Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 22:55

Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes <3 Ik wil jullie alvast een heel goed 2023 toewensen, met weining vuurwerk en hopelijk rust voor de meeste dieren. Hier is het gelukkig altijd rustig en stil, geen van de buren gebruikt vuurwerk *\%/*

Boerenkaas

De dag voor kerst kwam en een dun laagje rijp bedekte het gras en de bomen. Hier en daar lag nog wat sneeuw in de kanten als we over het donkere wegdek fietsen opweg om verse melk te halen. De altijd groene naaldbomen steken donker af tegen de kale berkenbomen. Een vrolijk klingelend geluid van de klepperende melkbus echoot in het bos. Een paar reeën die vredig staan te grazen kijken verschrikt op en schieten weg tussen de bomen.

Afbeelding

Het grus knerpt onder onze wielen als we het pad bij de boerderij opdraaien. Het is al na melktijd en er heerst een vredig sfeer. Uit de stal klinkt het ontspannen herkauwen en een kalfje loeit zachtjes. Een paar glimmende poezenoogjes kijken wantrouwig om het hoekje van de deur. In de melkruimte vullen we de bus met de romige melk en nemen onze weg naar huis.

De afgelopen dagen dagen had ik de meeste kerstvoorbereiding al gedaan. De broodtrommels gevuld met kerstbrood en gewoon brood, de koektrommels vol met allerlei soorten koekjes. Haverpaté voor op brood, stoofperen, hartige pasteitjes, kruidige appelcider en krentjebrij (bessola) als toetje.

Afbeelding

Alleen de kaas moest ik nog maken. Maar voor ik daar aan toe was liep de klok al tegen 3 uur. Ik stookte het vuur op met wat heet berkenhout en giet de melk in een pan. Voor deze "Farmers cheese" heb je weinig nodig. Melk (al dan niet met room), een pan, een beetje azijn en een linnendoek en word ook wel armoedzaaierskaas genoemd... Langzaam begint de melk te dampen en ik leg nog wat hout op het vuur. Pfff! Wat is het heet zeg, zo vlak voor de kachel! Ik probeer een beetje aan de zijkant te blijven staan maar alsnog begint mijn schort naar heet gestreken wasgoed te ruiken.., Ondertussen houd ik de melk konstant in beweging, we willen immers geen bruine klontjes in de kaas ;) Na een tijdje begint de melk te schuimen, nu duurt het niet lang meer voordat het kookpunt is bereikt. De haren die uit mijn knot zijn gesprongen kroesen en krullen helemaal van de hitte. Wat duurt het dan nog lang zeg, als je erop zit te wachten tot het kookt, ze zeggen niet voor niets " a watched pot never boils". Maar dan opeens kookt de melk en neem ik het mee naar de keuken en roer de azijn er door heen. Meteen begint de melk samen te klonteren. Witte klontjes drijven in de iets wat gelige wei. Door de linnendoek giet ik de kaasmassa af en knijp het laatste wei eruit en nu is de kaas klaar om hem te mixen met het zout, knoflook en kruiden en hem dan verder af te laten koelen.

Afbeelding

De avond was gevallen en het licht kwam van de kaarzen en van de vlakkerende vlammen in de haard. Pakjesavond was gekomen ;) Sander had de afgelopen dagen al vol verwachting naar het grote paket onder de boom gekeken en nu was het tijd om het uit te pakken. Blij moest het natuurlijk direkt op de pony in kwestie bekeken worden en Pluis was zeer verrast om zo bij zijn avondeten weggehaald te worden maar voor een wortel liep hij als een lammetje mee ;) In het schemerige stallicht konden we het resultaat mooi bewonderen.

Afbeelding

Met het zachte tokkelen van de harpsnaren ging de avond over in de nacht. De laatste tonen van " in the bleak midwinter" zingen nog na als het tijd is om kaarzen uit te blazen. Pff, donker.

Ceetje_bokt

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:04

Ik reageer niet vaak, maar wil nu toch even zeggen dat ik zo heerlijk zen word van jouw verhalen. Ondanks dat ik me heel goed realiseer dat het hard werken is wat jullie doen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:08

Ik heb hetzelfde als Ceetje.
Onlangs al je berichten nog eens allemaal achter elkaar gelezen en het leest als een verhalenboek.
Heerlijk en gezellig.

Heel fijn nieuwjaar Thea.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:16

Mooi hoor! Op die manier kaas maken zal ik ook eens proberen. Hier gaat 's winters ook veel op de houtkachel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:06

Wat een heerlijk verhaal zo aan het eind van het jaar. Dank je dat je ons meeneemt elke keer. Alvast een mooi en overvloedig 2023 gewenst!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:22

Als stille meelezer , ook de beste wensen voor 2023.
En blijven schrijven hé , je verhalen lezen lekker weg :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 04:24

Gebruik je rauwe melk om kaas te maken? Lijkt me leuk om ook eens te doen. Ik heb vroeger op school wel geleerd kaas te maken maar dat was met stremsel enz enz. Dit is een stuk makkelijker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 07:26

Wat mooi weer geschreven.
Tuig past mooi.

