[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:31

Ziet er allemaal netjes uit!

Heb je al een paardje gevonden om bij je te komen staan?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 11:53

Maflinger_S schreef:
Zo gaat dat: je begint ergens mee en dan val je van het een in het ander.

Wordt echt gaaf. Zo leuk om te volgen.

Haha ja, al heel wat keren gehad :D En al klussend kom je vaak ook weer op andere/nieuwe ideeën. En dankje!

pmarena schreef:
Veel mooier hè afgeronde hoeken, geeft letterlijk lucht +:)+

Ging dat ook een beetje met de waterzak?
Het voordeel van de spuit vind ik dat je dan echt met die krachtige straal de aarde rond de paal weg spuit.

Gevoelsmatig gaat dat sneller dan wanneer je moet wachten totdat het rustig nat wordt door zeg maar stilstaand water uit een zak :) Moet je in het laatste geval dan ook meer de aarde wegscheppen rond de paal ofzo? Of valt dat mee.

Ja echt veel fijner! In het begin even simpel gedaan op dit deel om snel een basistrack te hebben. Maar de afgevlakte hoeken bevallen echt heel erg veel beter. Zeker ook tijdens "de gekke 10 minuten" veel veiliger. Geeft veel meer 'flow'.

Met de waterzak is zeker minder handig dan met een spuit. Maar hier is de situatie op zandgrond wel anders dan op klei natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat met klei juist die straal van een spuit ook wel veel verschil maakt. Ik heb nu de bovenste (vrij losse) laag weggeschept en daarna er water bij gekiept. Ondertussen even ander klusje gedaan en daarna had ik die paal er zo uit!

Robijntjah schreef:
Fijn die afgeronde hoeken zeg!

Ik ga de tip voor het water en palen ook meenemen.

Jullie gaan best hard hoor, dat biedt nog steeds hoop haha.

Zelf nog steeds vaak het gevoel dat het niet echt opschiet, maar zoals van het weekend dat schoonmoeder er was die het al vanaf december niet had gezien toch wel weer duidelijk wat er allemaal al gebeurd is :D . Langzaam aan begint er wel een beetje overzicht te komen in wat er nog moet etc.

Amber_anne schreef:
Ziet er allemaal netjes uit!

Heb je al een paardje gevonden om bij je te komen staan?

Nee helaas nog weinig serieuze reacties gehad op mijn advertentie. Maar we gaan het zien, veel veulens zijn nog jong nu natuurlijk.

Overweeg heel stiekem om volgend jaar mijn eigen merrie te laten dekken :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:58

Kan ook altijd nog plek heb je er wel voor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:05

Ik probeer, als ik zelf de vooruitgang niet meer zie, zelf even foto´s terug te kijken van een maand geleden _O-
Dan kan ik niet meer ontkennen dat we best heel veel gedaan hebben.

Werken jullie er ook allebei bij trouwens?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:27

Maflinger_S schreef:
Zo gaat dat: je begint ergens mee en dan val je van het een in het ander.

Ja hier moest ik ook aan denken! :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:35

Weer leuk om te zien :D En jammer dat de trekker even niet haalbaar is, maar dan maar even wachten, komt vanzelf weer... gelukkig kun je zo ook genoeg :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:26

Ah fijn dan die zandgrond +:)+

Inderdaad eigenlijk "moet" je de foto's per maand in een mapje zetten. Of per locatie in een mapje. En als de hoeveelheid werk die je nog voor je ziet liggen dan even naar je keel vliegt, dan soms even terugkijken en beseffen hoeveel je eigenlijk al hebt gedaan en hoeveel beter het eigenlijk al is geworden :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 09:43

Robijntjah schreef:
Ik probeer, als ik zelf de vooruitgang niet meer zie, zelf even foto´s terug te kijken van een maand geleden _O-
Dan kan ik niet meer ontkennen dat we best heel veel gedaan hebben.

Werken jullie er ook allebei bij trouwens?

