We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:48

Lori schreef:
Even inbreken als meelezer.

Zijn er hier die al eens gecarpoold hebben via blablacar? Niet de bus dus maar meerijden met iemand, hoe is dit bevallen? Het zou een hoop besparen om op die manier naar mijn bestemming te kunnen. :+

Ik heb op die manier wel eens iemand meegenomen, werkte goed, alleen afspreekpunt en elkaar vinden bleek wat lastig, moest er ook een klein stukje voor om rijden, hierdoor koste het mij al met al best wat extra tijd, en dan van de €7 die iemand bijvoorbeeld betaald, hield ik maar iets van €4 of €5 over, de rest gaat naar BlaBlaCar, dat maakte het voor mij niet echt voor herhaling vatbaar. Dit was al een behoorlijk rit namelijk van 100km+, kortere ritten zal je nog minder over houden. Als het exact op iemands route is, en misschien wel een herhalend iets, bijvoorbeeld voor werk oid, dan is het best praktisch denk ik, maar zou ik ook eerder onderling iets afspreken met die persoon, dat je gewoon wat bijdraagt in benzine bijvoorbeeld.

Overigens heb ik ook de bus wel eens geboekt, die beide keren niet kwam opdagen en een paar uur van te voren gecanceld werd terwijl ik van Londen naar Nederland moest. Sta je dan met je goede gedrag, uitgecheckt en wel van het hostel op straat met je koffer. Moest de volgende dag werken, dus uiteindelijk peperduur vervoer moeten regelen om diezelfde dag nog thuis te komen. Klantenservice van BlaBlaCar interesseert het allemaal helemaal niks, dus als er iets mis gaat, persoon komt je bijvoorbeeld niet ophalen, ga er dan maar vanuit dat je geen gehoor of ondersteuning krijgt van BlaBlaCar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:42

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 04-02-25 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:15

Lori schreef:
Bedankt voor je reactie, jammer te lezen dat het zo slecht geregeld is.

Ik had gisteren de 2 mensen die de juiste richting uitmoeten een bericht gezonden om te informeren maar zonder reactie terug tot nu toe.

Ik ben meer dan eens met Blablacar naar Berlijn gereden. Vond het toen prima werken.

Brood halen wij ook bij de bakker. Zo veel lekkerder!

PSvanLot

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:08

Blablacar hoor ik zulke wisselende verhalen over, van super tevreden, tot niet opgehaald worden. Jammer, want het concept klinkt goed!

Vandaag weer loon gehad. Deze maand een bonus omdat ik op een school werk die in een postcodearmoedegebied staat. Mooi mijn spaarrekening weer een lekkere boost gegeven.

Werkt voor mij toch echt goed, het pay yourself first principe! Weet inmiddels wat ik persoonlijk ongeveer uitgeef per maand aan 'vrije uitgaven' en dat is toch wel erg lekker.

Op de gezamenlijke rekening ook pay yourself first, maar daar zijn de overige uitgaven wel wat wisselender dan bij mijn eigen uitgaven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:03

Lekker die bonus!
Ik gun het je van harte, maar toch ontgaat de logica me. Leerkrachten verdienen naar een landelijk model, het is niet dat een leerkracht in een armer gebied minder verdiend als een leerkracht in een rijker gebied. Waarom moeten die leerkrachten in een armer gebied dan een bonus hebben? Die zijn door waar ze wonen niet meer aan vaste lasten kwijt, eerder minder, omdat de huizenprijzen ook anders zijn. Heb proberen te zoeken naar die bonus om het te begrijpen, maar kon niets vinden. Wel een bonus voor leerkrachten op scholen die een leervertraging hebben vanwege Corona, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... terstanden (maar kan zijn dat dat afgelopen is omdat dat 2 jaar zou zijn).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:47

Ik heb contract verhoging gehad per 1 februari :D *\o/*

Ik ga er bruto ruim op vooruit als ik mijn eigen berekening maak.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:07

Neonlight schreef:
Lekker die bonus!
Ik gun het je van harte, maar toch ontgaat de logica me. Leerkrachten verdienen naar een landelijk model, het is niet dat een leerkracht in een armer gebied minder verdiend als een leerkracht in een rijker gebied. Waarom moeten die leerkrachten in een armer gebied dan een bonus hebben? Die zijn door waar ze wonen niet meer aan vaste lasten kwijt, eerder minder, omdat de huizenprijzen ook anders zijn. Heb proberen te zoeken naar die bonus om het te begrijpen, maar kon niets vinden. Wel een bonus voor leerkrachten op scholen die een leervertraging hebben vanwege Corona, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... terstanden (maar kan zijn dat dat afgelopen is omdat dat 2 jaar zou zijn).

