dan krijgen ze ook wat. Momenteel hebben wij een tuin van grind en zand. De wei hebben we als eerste gedaan en daar loopt nu dagelijks een grote kolonie ganzen in rond. Daar ben ik minder blij mee. Ze eten al het gras voor de paardjes op! Mooi zandbakje erbij, sloot wat uitgediept weer. De vogels nemen zandbadjes in het zand en ze zoeken eten in de wei. Het was voorheen een tarweveld. Naast ons was mais en dat is ook ingezaaid nu met gras!
Als ons huis er staat, ga ik op het gemakje de tuin beginnen. Dan hebben ze ook hier ruimte om eten te zoeken. Ik vind een betegelde tuin ook helemaal niet zo mooi. Een deel wordt vast wel tegel, omdat we daar ons zitje maken, maar ik wil ook wat plantjes en onze kids vinden het fijn om in het gras te spelen.
Mooie foto's! Die met die west bij de lavendel! Wouw! (Ook al zie ik liever geen wespen in de tuin. :+ )

Yuri: Ik pak het straks vermoedelijk op jouw manier aan. Eerst alles gras en geleidelijk aan beplanten. :j Mijn ouders zijn dol op tuinieren, dus die ga ik wel om advies vragen, maar het moet idd niet te ingewikkeld worden. Toch kan het wel. Ik had een erg mooie tuin waar ik eerst woonde en dat was ook met veel geduld aangelegd.

Als je last van slakken hebt, kun je ook eischalen om de planten zetten die je wil beschermen tegen de slakken. Ik had blijkbaar meteen zat hosta's gezet. Ze kwamen er wel op af, maar ik had voldoende gepland, dat er ook nog wat opkwam. _/-\o_

Silly: Jouw tuin zou ik beginnen met een echt dieprode roos en andere roodbloeiers of dat tussenmuurtje dieprood of groen verven. Maar die roos moet de blik vangen! Een uitdaging! En een likje verf onderlangs over de muur onder je raam? Toont nu wat triest met die kleur. Haha, ik zie het al, ik zou het heel anders doen, dan jij mooi vind. Dan zou ik doen wat Barbar idd oppert.

Nicolletje: Hier heeft iemand de schutting boerengroen gebeitst met witte randjes. Past wel heel goed in het straatbeeld. Helemaal wit moet je wel opletten waar je tuin is. Als de zon er op schijnt, doet het letterlijk zeer aan je ogen. De zon kan dan echt gaan weerkaatsen. Dan zou ik het niet spierwit willen. Dat heb ik nu op 2 plekken zo gezien.

Destino: Heb je geen water in je schuur? Dan kan je daar eventueel nog een kraantje laten aanleggen.

MootjeK: Verticuteren is goed tegen de mos. Hebben wij ook zo aangepakt. Maar helaas, als je veel schaduw in je tuin hebt, is die wel gevoelig. Kalk schijnt dan weer te helpen om je gras wat sterker te maken, zodat dat het mos overwoekert. Zo'n machine kan je vaak huren bij een Gamma op Praxis. Ideaal! Hoeft niet duur te zijn.
Een zandbak zou ik niet te snel ruimen! De kids hier zijn er uren mee zoet en anders gaan ze zo zeuren dat ze niet weten wat ze kunnen gaan doen... :+

Yucca: Ik vind het wel gedurfd om zo'n stand te maken! Ik zou dan wel zorgen voor een goed boek en lekkers om even te snoepen. ;) Heb je een website met ideeën? Mij zou zo'n stand wel bijblijven, helemaal als de rest wel alles op alles zet om 'iets' moois neer te zetten. Je zorgt dan wel voor een opening om het voor iedereen toegankelijk te maken, maar mensen kunnen ook gaan denken: "Dan zul jij wel duur zijn!"

Nicolletje: Een schoenlappersplant! Wow. da's sunt als je die er uit hebt getrokken!

MootjeK: Ik had ook zo'n onbenutte zandbak, maar nu de jongste 5 is en de oudste 9, zitten ze er veelvuldig in! Hier hebben ze een trampoline gekregen. Ideaal! Een huisje zie ik niet zitten. Komt altijd vol te zitten met spinnen. Verder hebben ze hier wel zo'n ding van hout met een glijbaan en schommels. En een waterbaan. Dat ding is de beste aankoop die we ooit hebben gedaan! Dol zijn ze er op!

Relaxed: Een eenvoudige tuin met veel charme. Mooi gedaan! Ik vind die schutting bij je terras wel mooi zo. Dan heb je toch wat meer privacy. Waar dat gras is, zou ik mss nog borders hebben gemaakt. Blijft dat wel zo?

Nicolletje: Hier in het dorp heb je ook zo'n speelplaatsje. Alle mensen die er om heen wonen kijken er op en het is een druk bezochte plek voor de jeugd. Heerlijk vind ik dat! Hier vandaar ook dat we het niet te veel willen afsluiten en ach, als wij inbrekers krijgen, help ik zoeken! :D

Merel: Ik houd ook enorm van pergola's. Ik begrijp je standpunt wel dat je hem hebt weggehaald, want hij haalde veel licht weg. Die eerste foto oogt heel donker. Jammer dat ie niet net anders gesitueerd was! Dit is echt een geval: Ik wíl een pergola en hij kan alleen híer staan. :+ Maar idd vind ik het ook wel kaal ogen zo. Maar je bent er nog druk mee. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Lienek: Vlijtig liesje! Heel mooi! OF vrouwenmantel, maar da's een meerjarige plant. Een mooie bodembedekker.