Haha ja precies, dat doe ik ook wel af en toe, dat geeft nog wel eens hardop lach momenten van "ohja... zo was het..." :D

We hebben samen een eigen bedrijf (vriend is interim lead developer, ik maak websites voor (kleine) ondernemers) en daarnaast geef ik les (klassieke dressuur, Centered Riding en grondwerk). Vriend fulltime, bij mij wisselen de uren wat meer.

xXutopiaXx schreef:
Weer leuk om te zien :D En jammer dat de trekker even niet haalbaar is, maar dan maar even wachten, komt vanzelf weer... gelukkig kun je zo ook genoeg :D

Ja zou heel fijn zijn om die vast te hebben, maar zonder komen we ook een heel eind :D Wat je zegt, nog genoeg te doen :+

pmarena schreef:
Ah fijn dan die zandgrond +:)+

Inderdaad eigenlijk "moet" je de foto's per maand in een mapje zetten. Of per locatie in een mapje. En als de hoeveelheid werk die je nog voor je ziet liggen dan even naar je keel vliegt, dan soms even terugkijken en beseffen hoeveel je eigenlijk al hebt gedaan en hoeveel beter het eigenlijk al is geworden :)

Haha ja, we "documentairen" wel vrij uitgebreid :D :D
En die zandgrond is wel echt heel fijn ja!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 08:06

In een paar dagen 70 palen bij geplaatst :D
En gisteren is er een vriendin hele dag komen helpen met o.a. weer een geul graven om stroom onder de nieuwe track door te trekken en laatste isolatoren en cord te plaatsen.

In haar woorden: "De foto's doen het geen recht" :D :D

Ze hebben nu dus een slingerpad :D Er moet nog beplanting komen in de 'bochten' om het wat spannender/onoverzichtelijker te maken. Maar dat wordt een volgend stadium.

Afbeelding

Afbeelding

De roundpen is het volgende project. Moet/wil nog even iets maken om de palen er allemaal onder dezelfde hoek in te krijgen, wil ze ietsje laten hellen. Denk dat ik met wat afvalhout even iets van een driehoek timmer in de juiste hoek waar ik de grondboor langs kan houden.

Qua "niet-paarden" projecten zijn de eerste projecten het lakken van de buitenkozijnen, zou toch mooi zijn als dat lukt voor de winter. En verder natuurlijk verder met rotzooi opruimen/wegwerken.

Voor het idee, een klein deel ervan :+
Afbeelding

Denk dat er nog ongeveer een 200kg kuilplastic ligt. En dan nog allerhande andere rotzooi. Heel wat kuub hout. Waarschijnlijk komt er binnenkort een 10 kuub afvalcontainer zodat we even een slag kunnen slaan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:13

Wauw nog meer plastic! Succes... :')

Maar de paardjes staan er mooi bij in ieder geval!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:31

70 palen! :oo Jeetje, wat een werk... wat voor diameter heeft jouw palenboor eigenlijk? :D
Ziet er leuk uit zo, het slingerpaadje! Ben benieuwd hoe het straks is met beplanting, zo leuk!!!

Succes met de overige rotzooi :7 wat ligt er nog een hoop zeg.. :oo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:40

Wat een werk!

En wat een zooi ligt er nog! Komt er wel een eind aan?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:49

Wij hebben ook maar weer eens een puincontainer gehuurd. Wat een verademing is dat toch! Zoveel zooi dat je daarin weg kan gooien, staat gelijk zo heerlijk opgeruimd als het weg is.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 19:07

Nummus schreef:
Wauw nog meer plastic! Succes... :')

Maar de paardjes staan er mooi bij in ieder geval!

Ben al door meer dan 1 persoon verteld dat de paarden het beter hebben dan wij :+

xXutopiaXx schreef:
70 palen! :oo Jeetje, wat een werk... wat voor diameter heeft jouw palenboor eigenlijk? :D
Ziet er leuk uit zo, het slingerpaadje! Ben benieuwd hoe het straks is met beplanting, zo leuk!!!

Succes met de overige rotzooi :7 wat ligt er nog een hoop zeg.. :oo

Haha ja, je wordt er mooi sterk door :D
Deze grondboor heb ik, diameter is 10cm.
En nog rotzooi genoeg. We hoeven ons nog niet te vervelen haha. Hoop dat die container straks echt een flinke slag maakt. Maar vrees dat we er wel vier kunnen vullen :')

Winged schreef:
Wat een werk!
En wat een zooi ligt er nog! Komt er wel een eind aan?

Ik hoop heul erg dat we het deel op het erf voor in elk geval dit jaar nog weg krijgen. Al begin ik ergens een vermoeden te krijgen dat dat toch niet gaat lukken :') . Als die containers niet zo duur waren hadden we gewoon daar een paar van achter elkaar kunnen vullen. Maar het kost allemaal al zoveel... En als we het net over de jaarwisseling tillen hebben we allemaal weer gratis kilo's bij de vuilstort.