Over het algemeen is het zo dat scholen in armere gebieden minder populair zijn; even gecharcheerd geeft de gemiddelde docent de voorkeur aan een categoriaal gymnasium in Haarlem boven een school in een Vogelaarwijk. Los van een stimulans om deze scholen tóch op te zoeken, is het ook wel een reflectie van waarschijnlijk een (gemiddeld) hogere werkdruk op deze scholen, omdat veel leerlingen uit een sociaal mileu komen waarin minder ondersteuning zal zijn vanuit thuis etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:35

Aha, die logica snap ik wel en had ik nooit kunnen bedenken. Extra stimulans om daar te blijven of daar te werken dus.

Fijn Purny!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:46

C_estmoi schreef:
Neonlight schreef:
Lekker die bonus!

Over het algemeen is het zo dat scholen in armere gebieden minder populair zijn; even gecharcheerd geeft de gemiddelde docent de voorkeur aan een categoriaal gymnasium in Haarlem boven een school in een Vogelaarwijk. Los van een stimulans om deze scholen tóch op te zoeken, is het ook wel een reflectie van waarschijnlijk een (gemiddeld) hogere werkdruk op deze scholen, omdat veel leerlingen uit een sociaal mileu komen waarin minder ondersteuning zal zijn vanuit thuis etc.

Docenten wonen ook steevast in het gebied waar ze lesgeven, juist niet.

Zoals C_estmoi het aangeeft is het een poging om docenten een stimulans te geven om toch ook op dit type scholen te solliciteren, werken en blijven werken.
In Rotterdam zijn er wijken waar 3 scholen op een rij staan en waar de school met de leerlingen uit een apcg geen enkele sollicitant trekt op een vacature terwijl er bij de buren volop gesolliciteerd wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:46

purny schreef:

En netto ook mag ik hopen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:57

PSvanLot schreef:
purny schreef:

En netto ook mag ik hopen?

Ik hoop het.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 14:54

Super fijn @Purny

Hier ook jaren gewerkt als docent maar zeker niet daar waar mijn leerlingen woonden. Onderwijstechnisch gezien is werken met leerlingen uit bepaalde stadsdelen trouwens echt super om te doen. Je leert de wereld zo wel beter kennen. En je eigen positie meer waarderen. Althans, dat vond ik.

Hier schiet een opdracht nu lekker op en ik heb toestemming gekregen hem verder uit te breiden, dus dat geeft weer extra inkomsten :$

Is ook hard nodig want de uitgaven voor mijn tandarts staan deze maand op maar liefst... ruim 900 Euro. Beetje ingewikkelde kroon en reparatie zeg maar }:)
Ik hoop nu toch echt dat mijn tandendrama onderhand een aantal jaren wat minder mag zijn...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:19

Ik ben eind juli '23 overgestapt naar een dynamisch energie contract (alleen elektriciteit, heb geen gas meer).
Ik heb daarmee vorig jaar ca. €1500 bespaard.

Weliswaar dankzij een belachelijk verbruik in december (lang verhaal).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:56

Wat vervelend vanhuisuit! Gedoe altijd die tanden. Ben benieuwd of ze het in de basisverzekering gaan krijgen!

Ai... Das zuur Roodvos, maar vorig jaar lekker bespaard!

Ik zit sinds vandaag in Stockholm. Week voor werk. Direct om 1900 een diner met 11en. Ben benieuwd wat we krijgen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 17:37

@PSvanLot ben jaloers!!!! Wat leuk.

