Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:26

Kentaro schreef:
Een huis van samen, of niet.

Ik snap dit heel goed, maar vind dat dit wel gigantisch afhankelijk is van de situatie..
Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie: ik ben bezig met de koop van een huis, precies in die periode blijkt dat een vriend en ik toch wel meer in elkaar zien dan alleen een vriendschap. Als ik me dan aan jouw standpunt zou houden, zou ik óf het huis moeten laten gaan en samen een huis kopen waar het veels te pril voor was (voorlopig koopcontract was al ondertekent!), óf hij zou nog bij zijn ouders moeten blijven wonen totdat ik me over een x-aantal jaar geroepen voel om samen met hem een huis te kopen...
Oh, of ik had natuurlijk de relatie uit kunnen stellen :P hahaha!

Of kijk naar dat stel die uit elkaar is gegaan: ze hadden al een poosje wat, maar hij is een aantal jaar ouder en zijn ouders vonden dat het tijd werd voor een eigen huis. Zij zat nog midden in haar school, had geen salaris etc. Hadden ze dan uit elkaar moeten gaan op dat moment, zodat hij er alleen kon wonen, of had ze die 5 jaar lang nog bij haar ouders moeten blijven omdat haar studie net begonnen was toen hij het huis kocht?

Ik weet het, het zijn extreme situaties. Maar toch... het komt wel voor, daarom vind ik dat het echt geheel van de situatie afhankelijk is :).

Daarbij.. Iets samen hebben is áltijd leuk zolang je bij elkaar bent. De afgelopen 3 maanden zijn er 3 stelletjes om me heen uit elkaar gegaan: 2 met gezamelijk koophuis, 1 in de situatie van hierboven. Dan heeft het laatste stelletje het toch het fijnst zo achteraf. Geen schulden niets. 1 van de 2 stelletjes heeft pas in januari een huis gekocht, zijn nu uit elkaar. Er is niks opgebouwd, dus er valt zowiezo niets mee te nemen. Ja, een hoop gezeur om meubels die zij wil hebben omdat zij ze heeft betaald. Logische reactie, dat zou ik ook hebben. Maar gevolg is dat hij nu (bijv!!) zonder bank zit en zij haar bank in de opslag zet.. Daar heeft dat laatste stel helemaal geen last van.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:29

Nee hoor, jij niet, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat onaardig vinden.

Kentaro schreef:
Ik snap jouw standpunt heel goed, maar als ik dan de andere partij zou zijn, zou ik continu het idee hebben dat ik op visite ben :P

Ik heb hiervóór samengewoond in mijn oude, eigen huisje en nooit die klachten gehad eigenlijk.
Maargoed, dat was een beetje studentikoos ingericht toen.

Maar ja, als hij bijvoorbeeld mijn kleine tv niet oké vindt in mijn huis, dan mag hij van mij best een grote tv kopen als dat past hoor.
Als hij denkt dat zijn bank of bed een beter idee is dan de mijne, prima zet maar neer.
Maar de meeste mannen zijn niet blind (nee echt niet :P ) die zien ook wel dat een strak meubelstuk dan voor geen meter staat in een verder brocante huis ofzo.

Ik heb eigenlijk nog nooit een vriend gehad die viel over accessoires die te roze, vrouwelijk of wat dan ook waren.

_Roosmarijn_

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:30

Even een stipje hoor. Ooit hoop ik ook uit huis te gaan (duurt denk ik nog 1-2 jaar). Leuk om alvast wat ideetjes op te doen! :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:31

Yv, Je hebt helemaal gelijk hoor!! Kennissen van ons wonen ook samen in 'zijn' huis (dat zegt hij helaas ook regelmatig :( ) Ik zou dat als partner dus absoluut geen fijn idee vinden!
Uiteraard gaat alles goed zolang het goed gaat en moet je maar zien hoe het uitpakt wanneer je uit elkaar gaat, maar dan heb je in het ieder geval beide rechten.

