[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:46

Waar zit eigenlijk het huis op die kaart? :') Daar linksboven in het grijze stuk?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 16:02

Haha, huis zit wel linksboven, maar dat grijze vlak wordt straks de kennel voor de honden haha.

Die aqua streep is waar straks na de verbouwing de openslaande deuren komen in de woonkamer. Uitkijkend dus op de track.

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 20:56

Na het verlies van mijn warmbloed had ik even geen aardigheid aan de rijbak goed houden (was net weer begonnen lekker met hem te rijden). En met een tractortje in het vooruitzicht vond ik het ook even niet zo spannend. Maar die tractor is dus uitgesteld en de rijbak was inmiddels (als enige, de rest is behoorlijk verdroogd) groen :+

Was vergeten een "voor" foto te maken voor ik aan de slag ging. Maar dit was drie weken voor de eerste ronde netjes maken. Begroeiing was in die drie weken boven het opstapkrukje uitgegroeid :+
Afbeelding

Vorige week eerst een half uur met de kruiwagen rond gegaan om de hoogste planten er uit te trekken. Daarna een uur rondgelopen met de bosmaaier om zoveel mogelijk planten kort te wieken. En daarna heel veel rondjes met de Caddy met het egje er achter rondgereden :+ Ding is denk ik max 70cm breed, dus dat vraagt veel rondjes whaha. Expres een kleintje gekocht zodat hij ook achter het paard kan. Twee bandjes erop om hem wat te verzwaren.
Afbeelding

Aangezien het zou gaan regenen en aankomende week er weer een hittegolf is goed moment om vandaag nog een slag te slaan. Eerst weer het egje achter de auto geknupt en veul rondjes gemaakt (werd er duizelig van :+ ). En daarna nog afgerond met nog wat rondjes met een pallet achter de auto om in elk geval de buitenste rand wat af te vlakken. Het lijkt weer een beetje op een rijbak :D
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:03

Daar knapt de bak zeker van op. Ineens is ie ook als zodanig herkenbaar. :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:10

Goed gedaan Marlies!
Ik heb hier 2 betonnen palen die ik uit de grond gehaald heb op de pallet gelegd, ook flink zwaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:18

Dat is een flink verschil, je hebt wel eer van je werk zo.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:32

Is het een idee om zout in de bak te strooien tegen het onkruid? Of spuiten met schoonmaakazijn

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:28

Leuk weer die plattegrond! Zo leuk om te zien hoe een goed idee nog beter wordt! :D
Je hebt flink hard gewerkt aan de bak zeg haha, ik had mooi die loonwerker nog een keer laten komen :') Wat een werk! :oo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:55

Oh, wij hebben dus ook altijd zo'n soort palenrammer (maar dan de antieke versie :P ) maar mijn vader noemde het altijd sleg :)) Handig ding wel in ieder geval.

Ziet er goed uit zeg je ontwerp!! Jeetje wat een werk aan die bak... kan je die paarden er niet gewoon lekker veel in laten (los) lopen om de plantjes tegen te houden? Dat werkt toch altijd het makkelijkst :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:07

Goed bezig!! Het begint echt al ergens op te lijken.

Wij hebben vorig jaar ook zo'n palen rammer gekocht, dat is echt ideaal en voor ons eigenlijk een must have. Die behoudt je paaltjes ook veel beter. Met zo'n hamer gaan paaltjes toch snel stuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:25

Milan_lover schreef:
Met zo'n hamer gaan paaltjes toch snel stuk.
Kwestie van een oud blik over de paal doen :)

De bak ligt er weer mooi bij zo... is idd een kwestie van bijhouden (of geiten nemen :D )

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 10:14

Maflinger_S schreef:
Daar knapt de bak zeker van op. Ineens is ie ook als zodanig herkenbaar. :D

Ja, daarvoor was het toch wel wat jammerlijk dat in een zee van verdord gras de rijbak er zeer groen bij stond :+

Jes schreef:
Goed gedaan Marlies!
Ik heb hier 2 betonnen palen die ik uit de grond gehaald heb op de pallet gelegd, ook flink zwaar.

Oh dat is ook handig ja! Deze autobanden komen van een 4x4 en zijn een stukje zwaarder dan 'normale' banden, dat scheelt ook al.

