[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:04

Mirim hebben ze bij ons ook niet gevraagd, ik zou dan vrij snel afknappen denk ik.

Wij hebben net weer een mail gestuurd voor aanpassing koopovereenkomst.
Als dat akkoord is kunnen we tekenen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:07

mirim schreef:
Ik hoorde van mijn ouders dat de makelaar tegenwoordig moet gaan vragen of je het te bezichtigen huis wel kan betalen voordat je een afspraak kunt maken?
Is dit echt een must ? ( volgens mijn ouders wel ) of is dit meer vanwege de drukte op de woningmarkt en kan een makelaar hiertoe overgaan?

Is bij ons niet aan de orde geweest, maar ik kan mij wel een goed voorstellen dat ze dit vragen. Wij kennen namelijk mensen met een appartement die al 4x verkocht is, maar waar bij 4x de financiering van de desbetreffende kopers niet rond kwam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:08

Maar dat weet je toch niet van te voren. Heb voldoende gehoord nu dat banken na een eerste instantie ja daarna toch een nee verkopen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:08

JenniferU schreef:
Mirim hebben ze bij ons ook niet gevraagd, ik zou dan vrij snel afknappen denk ik.

Wij hebben net weer een mail gestuurd voor aanpassing koopovereenkomst.
Als dat akkoord is kunnen we tekenen.

Spannend het JenniferU :#

Die van ons wordt maandag opgemaakt.

Zit vol van de ideeën voor het nieuwe huis, jullie ook?
Oooo ik zie het al helemaal voor me <3!!!!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:09

karuna schreef:
Maar dat weet je toch niet van te voren. Heb voldoende gehoord nu dat banken na een eerste instantie ja daarna toch een nee verkopen.

En daar ga je toch al de mist in Karuna, je gaat toch niet "zomaar" een
huis kijken, zonder dat je weet wat je uit kan geven ..... ???????

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:11

Nee dat klopt maar banken kunnen er ook wat van, weet er inmiddels alles van -O- . En heb van makelaars ook wel dingen gehoord. Datde financiering bijna helemaal rond was na een eerste instantie goedkeuring van de bank. Dat een dag voor aflopen van de voorbehoud de kopers overstuur opbelden dat de bank op laatste moment toch nee zeiden. :n en dus terugkwamen op hun accoord. Ivm veranderende regels enz.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:12

Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, maar ben ook trouw aan mijn
bank. We worden altijd fijn en goed geholpen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:14

Bij mijn vaste bank waar ik al zit vanaf mijn 5 e hoef ik niet eens een hypotheek aan te vragen. Krijg dat gewoon niet. Ze blieven geen allimentatie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:17

karuna schreef:
Bij mijn vaste bank waar ik al zit vanaf mijn 5 e hoef ik niet eens een hypotheek aan te vragen. Krijg dat gewoon niet. Ze blieven geen allimentatie.

Het zal inderdaad helaas ook helemaal aan je persoonlijke situatie
liggen. Wij zijn onlangs nog naar onze vaste adviseuse geweest en een nieuwe
hypotheekofferte laten opmaken, zij heeft ons toegezegd, dat wanneer wij zullen aankopen dit in een week tijd rond kan zijn. Ik maak mij dan ook absoluut geen zorgen om de hypotheek :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:20

Luxe positie dan. Ik hoor alleen maar andere verhalen om me heen. Feit dat makelaars het gaan vragen betekend wel dat het erg vaak voorkomt, alleen op deze manier wordt de woningmarkt alleen nog mogelijk voor mensen met een heel goed salaris uit vast inkomen. Ieder ander heeft pech dan. Zal de huizenverkoop als de prjzen verder gaan stijgen en de rente dadelijk ook weer omhoog gaat en de banken steeds meer eisen gaan stellen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:24

Die regels zijn een vast gegeven :)

Je krijgt nu 102%, in 2017 wordt dit 101% :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:27

Gaat niet om hoeveel je krijgt waarom het afketst. Maar om alle omliggende eisen daar gaat het wat ik van makelaars begrijp op fout. Dat er opeens een contract niet meer wordt geaccepteerd of een overbrugging die opeens niet meer mogelijk is enz. Er zijn banken waarbij ik niet eens 50 % zou krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:32

Er zijn idd genoeg voorbeelden waarbij on theorie de hypotheek geen enkel probleem zou moeten zijn, mensen van een adviseur Te horen krijgen:top, geen enkel probleem , maar puntje bij paaltje word het alsnog afgeketst .

En helaas ook bog steeds mensen die gewoon maar wat doen en dan na bieden etc pas eens gaan babbelen ergens en er achter komen dat het niet gaat lukken

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:33

Sonja_vR schreef:
Er zijn idd genoeg voorbeelden waarbij on theorie de hypotheek geen enkel probleem zou moeten zijn, mensen van een adviseur Te horen krijgen:top, geen enkel probleem , maar puntje bij paaltje word het alsnog afgeketst .