Nicolletje, gelukkig :D

Wij hebben ook echt wel dezelfde smaak (alleen ik veel meer van assesoire dan hij :o ) en ik zou dan ook echt niet iets kopen waar hij echt niet van houdt!
Maar ben dan wel weer zo iets dat hij mooi vind en ik écht niet, ik dat een soort van tactisch weg werk..... :o :o

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:33

Yv_ schreef:
Of kijk naar dat stel die uit elkaar is gegaan: ze hadden al een poosje wat, maar hij is een aantal jaar ouder en zijn ouders vonden dat het tijd werd voor een eigen huis. Zij zat nog midden in haar school, had geen salaris etc. Hadden ze dan uit elkaar moeten gaan op dat moment, zodat hij er alleen kon wonen, of had ze die 5 jaar lang nog bij haar ouders moeten blijven omdat haar studie net begonnen was toen hij het huis kocht?

Het is gewoon verstandig om je meteen bij de woningbouw in te schrijven zodra je bij je nieuwe vriend intrekt.
Misschien lijkt het a-romantisch, maar het is wel verstandig. Relaties duren tegenwoordig geen 60 jaar meer :n

Wel vind ik, wat samen is geinvesteerd, moet samen verdeeld worden (ook al was het jouw huis) en wat van hem is mag hij zelf meenemen.
Als dat betekent dat ik zonder tv of bankstel zit (zie mijn voorbeeld hierboven), jammer dan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:36

Verstandig zeker, maar gevoelsmatig vind ik het niets :P We wonen nu 17 jaar samen, en zou het ook absoluut geen fijn idee vinden als hij zich al die tijd ingeschreven zou hebben met het idee voor als we uit elkaar gaan }:0

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:38

Dat valt mij ook mee inderdaad! Ik zal zo ff een foto opzoeken van mijn oude huis. Daar was zelfs de verwarming knalroze :P. Vaak aan mannelijke vrienden gevraagd of ze het nou niet té roze vonden, maar eigenlijk viel het altijd wel mee. Er was er eentje die het vreselijk vond, maar dat was meer omdat zijn standpunt was roze=vrouw, dan dat hij zich er echt aan ergerde.

Even ander vraagje tussendoor Nicolletje.. Zie in je profiel Django staan.. Is dat toevallig een 1/2, 3/4 arabiertje die in het verleden western in gereden?

Enne.. Absoluut mee eens :j. Ik heb dan wel een koophuis en zit vrij veilig, maar dat tientje per jaar bij de woningbouw blijft gewoon doorlopen! Hij stond niet ingeschreven, met reden als "ik wil toch nooit huren", maar na een beetje gepraat zag hij toch wel in dat het verstandig is en staat nu ook ingeschreven. Kwam alleen in eerste instantie wel op hem over als van "oh, gaan we uit elkaar dan". Heel sneu, maar dat zijn toch dingen wat ik belangrijk vind en dan heb ik liever even een rotgesprekje tussendoor van een half uurtje, dan straks een heleboel gezeur achteraf.
Ik sta ook niet ingeschreven "voor het geval dat", maar als ik bijvoorbeeld een gigantisch leuk bod op dit huis zou krijgen, zou ik daar absoluut mee akkoord gaan. Maar dan moet er wel iets overbrugd worden. Dus meer voor zulke redenen.

Die vriendin van bovenstaand voorbeeld heeft ook nooit ingeschreven gestaan, die kwam al met dikke tranen bij haar ouders thuis dat ze écht absoluut nooit in Den Haag wil gaan wonen. (Westland is nogal duur in je eentje, dus de meesten die alleen kopen vertrekken naar Den Haag, alleen is dat qua wonen wel even heeel anders dan hier). Maar gelukkig heeft ze een welvarende papa, dus het komt wel goed met haar. Gelukkig, vind het vreselijk om haar zo te zien.

Kentaro: Oh, dat vind ik wel sneu. Ik zeg eigenlijk altijd "kom je naar ons"? Alleen, als mensen vragen of we het samen hebben gekocht, ben ik wel heel duidelijk en is het dus ook gewoon mijn huis. Maar dat zijn feiten, die ga ik niet verdraaien omdat hij zich dan niet lekker zou voelen :n. Maar verder... zolang het leuk is (en ik hoop dat dat heeeeeeeel lang zo blijft :D ), is het gewoon óns stulpje!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:39

Oh ik wel, ik heb het hem ook meteen geadviseerd toen we samen een huis kochten en hij in een andere woonplaats terecht kwam.
Ik moet het ook nog steeds doen, maar het is gewoon verstandig en kost een tientje per jaar.

