Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:00

Ik schrik wel beetje van hoe slecht betaald een paraveterinair is t.o.v. ongeschoold werk. Zeker omdat een cao vaak ontbreekt. Hoe ga je met zo'n karig loon ook nog eens zelf je pensioen opbouwen? :?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 17:32

Nou ik schrik er ook van hoor want je moet toch een MBO4 opleiding hebben om het te kunnen gaan doen? Staat me zo bij...
Dacht ik dat zorg & welzijn slecht betaalde :o :7

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:45

Ik ken dierenartsen waarvan het loon voor dat werk en niveau ook echt om van te huilen is. Zeker in België.

Varekaj: mijn ervaring is dat geen enkel werkgever daar moeilijk over doet tenzij je met hele gekke eisen komt qua uren of zo. Ik zou gewoon solliciteren. Op gesprek krijg je vaak al veel mee :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:55

VanHuisUit schreef:
Nou ik schrik er ook van hoor want je moet toch een MBO4 opleiding hebben om het te kunnen gaan doen? Staat me zo bij...
Dacht ik dat zorg & welzijn slecht betaalde :o :7

je bent inderdaad verplicht een erkend mbo4 diploma te hebben als paraveterinair om bepaalde handelingen uit te mogen voeren die bij het werk horen. Je bent als paraveterinair eigenlijk een allround zorgmedewerker, maar dan voor dieren, je bent zowel anesthesie medewerker, als operatieassistent, gebitsbehandelaar, apotheker, baliemedewerker, telefonist en verkoper, verzorger opnamepatienten, administratie, agendabeheer, hand en span diensten voor de DA en schoonmaker . Vergeet vast nog wel wat :')

Ik snapte vroeger ook nooit zo goed waarom de zorg vond dat ze slecht betaald zijn, maar er zijn gewoon nog slechter betaalde banen, in een dierenkliniek ren je ook de benen onder je lijf vandaan, en dan nog niet gesproken over de overuren die we maakte, telefoontje: mijn hondje voelt zich sinds vanmorgen niet zo lekker en ik durf eigenlijk toch de nacht niet in, (*belt 5 minuten voor sluitingstijd) doei vrije avond voor ons :') Op tijd naar huis gaan was meer uitzondering dan regel.
Kleinere sectoren worden alleen heel erg vergeten, de zorg is groot en laat van zich horen, en tuurlijk hun loon is ook zeker niet hoog en ze hebben groot gelijk dat ze meer willen aangezien de zorg onmisbaar is, zeker ten opzichte van veel andere beter betaalde beroepen (even de huidige corona situatie buiten beschouwing gelaten). Maar heel eerlijk, ik heb kort een vakantiebaan gehad in de zorg, en op mijn 17e verdienende dat al meer dan al het werk dat ik tot nu toe gedaan heb met ervaringsjaren en een diploma :o Denk dat er zo best wel meer beroepen zijn die vrij essentieel zijn en hard werken, maar die gewoon vergeten worden.

Dierenarts verdiend gemiddeld iets meer dan het dubbele van een paravet, klinkt voor mij als de jackpot, maar in verhouding tot hun diploma en wat ze moeten kunnen is het zover ik weet een van de slechtst betaalde universitaire beroepen die er is inderdaad :j

idinn schreef:
Ik schrik wel beetje van hoe slecht betaald een paraveterinair is t.o.v. ongeschoold werk. Zeker omdat een cao vaak ontbreekt. Hoe ga je met zo'n karig loon ook nog eens zelf je pensioen opbouwen? :?

