Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:18

Ja die hebben we aangevraagd :j Maar t moet dan niet te lang duren...
Die subsidie is omgerekend 75€ pm, dus t kan wel uit, als ze zuinig doet (dan heeft ze een gemiddelde stijging van 20pm geloof ik.. op een AOW tikt dat best aan)

Echt zo suf dat we daar nooit goed op gelet hebben, hoe dat precies gaat met gasprijzen enzo .. :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:30

En het is weer verder gestegen -O-

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ns-penarie

Citaat:
Dat is ruim drie keer zo hoog als drie maanden geleden en twaalf keer zo hoog als normaal, voor zover dat nog bestaat.

Gisteravond trouwens drie contracten naast elkaar gelegd, twee al lang klant bij vattenfall en ik heb gedaan alsof ik een nieuwe klant ben met twee keer hun verbruik ingevuld.

Beide vattenfallers hadden een vast contract dat nu variabel is. En beiden in dezelfde provincie. En de een heeft een verbruiks gasprijs van nu 1,37 per m3. De andere een gasprijs van 1.41 per m3.

Zou ik met beider verbruik een nieuw contract afsluiten op die adressen zou ik bij de 1,37 persoon op een gasprijs van 3.05 per m3 uitkomen en bij het verbruik van de ander op 3.14 per m3.

Oftewel ze lijken maar wat te doen en de nieuweren lijken op deze manier de kosten van de oude garde te moeten betalen. En dan ook nog de verschillen in nieuwe contracten ook nog. 8)7 :?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:38

Nee, dat is onzin. De nieuwe betalen niet voor de oude klanten.

Wat wel zo is, is dat energiemaatschappijen een stuk vooruit energie hebben ingekocht. Als je in 2020 energie inkocht voor 2022 waren de prijzen veel lager als dat je nu op de spotmarkt energie bij moet kopen. Omdat de groten een heel groot aantal variabele contract klanten hebben, hebben die nu (ten opzichte van de HUIDIGE marktprijs) een redelijk laag tarief. Nog altijd veel hoger als wat je anders zou betalen, maar wel lager.

De vraag is hoe lang de gas gekte duurt en voor hoe lang de groten al energie vooruit gekocht hebben voor hun vaste klanten. Des te langer deze misere aan houdt des te groter de problemen zullen worden.

Wat er overigens in België gebeurt is dat er nog wat langer lopende contracten zijn tussen de maatschappijen en hun leveranciers. Daardoor halen die nu verhoudingsgewijs heel goedkoop gas uit Nederland. Maar zodra die contracten over zijn zullen daar de maatschappijen ook de tarieven moeten aanpassen naar de Europese inkooptarieven. Dus alle blabla over waarom is het in de ons omringende landen goedkoper is simpelweg omdat er nog andere inkooptarieven zijn op basis van lopende contracten. De kale leverprijs zal uiteindelijk overal hetzelfde worden, maar wat er over blijft is natuurlijk een stuk belasting op energie die bij ons, hoewel verlaagd, nog altijd vrij hoog is.

Maar hoe vervelend ook, het overheidsorgaan moet ook blijven roken, die hebben ook te maken met stijgende kosten. Het is dus niet zo gek dat de belastingen daardoor ook toenemen. Ja, in de oude situatie ving de overheid 21% BTW en ze vangen nu met 9% BTW nog altijd meer belasting omdat de prijzen zo enorm gestegen zijn, maar alle kosten zijn voor diezelfde overheid ook gestegen. Je kan niet maar blijven verlagen verlagen verlagen, dan ga je als land failliet en krijgen we situaties zoals Italië en Griekenland.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:49

Karuna, dat ze bij een nieuw contract allebei een andere gasprijs zouden moeten betalen, dat is idd wel gek.
Laatst bijgewerkt door Maris op 23-08-22 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:51

Kan ook net afwijkende regio zijn, daar krijg je ook net verschillende tarieven van :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:33

Choiix schreef:
Je kunt ook doen wat een heleboel slimmerds nu doen, een tweede energiemeter aanvragen en daar de zonnepanelen aan hangen. Daarop variabel bij Eneco gaan zitten; krijg je 61 cent per kWh die je terug levert. Dan heb je je panelen snel terugverdiend!

