Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:08

Solleke_Noah schreef:
@Karin: jouw nachtvlinder is een Buxusmot! 100% zeker :) het blauwtje weet ik niet zeker, ik denk Icarusblauwtje of Klaverblauwtje.

Dank je Sarah, knap met die onduidelijke foto's +:)+ het is nu makkelijk googlen maar het is het Icarusblauwtje,
had die oranje stippen nog niet eerder gezien alleen het blauwe wat "binnen" in zit ... en dan fladderen ze verder ....
En dacht een hele bijzondere nachtvlinder te hebben met die roze en blauwe kleuren, met bruine rand
en had ik ook nog niet eerder gezien. Maar ga kijken of ik er nog meer kan spotten 's avonds bij betreffende heg :j

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 10:41

Buxusmotten zijn ook gewoon best mooie nachtvlinders, ondanks hun vraatzucht als rups :') ze hebben zo'n mooie schijn he. Dit is bv ook een buxusmot (uit onze tuin), lijkt wel bijna paars:

Afbeelding

Schemerdier

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:45

Amai dat is een mooi beestje!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:51

Op een of andere manier weet jij zelfs van het meest eenvoudige beestje nog iets heel moois te maken. Zo ga ik de natuur dichtbij steeds meer waarderen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:17

Dankje, dat is een heel lief compliment!

Al ben 'k daarstraks in mijn duim gestoken door een bij toen 'k een hooibaaltje pakte voor de paarden, die vind ik even niet zo leuk :+

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:05

Solleke_Noah schreef:
Buxusmotten zijn ook gewoon best mooie nachtvlinders, ondanks hun vraatzucht als rups :') ze hebben zo'n mooie schijn he. Dit is bv ook een buxusmot (uit onze tuin), lijkt wel bijna paars:

[ Afbeelding ]

Wow, die is ook mooi ...
Zojuist met grote zaklantaarn op naar de buxus heg
en de mot die ik nooit eerder gezien had en zo bijzonder vond,
zit daar gewoon op de heg er vanavond 3 kunnen vinden :):)

Groet Karin.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:50

Solleke_Noah schreef:

[ Afbeelding ]

Wow!!! Die is prachtig!

In het tuincentrum zie je soms van die zielige vetplantjes die goudkleurig of met glitter bespoten zijn (alsof ze van zichzelf niet mooi genoeg zijn :7 ). Maar dat bestaat dus echt in de natuur! :wow:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 16:58

@Karin: leuk! buxusmotten vliegen echt massaal nu, zie er hier ook veel bij elkaar.

@Ir111: zijn mooi he :D en ik weet welke plantjes je bedoelt :P

Voor de mensen van België (misschien bestaat het in Nederland ook), binnenkort kan je weer plantgoed bestellen bij de regionale landschappen, vanaf 1 september: https://www.behaagjetuin.be/ het is inheems plantgoed, struikjes, fruitbomen, etc. Er is ook een speciale mengeling 'paardenheg': menging van Eenstijlige meidoorn (8), Hazelaar (4), Rode kornoelje (6), Haagbeuk (6), Spaanse Aak (6); speciaal voor mensen met paarden.

Wij gaan ook wat bestellen, de 'bijenheg' (menging van Eénstijlige meidoorn (8), Hondsroos (4), Inlandse vogelkers (4), Sporkehout (6), Sleedoorn (8) ). Ik ben gek op hondsroos <3 het zou er zo uit moeten gaan zien:

Afbeelding

en dan nog een zoete kers (de Hedelfinger); pruimenboom (Belle de Louvain) en perzikboom (Reine des Vergers). Normaal gezien allemaal streekeigen soorten en de fruitbomen zijn hoogstam (of halfstam voor de perzik).

Deze zijn om het stukje aan te kleden waar nu de vijver en houtstapel ligt, dat willen we dit najaar aanpakken en gaan inrichten :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:12

Mooooi <3

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:04

Heb je ook een foto van die speciale paardenheg
kom namen tegen die ik nog niet eerder gehoord heb om te planten voor paarden :wow:
(rode kornoelje, spaanse aak en eenstijlige meidoorn is dat een speciaal soort ?????)
en zelf nog steeds actief bezig met topic in mijn onderschrift eetwaar voor paardjes
Ben heel benieuwd :j

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 21:06

Je hebt éénstijlige of tweestijlige meidoorn, de meeste die je ziet is éénstijlige, tweestijlige is wat zeldzamer (je kan het verschil zien aan hoeveel zaadjes er in de vruchtjes zitten, één of twee)

Deze foto stond bij de paardenheg, niet echt heel duidelijk :))

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:07

Solleke_Noah schreef:
Je hebt éénstijlige of tweestijlige meidoorn, de meeste die je ziet is éénstijlige, tweestijlige is wat zeldzamer (je kan het verschil zien aan hoeveel zaadjes er in de vruchtjes zitten, één of twee)

Deze foto stond bij de paardenheg, niet echt heel duidelijk :))

[ Afbeelding ]

Jammer dat er geen duidelijker foto bij is/was ...
maar dit is wel goed rek en strekwerk voor paardjes en dat is ook goed ;)
dank je voor de uitleg van de meidoorn, had gehoopt dat er geen doornen in zaten :o

Groet Karin.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:54

Mooie gemixte hagen :j dat gaat heel mooi worden als ze wat ouder worden! Je zou dan nog kunnen overwegen om ze te (laten) vlechten ipv enkel eens in de zoveel tijd terugsnoeien. Maar ik zou niet weten wat voor prijskaartje daar aanhangt. In het Maasheggengebied (NL Brabant) worden af en toe cursussen gegeven.

