Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:30

10 kw per dag is verre van normaal voor 1 persoon. Dat heb ik je al eens verteld maar blijkbaar heb je dat niet gelezen, wij verbruiken ongeveer 4500. Met alle mogelijke electrische apparaten die er zijn en een zware weideklok, beregeningspompen enz. Jij zit op ong. 3600 met dit verbruik. Met drie appataten en nauwelijks thuis. Onze zoon woonde afgelopen jaar op een appartement, twee pc's, tv, oude koelkast en magnetron, jaarverbruik 700 kw.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:52

lifaya schreef:
Leuk als er half gelezen word. De ijking gaat komen, nogmaals, Liander is momenteel ook met een onderzoek bezig, zij bespreken dit onderling. Het is dus absoluut niet dat ik niks doe en er momenteel helemaal niks loopt.

Heeft Liander ook aangegeven hoe lang het gaat duren tot ze klaar zijn met het onderzoek? Want anders kan Oxxio wachten tot ze een ons wegen. Ik spreek uit ervaring dat Liander niet zo snel is.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:52

Dat vind ik dan weer weinig. Ik heb vamaf september nu ongeveer 1000 gebruikt, maar draai dan ook wel 3 wasjes en 1-2 drogers per week. Heb wel al m'n apparaten net nieuw en A+(++) aangeschaft

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:55

xFioon schreef:
Dat vind ik dan weer weinig. Ik heb vamaf september nu ongeveer 1000 gebruikt, maar draai dan ook wel 3 wasjes en 1-2 drogers per week. Heb wel al m'n apparaten net nieuw en A+(++) aangeschaft

Hier was geen droogautomat en 1 wasje per week.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 19:56

xFioon schreef:
Volgens mij zei je laatst iets met dat je het wel kon betalen met gespaard geld maar dat dat hier niet voor bedoeld was.
Als ik jou was zou ik dat hier maar wel voor gebruiken, betaal die rekening, en ga dan verder met je procedure, want die gaat zo nog wel een paar maanden duren denk ik.
Dan heb je iig geen aanmaningen enz van van icip achter je aan, wat het nog duurder maakt.

En toch blijf ik erbij dat het ook in apparatuur als lampen en stofzuigers etc kan zitten, want dat je koelkast noet veel gebruikt weten we nu, maar je gebruikt voor meer dingen energie...

Ik heb spaarlampen en stofzuig 1 x per week :') zou dát de resterende 9000 kwh verklaren?
Ik heb gewoon geen apparatuur die dit kan doen. Mijn TV en pc komen bij mijn ouders vandaan, die hebben NOOIT hoge energierekeningen gehad, verder heb ik enkel de ijskast, lampen, internet en wat keukenapparatuur die ik zo nu en dan even gebruik. En opladers voor mob enzo. Niks geks dus. Edit: magnetron vergeten :D

Tuurlijk, als ze mij echt geen kans geven op nog meer verlenging moet het uiteraard betaald worden, ik betaal altijd al mijn rekeningen. Maar we hebben het niet over een rekening van 50 euro maar een 2 maanden salaris (voor mij dan ;) )
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 04-07-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:57

Heb je niet ergens een verborgen windturbine in de tuin? :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 19:58

Cayenne schreef:
lifaya schreef:
Leuk als er half gelezen word. De ijking gaat komen, nogmaals, Liander is momenteel ook met een onderzoek bezig, zij bespreken dit onderling. Het is dus absoluut niet dat ik niks doe en er momenteel helemaal niks loopt.

Heeft Liander ook aangegeven hoe lang het gaat duren tot ze klaar zijn met het onderzoek? Want anders kan Oxxio wachten tot ze een ons wegen. Ik spreek uit ervaring dat Liander niet zo snel is.

Nee alleen dat ze er mee bezig zijn. Daarom ga ik maandag ook bellen.
Cayenne schreef:
Heb je niet ergens een verborgen windturbine in de tuin? :')

zou wel uitermate handig zijn momenteel :j :D

Meterstand is momenteel 88680. Ik heb de afgelopen uren buiten gezeten met enkel mijn laptopje op mijn schoot en ventilators uit. Enkel de ijskast en internet en pc verder nog aan. Bizar dat het gewoon zo snel gaat en er geen pijl te trekken is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:55