Ik snap het probleem niet zo eigenlijk, als je uit elkaar gaat dan wil je toch ook (tenzij het een echte vechtpartij is en je zijn spullen op straat smijt) dat je ex normaal terecht komt en niet ergens in een schuurtje van iemand, of op straat. Of bij zijn ouders.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:41

Yv_ schreef:
Even ander vraagje tussendoor Nicolletje.. Zie in je profiel Django staan.. Is dat toevallig een 1/2, 3/4 arabiertje die in het verleden western in gereden?

Nee ik denk het niet, Django is onbeleerd nog steeds :o en hij is al vanaf veulen bij mij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:46

Yv_ schreef:
Alleen, als mensen vragen of we het samen hebben gekocht, ben ik wel heel duidelijk en is het dus ook gewoon mijn huis. Maar dat zijn feiten, die ga ik niet verdraaien omdat hij zich dan niet lekker zou voelen :n.

Ik zou dat voor mezelf (als ik hém ben) ook niet willen :n

Toen mijn vriend na 3 jaar klussen een housewarming gaf (het huis stond nog steeds op naam van hem en ex, ook lastig, ze was ook op de hwp := ) vonden sommige mensen mij ook stom doen dat ik bleef zeggen:

Het is zijn huis, feliciteer hém maar (en niet mij 8)7 ) hij heeft alles gedaan en ik niks. Ja de taart gemaakt.
Ik ga niet zelf lopen pronken met iets waar hij 3 jaar aan gewerkt heeft :? Ja knap van hem vind ik het zeker :j

Maarja, ik ben ook iets minder van alles samen, straks gaan we nog samen in dezelfde jas fietsen in de vakanties, brrr :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:50

Ja, maar dan? Moet ik dan de feiten gaan verdraaien en dus zeggen (nouja, liegen) dat we het samen hebben gekocht? Daar hou ik niet van :n. Maar gelukkig vragen de meeste mensen het niet, vragen ze meer "wonen jullie er samen", dus hoef ik me ook neit banketstaaf te voelen. Vind het niet fijn om te zeggen, maar als ze het vragen ga ik niet liegen. Kom op, het is mijn huis, ik mag ook best trots zijn toch. Ik heb het ook neit voor niets gekregen :D.

Oh wacht, ik geloof dat ik je verkeerd begrijp. Je bedoelt zeker dat je het ook niet zou kunnen om te liegen?

Oh, nee dan is het niet de Django die ik ken :). Die is nu al wel een stuk ouder, gok een jaartje of 15.
Wel toevalli: ook bruin, ook arabier (voor zover ik het op die foto kan zien :D ) en de naam hetzelfde :)!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:57

Nicolletje schreef:
Maarja, ik ben ook iets minder van alles samen, straks gaan we nog samen in dezelfde jas fietsen in de vakanties, brrr :=

Leeeeuk juist, zo'n mooi rood zeiljack en allebei van die bootschoenen aan (unisex) :))

:')

Het appartement dat wij verkocht hebben was ook van mijn vriend, dat heeft hij destijds alleen gekocht en ik ben daar later ingetrokken. Het voelde toch wel als mijn thuis hoor en hij sprak tegen anderen nooit over "zijn" appartement, eigenlijk zeiden we altijd "het" appartement :+ zonder bezittelijk voornaamwoord. Hij had het alleen over "zijn" appartement als het ging over het verkoopverlies, hij wilde niet dat ik daarvoor zou opdraaien. Uiteindelijk is dat toch gebeurd, maar ik heb echt moeten aandringen om ajb ook een deel van mijn spaargeld te gebruiken om die toko kwijt te raken :+ Ik zie het verkoopverlies als een investering in onze toekomst samen, iets wat nodig was om samen de volgende stap te kunnen zetten en deze woning te kunnen kopen. Of ik dat geld nu uitgeef aan een nieuwe keuken in een nieuw huis of aan het verkoopverlies van het app., in het nieuwe huis hoefde immers niks gedaan te worden :) en uiteindelijk vond ie dat wel okay.. dus wat dat betreft heeft hij het appartement wel echt als "zijn probleem" gezien.

