Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:49

Tja de een heeft een paard en andere luxe zoals dure auto’s en de andere moet naar de voedselbank. Het is nooit eerlijk verdeeld geweest.

Maar als je niet wil minderen met airco / hooistomen dan is besparen wel lastig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:50

Maar je gaat ook leven naar wat je kan. En dat verandert nu zo bizar snel dat dat gewoon ruk is.

En ik krijg meer hulp natuurlijk :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:51

Ze zegt toch dat ze dat wel wil?
Maar als je al die dingen gewend bent is het wel ff slikken ja.

Of je nou van 10 naar 8 gaat of van 3 naar 1, beide zijn 2 stappen terug.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:54

Maar even heel eerlijk, we hebben vaker crisissen gehad, vaker moeilijke tijden gehad en vaak kom je daar toch weer sterker en inventiever uit.
We zijn flexibereler dan veel denken en ook deze crisis komt iedereen weer te boven..

Ik heb zoiets van effe schouders eronder, goed kijken wat wel en niet kan en er is zeker weten licht aan het eind van deze tunnel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:55

Echwel schreef:
Maar even heel eerlijk, we hebben vaker crisissen gehad, vaker moeilijke tijden gehad en vaak kom je daar toch weer sterker en inventiever uit.
We zijn flexibereler dan veel denken en ook deze crisis komt iedereen weer te boven..

Ik heb zoiets van effe schouders eronder, goed kijken wat wel en niet kan en er is zeker weten licht aan het eind van deze tunnel

Dit :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:57

Zo voelt het voor mij ook echwel. Maar anderzijds denk ik dat ik nog redelijk makkelijk praten heb. Ik teer nog op een jaarcontract, heb zonnepanelen laten leggen en mijn gezin is kleiner geworden dus minder verbruik. Een letterlijk geval van de een zijn dood is de ander zijn brood.
Ik kan iedere maand nog wat geld naar mijn spaarrekening sluizen. Minder dan in Januari, maar toch.
Als je geen zekerheid meer hebt of je de maanden nog doorkomt en letterlijk in de kou komt is de schouders er onder steeds moeilijker denk ik...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:59

Echwel schreef:

Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:01

Maar wat dan, als je ze laat hangen kom je er zeker niet.
Hier 1 november contract afgelopen, ik tref nu al maatregelen..
En volgens mij is het hier zo slecht nog niet.

Steeds meer Britten moeten kiezen tussen 'heating' of 'eating' - https://nos.nl/l/2443265

Ik heb van het voorjaar gezien hoe het daar is..
Heb ook in andere landen mensen uit de vuilnisbak zien eten...
Weet dat het niet te vergelijken is, maar voor mij een eye opener geweest

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:02

Maar als je geen geld hebt is het lastig hoor. Er zijn nog steeds mensen die al bijna niet rondkwamen voor diegenen is 150 euro per maand extra niet op te lossen met “even de kop ervoor”. Dat is makkelijk praten.

(Wij zijn godzijdank gezegend met wat speling en ik ga extra werken omdat het moet)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-09-22 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:02

elnienjo schreef:
Echwel schreef:

Een crisis als nu hebben de meesten van ons nog nooit meegemaakt. Mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zijn al rond de 80.

Nou de jaren 50 en 60 was ook niet makkelijk opgroeien hoor.
Wij hadden armoede.
Mijn man ook, we heb en ons er zelf bovenop gewerkt..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:05

Citaat:
(Wij zijn godzijdank gezegend met wat speling en ik ga extra werken omdat het moet)

Dat is dus je schouders eronder zetten.
Chapeau daarvoor..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:05

Echwel schreef:

Als je t toch nog kan betalen valt t wel mee inderdaad … maar er zijn er echt die dat niet kunnen.. “Ff schouders eronder” is dan wel heel kort door de bocht ..

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:06

Echwel schreef:

Opzich een mooi streven en positieve boodschap.

Maar zo absurd als dat het nu gaat is wel heel extreem.

Energie prijzen die 3 x over de kop gaan.
Boodschappen duurder....en als je altijd al op de kleintjes let,hoe moet dat nu dan?

Geld voor zonnepanelen aanleggen heeft niet iedereen in een oude sok liggen.
Helemaal niet als er een verhuizing gepland staat :o

Temperatuur van 40 graden en daar een kind inleggen?
Mensen,we bellen de politie als ze bij die temperaturen in een auto leggen. :=

Wij willen nu ook graag zonnepanelen maar het dak is er niet geschikt voor.
Ja over een jaar/2 jaar misschien maar dan moet daar ook geld voor zijn.

"Even lenen" poeh dat moet je niet willen in deze tijd..

Ik vind het best lastig om overeind te blijven staan in deze tijden.

MarlindeRooz

Echwel schreef:
Citaat:

Chapeau daarvoor..

Nou het zou eigenlijk niet moeten maar het is gewoon niet anders. Maar mijn gezondheid laat het eigenlijk niet toe.

MyWishMax

Die heating or eating is in Nl ook al aan de gang. Of zodra de verwarming weer aan moet dan. Ik zal idd de verwarming niet aan zetten in de hoop dat wat ik in de zomer verbruik in de winter niet heel veel meer wordt, want dan red ik het misschien net aan.

