Interieur tips: hoe ziet jouw leefruimte er uit? deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Interieur tips: hoe ziet jouw leefruimte er uit? deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:50

Haha, ik kan 270 lenen (zit dus boven die tabel ;) ), maar heb al 4 jaar een huis :D

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:52

In je eentje 270 lenen? Dan verdien jij wel echt ruig in je eentje.. Daar komen wij hier met zijn 2en nog niet eens aan :)) Maar ja we werken dan ook net 2 maandjes en ik verdien erg slecht.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:53

Ik mag 270 lenen, maar i.c.m. een paard is dat echt niet op te brengen in je eentje :n

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:54

Ow.. zo :) 270 lenen is volgens deze tabel de regel 2010: 271.752 en 2011: 261.452. Dus een verschil van -10300. Ben blij dat je een huis hebt heb je deze last ook niet. Doe je het wel goed op werk gebied (lichtelijk jaloers ;) )

Btw, wat een gaaf paard in je profiel.

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:55

Nee dat snap ik. Maar als je op basis van je inkomen dat kan krijgen verdien je iig wel RUIM voldoende :D

Persoonlijk zou ik echt NOOIT, maar dan ook NOOIT aan mijn max. gaan zitten. Naast dat ik gesteld ben op gewoon leuk dingen te gaan doen zonder in te zitten over mijn centen, zou ik me er ook niet prettig bij voelen. Helaas merk ik op mijn werk dat er erg veel mensen zijn die zelfs nog tot boven hun kunnen hebben gefinancierd en echt voor tienduizenden de boot in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:56

Met zijn tweeën vallen wij ook buiten de lijst. Ik alleen net niet, vriendlief weer wel.
Wij gaan hier dus niet veel last van krijgen.

Ik snap alleen de regel niet, zijn er dan zoveel huishoudens die hun hypotheek niet kunnen betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:57

Als je ziet wat wij nu aan huur betalen, daar kan je een fikse hypotheek van betalen. Daarom zijn we daar nu ook wel klaar mee na een jaar en gaan we kopen

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:57

Dat vraag ik me ook af Vonneke. Daarnaast vraag ik me ook af wat ze er mee willen bereiken? De woningmarkt zit al aan de grond, moeten ze vooral met dat soort maatregelen op de proppen komen. Dan wordt er helemaal niks meer verkocht :x

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:58

Goeie vraag.... Maar merk wel net zoals Rowo zegt dat veel mensen de max eruit halen en dan door omstandigheden echt voor heel veel geld de boot ingaan. En dan heb je wel de nationale hypotheek garantie maar ook die gaan komend jaar aanpassingen doorvoeren waardoor lastig verkregen wordt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:59

NHG keert toch alleen uit bij gedwongen verkoop, of bedoelde je dat niet?

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:01

Volgens mij gaat de afsluitprovisie van het NHG volgend jaar flink omhoog. Het kost de overheid etc toch wat meer dan verwacht nu :+

Ik heb helaas op mijn werk al meerdere mensen meegemaakt die na de verkoop van hun woning (vooral bij scheidingsverhalen) financieel aan de grond zitten. Per persoon zaten ze soms op 20.000euro schuld. Of mensen die op een huis wat ze geërfd hebben een 2e hypotheek afsluiten... alles kon toen. Onbegrijpelijk!

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:02

Zoals het mij is uitgelegd: 2 mensen kopen samen een huis voor x bedrag. Daarvoor is y bedrag opgenomen, maar als je de woning MOET verkopen omdat er een scheiding plaats vindt en geen van beiden het kan betalen dan kan het zijn dat je met een restschuld van bijvoorbeeld 10.000 euro blijft zitten. NHG vangt die 10.000 dan voor jou op. Er zijn meerdere regels aan verbonden, maar dat is hoe ik het heb begrepen. Ons huis hebben we ook met NHG gekregen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:11

Maar bij een scheiding en verkoop keert NHG echt niet uit, toch? Dat is toch voor gedwongen verkoop ivm betaalachterstand e.d. ?

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:13

Niet in alle gevallen, alleen is het NHG vaak wel zo begrepen. Bij dit makelaarskantoor hebben ze zo toch al veel mensen kunnen helpen die anders de schuldsanering in moesten. NHG is meer dan alleen dat.

