Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:05

Klinkt heel ingewikkeld vind ik!
Of het ligt aan mij haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:10

Je moet er goed je hoofd bij houden in ieder geval. De info die poes gaf kende ik inderdaad zelf ook, maar het is verbazend hoeveel mensen daar niet van op de hoogte zijn.
Ik vind wel dat ze de jeugd vanaf het middelbare onderwijs daarover mogen inlichten eerlijk gezegd. Nu komt het aardig vaak voor dat ze beginnen en dan met de mond open staan "hoezo ik heb geen recht op betaalde vakantie, ik heb wel al een reis geboekt". Er is wel jeugdvakantie maar daar zitten bepaalde voorwaarden aan... Maar daar weet ik amper wat van :P Net zoals de stappen die gezet moeten worden als ze werkloos worden/zijn.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:05

Bij een verzekeringsmaatschappij heb ik wel mijn beste tijden ooit gehad :+

Dus ik zou niet twijfelen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:32

Je eerste jaar geen vakantiedagen, klinkt als een recept om mensen overspannen te krijgen :')

Zonnebloem, zou er zeker om vragen. Is wel heel laag 4 cent. Ik zie vaak 9 cent/km langskomen.

Gini

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:42

In dat eerste jaar kan je ook nog wel Europees verlof aanvragen, als je echt niet zonder verlof kan. https://www.jobat.be/nl/art/wie-heeft-r ... e-vakantie
Maar om eerlijk te zijn, is bij mij dat eerste jaar doorgevlogen. Je bent dan zo ambitieus en enthousiast dat je verlof niet mist (als schoolverlater dan).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:47

Varekaj schreef:
Je moet er goed je hoofd bij houden in ieder geval. De info die poes gaf kende ik inderdaad zelf ook, maar het is verbazend hoeveel mensen daar niet van op de hoogte zijn.
Ik vind wel dat ze de jeugd vanaf het middelbare onderwijs daarover mogen inlichten eerlijk gezegd. Nu komt het aardig vaak voor dat ze beginnen en dan met de mond open staan "hoezo ik heb geen recht op betaalde vakantie, ik heb wel al een reis geboekt". Er is wel jeugdvakantie maar daar zitten bepaalde voorwaarden aan... Maar daar weet ik amper wat van :P Net zoals de stappen die gezet moeten worden als ze werkloos worden/zijn.

In NL komt dit bij het vak economie aan bod. Leerlingen weten dan behoorlijk hoe het werkt met vrije dagen. Of ze het allemaal onthouden is wat anders ;)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:51

Ik had de vakantiedagen in mijn eerste jaar zoveel mogelijk opgebouwd omdat ik wist dat mijn contract overgenomen zou worden na 13 maanden en ik wilde dus zorgen voor zoveel mogelijk uitkering van vakantiedagen zodat ik een nieuwe camera kon kopen :')
Maar zelfs dan niet zonder vakantie gedaan hoor, zo enthousiast en ambitieus ben ik niet :P Maar goed, ik had dan ook een keus. Als je van België bent moet je dus blijkbaar.

Zonnebloem, volgens mij is 19 cent per kilometer heel normaal als je een eigen auto hebt. In ieder geval als je van Nederland bent. 4 cent vind ik in ieder geval erg weinig. Zelfs bij een studentenbaantje kreeg ik 19 cent per km. Wellicht kan je uitrekenen hoeveel je per km kwijt bent, daar wat bovenop om ook je onderhoud mee te rekenen en dat voorleggen?

Fealynn: gefeliciteerd met je nieuwe werk! Fijn dat je zo snel iets hebt kunnen vinnen ondanks dat het niet zo lekker is als je vorige baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:58

Ow woops.. ik zie dat in mijn bericht 9 cent staat. Maar dat moet ook 19 cent zijn :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:02

Maar begrijp ik nu, dat een werknemer in België, in het eerste jaar dat ze werken geen enkele dag vakantie heeft?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:05

Enkel onbetaald in de "meeste gevallen".

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:07

Varekaj schreef:
Ik ben en blijf toch rondsnuffelen naar een andere job. Kwam gisteren wat tegen bij een bank, richting levensverzekeringen, waarvoor je een (para)medische bachelor moet hebben. Die heb ik, maar ik durf niet zo goed...

Waarom niet? Je lijkt mij een slimme meid. En wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Ofwel ze zeggen ja en dan kun je kiezen of je wil, ofwel ze zeggen nee en dan kijk je rustig verder.

Hop, hier is je schop onder je kont. Gewoon solliciteren dus. Al is het maar voor de ervaring.