JudithO schreef:
Wij hebben ook maar weer eens een puincontainer gehuurd. Wat een verademing is dat toch! Zoveel zooi dat je daarin weg kan gooien, staat gelijk zo heerlijk opgeruimd als het weg is.

Kan ook niet wachten tot we hier weer een flinke bult kwijt zijn *\o/*

Ik had mezelf vandaag beloofd dat ik 'buiten mocht spelen' als ik de kwartaaladministratie klaar had. Man wat heb ik daar toch een hekel aan... Maar kon daarna mooi even stoom af blazen en weer flink wat kleine klusjes kunnen doen :D :D

O.a. geen haakse hoeken meer op de track *\o/* Langs de rijbak zijn nu ook twee afgevlakte hoeken :D . De hoekpaal uitgraven en verplaatst en heb twee oude palen van de vorige bewoners weer veilig gemaakt (halve ijzerwinkel aan spijkers, schroeven en krammen er uit gepulkt...). Die oude palen gaan het geen 10 jaar meer uithouden gok ik, maar het is toch een tijdelijke set-up. Ik heb drie jaar voor die vergunning van de rijbak en hoop dat ik het volgend jaar verder kan oppakken (daadwerkelijk netjes 20 *40 uitzetten, haag erom etc).
Afbeelding

Verder nog een switch op de binnenomheining van het nieuwe trackdeel gemaakt, ideaal als je de stroom op de binnenomheining apart kan uitzetten. Nog wat doorverbindingen geoptimaliseerd, wat isolatoren verplaatst, weer ronde onkruid verwijderd.

En de hooiboer heeft eindelijk de platwagens weer opgehaald :D Dat ruimt ook mooi op en kon ook de hele paddock weer open voor de paarden. Daarvoor moest heel deel van het cord weer los, maar gelukkig hoeft dat normaliter maar paar keer per jaar (grote hooilevering en mest ophalen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:15

Die palenboor krijg je wel spierballen van... ik heb dezelfde :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:22

Ja maar de paarden kun je niet uitleggen dat ze "eerst nog een tijd moeten wachten voor het mooi wordt" he. ;)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:45

Wat zijn die twee huisjes rondom het puin? Opknappen en op airbnb verhuren, levert je nog een leuk zakcentje op voor die puincontainer :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:40

Oh die grondboor....wij hebben er de afgelopen 10 jaar al 2 versleten, op een gegeven moment knappen ze gewoon af :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 08:50

DubbelDun schreef:
Die palenboor krijg je wel spierballen van... ik heb dezelfde :)

Ja, vooral in combinatie met ze er daarna met de hand ook in rammen :D En beenspieren werden nu ook mooi getraind, want doordat het zo droog is moest ik na elke zoveel keer draaien, eerst weer naar de grond om met de hand de losse grond/zand er uit te scheppen :+ Full body workout :D

Nummus schreef:
Ja maar de paarden kun je niet uitleggen dat ze "eerst nog een tijd moeten wachten voor het mooi wordt" he. ;)

True! Al waren ze met wat minder ook al heel tevreden geweest :') .
Maar ach, ik geniet er zelf minstens zoveel van!

x_spekkie_x schreef:
Wat zijn die twee huisjes rondom het puin? Opknappen en op airbnb verhuren, levert je nog een leuk zakcentje op voor die puincontainer :D

Haha de grootste rechts is het oude duivenhok (ongeveer 9 * 2 meter) en de andere is een oud schuurtje waar vorige bewoner kanaries etc in hield. Beide nu nog te goor voor woorden... Als je dat duivenhok daadwerkelijk goed genoeg zou willen opknappen om hem te kunnen verhuren denk ik dat je voor dat geld heel wat containers had kunnen regelen :+

pmarena schreef:
Oh die grondboor....wij hebben er de afgelopen 10 jaar al 2 versleten, op een gegeven moment knappen ze gewoon af :=

Haha dat wil ik geloven! Komt natuurlijk best wat kracht op te staan en als je ze maar genoeg gebruikt... En dat laatste wil wel als je een PP op zet :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:52