Je geeft vaak je stand door en dat het zo bizar is, maak die afspraak om te ijken, komt daar niets uit dan kun je in ieder geval Liander onder druk zetten want dan moet er in huis iets fout zitten. En je zegt wel te bellen maar geef aan dat je dit per mail wilt zien. En anders, neem die gesprekken op want echt, je bent de pineut. Ik neem toch aan dat je je centen liever zelf houd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:09

lifaya schreef:
Overigens merkwaardig, ik heb enkel één 50w ventilator, koelkast, PC en internet aanstaan en de meterstand is nu 88676, oftewel 4 kWh gestegen in een extreem korte periode van slechts 3 uur... Er is gewoon geen logica... Op dit soort momenten krijg ik dan idd weer het idee dat de meter gewoon te snel loopt, dat als ik meer apparaten er in heb zitten. Maar nog steeds blijft er een gigantisch gat in verbruik zitten dat niet te verklaren is.

Als je 4 kWH verbruikt in 3 uur, dan is dat ook 32 kWH per dag (24u), dus dan lijkt me dat je nu nog met dat hoge verbruik zit? En het is dan nog zomer.

Ik denk dat je idd enkel in geval van ijking je gelijk kan halen, of met bewijs dat er afgetapt wordt. In alle andere gevallen zal je gewoon moeten betalen (desnoods met afbetalingsplan). Want je hebt een meterstand doorgegeven, je hebt ook ergens een beginmeterstand, dus in eerste instantie was je akkoord met het verbruik. Achteraf zeggen: "maar dat is toch niet normaal?" is helemaal geen rechtsgeldig argument.

Ik ga dus mee met mijn voorgangers dat je best snel achter de ijking aan gaat, want het is zowat je enige kans, en dat je je schuld zal moeten inlossen (en in het beste geval achteraf terugvorderen).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 22:47

van wat ik heb begrepen, is "dat is toch niet normaal?" wel rechtsgeldig als ik kan aantonen dat het in mijn situatie onmogelijk is om aan zo een verbruik te zitten. Althans, ik zou dan een stuk sterker staan als iemand die in een gezinswoning deze situatie heeft gehad. Ik heb een woning van ca 46m2 zonder wasmachine of droger, was veel van huis en werkte avonden waardoor ik pas laat uit bed kwam en ik dus niet de hele dag actief thuis zit. Daarbij trok ik pas 1 maand na sleuteloverdracht mijn huis in (20 februari sleuteloverdracht, 26 maart in het huis) en nog eens rond nieuw jaar 3 weken in Amerika gezeten waar enkel de ijskast aan heeft gestaan. In mijn situatie is het onmogelijk om dit te kunnen bereiken.

Ik heb ook wel eens gehad met toen ik 9 uur aan het werk was, alles uit had staan behalve ijskast en internet, bij terugkomst ca 8kWh gestegen. Maar verder zit ik toch gemiddeld de laatste maand rond de 10 kwh per dag. 26 april was de dag dat ik mijn rekening zag, in de avond. vanaf toen dus ook alles bijgehouden. Meterstand was zo uit mijn hoofd 88042. Nu, ca 2 maanden later, is het dus 88682 (jup, het is nu weer 2 kWh gestegen). 640 kwh gedeelde door 70 dagen is om en nabij 9 a 10 kWh gemiddeld :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:58

Renee, we weten echt allemaal wel hoe onmogelijk het is, en hoeveel je standen veranderen en hoeveel er per dag bij komt. Maar hier kunnen wij niks mee en kunnen we je ook niet mee helpen.

Word wat strenger met Liander. Bel ze op, zeg dat Oxxio geld wilt zien, of ze even op willen schieten omdat je al 3 maanden wacht en er geen flikker gebeurd terwijl ze het wel beloven. Ik zou echt een beetje klaar zijn met al die zogenaamde 'hulp'instanties. En anders, vraag die ijking aan, doe het gewoon zelf. Geef je resultaten aan Oxxio en kijk wat ze er mee doen en of het je helpt of niet.

Zodra ze geld willen zien, willen ze geld zien, no matter what.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:04

er zijn in totaal 70 dagen voorbij sinds ik de rekening heb gezien :) geen 3 maanden. Oxxio had mij niet op de hoogte gesteld van de betreffende rekening, joh, ik ging er zelf van uit dat ik geld terug zou krijgen met mijn zuinige bestaan! Ik had bij het doorgeven van de meterstanden ook gevraagd of ze kon zien of ik geld terug kreeg , maar dit kon ze mij niet vertellen. Ik had uiteraard geen idee wat een normaal verbruik was, aangezien dit mijn eerste jaar op mijzelf was :+ Ik nam aan dat het allemaal wel goed zat. Helaas...