:list: ~~}>

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:09

Belsje schreef:
Enkel onbetaald in de "meeste gevallen".

Oké, dat is best een bijzonder systeem.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:13

Goh, ik denk dat het grootste "probleem" daarvan tussen je oren zit. Ik ben nu al heel wat jaren volledig zelfstandig en in het begin had ik ook heel hard "niet werken = geen loon". Maar dat vraagt gewoon een andere manier van denken en dat is niet de manier waarop in België veel gedacht wordt.

De Belg wordt vrij makkelijk geboren met een baksteen in zijn maag, houdt van stabiliteit en conformeert heel makkelijk. Dus vooral niets doen wat afwijkt ....

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:19

denice schreef:
Bij de NCOI. Alles prima geregeld. We betalen de helft zelf en krijgen daar weer de helft van terug van de belastingdienst, dus het is te overzien. Moet jij alles zelf financieren?

Dat is wel lekker. Helaas is dat voor mij geen optie.
De MBA op de BUAS leek me wel wat, maar ik heb inmiddels van collega's begrepen dat alleen een universitair MBA me verder gaat helpen. En helaas weten die instellingen dat ook en zal ik dus flink moeten sparen.

idinn schreef:
Ow woops.. ik zie dat in mijn bericht 9 cent staat. Maar dat moet ook 19 cent zijn :')

Ik heb normaal gesproken een OV kaart van het werk. (nu 100% thuis). Als ik dan toch met de auto wil krijg ik 6 cent per km. Alleen als het ov een X aantal keer langer duurt dan met de auto kun je 19 cent per km krijgen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:03

Faelynn schreef:
alleen maar fijn je verhaal vanhuisuit :)
Hier inderdaad ook niet in staat fulltime te werken, nouja, op zich wel, heb het ook wel een aantal jaar gedaan, maar ben hoog sensitief en al mijn energie ging in mijn werk zitten, mijn leven bestond uit werken, moe zijn eten en minstens 10 uur per nacht slapen, altijd zere spieren en nergens zin in. Een sociaal leven had ik absoluut niet en mijn paard was meer een moetje, maar had ik ook nooit puf voor, op die manier wil ik eigenlijk niet meer leven, dus ik hoop echt niet dat ik weer terug moet naar zo veel uur werken, wil uiteindelijk niet alleen maar leven om te werken, maar werken om te leven natuurlijk. :j
Maar inderdaad, loon is bij mij helaas nog steeds laag, ben door de jaren heen inmiddels wel naar 11,50 bruto gegroeid, op dat loon moet ik in ieder geval minimaal 32 uur in de week aan inkomen hebben om het rond te trekken, die zondag was wel pittig, maar dekte zo'n groot deel dat zelfs studeren er naast nog een optie was betreft tijd en energie, zo iets ga ik gewoon niet meer vinden, was een gelukje deze baan, dat besef ik mij ook wel. Alleen beetje jammer dat het dan zo snel afgelopen is :') kan de werkgever niks aan doen overigens, die denkt wel fijn met mij mee en heeft mij al wat anders aangeboden voor door de weeks. Alleen ik weet niet of ik dat heel erg zie zitten, niet echt een functie die bij mij past en maar 6 uur werken per dienst op 100% natuurlijk, dan moet ik 4 van die dagen maken om 1 zondag te compenseren zegmaar, en daarnaast nog 2 extra dagen (kortere diensten) om aan de 32 uur te komen, dat is het niet echt waard.
Word even goed nadenken wat ik ga doen.
Zie nu vooral heel erg op tegen het weer vacatures zoeken en sollicitaties versturen. Loon zal ook eerst wel weer achteruit gaan, maar het zal toch een keer moeten. -O-
Daarna dan maar hopen dat een studie er nog naast past, want dat is voor de toekomst uiteindelijk wel belangrijk, en ook weer goed voor een groei van salaris natuurlijk, met de diploma's die ik nu heb kan ik helaas vrij weinig, dus kom meer en deel uit bij ongeschoold werk.

