Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
VanHuisUit schreef:Nou ik schrik er ook van hoor want je moet toch een MBO4 opleiding hebben om het te kunnen gaan doen? Staat me zo bij...
Dacht ik dat zorg & welzijn slecht betaalde![]()
idinn schreef:Ik schrik wel beetje van hoe slecht betaald een paraveterinair is t.o.v. ongeschoold werk. Zeker omdat een cao vaak ontbreekt. Hoe ga je met zo'n karig loon ook nog eens zelf je pensioen opbouwen?
Faelynn schreef:Dan zou ik meer moeten gaan werken, want met dit loon blijft er echt niks over om zelf aan pensioen op te bouwen naast vast lasten ( en een spaarpotje voor noodreserves) helaas.
Maar werk nu zeg maar liever wat minder en investeer in een studie, zodat er in de toekomt juist meer ruimte is om (pensioen)te sparen door betere baankansen en loon.
Dan dat ik mijzelf weer vast zet in een fulltime werkweek op een ongeschoolde/dierensector baan met laag inkomen. Door fulltime te gaan werken zou ik nu dan wel meer inkomen hebben, (even afgezien van dat ik ook niet fulltime wil/kan werken ivm mijn energie werk/prive balans) maar op lange termijn is het natuurlijk niet efficiënt als dat betekent dat ik niet door kan leren. Uiteindelijk wil je zelf toch ook wel doorgroeien en niet jaren lang aan het zelfde werk en salaris blijven plakkenBeetje uitdaging houden blijft toch ook wel belangrijk.
Respect voor de mensen die fulltime werken en studeren tegelijk doen overigens
Varekaj schreef:Ik heb geen pensioensparen, maar heb wel al een bedrag vast staan voor mijn begrafenis. Mijn vader had dat indertijd voor zichzelf, mijn broer en mij afgesloten en dat is intussen volledig betaald. Niet dat je met dat bedrag veel gaat kunnen doen, hooguit een kist uitzoeken gok ik, maar het is iig wel al iets.
Verder spaar ik gewoon op 1 grote hoop.
PSvanLot schreef:Ik spaar niet specifiek voor mijn pensioen. Wil gewoon een goede buffer op de spaarrekening.
Wat sparen jullie ze gemiddeld per maand? Niet specifiek op pensioen.