Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:03

Ik kan dadelijk ook weer wat plantjes stekken. Zijn er mensen in arnhem/ nijmegen eo die het leuk vinden om te ruilen?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:28

Ik zit in Nijmegen, maar ik heb je voorlopig nog niet zoveel te bieden :o
Zou het wel leuk vinden! Maar dan heb ik eerst meer stekbare planten nodig (gaat komen!) en dan nog stekken *D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:29

Oh is ook op termijn hoor! Ik wil wel stekken, maar alleen als ik weet dat er animo voor is, anders staan mijn vensterbanken echt te vol.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:47

Air schreef:
Hmm.. de bladeren hangen slap :')
Ik bedoel ik snap dat ze horen te hangen, alleen toen hij uit het tuincentrum kwam ging het netjes in een boogje en nu is het zo.. treurig.. :')

En als je 'm een dagje in het half-donker zet?
Volgens mij heeft de lengte van het daglicht invloed.
De mijne (met kleinere bladeren) vouwt 's avonds nog wel omhoog, maar een stuk minder dan in de winter.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:56

Darah3 schreef:
Goedkoop xCODA :) hopelijk redt ie het!

Imd, ik zou het tijd geven :j

Ga ik doen, ik hoop dat het werkt.. Dankje voor het meedenken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:11

Haha Jorinda ik laat het je weten, we gaan het eerst nog even proberen.

We hebben een vrij donkere gang, ik zal hem daar eens neerzetten, heb hem net een wat grotere binnenpot gegeven.. eens kijken hoe hij het nu gaat doen :P

Ik heb geen zelfbeheersing.. naar de Tuinland voor moederdagcadeautje.. uhm ja maar.. deze wil ik!
Afbeelding

Epipremnum, ik kan niet vinden hoe hij exact heet, want de normale Variegata is met gelig/lichtgroen(die hebben we ook).
Ookal zeggen veel dat de Scindapus hetzelfde is als de Epipremnum merk ik dat onze Epi het beter doet en makkelijker is.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:22

Prachtige plant Air! <3

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:36

Ik zit helaas niet omgeving Nijmegen. Heb regelmatig stekjes namelijk.
Oh en ik heb bij mijn Alocasia Zebrina 2 knolletjes gevonden in de aarde en die verpot :D
Hopelijk komen ze uit!

Mooie plant Air <3

Ik heb vandaag mijn P. Ring of Fire binnen gekregen :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:00

Ik kom uit Waggie, op zaterdagen hebben we hier het plantenasiel waar je kan brengen, ruilen en/of adopteren!

Maar Nijmegen is voor mij ook te doen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:14

Oh mooi Air!!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:58

Haha waggie *D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:42

Air schreef:

We hebben een vrij donkere gang, ik zal hem daar eens neerzetten, heb hem net een wat grotere binnenpot gegeven.. eens kijken hoe hij het nu gaat doen :P

Ik heb geen zelfbeheersing.. naar de Tuinland voor moederdagcadeautje.. uhm ja maar.. deze wil ik!
[ [url=m/7ZxMGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Epipremnum, ik kan niet vinden hoe hij exact heet, want de normale Variegata is met gelig/lichtgroen(die hebben we ook).
Ookal zeggen veel dat de Scindapus hetzelfde is als de Epipremnum merk ik dat onze Epi het beter doet en makkelijker is.

Ik denk de Epipremnum Queen Marble? Ik heb er een stekje van staan :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:09

Paar nieuwe aanwinsten van afgelopen twee weken:
Afbeelding
Philodendron Royal Queen, Xanadu en Imperial Red

Afbeelding
Philodendron Ring of Fire

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:17

_Karlijn schreef:
Air schreef:

[ [url=m/7ZxMGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk de Epipremnum Queen Marble? Ik heb er een stekje van staan :D

Oh dat zou ook kunnen! Ik vond op Instagram de Epipremnum Aureum Njoy en dacht dat die het was. :P

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:24

Ik ben op zoek naar een kalanchoe pink butterflies
Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 06:20

Zo goed als niet.. itt andere zijn die vele babies amper levensvatbaar. Er moet een beetje groen zijn anders gaan die weer dood. Dus ze stekken heel erg lastig..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:10

Afbeelding
Links heb je de Epipremnum Marble Queen en rechts de Epipremnum N'Joy.
De eerste heeft veel meer een 'woestere' witte tekening en de tweede een strakkere.

De andere twee zijn onder een Scindapsus Silvery Ann en de andere een Scindapsus Pictus.

En dan nog de Epipremnum Aureum.

Epipremnum en Scindapsus zijn verschillend vanwege het zaad. De een kiemt zo en de ander zo. Moet even opzoeken wat precies maar het zijn echt twee verschillende soorten.

Afbeelding
Sinds deze week heb ik ook de Syngonium Three Kings. :+:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:55

Ah ja dan is bet de Marble Queen :)

Oeh! Die is prachtig!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:52

Ik heb jullie hulp nodig :x

Wat doe ik fout met mijn Roosje? ;(

Afbeelding

De donkere roosjes lijken verdroogd en ook onderaan wat blaadjes die dor zijn. Maar de grond voelt helemaal niet droog aan. Het lichte roosje doet het wel gewoon goed. Lijken meerdere plantjes in één pot te zitten? Heb m in ieder geval al in een grotere pot gezet.

