Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:05

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:13

Ik ben vandaag geslaagd voor meubels, kan nie wachten tot ik mag gaan verhuizen :)

Dressoir, kast, eettafel en salontafel in deze kleuren. Gecombineerd met onderstaande stoelen aan Mn eettafel

Afbeelding

Afbeelding

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:35

Hallo allemaal! Graag zou ik in dit topic om tips willen vragen wat betreft het opknappen van onze keuken. De fineerlaag laat los dus plan is om deze laag eraf te halen en dan de keuken te verven met Annie sloan verf. Ook willen we de bovenkastjes boven de aanrecht weghalen en daar planken te maken. Dit zodat de keuken lichter en meer open wordt. Dit vind ok nog wel het spannendste gedeelte.

Ik weet niet zo goed hoe het bovenste stuk eruit gaay zien als ik de kastjes eruit sloop

Ik probeer foto s te plaatsen, maar heb dat nog niet eerder gedaan dus weet niet of dat lukt☺️

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:41

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto kun je zien hoe het 'plafond' van het keukenblok zit. Lastige is dat als we de kastjes eruit halen dat dan het stukje plafond eruit gaat, wat we wel laten zitten bij de afzuigkap.
Laatst bijgewerkt door havermout op 16-01-19 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:43

Hoi je er rekening mee dat je kastjes onder de fineer niet glad zijn afgewerkt maar waarschijnlijk bestaan uit ruw samengeperst hout?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:45

Ja dat klopt, echter heb ik begrepen dat dit wel kan met de Annie Sloan verf? Of is dit niet zo. Ik heb deze verf nog niet eerder gebruikt. Dus als iemand ervaring heeft dan hoor ik dat graag!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:48

We moeten er gewoon wat mee. De kast van de diepvries en koelkast zijn al echt gescheurd. Het is echt een slechte kwaliteit keuken, deze is 'pas' 15 jaar oud maar dat zou je niet zeggen. Vergeeld en de schotjes onderaan tot de vloer zitten half los, enz. We willen er eigenlijk geen geld aan uitgeven aangezien we over een paar jaar hopen te verhuizen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:24

Hou er ook rekening mee dat het achter de kastjes niet even hoog getegeld is als naast de afzuigkast.
Ik denk dat de plank voor de afzuigkast gewoon een losse plank is die aan de andere kastjes vast zit.
Ook de koof boven de bovenkastjes gaat 'zweven'/hol zijn als je de bovenkastjes weg haalt.

Misschien dat je met een keukendeurenrenovatie (nieuwe deurtjes) beter af bent als in minder sloop werk.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:26

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en het niet gedaan. Ons hele huis incl plafond werd gestuct en ik wilde ook die koof eraf hebben. En mooie eikenhouten planken ipv keukenkastjes. Maar het werd toch teveel gedoe. Ook met die afzuigkap. Nu sparen we toch maar voor een nieuwe keuken en ook opnieuw stuccen dus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:32

Ik zou ook gaan voor volledig nieuwe deurtjes, tegels er af beuken en iets nieuws daar achter.

Van half werk wordt een koper ook niet gelukkig. En ik voorzie dat de deurtjes zonder fineer niet zo'n succes zijn in de keuken :o

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:48

Zonder fineer zal het hout eronder gaar brokkelen waarschijnlijk.
Annie sloan kan wel over het fineer heen geloof ik, maar ik zou nooit het fineer eraf halen :n

En voor vrij weinig kun je bij Ikea ook een nieuwe keuken samen stellen.

Ik heb vanmiddag van een afstand leuke lampen gezien, volgende week even terug en van dichtbij bekijken.
(heb van die winkel nog een tegoedbon en nog universele cadeau bonnen dus met een beetje mazzel hoef ik niets bij te leggen)

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:29

Nieuwe deurtjes vind ik geen optie en zonde van het geld aangezien het verder geen mooie keuken is. Je bent dan toch zo €1000 verder en ik wil er niet meer dan €100 ong aan uitgeven.
De tegels lopen idd niet door. Onderstaande foto is n plaatje v internet waarbij ook de bovenkastjes zijn verwijderd en planken zijn geplaatst. Ik vind de tegels niet storend.

Als we de fineer eraf halen dan is de keuken idd minder stevig. Dat is een nadeel
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:34

Als je het niet duurder wilt maken, zou ik je adviseren een paar lijmklemmen te kopen en het fineer een beetje degelijk zien terug te plakken.

Ik zou echt spijt krijgen als ik jou was.... Haal eerst maar eens fineer van een bovenkastje af... Dan weet je wat voor structuur er onder zit. Zoals al gezegd is dat zeer waarschijnlijk geperst hout.