@Yv: Ja, mag je zeker trots op zijn :j ik vertelde het meestal ook tegen mensen en als mensen er echt naar vroegen zei m'n vriend wel dat hij het destijds gekocht had. Maar niet op een vervelende manier, zo van "mijn app." als het over samen ging. Nouja, beetje vaag opgeschreven, maar je snapt vast wat ik bedoel ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:07

Vriendlief en ik woonden al paar jaar samen. Toen heeft HIJ een huis gekocht en zijn we daar verder gegaan met samen wonen ;) Ik heb gewoon meebetaald aan lasten etc. etc.

Tja, het was zijn huis en dus de overwaarde ook. Die zit nu verplicht wel weer in ons huidige huis natuurlijk, maar als we uit elkaar gaan vormt dat wel een probleem, maar dat zien we dan wel weer.

Het maakt me allemaal niet zo veel uit van wie het is eigenlijk :o Gevoelsmatig is er niks veranderd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:18

Yv_ schreef:
Oh wacht, ik geloof dat ik je verkeerd begrijp. Je bedoelt zeker dat je het ook niet zou kunnen om te liegen?

Nee, ik kan niet liegen :n ik ben er ook trots op als hij wat heeft gedaan, ook als ik daar niks mee te maken heb.
Mag gezegd worden dan, vind ik :j

In zijn geval was er nog een ex bij betrokken, daarom wilde ik hélemaal niet voor haar neus gefeliciteerd worden 8)7

Zijn overwaarde hebben we expres, na overleg, niet vast laten leggen en wel in dit huis gestopt. Het was ook niet zoveel meer omdat de helft naar zijn ex ging :P en de andere helft naar de makelaar :=

Kon gewoon volgens de notaris, anders zou ik leven met het idee dat ik een schuld aan mijn vriend moet terugbetalen.

Het was voor ons gewoon duidelijk; dankzij mijn jarenlange inschrijving en het feit dat ik mijn huurhuis opgaf konden we een exhuurwoning kopen waardoor zijn maandlasten met een paar 100 euro omlaag zouden gaan tenopzichte van zijn vorige huis.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:20

Ja, wij hebben ons huis vorig jaar met flinke overwaarde verkocht.
Momenteel is die nog niet vastgelegd trouwens :')

Maar vind het wel redelijk dat we dat nog doen. Het was ook zijn risico. Voor hetzelfde geld hadden we in deze markt verlies gemaakt en was het ook op zijn bord terecht gekomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:20

Yv_ schreef:
Wel toevalli: ook bruin, ook arabier (voor zover ik het op die foto kan zien :D ) en de naam hetzelfde :)!

Cruzado: Arabier (m) x Andalusier :)
Verder wel toevallig ja, vandaar ook mijn Spaanse naam trouwens, omdat er Spanjaard in zit :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:22

Toevallig zeg :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:24

Maar ongeacht wat er op papier staat vind ik dat als je ergens samen woont het gewoon qua interieur een huis van je samen is :j :j Dat staat voor mij echt los van de vraag van wie het huis is.
Je gaat er vanuit dat je ergens samen blijft wonen en zo niet dan kun je altijd nog gaan schilderen of restylen.

Ik moet er niet aan denken dat vriendlief alles zou inrichten zoals hij het wilde omdat het ZIJN huis was :n :n Dan was ik heel snel weggeweest. Dat is niet het idee van samenwonen :o

_Lorette_

Mootje schreef:
Lorette, hangt een beetje van de granietsoort af :)
Verder krijg je door o.a. de fundering van je huis veel meer straling binnen... Het is maar net of je je er prettig bij voelt. Ik zou het niet willen!

Ik voel me er niet prettig bij :Y) Mede omdat ik vooral dat blad zo afschuwelijk vind! Maar de verbouwing is al zo duur dat we geen geld meer hebben voor een nieuwe keuken.

Nic

Dacht ik even een unieke naam uitgezocht te hebben :')

Bij verlies (onderwaarde) hadden we het ook samen opgelost.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:25

Ken ook nog ander paard dat Django heet :') :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:26

Geen idee hoe we dat hadden opgelost. Maar goed, dat staat er wat mij betreft sowieso los van.......
En ligt er ook nogal aan over wat bedragen je hebt. Een paar duizend of tienduizenden (zowel in de plus als de min) maakt nogal verschil.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:29

Nicolletje schreef:
Yv_ schreef:
Homo's meestal wel he! Maarja.. Daar hebben wij niks aan :D!