Dank je wel voor je mooie verhalen afgelopen jaar en ik hoop dat 2023 een mooi jaar voor jullie gaat worden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:12

Ceetje_bokt schreef:
Ik reageer niet vaak, maar wil nu toch even zeggen dat ik zo heerlijk zen word van jouw verhalen. Ondanks dat ik me heel goed realiseer dat het hard werken is wat jullie doen.

Heerlijk hè, je wordt gewoon ontspannen meegenomen uit de hectiek van alle dag, Heerlijk genietend van Thea's verhalen.

Thea, fijn dat je man zo blij was met het mooie tuig, daar gaan jullie veel llezier van hebben.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:31

Dank je wel weer Thea.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:32

Zo mooi, jouw verhalen. Blijf aub verder schrijven. Beste wensen voor 2023.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:07

Dat was weer heerlijk om te lezen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:09

Wat een fijn stukje leeswerk je schrijft echt prachtig!

Heb je voor mij het recept en de bereidingswijze van de kaas?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:45

Nooit geweten dat je zo kaas kunt maken.
En het tuig staat Pluis mooi. :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:07

Het zen worden tijdens het lezen van jouw stukjes heb ik ook! Normaal gesproken kan ik heel snel lezen ( makkelijk in mijn werk) maar deze stukjes lees ik echt woord voor woord en dan ga ik me er een beeld bij vormen in gedachten ( de poes die om de hoek kijkt, de broodtrommel gevuld met kerstbrood daar stel ik me dan een blikken trommel bij voor etc etc) en dat werkt heel ontspannen!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:26

Heerlijke stukjes weer, de foto's zorgen voor zoveel extra sfeer <3
Alsof je er zelf bij bent.
Wat hierboven beschreven word heb ik ook wel, echt een beeld voor je zien. :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:11

Weer even bijgelezen hoor! Wat een ontzéttend leuke tekeningen voor de kerstkaarten!!! <3 En dat tuig. Tjonge, wat ben je toch creatief en handig zeg! Respect hoor. Dank weer voor het inkijkje in jullie leven!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:30

Wat knap heb je dat tuig gemaakt! Een goed 2023, ik hoop dat er veel mooie verhalen bij mogen komen :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 15:23

Allereerst ben ik dankbaar voor al jullie nieuwjaarwensen en al jullie lieve berichtjes die jullie hebben achtergelaten. Het betekent ontzettend veel voor mij en ik waardeer het echt <3

mysa: Laat even weten hoe het gelukt is met de kaas, vind ik leuk <3
crazycactus: Ja, ik gebruik rauwe melk, maar je kunt het ook maken van gewone winkelmelk, alleen niet van langhoudbare melk. Wat leuk om te lezen dat je op school wel eens kaas hebt gemaakt. Was dat op een speciale opleiding of gewoon in het reguliere onderwijs?
Idylle: Hierbij het recept. Je kunt de appelciderazijn ook vervangen door citroensap :) Laat maar even weten als je het gemaakt hebt. Vind ik leuk *\o/*
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:39

Dank je wel voor je recept! Zodra ik eens de tijd heb hoop ik het eens te gaan maken.

Nog wat extra vragen omdat ik het nog nooit eerder gedaan heb;
Moet de kaas nog ergens donker weggestopt worden voor een aantal weken voordat je het kunt eten? En waar doe je het dan in? Hoelang kun je het bewaren als het klaar is en hoe bewaren je het het beste?
Heel erg bedankt voor je uitleg !

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:53

Thea, dank je wel voor het recept. Alsnog de beste wensen voor het nieuwe jaar en ik hoop dat we dit jaar weer geregeld mogen genieten van je sfeervolle verhalen en foto's :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:25

idylle: Dit is een vers kaas, dus zodra het is afgekoelt kun je hem eten. Hij is denk +- een week houdbaar op een koele plaats, koelkast oid.

Henny_w: dankjewel :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:35

Oh dan kan ik het ook lactosevrij proberen te maken. Dat is leuk. Bedankt voor het recept.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:56

Super bedankt!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:32

Ik was het topic uit het oog verloren, heb vanavond dus maar even bijgelezen.

Allereerst nog de beste wensen voor 2023!

Wat een prachtige kerstkaarten heb je gemaakt <3 en wat een geweldig cadeau voor je man en Pluis!

Ga het kaas recept ook eens proberen, lijkt me leuk om te maken.

En ook ik denk dat je wel degelijk goed genoeg schrijft om een boek te schrijven.