Laat je het zo voor eventuele kopers in de toekomst dan laat je ze zien dat ze zo snel mogelijk 10-15k moeten ophoesten voor een keuken. Ik weet niet hoe de rest van je huis er uit ziet... Maar het kan een afknapper zijn en de woningmarkt zal echt niet blijven zoals hij nu is...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:51

Ik heb m'n oude keuken met annie sloan gedaan toen bij de fineer er af kwam. Bij mij zat er wel glad hout onder en het resultaat was best leuk als tussen oplossing. Ik heb vast nog ergens foto's, eens zien of ik ze kan vinden :)
Als je er trouwens aan gaat beginnen: ook met annie sloan ga je niet onder de €100 blijven, ik moest lagen verf aanbrengen om het hout er onder niet meer te zien, maar misschien scheelt het als je grondverf gebruikt. En zorg voor een goede finish, mij werd jachtlak aangeraden, dit werkte perfect, kon het altijd prima afpoetsen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:54

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb toen ook een andere achterwand genomen, nieuw werkblad en kastknopjes :)

Heb inmiddels een nieuwe keuken, maar wat ik zeg: als tussen oplossing viel er prima mee te leven :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:01

Dr verf zal prima pakken op het hout
Alleen kan het zijn dat het er echt lelijk uitziet door hoe het hout er uit ziet (ruw en lijm etc)
Dus na verwijderen van fineer kan het zijn dat je even flink aan het schuren moet
Eerlijk , als je het huis uiteindelijk toch gaat verkopen maar er nog een paar jaar tegenaan moet kijken
Zou ik voor de gein eens kijken wat je kwijt zou zijn aan goedkopere Ikea of andere deurtjes
Je gaat je een klus op de hals halen die echt heel erg niet tof is
De uren en irritaties zouden je achteraf best een paar honderd euro waard geweest kunnen zijn van nieuwe deurtjes om je juist die k#t klus te besparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:57

Je kan ook de deurtjes laten spuiten/ een folie-laagje geven. Maar ook dan ben je meer kwijt dan €100,-. Nieuwe deurtjes moeten ook maar net passen, mijn ouders hebben in 2008 een ikea keuken geplaatst die hele andere maten deurtjes en lades heeft als wat nu bij ikea ligt. Balen ze wel van, nu is het niet een kwestie van enkel nieuwe frontjes als de oude aan vervanging toe zijn.. De frontjes zijn vaak het duurste trouwens, verkijk je daar niet op!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:12

Ik meende dat er nog een opslag is die de oude maten van de ikea deurtjes heeft?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:37

Ik heb hetzelfde gehad met onze ikea keuken, we hebben 2 jaar terug een huis gekocht met een ikea keuken die er bijna 8 jaar inzat op dat moment en de vorige bewoner was niet zo voorzichtig met chemische schoonmaakmiddelen. De bovenkant van de lak begint te scheuren dus ik was helemaal enthousiast naar de site van de ikea gegaan, bleek dat er geen enkel deurtje paste, beetje jammer. De vorige eigenaar heeft de bon ook niet achtergelaten dus ik kan ook geen aanspraak maken op garantie helaas.

@Havermout, ik vind je idee van die plank heel leuk, dat hebben wij ook en als je er niet te veel opzet is het heel mooi. Soms gebruik ik het om extra boodschappen neer te zetten als de lades volzitten (ik heb een kleine keuken) en dan is het wel druk in de ruimte.
Is het trouwens geen optie om op marktplaats te kijken naar keukens die mensen weg doen? Of alleen deurtjes, dan kun je die eventueel overnemen. Ik ze heel vaak nog best mooie keukens langskomen. Mijn nichtje had een keuken van 1 jaar van marktplaats want de mensen die het huis hadden gekocht vonden de vrijwel nieuwe keuken niet zo mooi dus haalden ze die er gelijk uit, kon zij voor een klein prijsje overnemen.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:48

Thanx voor de reacties! Op marktplaats kijken is een goede, maar moet idd precies passen qua deurtjes en voor een andere keuken komen we dan weer hele andere dingen tegen zoals plaats elektra ivm oven/ koelkast en de vloer die nu precies aangesloten ligt op de keuken!

Bedacht me dat het misschien ook nog een optie is om alleen van de gescheurde deurtjes het fineer te verwijderen, en dan bij de andere deurtjes over fineer heen te schilderen. Dan is er geen kleurverschil en hebben de deurtjes waarbij de fineerlaag blijft, toch een extra bescherming. Want dat klopt inderdaad wel wat jullie aangeven, en we hebben 2 kleine kids dus beetje bescherming is wel praktisch!

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:18

Hi, zou ik jullie een vraag mogen stellen?
Ik heb deze lamp gekocht (ikea), voor aan het plafond. Alleen als je nu in bed ligt kijk je recht in het felle licht van het peertje.

Is hier een gemakkelijke oplossing voor?
Op internet zie ik wel “diffusers” of “blenders” maar ten eerste vrij duur en ten tweede niet te verkrijgen in deze diameter (33 cm)... ik ben toch niet de eerste met zon hanglamp aan het plafond??

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:24

Doe er een kopspiegellamp in :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:06

Ivm Ikea zijn die fors aan de prijs.