Is perzik streekeigen ja? Ik heb perzikken altijd als redelijk exotisch ingeschat haha.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:30

Je hebt gelijk :D "De perzik wordt voornamelijk gekweekt in Perzië (Iran) en de omgeving van de Middellandse Zee. Het Latijnse woord persicus (-a, -um) betekent Perzisch. Perziken komen oorspronkelijk uit China, maar zijn via Perzië in Europa terechtgekomen."

De perzik wilde mijn vriend graag, dus ik heb maar toegegeven :P

Dat vlechten ken ik niet, ga ik eens opzoeken.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:10

hier in de buurt wordt ook gevlochten idd, en je haag wordt daar wel echt ondoordringbaar van. wij hebben zelf op t erf een struweelhaag van een jaar of 30 oud denk ik, dik en volwassen, maar de kinderen en hond banjeren er gewoon doorheen hoor.
Die cursussen lijkt me overdreven, als je online wat onderzoek doet en een beetje verstand van groen hebt kun je t ook imo

meidoorn wordt hier alleen zo goed als niet meer gebruikt vanwege bacterievuur

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:50

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:39

Haha, nou, als we dit soort zomers blijven houden dan ga je vast geen slechte perzikken krijgen :')

Of je een cursus vlechten wilt doen of niet, hangt denk ik ook een beetje af van hoe traditioneel je wilt vlechten. Sommige zijn daarin nogal.. Stroef :D :o
In het Engels is het hedge laying trouwens, dat vergroot je zoekgebied een beetje.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:33

Zojuist het vleermuizen filmpje teruggekeken, dat was best vermakelijk.
Grappig om foto’s van jullie tuin terug te zien, Solleke_Noah :) Ik dacht al een paar foto’s ‘hè dat is toch...’ maar de vijver en het houthok herkende ik zeker :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 16:53

Heb het opgezocht van dat vlechten van de meidoornhaag, zag er wel cool uit, zeker het eindresultaat. En ook niet al te moeilijk (tot je er één keer aan begint waarschijnlijk := )

@Schemerdier: het faunahuis in Brakel he? Ja superleuk, een initiatief van Natuurpunt. Ik denk dat wij daar wel eens een kijkje gaan nemen!

@Indy_Mouse: haha jep, goed gespot :):) uiteindelijk waren er meer dan 1000 inschrijvingen en 900 mensen die effectief de avond zelf geluisterd hebben, best mooi voor een eerste keer!

Mijn vriend is sinds deze woensdag een heuse doctor :D alles corona proof doorgegaan, we zaten met twintig mensen verspreid in een aula waar 300 man in kan, en allemaal met mondmasker. Beetje jammer dat het zo moest maar ach, doctors titel is binnen *\o/*

Afbeelding

En dit plaatje van de moestuin wou 'k jullie niet onthouden. Leuk he, tuin inrichten voor de natuur, beestjes aantrekken enzo... maar je lang gepamperde en zorgvuldig opgekweekte maïskolven 's ochtends zo aantreffen is minder :') Bosmuisje heeft zich geamuseerd denk ik :D

Afbeelding

Gelukkig nog veel andere groenten wél kunnen oogsten :9

Afbeelding

Van het hele suikermaïs avontuur uiteindelijk één halve kolf kunnen opeten, zo triestig :')

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:22

Gefelicteerd met het behalen van de titel voor je vriend! :)F

En ook dat is de natuur ...dat een ander je net voor is
of weersinvloeden die het dusdanig beïnvloeden dat het anders gaat als plan... :x

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 20:35

Thanks! Het was serieus stressen op het einde, dus blij dat hij ervan af is :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:37

Gezellig met zijn allen eten, alleen de verdeling is nog een discussiepuntje ...

Je vriend gefeliciteerd! Is voorwaar geen lichtvoetig onderwerp.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:04

Gefeliciteerd! *\o/*
Allerlei 'evenementen' zijn toch typisch in deze tijd... Maar goed, 20 mensen klinkt op zich nog wel alsog de belangrijkste mensen er bij konden zijn?

Ik heb een beetje stiekem via via geklikt en het filmpje via Youtube gekeken, zodat ik het kon streamen naar de tv :) Daar stond de teller op 74 (meen ik), dat vond ik ietsje sneu dus ik ben blij dat het echte aantal een stuk hoger lag!
Fascinerend trouwens dat vleermuizen zo oud kunnen worden, ik had geen idee!
Ik ben 'aanhanger' van het idee dat wezens een gelimiteerd aantal hartslagen hebben, en dat daarmee dus de lengte van je leven samenhangt. Bij kleine dieren slaat het hart meestal erg snel (dwz veel slagen per minuut), die leven kort. Bij grote dieren slaat het hart meestal langzaam, die leven langer.
Vleermuizen vielen in mijn hoofd in de 'kleine dieren' categorie, maar misschien sparen ze hartslagen door zo lang in winterslaap te zijn? (Of mijn theorie slaat nergens op, dat kan natuurlijk ook :) )

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:49

Gefeliciteerd, geweldige prestatie *\o/*

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:06

Gefeliciteerd met zijn doctoraat! :D

En dat muisje zal toch rollend naar huis gegaan zijn zeker, best een prestatie voor zo'n klein beestje haha :9 :+