Kentaro schreef:Een huis van samen, of niet.
Ik snap dit heel goed, maar vind dat dit wel gigantisch afhankelijk is van de situatie..
Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie: ik ben bezig met de koop van een huis, precies in die periode blijkt dat een vriend en ik toch wel meer in elkaar zien dan alleen een vriendschap. Als ik me dan aan jouw standpunt zou houden, zou ik óf het huis moeten laten gaan en samen een huis kopen waar het veels te pril voor was (voorlopig koopcontract was al ondertekent!), óf hij zou nog bij zijn ouders moeten blijven wonen totdat ik me over een x-aantal jaar geroepen voel om samen met hem een huis te kopen...
Oh, of ik had natuurlijk de relatie uit kunnen stellen

Of kijk naar dat stel die uit elkaar is gegaan: ze hadden al een poosje wat, maar hij is een aantal jaar ouder en zijn ouders vonden dat het tijd werd voor een eigen huis. Zij zat nog midden in haar school, had geen salaris etc. Hadden ze dan uit elkaar moeten gaan op dat moment, zodat hij er alleen kon wonen, of had ze die 5 jaar lang nog bij haar ouders moeten blijven omdat haar studie net begonnen was toen hij het huis kocht?
Ik weet het, het zijn extreme situaties. Maar toch... het komt wel voor, daarom vind ik dat het echt geheel van de situatie afhankelijk is

Daarbij.. Iets samen hebben is áltijd leuk zolang je bij elkaar bent. De afgelopen 3 maanden zijn er 3 stelletjes om me heen uit elkaar gegaan: 2 met gezamelijk koophuis, 1 in de situatie van hierboven. Dan heeft het laatste stelletje het toch het fijnst zo achteraf. Geen schulden niets. 1 van de 2 stelletjes heeft pas in januari een huis gekocht, zijn nu uit elkaar. Er is niks opgebouwd, dus er valt zowiezo niets mee te nemen. Ja, een hoop gezeur om meubels die zij wil hebben omdat zij ze heeft betaald. Logische reactie, dat zou ik ook hebben. Maar gevolg is dat hij nu (bijv!!) zonder bank zit en zij haar bank in de opslag zet.. Daar heeft dat laatste stel helemaal geen last van.