Een B&B klinkt ook wel ontzettend leuk! Heb er nog wel eens aan zitten denken om mijn eigen huisje af en toe een paar dagen te verhuren voor extra inkomen, en dan even bij mijn moeder te slapen, maar vind dat toch lastig gezien je eigen huis (in mijn geval de inhoud helemaal nieuwbouw, nieuwe keuken, badkamer e.d. nog geen half jaar oud) zo persoonlijk is en ik er heel zuinig mee ben :P
Zou het verschrikkelijk vinden als iemand een kras maakt op mijn splinter nieuwe keukenkastjes bijvoorbeeld, dat is dan gelijk zo'n doem scenario _O-

11.50 bruto is inderdaad niet veel, mag ik vragen wat voor werk je deed/doet. Gelukkig heb je wat nieuws gevonden, is snel gegaan :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:29

Vriendin van me heeft jaren in VS gewerkt, daar is het helemaal huilen met de pet op vwb vakantiedagen. Geloof dat je 8 dagen via je werkgever krijgt en de rest kan wel, maar is onbetaald of je moet er zelf voor sparen. Nog erger is ziektewet-geld. Dus als je ziek bent, krijg je geloof ik iets van 5 dagen max doorbetaald, rest moet je je voor verzekeren.
Dus daar geldt echt het principe niet gewerkt - geen geld.

Als flexer in de zorg krijg je vaak bij je salaris de vakantietoeslag a 8%. Dat is wel prettig want als je parttime werkt zit het toch iets anders met op vakantie gaan, althans dat is mijn ervaring.
Je spaart dan wel weer vakantiedagen op, maar die neem je toch nooit op, want als flexer bepaal je zelf wanneer je wel of niet werkt, echt zo'n bijzonder systeem. Dus laat je die vakantiedagen af en toe uitbetalen (en dat zie je dan maar weer als je vakantiegeld) }:0

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:40

Jeetje, dan hebben wij in Nederland weinig te klagen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:56

Es_ther schreef:
Jeetje, dan hebben wij in Nederland weinig te klagen!

Heel weinig. Wij zien hier wat betreft wetten en regels voor werk en ziektekosten behoorlijk goed voorzien.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:05

We zijn wat dat betreft echt wel verwend.

Als je kijkt naar omringende landen krijgen wij net wat minder dagen.
Maar daarentegen werken we gemiddeld ook een stuk minder doordat parttime werken hier zo normaal is

Of bijvoorbeld de werkethiek in Japan. Daar staat lang werken gelijk aan prijzenswaardig en loyaal. Van de 20 dagen die zij krijgen nemen ze er gemiddeld 10 op. En dat is inclusief de 'golden week' waarin iedereen in principe 6 dagen vrij is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:04

Schoolverlaters hebben ook recht op 20 dagen vakantie. Meestal begin je te werken in de periode tussen juli en oktober en bouw je dus al enkele dagen op voor het jaar erna. De rest kun je aanvullen met jeugdvakantie: de staat betaalt je dan een uitkering wat wel geplafonneerd is en maar 70% van je loon. Ik heb dat gebruikt toen.

Kom je vanuit het buitenland of heb je niet gewerkt het jaar ervoor heb je recht op Europese vakantie. Dat is gewoon een voorschot op je dubbel vakantiegeld van het jaar erop.

Enkel vakantiegeld: het geld dat je krijgt voor de dagen vakantie die je neemt in die maand zelf (je krijgt dus volle maand loon ook al heb je vakantiedagen opgenomen).

Dubbel: het extra bedrag dat je krijgt in mei of juni.

Verder krijg je bij de meeste werkgevers ook wel extra dagen: adv (je werkt wekelijks 1 á 2 u meer dan je contract en bouwt zo 6-12 dagen per jaar extra op), feestdagen die op een zondag vielen kun je meestal recupereren op een andere dag. En dan krijg je ook vaak nog extra dagen. Het gemiddelde ligt zo ergens op 30 dagen. Mijn man heeft er 42 (verzekeringswereld is wat dat betreft heel leuk). En tien betaalde feestdagen in België.

Schoonbroer werkt in een Japans bedrijf. In Japan hebben ze daar 10 of 15 dagen verlof idd maar die gebruiken de meeste werknemers om te gaan werken in vestigingen in het buitenland. Dat is dan hun vakantie :D

In de VS is het ook drama. Daar is het best vreemd om vakantiedagen op te nemen en het wordt ook vaak gezien als een teken van geen ambitie. Wie wil geld verdienen neemt dus amper op. Schandalig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:10

ik heb het nog wat luxer, werk bij de semi overheid, met een contract voor 36 uur krijg ik elke maand 25% keuzebudget om mee te doen wat je wil, als ik daar volledig uren voor koop (krijg ik dus geen vakantiegeld meer) maar wel in totaal 612 uur verlof per jaar, dat is 17 weken

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:32

Citaat:
11.50 bruto is inderdaad niet veel, mag ik vragen wat voor werk je deed/doet. Gelukkig heb je wat nieuws gevonden, is snel gegaan