(sorry moet er nu vantussen, maar anders reageer ik morgen nog een keer)

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:13

Volgens mij gaat het ook om GEDWONGEN verkoop. En dat is pas zo als je je hypotheek niet meer betaalt en niet omdat je gaat scheiden etc. Er zijn overigens uitzonderingen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:15

Ik denk ook dat het een stukje zelfbescherming is (indirect).
Als je om je heen kijkt en luistert hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen door de crisis....
Veel starters en jonge gezinnetjes die tot het maximale zijn gegaan qua hypotheek en dan noodgedwongen moeten verkopen of zwaar in de ellende zitten.
Op deze manier wordt die ellende wel iets beperkt natuurlijk.
Ik zelf zou never nooit tot de max gaan. Ik wil mijn mezelf, mijn huis en mijn paarden goed kunnen onderhouden, daar ben ik tevreden mee.

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:18

Maar ff van de site van het NHG gehaald:

Ontslag, arbeidsongeschiktheid, scheiding of overlijden van de partner zijn gebeurtenissen die iedereen kunnen overkomen en gaan in veel gevallen gepaard met een drastische inkomensdaling. Dit kan leiden tot betalingsproblemen en in het ergste geval tot een gedwongen verkoop van uw woning. Wanneer de verkoopopbrengst niet voldoende is om uw hypotheek af te lossen, is een restschuld het nare gevolg.

Gelukkig biedt de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) uitkomst. Als u een lening hebt met NHG, kan deze schuld u worden kwijtgescholden. Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen moet in ieder geval aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:

1.
De financieringslasten van de woning zijn niet meer op te brengen door (echt)scheiding, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of het overlijden van uw partner.

2.
De verkoop van de woning is hierdoor onvermijdelijk.

3.
De betalingsachterstanden worden zoveel mogelijk beperkt door binnen de mogelijkheden de lasten van de hypotheek te blijven voldoen.

4.
De woning is met toestemming van de geldgever tegen een zo hoog mogelijke opbrengst verkocht.

5.
U bent niet in staat om de ontstane restschuld uit eigen middelen zelf in te lossen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:18

rowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:19

Whehe, ik plaatste dat net ook al Mootje.

Ik heb voor mijn afstuderen nog de site van het NHG gebruikt. Die was toen alleen wel 100x overzichtelijker als dat ie nu is. Wat een prut site.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:20

HEUUHHH?? Dan kan je echt maar weinig lenen! Ging net wat beter met de woningmarkt en dan zoiets, staan amper normale huizen te koop voor 105.000!!! Blij dat wij net een huisje hebben gekocht!

Tja voor ons is het ons eerste huis dus we hebben nog helemaal geen meubels eigenlijk maar goed, we hoeven ook niet à la minuut weg

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:21

Ik zag het :D Dan heb ik gewoon je bron geplaatst ;)

parouscha

Piej schreef:
Tja, het gaat nog verder, maar vond het zo al duidelijk genoeg. Het gaat tot 110000 per jaar (met zn 2)
Er is zoveel verschil, maar dat er een hoop (nadelig voor ons) gaat veranderen is duidelijk. Hoe het echt zit zal dan nog wel afwachten zijn. Ben zelf geen financieel adviseur dus helaas kan ik niet meer antwoord geven dan hetgeen ik kan laten zien.

Ik ga woensdag als alles goed gaat langs bij de hypotheek adviseur om de offerte en akte te tekenen, dan ga ik het zeker even vragen

rowoJarig

Mootje schreef:
Ik zag het :D Dan heb ik gewoon je bron geplaatst ;)

Bedankt daarvoor :P

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:59

Ik heb foto's van onze badkamer!!

Voor:
Afbeelding

Fase 2:
http://94.100.121.14/1176700001-1176750 ... _fHjG.jpeg

En nu:
Afbeelding

Niet meer te herkennen he! Die hoek die erin zat, was een vaste kast, die hebben we gewoon bij de badkamer getrokken, aangezien aan de andere kant gewoon de woonkamer zit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:01

:wow: Wat een verschil zeg! Wat voor vloer komt erin?