Dus ik ben niet 3 maanden bezig, maar 2 maanden :) Oxxio telt het volgens mij vanaf het moment dat zij de jaarafrekeningen hebben gedaan. Die je dus schijnbaar alleen via de app kon zien en niet meer via de post word verstuurd, anders had ik dus inderdaad alles eerder geweten :)

Nogmaals, ik ga maandag bellen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:07

2 of 3 maanden.. :+

Joscaa heeft gewoon gelijk

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:08

En het lastige is bepaalde dingen zijn ook moeilijk te bewijzen. Je kan bv wel een vliegticket naar Amerika hebben als bewijs maar dan komen hun bv wie zegt dat er toen niemand anders in je huis zat.
Net zoals jij zegt dat je pas 1 maand na sleutel overdracht in je huis trok kijk ik geloof dat wel maar bewijs dat maar eens aan een instantie als Oxiio.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:10

is toch een maand verschil ;)
Ik kan mezelf wel blijven herhalen, maar ik ga gewoon weer maandag alles afbellen.

Genja; ik heb gelukkig wel facebook berichten op mijn tijdlijn die dit allemaal kunnen bevestigen, iig de reis en de dag van intrek. Dat scheelt. Ook zelfs de datum wnnr de ijskast kwam en wanneer de vloer erin kwam zus en zo. TV kwam zelfs op het laatste moment. Veel mensen vergeten dat facebook niet alleen tegen je gebruikt kan worden, maar ook best handig is om dingen te achterhalen :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:14

Ja, maar hoe kun jij bewijzen dat er niemand in jouw huis gewoond heeft in de tijd dat jij in Amerika was? Wij kunnen wel weten dat je in Amerika was, maar hoe weet de energie leverancier dat er die periode niemand in jouw huis geweest is?

Kijk, het klinkt heel stom, maar zo kunnen hun het zien. Heb je je dingetje van de electricien inmiddels wel al binnen? (Sorry als ik hier overheen gelezen heb)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:19

Mijn buren zouden dit kunnen bevestigen mocht dit nodig zijn. Ik heb mijn bovenburen en mijn buur naast mij op de hoogte gesteld hiervan vlak voor ik naar Amerika vertrok en dat als ze gekke dingen zouden zien of horen in het huis ze even mijn ouders moeten bellen of bij iets ernstigs de politie. Wat dat betreft communiceer ik gelukkig wel met mijn buren :)

Nee, niks meer van de electricien. Mijn vader is er nu al even mee bezig. Schijnbaar moet hij(de electricien) een cursus "hoe stuur ik een email" krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:26

Nou, ik zou op z'n stoep staan en dat ding eisen. Kom op zeg, je betaald ervoor en er is spoed bij!?!? Of 'm gewoon niet betalen en een ander ter plekke erbij halen. Dit kun je toch niet maken...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:48

er is jurisprudentie voor onverklaarbaar hoog verbruik..
daarvoor is echter ook het ijkingsrapport nodig waaruit blijkt of en wat de afwijking dan is..
aangezien het jouw verweer is, zul jij die ijking op zak moeten hebben

+ jij moet het geschil aanhangig maken bij de geschillencommissie.. dat gaat oxxio namelijk niet doen, die gaat gewoon het geld via gerechtelijke weg vorderen. als je het op het beloop zou laten en je laat het tot een rechtzaak nodig, ook dan heb je voor het verweer 'dat is onmogelijk' ook het ijkingsrapport nodig.. Immers Oxxio's verweer zal zijn: de meter geeft aan dat dat verbruikt is.. als jij bestrijd dat de meter correct werkt, dan zul jij dan dus over een ijkingsrapport moeten beschikken.

welke weg je dus kiest, en die zal gezien de berichtgeving snel gekozen moeten worden. in beide gevallen heb je dat rapport nodig voor jouw verweer, als je verweer 'het is onmogelijk' is.

je gaf ook ergens aan 'maar oxxio zou mij het eerst uit laten zoeken'.. Daar heb je normaal een maand de tijd voor.. uit coulance is dat inmiddels al ruim de twee maanden gepasseerd.. dit is ook voor een geschillencommissie of rechtzaak meer dan voldoende 'begrip van de zijde van Oxxio'.
Ik denk daarom ook dat je er niet teveel op moet vertrouwen dat Oxxio nog veel meer rek geeft om het uit te zoeken.. met heel veel gelijk geven ze nog een uitstel, mits je de ijking aangevraagd hebt.. uitstel om een ijking te gaan regelen, zou ik persoonlijk, niet meer gegeven hebben (maar ik zou je daar een maand geleden dan ook expliciet voor gewaarschuwd hebben dat ik een tweede maal uitstel geef, maar dat als dat verloopt alleen een verlenging zou plaatsvinden als er sprake was van een lopende ijkingsprocedure, of aangevraagde behandeling bij de geschillencommissie).