heel simpel, niet :')
Mijn oude werkgever had ooit een adviseur geregeld voor de paravets om te kijken of ze voor ons zonder cao toch iets van pensioen advies konden geven, dit was gedaan omdat de dierenartsen wel cao en pensioen kregen. Idee was heel goed, maar zodra ik bij de adviseur binnen stapte, keek hij naar mijn salaris en zei: uuuh, ja, jij kan hier geen pensioen mee opbouwen, denk er over een aantal jaar eens over om te gaan beleggen als je gesetteld bent, dan word het kleine beetje geld dat je hebt gespaard misschien nog wat waard, je bent jong dus kan risico nemen, veel succes :') (even kort door de bocht omschreven uiteraard)
Heb nu dus ook nog steeds geen pensioen op kunnen bouwen, ben nog jong, maar namate de jaren verstrijken wel absoluut iets om over na te denken, zie alleen op dit moment gewoon nog geen mogelijkheden hiervoor.
Beleggen durf ik niet :Y)

Zojuist eens aan het kijken of het voor mij voordeliger is om van autoverzekering te veranderen, scheelt maar zo €15 in de maand, dat moet ik morgen maar snel even aanpassen, is toch best een behoorlijke besparing :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:14

Ik zou toch eens kijken naar een pensioen rekening bij bijvoorbeeld brand New Day. Daar kun je zowel sparen als beleggen. Is fiscaal ook erg aantrekkelijk want je betaalt pas inkomstenbelasting als er uitgekeerd gaat worden (en nu dus niet dus hogere terug gave). Alles wat je nu kunt beleggen of sparen heeft de tijd tot je pensioen.

Tenzij je straks natuurlijk echt van een aow wil rondkomen, als dat er nog is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 21:56

Klopt alles wat je voor je 30e / 35e zo ongeveer in je pensioenpot stopt rendeert flink. Tenminste, zo was het. Vind het wel erg lastig hoor dat pensioenverhaal. Voor mij is het onderhand vrij duidelijk wat ik ga krijgen, en dat hoop je dan maar, maar kan me voorstellen als je nu jong bent dat het dan nog ondoorzichtiger is dan toen mijn generatie jong was.

Maar als je het hebt over sparen, besparen etc dan is aandacht voor je pensioen, op wat voor manier dan ook echt wel aan te raden...

Ik heb het zelf rond mijn 35e allemaal uit laten zoeken en heb toen alles op een hoop laten gooien (onder ABP) plus nog lang ook bijgestort. Ben daar erg blij mee dat ik dat ooit heb gedaan want kan eventueel al met mijn 60e met pensioen en dan heb ik toch nog best een aardig bedrag (als ik op mijn 68e ga helemaal maar weet niet of ik zo lang wil wachten...).

Denk wel leuk hier te vertellen heb het de 1e maand gered zonder mijn kinderalimentatie omdat zoonlief uit huis is gegaan. En toch ook nog 500 Euro kunnen sparen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:38

Dan zou ik meer moeten gaan werken, want met dit loon blijft er echt niks over om zelf aan pensioen op te bouwen naast vast lasten ( en een spaarpotje voor noodreserves) helaas.
Maar werk nu zeg maar liever wat minder en investeer in een studie, zodat er in de toekomt juist meer ruimte is om (pensioen)te sparen door betere baankansen en loon.
Dan dat ik mijzelf weer vast zet in een fulltime werkweek op een ongeschoolde/dierensector baan met laag inkomen. Door fulltime te gaan werken zou ik nu dan wel meer inkomen hebben, (even afgezien van dat ik ook niet fulltime wil/kan werken ivm mijn energie werk/prive balans) maar op lange termijn is het natuurlijk niet efficiënt als dat betekent dat ik niet door kan leren. Uiteindelijk wil je zelf toch ook wel doorgroeien en niet jaren lang aan het zelfde werk en salaris blijven plakken :j Beetje uitdaging houden blijft toch ook wel belangrijk.
Respect voor de mensen die fulltime werken en studeren tegelijk doen overigens _/-\o_

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 22:41

Goede opleiding is echt duurzame investering in je toekomst dus als dat enigszins kan altijd doen! Zeker weten. Dus je hebt groot gelijk hoor.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:14