De homo die ik ken houdt van strak.
Een homohuis vind ik ook vaak typisch mannelijk hoor, ik zie zelden roze, pluche en tierlantijntjes.
Misschien zijn ze wel méér bezig met de inrichting dan een man-man, dat wel.

Toevallig liet mijn homo collega gisteren foto's van zijn huis zien. En ja hoor, hij heeft een muur in zijn huis fuchsia roze! En best veel tierelantijntjes. Hij spaart ook vazen :')

Ik ga weer ff verder bijlezen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:31

Yv_ schreef:
Kentaro schreef:
Een huis van samen, of niet.

Ik snap dit heel goed, maar vind dat dit wel gigantisch afhankelijk is van de situatie..
Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie: ik ben bezig met de koop van een huis, precies in die periode blijkt dat een vriend en ik toch wel meer in elkaar zien dan alleen een vriendschap. Als ik me dan aan jouw standpunt zou houden, zou ik óf het huis moeten laten gaan en samen een huis kopen waar het veels te pril voor was (voorlopig koopcontract was al ondertekent!), óf hij zou nog bij zijn ouders moeten blijven wonen totdat ik me over een x-aantal jaar geroepen voel om samen met hem een huis te kopen...
Oh, of ik had natuurlijk de relatie uit kunnen stellen :P hahaha!

Ik weet het, het zijn extreme situaties. Maar toch... het komt wel voor, daarom vind ik dat het echt geheel van de situatie afhankelijk is :).

Daarbij.. Iets samen hebben is áltijd leuk zolang je bij elkaar bent. De afgelopen 3 maanden zijn er 3 stelletjes om me heen uit elkaar gegaan: 2 met gezamelijk koophuis, 1 in de situatie van hierboven. Dan heeft het laatste stelletje het toch het fijnst zo achteraf. Geen schulden niets. 1 van de 2 stelletjes heeft pas in januari een huis gekocht, zijn nu uit elkaar. Er is niks opgebouwd, dus er valt zowiezo niets mee te nemen. Ja, een hoop gezeur om meubels die zij wil hebben omdat zij ze heeft betaald. Logische reactie, dat zou ik ook hebben. Maar gevolg is dat hij nu (bijv!!) zonder bank zit en zij haar bank in de opslag zet.. Daar heeft dat laatste stel helemaal geen last van.

ik bedoel trouwens niet van wie het huis uiteindelijk is hoor, maar gewoon dat de inrichting wel zo moet zijn dat je beiden thuis bent ...
ik ben bij vriend ingetrokken , mochten we ooit uit elkaar gaan vertrek ik , maar in de tussentijd moeten we hier wel alle twee wonen (en we gaan uit van samen oud worden tot we kwijlend met een niet passend kunstgebit in het bejaardenhuis zitten, een beetje onverstaanbaar tegen elkaar mummelend ;) )
maar dan moet het wel voor beiden thuis zijn zeg maar
dus we hebben beiden Vetorecht./..vinden we iets echt niet tof kwa inrichting , dan komt het er niet in

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:32

manzano schreef:
Ik moet er niet aan denken dat vriendlief alles zou inrichten zoals hij het wilde omdat het ZIJN huis was :n :n Dan was ik heel snel weggeweest. Dat is niet het idee van samenwonen :o

Ik heb daar niet echt problemen mee. Pas als het voor de heft op mijn naam zou komen bijvoorbeeld, ja dan is er een kans dat ik ook inspraak wil hebben.
Maargoed, tja ik kan blijkbaar prima in andermans meubels wonen zolang.

Ik zeg expres zolang, want zolang het een niet eeuwig blijvende situatie is vind ik het best.
Het wordt wel een probleem als het huis een obstakel begint te worden, voor mij.

Zijn ex wou bijvoorbeeld eerst het huis helemaal niet verkopen.
Ik ken ook andere mensen die in zo'n situatie zitten dat mevrouw de ex de verkoop dwarsboomt zodat hij dus mooi niet verder kan met zijn nieuwe vriendin.
Dat zou ik zou ik pas écht lastig vinden.