Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:36

Prairy schreef:
Varekaj is Belgisch ;)

Oeps... ik ga straks echt een uurtje liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:54

Woops.. ik besloot nadat de ticketverkoop al een uur bezig was.. even te kijken of er nog concertkaarten waren. Oeps 4 gekocht, najah krijg van 3 mensen het geld gelukkig weer terug _O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:01

idinn schreef:
Woops.. ik besloot nadat de ticketverkoop al een uur bezig was.. even te kijken of er nog concertkaarten waren. Oeps 4 gekocht, najah krijg van 3 mensen het geld gelukkig weer terug _O-

Toch niet voor Rammstein hè <<) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:10

Dat vakantiegeld zal heus wel komen, ik ben gewoon nieuwsgierig naar het bedrag ivm meer uren gewerkt vorig jaar. Tot dan is het sowieso een goeie motivatie om op mijn overige geld te broeden :Y)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:29

Ik heb m’n voorlopige toeslag brief binnen van de belastingdienst *\o/* . Met dagtekening. Lekker meevallertje weer

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:20

Esther.. uiteraard voor Rammstein. Nu ga ik 2 dagen achter elkaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:24

-stiekem jaloers-

Wij hebben gratis tomatenplantjes via de werkgever van mijn vriend. Je kan per persoon tot 5 plantjes per soort bestellen en een maximum van 15 plantjes in totaal. Helaas lukt het ons niet goed om op ons terras zelf te kweken (te warm en teveel zon gok ik) maar anders is dat ook heel lucratief om besparend mee te zijn. Nu gaan ze naar mijn schoonouders en schoonbroer/schoonzus.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:06

Nou, soms loopt het leven onverwachts, ik heb een nieuwe baan gevonden :D
Het zal nooit de zondag kunnen evenaren betreft inkomen, ga er wat dat betreft behoorlijk op achteruit, nog even kijken of het straks dus realistisch is met de studie betreft tijd, maar wil de studie er zeker wel bij proberen, dit bied in ieder geval stabiliteit en het past bij mijn diploma en ervaring, het voelde ook goed. tevens prettige werkdagen en uren. Zondag was een gelukje dus op zoek gaan naar iets vergelijkbaars is ook niet realistisch, hoe jammer dat ook is, ben hier heel blij mee.

Citaat:
Faelinn: oei das echt jammer ja. Hopelijk vind je iets gelijkaardig. Komt goed! Wat wil jij weer gaan studeren? En welke diploma’s heb je al?

Twijfel tussen Milieu en natuurwetenschappen of psychologie, wil dit in deeltijd doen bij de OU. 2 totaal verschillende dingen, maar beide heel interessant :')
Heb alleen en mbo4 paraveterinair diploma, maar dan binnen 1 jaar gehaald ipv 4, ook in deeltijd.
Kan op hbo helaas niks vinden dat mij zo aanspreekt zoals de OU ook betreft werkwijze, dus dat word een hele grote stap. Mijn plan is in eerste instantie alleen deelcursussen te doen om actief te blijven en bij te leren. Indien dit goed gaat overweeg ik ook wel om de bachelor te halen, maar dan wel op deeltijd, niet de volle 60 studiepunten per jaar.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 19-05-21 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:14

poes schreef:
denice schreef:
Mijn vriend doet er nu een, 18.000 euro.

Dat valt goed mee :oo waar is dat?

Faelinn: oei das echt jammer ja. Hopelijk vind je iets gelijkaardig. Komt goed! Wat wil jij weer gaan studeren? En welke diploma’s heb je al?

Wat een verhaal VanHuisUit! Het is toch regelmatig echt een zoektocht. Goed idee om je bij te scholen en mooie plannen!

Wij zijn de living aan het herinrichten. Was heel erg nodig. Straks verf en behang gaan kopen.