Vanaf 5 september dus al niet meer, Eneco past de tarieven nu al aan:
https://www.destentor.nl/wonen/eneco-sn ... 0bFEkI0r-4

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 00:49

Maar hoe wordt dat berekend dan als ze op jaarbasis salderen?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:02

Zojuist bericht gehad van Essent over mijn contract welke 17 september afloopt en de nieuwe tarieven.. :(

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:06

Heftig....

Ik ging ff kijken bij vattefall voor de grap. Dan zou ik meer dan 4 euro gaan betalen voor gas... Damn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:49

Ik keek daar en met de standen van mijn oude huis zou ik ruim 500 euro betalen.
Ik woon hier nog geen jaar en verbruik hier veel minder maar bij Eneco betaalde ik met dat verbruik 149 in de maand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:53

Maar de prijzen die op de sites van de energieleveranciers zelf staan zijn voor nieuwe klanten toch ? Dus als je al bij Vattenfall ( of andere leverancier bent ) dan betaal je (een stuk ) minder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:12

Ben eigenlijk bezig met verhuizen, maar dan ga je geloof ik ook over naar nieuw energie contract en zit nu nog 2 jaar vast. :=

Helemaal niet over nagedacht. Geloof dat ik beter dan nog 2 jaar op deze plek kan blijven wonen. -O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:18

Marcella schreef:
Ben eigenlijk bezig met verhuizen, maar dan ga je geloof ik ook over naar nieuw energie contract en zit nu nog 2 jaar vast. :=

Helemaal niet over nagedacht. Geloof dat ik beter dan nog 2 jaar op deze plek kan blijven wonen. -O-

Je kunt je huidige contract gewoon meenemen hoor…

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:47

Klopt, hebben wij in november ook gedaan bij Eneco :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:09

Contract kun je zeker meenemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:40

Oeh gelukkig zat al in de stress dat ik anders opnieuw moest afsluiten. Zit nu nog goed.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:32

Maris schreef:
Maar de prijzen die op de sites van de energieleveranciers zelf staan zijn voor nieuwe klanten toch ? Dus als je al bij Vattenfall ( of andere leverancier bent ) dan betaal je (een stuk ) minder.

Bij Oxxio betalen nieuwe en bestaande klanten dezelfde prijzen. Daar is het nu €3,59 per m3.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:38

Meert schreef:
Maris schreef:

Bij Oxxio betalen nieuwe en bestaande klanten dezelfde prijzen. Daar is het nu €3,59 per m3.

Oefff wat een prijs !
Dat is dan wel zo eerlijk bij Oxxio. Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat klanten die langer bij 1 leverancier zitten ook voordeel krijgen. Dat is kennelijk dan bij iedere leverancier anders.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:50

Meert schreef:
Maris schreef:

Nee hoor, ik heb net een aanbod van ze gekregen voor 2,79 per m3. Dit is geldig tot december, dan kunnen de prijzen weer veranderen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:04

Tancreda4 schreef:
Heftig....

Ik ging ff kijken bij vattefall voor de grap. Dan zou ik meer dan 4 euro gaan betalen voor gas... Damn.

Essent 3.97

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:34

In augustus hebben we 9.6 m3 gas verbruikt. We wonen met 2 personen in een vrijstaand huis van 178 m2. De verwarming is niet aangeweest, dus dit is allemaal warm water. De 22 jaar oude CV ketel is afgelopen januari vervangen door een nieuwe, energiezuinige CW5 die hybrid ready is.

In juli verbruikten we nog 17m3. Deze maand dus al bijna gehalveerd door minder vaak en minder warm te douchen. Toch vind ik het nog steeds best veel.

Ik zie hier vaak enorm laag verbruik voorbij komen. Hoe doen jullie dat in godsnaam :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:39

hier in juli en augustus 29m3 gebruikt, wel met 4 personen, maar ik vind dat je het netjes doet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:41

Hier in augustus 4 m3. Maar wel 124 kwh. Mijn vent heeft geloof ik de hele maand aan gestaan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:43

stroom -230 kwh dus dat is wel lekker

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:50

purny schreef:
Hier in augustus 4 m3. Maar wel 124 kwh. Mijn vent heeft geloof ik de hele maand aan gestaan

Wat is je woonsituatie? 4 is wel heel laag, respect.