Hoe ga ik m redden? Dacht dat roosjes niet zo moeilijk waren. :=

En wat doet mijn dode orchidee? _O-

Afbeelding

Afbeelding

Krijgt ineens een nieuwe uitloper uit een bloemstokje? En een nieuw blaadje? :+
Had m verpot tijd terug, maar hij had eigenlijk geen goede wortels meer, maar toch geprobeerd. Zet m 1 keer in de week even in een emmer water voor 15 minuten en 1 keer in de maand orchidee voer erbij. Mijn andere orchidee is nu na 4 maanden volop bloeien uitgebloeid. Moet ik die ook in nieuwe grond zetten of niet? en verder hetzelfde als de andere?

Edit:
Even betere foto buiten gemaakt van Roosje

Afbeelding

En dit zegt mijn metertje...

Afbeelding
Licht te weinig, maar het is nu even donker binnen. :+

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:30

Afbeelding

Baby's!!!

Ik weet momenteel ook niet zo goed wat ik met mijn orchidee (Dendrobium nobile) moet gaan doen. Toen 'ie nog bloeide dompelde ik hem elke week (als de aarde weer opgedroogd was) even onder in een emmer water, maar nu zijn alle bloemen uitgebloeid. Hij heeft dus geen bloemen meer en ik had begrepen dat 'ie dan nog maar weinig water nodig heeft? Echter zijn er ondertussen drie nieuwe stengels begonnen te groeien vanuit onder. Die hebben wel water nodig neem ik aan... Wat zouden jullie doen? Gewoon water blijven geven elke week?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:05

Spirit schreef:
Eelmo schreef:
Spirit, springstaarten (Collembola in het moeilijk) zijn kleine, ongewervelde bodemdiertjes die van o.a. schimmels leven :) Ze zijn niet schadelijk voor je planten, maar verbeteren dus je bodem in zo'n terrarium. Ik weet niet hoe makkelijk ze te bestellen zijn, maar ik weet wel dat mensen ze in dit soort dingen gebruiken. De makkelijkere optie is misschien om gewoon een betere afwater laag te creeren onderin je glas, met kiezels of hydrokorrels ofzo :)

Zo makkelijk klinkt dat niet vind ik. :D Speciaal een kant en klaar terrarium gekocht zodat we niet hoefden te prutsen. Krijg je dit. :')

Heb 'm nog eens geïnspecteerd, en er zit toch een aardige laag kiezels onderin met daarop ook nog een flinke laag houtskool (wat tegen schimmels zou moeten helpen). Geloof ook niet dat ik het zie zitten om alles er uit te halen en hydrokorrels onderin te doen. Die fles heeft echt een smalle hals en ik weet nu al dat ik het niet meer mooi er in terug krijg. :')
Moet 'm denk ik af en toe gewoon open doen om wat op te drogen aangezien er inderdaad teveel vocht/condens ontstaat.

Ga een lange schaar en pincet bestellen en het beschimmelde plantje zoveel mogelijk wegknippen denk ik maar. Het lijkt zich nog steeds bij het ene plantje te hebben gehouden.

Die beestjes worden het niet denk ik. Dan moet ik die fles natuurlijk hermetisch afgesloten houden.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:37

Hier al heel lang een stille meelezer, komen gave planten voorbij! Ik al ook is wat van de verzameling erop zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn aloe vera heeft nogal een creatieve vorm :o en het onderste pannekoekenplantje als stekje gekocht maar daar gaat het ook niet helemaal lekker mee -O-

Ik volg weer verder mee komen handige tips voorbij ook

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:12

@Spirit, met steentje en houtskool zou het gewoon goed moeten gaan. Dan zal er idd gewoon te veel water in zitten :j Daar gaan springstaarten ook niets aan kunnen doen haha.

Vandaag plantenmarkt in de Hortus in Leiden. Druk! :wow: Ik heb me braaf ingehouden en alleen gekocht wat ik echt graag wilde. Geen impuls aankopen gedaan :D
Voor mijn moeder heb ik een mooie gele orchidee voor moederdag. Voor mijzelf heb ik een watermeloen peperomia, en een baby mierenplantje *\o/*

Zijn er meer mensen geweest?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:39

Leuk, hoorde al van die plantenmarkt!
Maar ben niet geweest, ben naar een kwekerij geweest en 2 fuchsia plantjes gekocht voor mijn balkon.
Heb mijn zinnen gezet op een bepaalde Philodendron en die hadden ze niet :(

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:41

Ik wasnook bij de Hortus Eelmo! Echt heel druk. Heb mezelf in kunnen houden :D

Mag ik ook mijn plantencollectie showen? *D

Afbeelding
Araliacaea

Afbeelding
Mijn huge ass lepelplant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Philodrendron Heart Leaf <3

Afbeelding
And last but not least: mijn stekplek :D vnl via internet verkregen.
Met oa een Epipremnum Queen Marble, Scindapsus N'Joy, Watermelon plant, graslelie, koffieplant, avocadopit, vuurwerkplant, een succulent soort, en nog wat. :)