Bij de NCOI. Alles prima geregeld. We betalen de helft zelf en krijgen daar weer de helft van terug van de belastingdienst, dus het is te overzien. Moet jij alles zelf financieren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:32

Dat is lekker snel faelynn, gefeliciteerd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:05

In België is studeren gelukkig heel goedkoop behalve een mba. Ik zou het via ncoi zelf niet aandurven omdat het ook echt een diploma is waar ze zo kijken naar waar je hem gevolgd hebt. Echt een beetje een prestige ding wel. Maar fijn om te horen dat hij dus wel goed is! Jullie staan denk ik veel verder met afstandsleren dan België.

Faelynn: hoera! Leuk nieuws! Mss eens de infodagen volgen van beide richtingen?

Ik krijg geen dubbel vakantiegeld dit jaar en mijn enkel vakantiegeld zal worden afgehouden van mijn loon. Ik ben van werk veranderd vorig jaar dus de vorige werkgever heeft het al betaald toen. Stom belgisch systeem. Veel mensen die dit ook niet weten of snappen en dan voor hele nare verrassingen komen te staan in mei of juni.

Ik vind AirBnb leuk omdat je het echt kunt doen zoals je wil. Ik heb al in vanalles geslapen: op de sofa bij iemand tot volledig herenhuis voor onszelf. Vond alles leuk. Voor werk veel in Rome geweest en sliep toen altijd bij een Romeinse in haar appartement bij station termini. Ze maakte ontbijt, lunch en avondeten voor me. S avonds dronken we samen thee of een wijntje en het was zo gezellig altijd. Heerlijk.

Wij hebben ook getwijfeld om het huidige huis te verhuren en iets nieuw te kopen. Maar verhuren doe je eigenlijk voor je kinderen grotendeels. En wij willen geen kinderen. Dus als we hier weggaan gaat deze weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:15

Poes,hoe werkt het systeem daar dan? Want zoals je het nu zegt.. moet je juist betalen? Of is het voor mij gewoon bedtijd? :+

Faelynn, wat goed zo snel al wat anders! Die zondag was inderdaad erg veel geluk hebben, was inderdaad lastig geweest hetzelfde terug te vinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:52

Wat ik begreep van een Belgische collega, is dat het Belgische systeem een soort gouden halsband is :+ eens je ergens zit is het volgens mij vrij vervelend om van baan te wisselen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:57

Airbnb vind ik echt tof, om zelf te huren. Zou mijn eigen spullen echt niet durven te verhuren.

Prairy schreef:
Wat ik begreep van een Belgische collega, is dat het Belgische systeem een soort gouden halsband is :+ eens je ergens zit is het volgens mij vrij vervelend om van baan te wisselen.

Gelukkig heb je die werkgevers in NL ook.

Mijn loonstrook binnen, incl vakantiegeld. Word je altijd heel blij van. Vrijdag staat het op de rekening.
Dan is juni mijn vriend zijn vakantiegeld en de belasting teruggave. In augustus nog een dikke bonus van het bedrijf van mijn vriend. Altijd mooie maanden :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:03

idinn schreef:
Esther.. uiteraard voor Rammstein. Nu ga ik 2 dagen achter elkaar :')

Jaloers!

Ik doe mee met een actie van een radiostation om kaartjes te winnen. Was helemaal vergeten kaarten te kopen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:03

Ja klopt, voor zo'n bedrijf heb ik ook gewerkt. Nog steeds een beetje spijt dat ik me er te makkelijk uit heb laten werken. Maar goed, niks aan te doen. Uiteindelijk leidt het me vast naar de juiste weg.

Of misschien word ik gewoon toch lekker 'mini boerin' en doe ik er verder niks meer naast. Ik heb nog zo'n 22 maanden de tijd qua inkomsten :+ Nou dat nog door laten dringen in de onrust in mijn lijf...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:06

Faelyn, gefeliciteerd met je nieuwe baan *\o/* ! De studies klinken ook heel tof. Zelf een minor psychologie gedaan en als ik nog verder ga studeren wil ik dat zeker gaan doen.

Lekker PSvanLot! Altijd leuk om die dingetjes te zien :).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 00:04

Faelynn wat geweldig helemaal top!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 00:27

Prairy: zo zie ik het helemaal niet. Ik ben al een paar keer van baan veranderd en dat heeft me altijd erg goed opgebracht.

