De dag voor kerst kwam en een dun laagje rijp bedekte het gras en de bomen. Hier en daar lag nog wat sneeuw in de kanten als we over het donkere wegdek fietsen opweg om verse melk te halen. De altijd groene naaldbomen steken donker af tegen de kale berkenbomen. Een vrolijk klingelend geluid van de klepperende melkbus echoot in het bos. Een paar reeën die vredig staan te grazen kijken verschrikt op en schieten weg tussen de bomen.

Het grus knerpt onder onze wielen als we het pad bij de boerderij opdraaien. Het is al na melktijd en er heerst een vredig sfeer. Uit de stal klinkt het ontspannen herkauwen en een kalfje loeit zachtjes. Een paar glimmende poezenoogjes kijken wantrouwig om het hoekje van de deur. In de melkruimte vullen we de bus met de romige melk en nemen onze weg naar huis.
De afgelopen dagen dagen had ik de meeste kerstvoorbereiding al gedaan. De broodtrommels gevuld met kerstbrood en gewoon brood, de koektrommels vol met allerlei soorten koekjes. Haverpaté voor op brood, stoofperen, hartige pasteitjes, kruidige appelcider en krentjebrij (bessola) als toetje.

Alleen de kaas moest ik nog maken. Maar voor ik daar aan toe was liep de klok al tegen 3 uur. Ik stookte het vuur op met wat heet berkenhout en giet de melk in een pan. Voor deze "Farmers cheese" heb je weinig nodig. Melk (al dan niet met room), een pan, een beetje azijn en een linnendoek en word ook wel armoedzaaierskaas genoemd... Langzaam begint de melk te dampen en ik leg nog wat hout op het vuur. Pfff! Wat is het heet zeg, zo vlak voor de kachel! Ik probeer een beetje aan de zijkant te blijven staan maar alsnog begint mijn schort naar heet gestreken wasgoed te ruiken.., Ondertussen houd ik de melk konstant in beweging, we willen immers geen bruine klontjes in de kaas

De avond was gevallen en het licht kwam van de kaarzen en van de vlakkerende vlammen in de haard. Pakjesavond was gekomen

Met het zachte tokkelen van de harpsnaren ging de avond over in de nacht. De laatste tonen van " in the bleak midwinter" zingen nog na als het tijd is om kaarzen uit te blazen. Pff, donker.