Ik ben opgeleid voor paraveterinair en heb 3 jaar daar in gewerkt, nu heb ik een aansturende functie bij een transportbedrijf, heel leuk, maar dat gaat dus stoppen.
ga nu weer terug de dierensector in, maar daarmee wel ook weer achteruit in loon, zit zometeen zelfs onder de 11,50 bruto helaas. Het is echt heel krap en weinig, heb wat dat betreft heel veel geluk met mijn lage woonlasten (huur van mijn moeder), anders zou ik het in mijn eentje ook nooit gered hebben hier van, zeker niet met alle regels van nu, dat je minimaal 4x de huur moet hebben aan inkomen e.d. en een hypotheek was nog onmogelijker, op 50uur werken in de week op contract toen ik paraveterinair was, mocht ik maximaal 80.000 hypotheek lenen destijds, was dus echt onmogelijk geweest.

Heb hier al aangegeven dat ik ook wil studeren er naast en wel iemand ben die graag doorgroeit, daar keken ze op zich heel positief tegen aan, dus hopelijk verbreed dat mijn kansen voor de toekomst straks, wie weet wel binnen dit bedrijf.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:21

Wow.

Dat maakt sparen wel lastig ja.

Ik heb een bijbaan (0-uren contract) bij een pretpark en daar krijg ik 11,00 euro per uur.
En dan doe ik niks anders dan beugels dicht doen, entree kaartjes controleren en friet bakken.
Oftewel, je hebt er geen opleiding voor nodig. Wel handig als je met mensen om kunt gaan.

Is dat echt normaal in jouw sector?
Als je fulltime werkt, en je bent 21+ hoor je € 10,91, € 10,34 of € 9,82 per uur te verdienen (minimum loon) bij respectievelijk een fulltime werkweek van 36, 38 of 40 uur.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:34

Luxorvalkje schreef:
Wow.

Dat maakt sparen wel lastig ja.

Ik heb een bijbaan (0-uren contract) bij een pretpark en daar krijg ik 11,00 euro per uur.
En dan doe ik niks anders dan beugels dicht doen, entree kaartjes controleren en friet bakken.
Oftewel, je hebt er geen opleiding voor nodig. Wel handig als je met mensen om kunt gaan.

Is dat echt normaal in jouw sector?
Als je fulltime werkt, en je bent 21+ hoor je € 10,91, € 10,34 of € 9,82 per uur te verdienen (minimum loon) bij respectievelijk een fulltime werkweek van 36, 38 of 40 uur.

Jup dat is normaal. Meeste dierenklinieken werken niet eens met cao, (al word daar de laatste jaren wel meer aan gewerkt) dus dan is het gewoon minimum loon, ben inderdaad begonnen op 9,70 bij 40 uur was het destijds geloof ik. Geen pensioenopbouw, of 13e maand oid, wel vakantiegeld natuurlijk en het minimale aan vakantiedagen dat wettelijk verplicht is.
Collega die al meer dan 10 jaar werkervaring had, had zich zelf weten op te werken tot 13-14 euro bruto per uur. Voor zo veel ervaring geen vetpot dus, en ze was echt goed, een gouden medewerker wat dat betreft.
Dierensector is nou eenmaal geen goed betaalde sector, best wel vergelijkbaar met ongeschoold werk inderdaad. Het is iets dat je echt leuk moet vinden, en geluk mee moet hebben dat je het misschien net treft ergens met loon, of dat je een partner oid hebt met een goede baan.
Als ik nu weer in een praktijk zou starten met cao zit ik denk ik ook rond de €12 per uur met mijn leeftijd en ervaringsjaren. Wel iets beter dus.
Maar wil niet meer in een praktijk werken, mijn passie ligt daar gewoon niet, leuke ervaring geweest, maar niet iets voor de toekomst. Dan maar liever die €1 euro per uur minder nu en plezier in mijn werk, en een studie er bij voor de toekomst :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:56

Ik zit nu wel in een hele luxe positie qua werk: dichtbij, relatief goed loon, heb wel targets/doelen te halen maar die zijn niet keihard omdat ik nu eenmaal met mensen werk en afhankelijk ben van de vraag naar permanente zorg/opvang. Als er geen vraag komt tot opname kan ik geen opnames doen zeg maar :+

En met deze job gaan ze echt niet moeilijk doen als ik bijberoep wil opstarten. Hoe dat in andere bedrijven zit weet ik niet, ook al is het compleet wat anders en niks vermenging van belangen ofzo.