Iemand vroeg om dat vakantiegeld. Dus in België bouw je vakantiegeld op in het jaar voor het uitbetaald wordt. Dus vakantiegeld 2021 heb ik opgebouwd in 2020. Als ik vervolgens in 2020 van werk verander, betalen zij mij op dat moment het enkel en dubbel vakantiegeld uit dat ik tot dan toe heb opgebouwd voor dat jaar. Wanneer dan het uitbetaal moment in mei of juni 2021 komt, heb ik dat dus al gehad. Het bedrijf waar ik dan werk hoeft dat deel dus niet meer te betalen (ik heb het al gehad en ook niet bij hen opgebouwd). Dus betalen ze dat deel dubbel vakantiegeld niet uit bij de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld én om het ‘simpel’ te houden, houden ze dan ook het deel enkel vakantiegeld af. Dus stel dat je dan al vakantie hebt genomen dat jaar: daar krijg je loon voor, maar dat houden ze dus in mei of juni weer af.

Aan het eind van de streep maakt het niets uit. Integendeel je hebt enkele maanden eerder je geld. Maar je moet er dus wel mee rekening houden dat je het al gekregen hebt en dat je in mei of juni een erg pover loon kan hebben. Veel mensen weten of snappen dit niet en als je dan van loon tot loon leeft is het erg zuur.

Nu ik de uitleg typ besef ik ook dat dit voor mij vorig jaar van toepassing was en niet dit jaar hahahahaha. Ik heb dit al zo vaak uitgelegd tegen werknemers.

Ok ik kijk nu dus ook uit naar vakantiegeld :D

Edit: om het helemaal ingewikkeld te maken: ook vakantiedagen bouw je op in het jaar ervoor. Dus: als ik in 2020 een vol jaar werk heb ik recht op 20 dagen verlof. Werk ik in 2020 0 dagen heb ik in 2021 recht op nul dagen verlof ook al werk ik dan dat hele jaar. (Ik heb het over wettelijk verlof uiteraard). Werk ik in 2020 een jaar in het buitenland heb ik ook geen verlof opgebouwd in België en dus geen verlof.
Het Europees recht heeft geoordeeld dat dit in strijd is met de Europese wetgeving. Iedereen in de EU heeft namelijk recht op verlof in het jaar dat ze werken. Als ‘oplossing’ kun je in België dan verlof nemen met een voorschot op je enkel vakantiegeld. Financieel niet handig als je loon dat jaar hard stijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 06:47

Wat is dan het verschil tussen enkel en dubbel? Dat van die vakantiedagen pas na 1 jaar werken is inderdaad zot :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 06:57

Klinkt toch best complex, enkel en dubbel vakantiegeld?

In NL bouw je ook je vakantiegeld op: iedere maand reserveer je 8% van je loon, en dat wordt opgeteld en in mei (of juni) mee uitbetaald. Dus je bouwt bijvoorbeeld van juni 2020-mei 2021 en dan wordt het mei 2021 uitbetaald.
Stop je bijvoorbeeld in december 2020, dan krijg je je eindafrekening ook in december (uiterlijk januari) over de maanden die je gewerkt hebt. Je krijgt dan gewoon een kleiner bedrag.
Bij de nieuwe werkgever (als je gelijk nieuw werk hebt), bouw je dan van januari tot mei en wordt dat uitbetaald. Het jaar erna krijg je dan (als je er blijft werken) weer voor een heel jaar.
Je betaalt dus niet te veel, krijgt niet teveel of te weinig terug. Simpel systeem.