Kan me niet voorstellen dat ze álles in de basisverzekering gaan krijgen maar beetje meer dan nu zou al helpen...
Alhoewel ik me gelukkig prijs dat ik het kan betalen... je zult het maar niet kunnen betalen en je gebit moeten laten trekken of steeds met pijn in je mond rondlopen dat is echt vreselijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 16:52

Ik had iets heel doms.
Had de VVE nog een aantal keer voor mijn appartement wat ik al enige tijd heb verkocht. Naja, ook geen bericht gekregen van de VVE beheerder en eerlijk gezegd dacht ik dat dat 'automatisch' werd gedaan. Maar ik moet zelf de overschrijving blijkbaar stilzettten.
Dus onverwacht paar maanden dat bedrag gespaard. Toch wel lekker, zeker ivm die kies-perikelen :-)

Verder hier gisteren een auto vol dingen naar de maatschappelijke opvang gebracht van stoelen tot speelgoed. Ze waren er ontzettend blij mee. Waren allemaal nog goede spullen maar kwam niemand voor, via marktplaats etc. Dan maar zo. Komt uitstekend terecht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:17

Goed bezig, ik heb ook een tas met spullen die breng ik binnenkort naar de kringloop

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:48

Altijd fijn als je nog iemand blij kan maken met oude spullen :j

Bij de AH waar ik zaterdagochtend was hadden ze weer een hele krat vol overblijvers, super fijn!
Ik heb een bak verse groente voor gevulde paprika meegenomen (normaal 5 euro, nu 1 euro) en een zakje met een bloemkool, paprika’s, tomaat en lenteui ook voor 1 euro.
Loont echt om ‘s morgens binnen te lopen!
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:00

Dat is zeker een mooie buit en inderdaad de moeite waard.
Wat dat betreft is het jammer dat er hier geen winkels zitten. Een buurtsuper die knetterduur is en heel beperkt groente en fruit heeft, bovendien gaat de winkel in mei stoppen. Moet altijd een dorp verderop voor boodschappen wat dus 7 km is. Daar zit een Jumbo, Lidl, Aldi en Plus en ook nog binnen de 300 meter bij elkaar. AH zit niet in dat dorp, dan moet ik weer naar een ander dorp (ook 7 km) maar daar is weer geen Plus en de winkels liggen daar behoorlijk verspreid. En de Plus vind ik fijn voor aanbiedingen, die heeft goede acties.
Vanwege de afstand doe ik dus maar 1 keer per week boodschappen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 19:30

Aha dat zijn van die leuke overblijvers!
Jammer Neonlight, kan me voorstellen dat je dan 1x pwk boodschappen doet. Ik ben zo'n type dat bijna dagelijks boodschappen doet :o maar winkels ook in de buurt, anders zou ik dat ook niet doen hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:10

Dagelijks boodschappen doen is hier niet goed voor de beurs, dan gaat er toch altijd weer wat lekkers in de mand :+

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:16

Ik was een tijd heel consequent met 1x per week boodschappen doen, nu ben ik 3 weken terug verhuisd en zit de super op 3 minuten lopen, en in de hectiek rond verhuizen is dat wekelijkse ritme nu dus gestrand... komende week mezelf maar even bij elkaar rapen om weer consequent wekelijks boodschappen te doen. Scheelt toch ook echt veel geld!

Goed nieuws hier, want naast een nieuwe woning, nu ook een nieuwe baan. En dat is na 3 jaar ziek thuis best spannend maar vooral heel leuk! Hopelijk binnenkort weer financieel zelfredzaam!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:21

Wat fijn, Vetra! Heel veel plezier gewenst met je nieuwe baan :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:23

Vetra schreef:
Ik was een tijd heel consequent met 1x per week boodschappen doen, nu ben ik 3 weken terug verhuisd en zit de super op 3 minuten lopen, en in de hectiek rond verhuizen is dat wekelijkse ritme nu dus gestrand... komende week mezelf maar even bij elkaar rapen om weer consequent wekelijks boodschappen te doen. Scheelt toch ook echt veel geld!

Goed nieuws hier, want naast een nieuwe woning, nu ook een nieuwe baan. En dat is na 3 jaar ziek thuis best spannend maar vooral heel leuk! Hopelijk binnenkort weer financieel zelfredzaam!

Van harte gefeliciteerd!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:01

Gefeliciteerd, wat fijn!

Ik probeer ook maar eens per week boodschappen te doen. Tussentijds leidt altijd tot onnodig lekkers.