Maar ben nu wel aan het rondkijken wat nog kan helpen en wat nog geschrapt kan worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:07

Wij hebben nog een contract voor twee jaar van de vier maar wij zijn ook zuiniger aan gaan doen hoor en letten er echt op dat we niet te lang douchen en zo. Heb ook de temperatuur van de ketel aangepast en waterbesparende dingen in de kranen gedaan want die gingen wel heel hard.
Hoor alleen maar ellende om me heen, vreselijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:07

Is allemaal waar, wat iedereen zegt, maar wil het toch even voor Saul opnemen.
Ik heb ook paarden, en als ik die niet zou hebben kon mijn cv de hele winter non stop op 25 staan (als ik dat zou willen)
En mijn honden kunnen ook nog merk Dirk vd Broek brokken eten als ik geld wil besparen.
Maar ja, besparen op je "kinderen"? Dan zit ik liever zelf in de kou :brr:

Hobby's zijn luxe, en steeds meer denk ik "hoe heb ik ooit kunnen denken dat paarden houden niet meer alleen weggelegd is voor de rijken...?" maar als je ze eenmaal hebt..
Als mijn paardje er niet meer is komt er voor mij geen nieuwe. Maar nu heb ik haar nog, hoog bejaard, maar super gezond. Ze moet alleen heel veel extra eten om op gewicht te blijven, en paardenvoer is duur geworden, niet normaal!!
Dus ja, Saul en ik zullen, net als (bijna) iedereen, moeten gaan bezuinigen. Maar op het welzijn van je levende have is emotioneel niet makkelijk.
Wat ik nu doe is:
- koud afwassen
- superkort en lauw douchen
- wassen op 30 graden en 20 minuten (deed ik eigenlijk al)
Maar bij temperaturen boven de 30 graden gaat bij ons wel een aantal uren de airco aan om de slaapkamer te koelen. Het is er anders een oven, en voor onze gezondheid echt niet acceptabel om in die oven te gaan liggen.
De rest van het jaar staat dat ding uit.
Hopelijk redden we het zo, en anders moet het nog een tandje minder.
Maar wat is luxe? Dat is voor iedereen verschillend denk ik.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 05-09-22 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:08

Hebben de mensen die bij Vattenfall zitten ook een mail gekregen over de verhoogde tarieven? Ik heb tot nu toe niks gehoord maar ontspring deze dans vast niet :\

Nikass

Echwel schreef:
Citaat:

Chapeau daarvoor..

Chapeau? Of ben je gewoon gezegend met een gezond lijf dat dat kan?
Als je ziek of afgekeurd bent heb je die optie niet.

Edit: Oh MarlindeRoos lees dat je gezondheid het eigenlijk niet toe laat. Dat is echt niet tof :n
Laatst bijgewerkt door Nikass op 05-09-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Debbie schreef:
Hebben de mensen die bij Vattenfall zitten ook een mail gekregen over de verhoogde tarieven? Ik heb tot nu toe niks gehoord maar ontspring deze dans vast niet :

Wij hebben ook niks gehoord maar wij hadden al een variabel tarief. Wij betalen al sinds april de hoofdprijs. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:09

Ik heb nog steeds geen mail gehad van vattenfall nee,maar wel bericht als je inlogt.

Hier variabel, maar april, juli en nu oktober dus verhoogde tarieven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:09

Debbie schreef:
Hebben de mensen die bij Vattenfall zitten ook een mail gekregen over de verhoogde tarieven? Ik heb tot nu toe niks gehoord maar ontspring deze dans vast niet :

Ja vorige week al.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:11

Marlinderooz zegt hierboven al dat ze dat eigenlijk ook niet kan.

MWM, misschien zeg ik iets overbodige, maar je huidige maandbedrag is wel een gemiddelde over het jaar he? Maw er is een hoger verbruik voor de winter ingecalculeerd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:11

Ik heb ook een beperking waar menig persoon om afgekeurd wordt. Maar dat ik zometeen naast een fulltime studie (met helaas nodig een extra vak dus staat 60 uur voor) nog 12 uur moet werken + 10 uur reistijd per week is niet per se omdat dat zo’n goed idee is voor mijn (mentale) gezondheid. Dat is omdat de modale inkomens gewoon hard op de bek gaan met de huidige prijzen. Maar zolang wij nog een auto, vakantie etc kunnen betalen vind ik ons best gezegend.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:12

Jeetje wat een onaardige reacties.

Ja je kunt je schouders eronder zetten. Maar mag je dan niet balen en je helemaal rot schrikken. Tuurlijk zijn het luxe producten maar als dat altijd kon met je oorspronkelijke gas en energie verbruik is dat fijn en kun je dat verminderen. Ik vind het vooral eng in hoe rap het tempo aan gepast moet worden. Ik vraag mij ook af als je alle luxe dingen skipt op wat voor bedrag je alsnog komt. Stel je verminderd het met de helft. Zit je alsnog op 500+ bij onder andere Saul. Dat zijn toch geen bedragen voor een ieder. Laat staan als er alsnog een verhoging kont. Hoe zit het dan over 3 maanden. Ik hou mijn hart vast voor mijn komende verhoging. Want nu is het luxe.. maar wat als het over 3 maanden ook gaat snijden in mijn eerste levens behoeften.

En mensen zeggen leuk investeer. Maar daar gaat heel Nederland nu mee aan de gang dus dan kun je ook achteraan sluiten. Plus je moet dat geld ook maar even hebben liggen.

Overleven we dit. Natuurlijk. Geeft het stress en spanning door de te grote aanpassing in korte tijd. Zeker..

Hier ook de afspraak ingepland voor het plaatsen van een airco om beneden te verwarmen. Ik ben blij als dat ding hangt en hoop op enige verlichting maar man wat een gekte.