Ja er kan altijd nog wel ergens een paaltje bij :D

Je paaltjes vallen nu best mooi weg trouwens in die lichte kleur +:)+

Voor echt vervelende stukken / bij het zetten van veel palen in 1 keer huurden wij trouwens gewoon een machine grondboor. Want die klei is echt niet te doen als het al weken droog is en langs de dijk met allemaal stenen en puinzooi al helemaal niet := Dan zet je in 1 dag 70 palen ofzo, daar is niet tegenop te draaien met je handboortje :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 08:54

pmarena schreef:
Ja er kan altijd nog wel ergens een paaltje bij :D

Je paaltjes vallen nu best mooi weg trouwens in die lichte kleur +:)+

Haha ja precies :D

En hoe de paaltjes lijken ben ik ook erg tevreden mee! Vind ze echt leuk ook zo met die beetje 'natuurlijke' look.
De rand met oude (gecreoteerde) palen van de oude bewoners valt veel meer in het oog dan mijn grote hoeveelheid kastanjepalen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:11

MarliesR schreef:
xXutopiaXx schreef:

Haha ja, je wordt er mooi sterk door :D
Deze grondboor heb ik, diameter is 10cm.

Thanks! Maar werkt dat dan wel als je een paaltje van 8cm diameter hebt? Is het gat dan niet te groot?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 13:17

xXutopiaXx schreef:
Thanks! Maar werkt dat dan wel als je een paaltje van 8cm diameter hebt? Is het gat dan niet te groot?

In de regel maak ik het gat dan gewoon wat minder diep en gebruik ik de palenrammer voor het laatste stuk. Dan staan ze ook redelijk stevig. Enige nadeel wat je hebt is dat er soms toch iets van een steen of wortel onder zit, en dan krijg je hem dus niet verder :+

In het begin heb ik een stevige hamer gebruikt, maar palenrammer is echt zéér de moeite waard om te kopen als je veel palen wil plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:48

Een sleg! Wij hebben een loodzware roestige die mijn vader al 100 jaar heeft. Geweldige dingen +:)+

Al weet ik zo 2 mannen die daar anders over denken, het is niet zo grappig (voor jezelf :') ) als je flink aan het rammen bent en ineens een beetje te dicht met je hoofd er op zit en dat ding tegen je knar krijgt terwijl je net flink uithaalt....dan ben je een mooi putje in je schedel rijker :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 15:12

pmarena schreef:
Een sleg! Wij hebben een loodzware roestige die mijn vader al 100 jaar heeft. Geweldige dingen +:)+

Al weet ik zo 2 mannen die daar anders over denken, het is niet zo grappig (voor jezelf :') ) als je flink aan het rammen bent en ineens een beetje te dicht met je hoofd er op zit en dat ding tegen je knar krijgt terwijl je net flink uithaalt....dan ben je een mooi putje in je schedel rijker :=

Die lijken me ook handig! Misschien koop ik er nog wel eens zo een bij voor de dunnere paaltjes.
Dit is de palenrammer die ik heb. Werkt prettig! Maar de smallere paaltjes is minder ideaal.

Ik probeer steeds een leuk filmpje te krijgen van de paarden door het slingerpaadje, maar ik sta steeds te ver weg of ik ben te laat :+ Het is wel heel erg leuk om te zien hoe dingen toevoegen aan de track ook echt maakt dat het gebruik van het heel weer veranderd :D

Aan de hand daarvan de schets ook nog weer een klein beetje aangepast. Het wordt zo langzaam steeds completer qua ideeën :D

Afbeelding
Grotere versie

Ik weet niet meer zeker tot welke schets-versie ik in het topic heb gedeeld. Links is dus de slinger ingetekend zoals die er nu ligt. De roundpen hoop ik aankomende week te kunnen plaatsen. Het pad naar beneden toe komt er nog niet zoals in de schets. Ik overweeg een simpel recht pad als tijdelijke toevoeging. De versie zoals in de schets komt pas wanneer we de schuilstal gaan opknappen (en dat is waarschijnlijk pas over een paar jaar). Verder rechts nog een extra 'golf' in het pad om de loop van de voerbak richting schuilstal nog wat extra spannend te makend en minder recht toe recht aan van voerplek naar voerplek.

Rechts zit de grootste aanpassing. Dat loop dit moment natuurlijk gewoon helemaal buitenom en zo was het ook geschets. Maar had een helder moment dat dat natuurlijk niet perse noodzakelijk is. En als ik zie hoeveel soepeler ze worden in het lijf van de slingerpaden bedacht ik me dat het wel leuk was om een slinger op te nemen in het vaste deel van de track (en niet alleen de tussendoor kruip paadjes). Het pad langs de weg vanaf de poel naar beneden heb ik dus laten vervallen. In plaats daarvan komt er een vrij ruime hoek die overgaat in het eerder al geplande slingerpad van beneden richting de heuvel/poel. Op dat stuk wil ik straks ook de wilgenboog (die nu ook in de schets zit).