Faelynn schreef:
Dan zou ik meer moeten gaan werken, want met dit loon blijft er echt niks over om zelf aan pensioen op te bouwen naast vast lasten ( en een spaarpotje voor noodreserves) helaas.
Maar werk nu zeg maar liever wat minder en investeer in een studie, zodat er in de toekomt juist meer ruimte is om (pensioen)te sparen door betere baankansen en loon.
Dan dat ik mijzelf weer vast zet in een fulltime werkweek op een ongeschoolde/dierensector baan met laag inkomen. Door fulltime te gaan werken zou ik nu dan wel meer inkomen hebben, (even afgezien van dat ik ook niet fulltime wil/kan werken ivm mijn energie werk/prive balans) maar op lange termijn is het natuurlijk niet efficiënt als dat betekent dat ik niet door kan leren. Uiteindelijk wil je zelf toch ook wel doorgroeien en niet jaren lang aan het zelfde werk en salaris blijven plakken :j Beetje uitdaging houden blijft toch ook wel belangrijk.
Respect voor de mensen die fulltime werken en studeren tegelijk doen overigens _/-\o_

Groot gelijk hoor!
Ik studeerde fulltime, maar ik heb toen zelfs geen bijbaantje gehad. Kon het heel lastig combineren met school, toen later 40 uur stage, paarden en later nog klimmen. Toen maar iets minder gespaard maar wel iets meer vrije tijd.

Ik zag m’n vriend alleen in de avond, want ik was van 08:00 tot 22:00 weg als ik school had en in de avond nog werken :+.
En de weekenden dan van 07:00 tot 19:00 weg, waardoor je niks leuks kon doen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:34

Fealynn daar schrik ik ook wel van dat paraveterinair zo weinig verdient! Groot gelijk om te investeren in een studie.

Mijn pensioen wordt nu via mijn werkgever geregeld. Het is een prettig pensioen plan. Vind het wel fijn dat ik daar zelf niet over na hoef te denken.
Hebben hier mensen ook nog een eigen pensioenfonds naast pensioenfonds van de werkgever?

Ik heb niet zo veel gewerkt naast mijn studie die al niet vlekkeloos verliep en heb moeten bijlenen. Ik heb een redelijke studieschuld, en dit jaar mag ik gaan beginnen met aflossen * jeej *. Ik val half onder het nieuwe stelsel, half onder het oude dus ik mag kiezen of ik binnen 15 jaar wil aflossen of 30. Moet ik nog even over nadenken, ook even goed de overige regels doorlezen.

Zojuist salaris + vakantiegeld ontvangen. Dat is fijn :D Zometeen ga ik naar de kringloop, mijn vriend laat vaak wat uit z'n handen vallen en het begint nu wel erg mager te worden in de servieskast :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:04

Ik zit vast aan het ABP en heb geen keuze in pensioenfonds.

Helaas gaat het niet heel goed met dat fonds en zit er een grote vergrijzingsgolf aan te komen bij de (semi-) overheid en onderwijs.

Oftewel ik mag de komende jaren meer gaan dokken en die pot is waarschijnlijk leeg straks. Als ik al ooit met pensioen kan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:57

Ik heb pensioen via werk en nog privé.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:01

Ik spaar ook via werk en privé voor pensioen

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:04

En doen jullie dat op een 'gewone' spaarrekening of hebben jullie dan een beleggingsrekening?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:19

Ik had eerst banksparen voor pensioen, maar toen ik meer ging kijken naar geld en dat het pas vrij komt op de pensioengerechtigde leeftijd ben ik op een andere rekening gaan sparen ik wil er wel eerder bij kunnen dan wanneer ik 80 ben :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:31

Ik gebruik daarvoor een pensioenbeleggingsrekening bij brand New Day. Je moet er voor je pensioen wel specifiek één daarvoor hebben anders krijg je geen fiscaal voordeel. Een gewone spaarrekening oid voldoet dus niet.

Naast pensioen dat ik via werkgevers heb opgebouwd overigens.