Mijn mening over forsytsia: Ze zaaien vreselijk uit en je moet ze dus goed snoeien! Dus daar moet je wel tijd in willen steken. Verder vind ik ze ook vrij saai de rest van het jaar. Dan is een combi met een andere plant wel welkom.

Abiola: Mooi dakterras! En wat kan er tegen de zon... Ik zou kijken voor de spaanse planten. Een beetje die stijl aanhouden.

Jamir: Wowow: Wat een mooie muur!!! Goed plan om die klimop weg te halen. Ik vind de muur al prachtig.

Mywish: Waar woon jij, dat het stikt van de kwekers? *\o/*
Ik ga gewoon bij mijn moeder te rade. Daar mag ik wel het één en ander uit de tuin vissen en dan wil ik het rustig uitbouwen...

Zooo, starten op pagina 47. Er staan wel heel veel tips tussen weer! _/-\o_

Tot morgen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:07

Wow, wat een bijleesactie! :oo

Ik woon in Moerkapelle en dat staat vol met kassen met bloemen. Kom uit Waddinxveen en moeder uit Boskoop, dus echt op een steenworp van alle boomkwekers. :D

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:15

Jeetje Karin, wat een hagel!

Cruesli, wat ontzettend balen zeg!! Ben benieuwd wat ze zeggen vandaag..

Hier was het gisteren heerlijk weer, maar alleen wat opgeruimd in de tuin, waren vooral bezig met nieuwe kasten voor in huis :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:43

Hallo!

Fixe bijleesactie zeg :)

Zag een foto met onwijs veel hagel! Pffff

Waarschijnlijk ga ik woensdag en anders begin volgende week naar het tuincentrum terug. Mijn vader wil me sponseren om mijn balkon af te maken *\o/* *\o/*
Het ziet er nu zo uit:

Linkerhoekje, de Oleander en 2 klimop
Afbeelding

Rechterhoekje, de passiebloem en de blauwe Malva
Afbeelding

Hoop echt dat mijn Oleander nog bij gaat trekken, hij voelt echt zo ontzettend droog aan.
Mijn balkon is 3m lang, er staat nu 1 bak van 90cm, ik wil er nog 2 bij van 90cm.
Wat zouden jullie daarin doen? Ik dacht zelf aan nog 2 klimop en toch 1 clematis, of beter 3 klimop en een clematis?
Op de korte zijde, staan bakken, wel ietsje lager dan die waar de klimop inzit. Denken jullie dat daar een tomatenplant en frambozenplant inkunnen?
Of zou het beter zijn die op de lange zijde ipv een 3e klimop te doen?
Lastige is dat ik gebonden ben aan die kleine ruimte, op de grond kan ik niet veel meer kwijt aangezien ik ook een tafeltje en 2 stoelen heb staan.

Aan de muur hangt een haak, daar komt een aardbeienplant aan :) en heel misschien nog een naast de deur aan de muur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:45

Woooww Idefix haha! We willen idd nog wat meer borders in de tuin maken, maar we weten nog precies hoe we de afscheiding met het gras willen doen.. Dus nog ff zien hoe en wat..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:48

Idefix, Volgens mij ging het met die zandbak over je kids... Geen idee eigenlijk, dat is al zo lang geleden _O-
Die oleander ziet er inderdaad niet heel happy uit!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:50

Leuk topic! Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Als dat doorgaat moeten we ook goed na gaan denken over de tuin!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:50

Wow Idefix!!!!
Zo groot is het niet dat er schapen op kunnen hoor :D Is gewoon een mooi formaat tuin. Nu wordt het allemaal gras. Volgend jaar gaan we hem inrichten :j

Prijzen van de beuken (excl. 6% btw):
Fagus sylvatica 100-125 cm. 1+2 €0,90
Fagus sylvatica 125-150 cm. 1+2 €1,45
Fagus sylvatica 150-175 cm. 1+2 €2,85

Dat was de offerte waar wij ze vandaan hebben. Heb meerdere offertes van rond deze prijzen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:51

O bij mij begint trouwens mijn rhodondendron (waarvan ik niet wist dat dat er 1 was :+ ) te bloeien! Zitten al 1 knalrode bloem in en zijn meer knoppen die opengaan :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:53

Dat vind ik nette prijzen, Manzano!
Gaaf relaxed! Rhododendrons zijn leuk :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:58

Mootje schreef:
Dat vind ik nette prijzen, Manzano!
Gaaf relaxed! Rhododendrons zijn leuk :)

In dit geval ook geen particulierenprijzen.
Esveld zit bijv. stuk hoger :j

Ik weet niet hoe moeilijk die bedrijven doen als je particulier bent en grote hoeveelheid nodig hebt..... Nu heeft bf het gewoon via z'n werk gedaan.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:19

Bij mij begint de Rhodondendron ook al te bloeien! Wij hebben een redelijk grote staan met lichtroze bloemen. Vind die altijd zo mooi!!!

Ook nog even bij de Welkoop geweest zaterdag en wat perkgoed gekocht om het terras wat op te fleuren!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:15

Vandaag verkoper gebeld van de tegels "tja mevrouw, het zijn lichte tegels he, daar zie je nou eenmaal sneller vlekken op". Ja goh sukkel! Tuurlijk zie je daar sneller vlekken op, maar die moeten er toch wel af te poetsen zijn! Nu geadviseerd om te proberen met sparood te mengen met schoonmaak azijn, tja.. baat het niet.. Voor de verkeerd geleverde stenen en de extra kosten voor de stratenmaker lossen ze ook niets op. We krijgen (uiteraard!) wel de goede en de te kort zijnde stenen geleverd, maar qua kosten komen ze 0 tegemoet, ben woest!