En helaas ook bog steeds mensen die gewoon maar wat doen en dan na bieden etc pas eens gaan babbelen ergens en er achter komen dat het niet gaat lukken

Daar kan ik dus echt niet bij ..... Je maakt jezelf dan toch ook
blij met een dode mus.

Eerst goed informeren wat mogelijk is, en daar pas verder kijken is imo nog
altijd het beste :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:36

En zelfs dat geeft dus geen garantie. :n ik had alles goed voorbereid, van drie banken accoord gekregen en nu het bijna zover is een en al moeizaamheid en twee banken die nu eens melden helaas we doen niet meer aan allimentatie. Daarom durf ik nog geen bod uit te brengen, moet eerst zeker weten dat het kan. Dat wordt nu weer uitgezocht. Los van de bouwtechnische keuring die nu weer problemen geeft -O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:43

karuna schreef:
En zelfs dat geeft dus geen garantie. :n ik had alles goed voorbereid, van drie banken accoord gekregen en nu het bijna zover is een en al moeizaamheid en twee banken die nu eens melden helaas we doen niet meer aan allimentatie. Daarom durf ik nog geen bod uit te brengen, moet eerst zeker weten dat het kan. Dat wordt nu weer uitgezocht. Los van de bouwtechnische keuring die nu weer problemen geeft -O-

Maar hoeveel tijd zit er vanaf moment dat jij akkoord kreeg tot nu het bijna zo ver is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:44

Bij een twee weken bij de ander een paar maanden,

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:47

Nu maken jullie me wel bang, straks denk ik dat we makkelijk een hypotheek kunnen krijgen en dan zouden ze moeilijk doen :+ Wij hebben bij twee adviseurs een gesprek gehad, kwam bij beide ongeveer hetzelfde bedrag uit. M'n vriend is ook geen risico qua inkomen, alleen ik tel niet mee dus hij moet het kunnen dragen. Maar we hebben natuurlijk nog geen hypotheek hoeven aan te vragen, dus ik weet niet of ze het daadwerkelijk 'makkelijk' geven.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:48

karuna schreef:
Bij een twee weken bij de ander een paar maanden,

Een paar maanden is natuurlijk ook wel heel lang, zeker als daar een
"jaarwisseling" tussen zit :)

Het is en blijft lastig, laten we het daar dan maar ophouden :D :(:)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:49

Selina schreef:
Nu maken jullie me wel bang, straks denk ik dat we makkelijk een hypotheek kunnen krijgen en dan zouden ze moeilijk doen :+ Wij hebben bij twee adviseurs een gesprek gehad, kwam bij beide ongeveer hetzelfde bedrag uit. M'n vriend is ook geen risico qua inkomen, alleen ik tel niet mee dus hij moet het kunnen dragen. Maar we hebben natuurlijk nog geen hypotheek hoeven aan te vragen, dus ik weet niet of ze het daadwerkelijk 'makkelijk' geven.

Welnee, laat je niet bang maken! Als je zo uit huis komt, helemaal schoon bent
van BKR of andere toestanden, dan krijg je gewoon een hypotheek rond hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:51

Op dit moment is het zo dat je direct een voorlopig akkoord krijgt van banken, na het aanleveren van een aantal stukken. In het verleden kreeg je eerst een offerte, en moest je daarna pas stukken aanleveren. Op basis van die stukken kon er dan nog van alles gebeuren.

In jouw geval zou ik sowieso nog geen bod uitbrengen karuna, aangezien een aantal belangrijke dingen nog niet finaal of afgerond zijn. Overleg dat (het uitbrengen van een bod/tekenen koopcontract) goed met je adviseur voor je dat doet :)

BloemBloem heeft deels gelijk, als je voldoende inkomen hebt, geen schulden (ook geen studieschuld!), geen restschuld mee hoeft te nemen én de taxatie van de woning komt voldoende uit (niet onder de koopprijs ;) ), dan loopt het vaak wel los. Wel is het zaak dat de gevraagde documenten gewoon goed in orde zijn. Juiste versie van de werkgeversverklaring bijvoorbeeld. Daar zitten gewoon eisen aan, lever jij alles keurig aan dan heeft de bank ook geen reden om er moeilijk over te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:54

Berdien ik doe op dit moment ook niks. Los van het feit dat de bouwtechnische keuring weer getackeld moet worden ook nog. Wil eerst wat antwoorden hebben. Zonde van ieders tijd anders. Maar dat wachten is echt niet grappig meer :n Maar scheelt komende week is convenant een vaststaand feit. *\o/* dan is het wachten op wachttijd van rechtbank en gemeente. Maar begint ook het aftellen van 12 jaar -O-

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:15

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:18

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:19

Prachtig huis zeg <3