Je mag tot 7 jaar terug nog 'vullen', jaarruimte of reserveringsruimte heet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:44

Ik heb geen pensioensparen, maar heb wel al een bedrag vast staan voor mijn begrafenis. Mijn vader had dat indertijd voor zichzelf, mijn broer en mij afgesloten en dat is intussen volledig betaald. Niet dat je met dat bedrag veel gaat kunnen doen, hooguit een kist uitzoeken gok ik, maar het is iig wel al iets.

Verder spaar ik gewoon op 1 grote hoop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:22

Ik spaar niet specifiek voor mijn pensioen. Wil gewoon een goede buffer op de spaarrekening.

Wat sparen jullie ze gemiddeld per maand? Niet specifiek op pensioen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:30

LunarEclipse schreef:
En doen jullie dat op een 'gewone' spaarrekening of hebben jullie dan een beleggingsrekening?

Dit is een pensioenspaarrekening, een beleggingsrekening dus. Ik stort hier altijd het maximaal aftrekbaar bedrag op: dit jaar is dat 1270 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:34

Voor mij zou het geeneens voordeel zijn qua belastingen omdat ik deeltijds werk. Dus of ik dat op eigen rekening zet of zo een fonds, maakt niks uit.

Hoe dan ook is een goeie buffer nooit slecht. Een verblijf in een WZC kost gemiddeld 2000/maand, een normaal pensioen is 1200/maand. Op een jaar mag je dan 9600 van je spaarboek halen om je kont te laten afvegen en je pamper weer omhoog te trekken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:34

Varekaj schreef:
Ik heb geen pensioensparen, maar heb wel al een bedrag vast staan voor mijn begrafenis. Mijn vader had dat indertijd voor zichzelf, mijn broer en mij afgesloten en dat is intussen volledig betaald. Niet dat je met dat bedrag veel gaat kunnen doen, hooguit een kist uitzoeken gok ik, maar het is iig wel al iets.

Verder spaar ik gewoon op 1 grote hoop.

Pensioensparen is fiscaal heel voordelig e! 30% krijg je terug! Dus 900 euro storten is 300 terug dat jaar. Plus de opbrengsten van die belegging die echt een pak beter zijn dan een gewone spaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:36

PSvanLot schreef:
Ik spaar niet specifiek voor mijn pensioen. Wil gewoon een goede buffer op de spaarrekening.

Wat sparen jullie ze gemiddeld per maand? Niet specifiek op pensioen.

Puur sparen dus daar kom ik niet aan voor reizen/verbouwingen/gewoon nooit: tot nu was dat 500 per maand. Daarnaast pensioensparen en huis afbetalen.

Nu zal het een pak minder zijn. Iets van 100/150. Is maar tijdelijk.

Edit: ik leef verder wel graag ruim. Dus naar reizen gaat véél geld. Leasepaard, heel Bourgondisch leven met lekker veel uit eten en champagne en goede wijnen, qua kledij ook eerder dure merken. Ik had een pak meer kunnen sparen maar ik ben echt van het principe work hard play hard.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:41

Wij investeren 615 per maand voor de lange termijn.

Voor de korte termijn (zorgverzekering, gemeentebelastingen volgend jaar, vakanties, projectjes etc) ongeveer 750 per maand denk ik, dit verschilt wel eens, afhankelijk van het doel waar we voor sparen.

En ik zie poes hierboven een opmerking over uitgeven maken, wij zijn de laatste paar jaar juist echt andersom gaan denken, wel leuke dingen doen maar ook zorgen dat we eerder kunnen stoppen met werken door te investeren.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-05-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:42

Mag ik vragen waarom je spaart voor je verzekering?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:43

Omdat je dan een (kleine) korting krijgt, alle beetjes helpen. En ik vind het gewoon fijn dat ik het in 1x af kan tikken.

Ik heb overigens echt óveral potjes voor sinds dit jaar, dat werkt voor ons / mij (aangezien ik grotendeels de financiën doe) echt heel fijn. Zo kunnen we het geld goed verdelen over de verschillende dingen die we willen doen, veel meer overzicht.