YvonneV schreef:
Is het een idee om zout in de bak te strooien tegen het onkruid? Of spuiten met schoonmaakazijn

Mwoah, azijn is echt slecht voor de natuur. En zout is voor de hoeven ook niet goed. Maar als ik het gewoon nu met regelmaat blijf slepen moet het ook wel goed komen!

xXutopiaXx schreef:
Leuk weer die plattegrond! Zo leuk om te zien hoe een goed idee nog beter wordt! :D
Je hebt flink hard gewerkt aan de bak zeg haha, ik had mooi die loonwerker nog een keer laten komen :') Wat een werk! :oo

Wacht maar tot jij de sleutel hebt en bij jou het geld er ook met bakken tegelijkertijd uit gaat :+ :+

Plus dat ik het ook niet weer gefreesd wilde hebben nu, dan is het weer erg mul in het begin namelijk. Terwijl het nu bijna perfect is!

pmarena schreef:
Oh, wij hebben dus ook altijd zo'n soort palenrammer (maar dan de antieke versie :P ) maar mijn vader noemde het altijd sleg :)) Handig ding wel in ieder geval.

Ziet er goed uit zeg je ontwerp!! Jeetje wat een werk aan die bak... kan je die paarden er niet gewoon lekker veel in laten (los) lopen om de plantjes tegen te houden? Dat werkt toch altijd het makkelijkst :)

Oh haha, ik ken een sleg als zo'n type palenhamer;
Afbeelding

Heb overigens de bak een tijd open gehouden voor de paarden in de hoop dat het zou helpen. Maar met twee paarden op dit oppervlakte schiet dat eigenlijk gewoon niet genoeg op :+ . Plus dat het groen wat doorkomt wordt opgegeten, maar door de lossere grond krijgen ze daarbij dan weer makkelijk teveel zand binnen. En daarbij hadden ze duidelijk een missie om naar China te graven :') . Ook niet heel handig.

En thanks! Ik ben ook echt blij met het ontwerp zo :D

Milan_lover schreef:
Goed bezig!! Het begint echt al ergens op te lijken.

Wij hebben vorig jaar ook zo'n palen rammer gekocht, dat is echt ideaal en voor ons eigenlijk een must have. Die behoudt je paaltjes ook veel beter. Met zo'n hamer gaan paaltjes toch snel stuk.

Ja precies, daar liep ik met de hamer ook tegen aan. En een oud blik in de juiste maat kreeg ik ook niet echt geregeld. Dit is veel handiger!

DubbelDun schreef:
Milan_lover schreef:
Met zo'n hamer gaan paaltjes toch snel stuk.
Kwestie van een oud blik over de paal doen :)

De bak ligt er weer mooi bij zo... is idd een kwestie van bijhouden (of geiten nemen :D )

Ja, die geiten krijg ik er bij vriend niet in :+
Ik vind ze stiekem wel heel leuk whaha.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:24

je hoeft de bak ook niet weer opnieuw te laten frezen. Een loonwerker kan hem ook met een weidesleep of manegevlakker doen.

er bestaan ook manegevlakkers die je achter de auto kan hangen die je ook achter een paard en later achter een trekker kan hangen.

https://link.marktplaats.nl/m769605155

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:50

Zo dan heb je echt eer van je werk inderdaad!

En ja het andere grijze vlak met de aqua streep was ook wat ik bedoelde. :j Maar die streep kon ik niet thuisbrengen. Wel heel gave plek om je openslaande deuren te hebben!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:01

YvonneV schreef:
je hoeft de bak ook niet weer opnieuw te laten frezen. Een loonwerker kan hem ook met een weidesleep of manegevlakker doen.

er bestaan ook manegevlakkers die je achter de auto kan hangen die je ook achter een paard en later achter een trekker kan hangen.

https://link.marktplaats.nl/m769605155

Nee dat is waar, maar dan kom je weer op het punt dat het geld er sowieso met hele bakken te gelijkertijd uitvliegt haha. En zal het sowieso ook toch zelf moeten gaan bijhouden. Die vlakkers voor achter de auto ken ik inderdaad! Maar het bedrijf waar we de tractor straks in principe willen kopen heeft regelmatig tractors die incl spullen verkocht worden, dus dan is het net zo handig om alles bij elkaar te hebben. Voor nu is dit ook wel even een prima tijdelijke oplossing.

Nummus schreef:
Zo dan heb je echt eer van je werk inderdaad!

En ja het andere grijze vlak met de aqua streep was ook wat ik bedoelde. :j Maar die streep kon ik niet thuisbrengen. Wel heel gave plek om je openslaande deuren te hebben!