Met vakantiedagen is het ook simpel: wettelijk heb je recht op 4 weken naar rato van je uren (dus als je 40u werkt is dat 4x40=160, werkt je 20u is het het 4x20=80. In beide gevallen heb je vier weken verlof). Meestal heb je nog een bovenwettelijk deel van een extra week of meer overigens.
Zodra je ergens gaat werken, heb je daar recht op. Maar als je bijvoorbeeld een contract hebt voor 7 maanden en je maakt een heel jaar aan verlof op in die zeven maanden en ze verlengen je contract niet, dan moet je in de eindafrekening die dagen die je meer hebt opgenomen verrekenen met het te krijgen vakantiegeld en onder aan de streep heb je dan of nog geld tegoed of moet je bijbetalen of is het zo 'afgerond'. Dat is eigenlijk de enige situatie die een eindafrekening wat lastiger kan maken.
Andersom als je vakantieuren over hebt aan het eind vh contract, worden die uitbetaald in de eindafrekening.

Dus stel je werkt van juni 2020 tot en met mei 2021, je hebt van je vakantiedagen van 2021 maar 2 dagen opgemaakt en je gaat weg na mei 2021. Dan krijg je eind mei 2021 je loon, je vakantiegeld over dat jaar en (bij 4 weken verlof zonder bovenwettelijk verlof) nog 5/12 deel van 4 weken (naar rato) min die twee dagen die je opgenomen hebt.

Dat vind ik best een simpel systeem, maar klinkt wel anders dan het Belgische systeem dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:06

Ik krijg pas volgende maand mijn vakantiegeld. Mijn werk is een beetje bijzonder haha.
Ik wil de stoute schoenen aantrekken en om meer reiskosten vragen (ja niet eens meer loon) ik rijd 76 km per dag en ik krijg zo'n 4 cent per kilometer. Vooral met de benzine prijzen moet ik er nu flink op toeleggen om überhaupt op mijn werk te komen.
Nu nog moed verzamelen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:26

Zonnebloem92 schreef:
Ik krijg pas volgende maand mijn vakantiegeld. Mijn werk is een beetje bijzonder haha.
Ik wil de stoute schoenen aantrekken en om meer reiskosten vragen (ja niet eens meer loon) ik rijd 76 km per dag en ik krijg zo'n 4 cent per kilometer. Vooral met de benzine prijzen moet ik er nu flink op toeleggen om überhaupt op mijn werk te komen.
Nu nog moed verzamelen.

Ter ondersteuning: altijd als ik dat soort stappen neem (loonsverhoging) denk ik achteraf “dit had ik eerder moeten doen” :j dus niet te lang twijfelkonten :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:29

Zonnebloem92 schreef:
Nu nog moed verzamelen.

Dat is op meer plaatsen zo. Bij het bedrijf van mijn vriend ook in juni.

Oei 4 cent per km is wel heel weinig!
Daar moet je wel heel veel bijleggen, zeker met 76km per dag.

Ik zit in het onderwijs en krijg heel goed betaald, weer zo niet het bedrag per km. Krijg €130 per maand voor ongeveer 1000km. De 12 weken vakantie worden doorbetaald en aan het einde van het jaar kan ik nog een keer mijn km declareren en krijg ik nog een paar honderd euro terug.

Vorige maand heb ik een elektrische fiets gekocht via school en nu ga ik veel op de fiets naar school. Afgelopen maand heb ik voor €70 euro getankt. Dat is mooi overhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:04

Wat ook een leuke is: wie in België voor de overheid werkt heeft vaak ook meer verlof dan iemand die in de private sector zit. Dat kan gaan van 20 dagen (privaat) tot 35 dagen (Vlaamse overheid). Bij de private is het zoals poes zegt: je krijgt dagen op basis van je prestaties van het jaar voordien. Bij de overheid is dat andersom: daar krijg je verlof op basis van de maanden die nog komen. Als je daar start, heb je dus wél in je eerste jaar al vakantie. Maar ga je over naar de private sector, dan is je eerste jaar daar ook vakantieloos. Die tellen prestaties uit de overheid vaak niet mee (idem met presentaties in het buitenland).

Ik ben en blijf toch rondsnuffelen naar een andere job. Kwam gisteren wat tegen bij een bank, richting levensverzekeringen, waarvoor je een (para)medische bachelor moet hebben. Die heb ik, maar ik durf niet zo goed...