Ah check :D

Vandaag even samen de plek voor de palen van de roundpen precies goed uitgezet. Hoop dat het lukt ze er deze week in te krijgen, maar hang er steeds een beetje tegenaan om iets te maken om die hoek van de palen goed te krijgen haha. Morgen een drukke dag op het programma, maar hoop dat het dinsdag gaat lukken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:31

MarliesR schreef:
xXutopiaXx schreef:

Wacht maar tot jij de sleutel hebt en bij jou het geld er ook met bakken tegelijkertijd uit gaat :+ :+

Plus dat ik het ook niet weer gefreesd wilde hebben nu, dan is het weer erg mul in het begin namelijk. Terwijl het nu bijna perfect is!

Hahaha dat is waar :') Merk ik nu al: ohhh we moeten nog ff dit halen... maar, ik moet waarschijnlijk ook deze week ergens nog tanken... en krijg woensdag pas salaris...... poedersuiker... :')
Gelijk ook maar even gekeken voor zo'n manegevlakker :') Wij gaan het natuurlijk ook laten frezen en zal vooral veel met m'n Quarter in de bak rijden, en die kan er niet zo fijn tegen als hij zo zwaar is... en gelijk maar eens nadenken over hoe we het kunnen sproeien :j Want dat helpt ook, heb ik gehoord :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:55

Sproeien (of regen, maarja) helpt inderdaad als een tierelier.

Hier staan de paarden er nu dus 2 weken en het is al flink minder mul geworden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 14:19

Ja zonder sproeien duurt het heel lang voor het echt goed inklinkt. Maar paar keer goed regen uit eindelijk hielp hier enorm. Sproeiers moeten wij ook nog. Had gehoopt het oude punt te kunnen gebruiken, maar die is verdwenen :+ Heb van de week gezocht met een metaaldetector, maar echt niks meer van terug te vinden. En hij zat ook niet op een handig punt met mijn huidige opzet.

En sproeien met kraanwater vind ik wel erg zonde (en duur).

Nadeel van regen/sproeien is dat onkruid wel ook sneller terug groeit :+ Dus ook dan is goede sleep weer handig :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:23

Ja, sproeien met kraanwater lijkt mij ook niet fijn... inderdaad zonde, maar als het goed is hebben wij ergens een grondwater/regenwater-put.. moeten we alleen ook nog ff zien te vinden :') Zo fijn als mensen zulke dingen gewoon bijhouden en erbij vermelden enzo haha.. en dus hopen op flinke regen nadat we het hebben laten frezen :P

Haha dat is waar ja... :')

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:37

Wauw wat een prachtig plek en wat maken jullie er wat moois van! +:)+

Ik ga mee lezen en volgen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:35

Wij hebben ook een put, wachten is nu op de pomp.
Voor nu sproei ik met kraanwater en een sectorsproeier voor de tuin, wat een geklooi, maar onze bak moet echt voctig blijven.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 08:46

Rijsa schreef:
Wauw wat een prachtig plek en wat maken jullie er wat moois van! +:)+

Ik ga mee lezen en volgen.

Dankje!

Jes schreef:
Wij hebben ook een put, wachten is nu op de pomp.
Voor nu sproei ik met kraanwater en een sectorsproeier voor de tuin, wat een geklooi, maar onze bak moet echt voctig blijven.

Oh ideaal dat je de put wel al hebt!

Met deze hitte ligt alles even compleet stil, echt te warm nu. Maar wat ben ik blij met het nieuwe dak op de stal! Het is daar echt best koel. De paarden staan dan ook het grootste deel van de dag (en in elk geval in de warmste uren) lekker in de schuilstal.

In de ochtend nog eventjes op de wei.
Na het overleiden van mijn warmbloed dacht ik dat ik veel te veel gras zou hebben voor deze twee. Maar met de aanhoudende droogte groeit het gras amper, dus gaat toch wel hard nu.
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:57

En met het graszaad wat er in zit hoef je volgend jaar niet door te zaaien ook :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:05

Mooie foto's zeg :+:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:12

pmarena schreef:
Oh, wij hebben dus ook altijd zo'n soort palenrammer (maar dan de antieke versie :P ) maar mijn vader noemde het altijd sleg :)) <KNIP>

Dat deed je vader omdat dat ding zo heet: Sleg. :D "Palenrammer" geeft bij mij toch echt een foute associatie...... :+