Je kunt eventuele stappen van Oxxio straks alleen stoppen door het aanvragen van behandeling van een geschil bij de geschillencommissie (hiervoor moet je het geschilbedrag wel voor aanvang van de behandeling in depot geven).. de andere route is gerechtelijke incasso van Oxxio, deze zul je als ze hem inzetten ook niet meer kunnen stoppen vermoedelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:53

Dank je wel weer voor je bijdrage!

Ik wil sowieso die ijking laten doen, maar ik wil dus eerst ook het aftappen en geknoei afgeschreven hebben. Ik kan maandag de agent bellen en zeggen dat ik graag die maandag nog gebeld wil worden door die inspecteur anders moet ik echt die ijking aan gaan vragen. Ga ook met Liander bespreken wat dan het beste is. Anders heb ik liever dat de ijking komende week al plaats vind, iig het vervangen van de meter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:01

graag gedaan lifaya, ik lees nog altijd mee, tis een rotsituatie waar je in zit.

dat je uitzoekt waar het vandaan kan komen (aftappen uit je woning, slechte bedrading), is heel mooi.. maar al komt daar wat uit, dan nog komt Oxxio bij jou aankloppen voor de rekening en hun rek is eruit op een gegeven moment..

betekent dat je, als je nu wat vind, toch beter al een regeling kunt treffen met oxxio.. want je hebt op dat moment dus een geschil met de woningbouw over je binnenhuisinstallatie, of een aangifte tegen iemand die van je aftapt.. maar beiden zijn geen contractant van oxxio, dat ben jij.. dus de woningbouw betaald dan aan jou, de 'dief' zal aan jou een schade vergoeding moeten betalen, omdat jij daardoor een hoge rekening van Oxxio hebt moeten betalen. Oxxio zal niet bij de dief of woningbouw aankloppen.. die hebben oxxio namelijk geen schade berokkend dan, maar ze hebben jou schade berokkend. Oxxio heeft alleen met jou te maken.

ik kan mij voorstellen dat je niet een ijkingsproces in wilt gaan als er wat in de woning blijkt te schorten hoor. maar ik ben bang dat je (met name door die installateur), in tijdsnood gaat komen..

ik maandag bellen met de installateur. Maar er ook een berichtje achteraan sturen die ongeveer dit behelst:

Inmiddels zijn er <aantal dagen> verstreken sinds u bij mij in de woning de binnenhuisinstallatie heeft gecontroleerd. U heeft mij toegezegd dit te verwerken en per ommegaande een rapport toe te zetten, welke ik nodig heb om een geschil in te zetten betreffende mijn energieverblijf.

Indien ik dit rapport niet voor <2-3 werkdagen vanaf maildatum> per mail heb ontvangen dan stel ik u in gebreke indien uit welke rapportage dan ook zou blijken dat mijn binnenhuisinstallatie heeft gezorgd voor mijn verbruik en ik door het uitblijven van uw rapport genoodzaakt was een ijking van mijn meter aan te vragen. Indien ik u in gebreke moet stellen, dan zal dit zijn voor de gemaakte kosten van de ijking van mijn elektriciteitsmeter.

dan kun je gewoon tijdig de ijking aanvragen en als later toch blijkt dat het uit je binnenhuisinstallatie komt, dan kun je die ijkingskosten (althans dat zou ik doen) bij de installateur indienen omdat uit zijn werk had moeten blijken dat er iets niet in orde was en dit rapport al lang en breed in jouw bezit had moeten zijn (dit voorkomt mede dat, wanneer hij bijvoorbeeld gewoon domweg de boel kwijt is, hij een rapport af gaat geven dat alles 'goed' is binnen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:51

Je hebt naaste en bovenburen, vraag hun ook wat zij verbruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:06

lifaya schreef:
Dank je wel weer voor je bijdrage!

Ik wil sowieso die ijking laten doen, maar ik wil dus eerst ook het aftappen en geknoei afgeschreven hebben. Ik kan maandag de agent bellen en zeggen dat ik graag die maandag nog gebeld wil worden door die inspecteur anders moet ik echt die ijking aan gaan vragen. Ga ook met Liander bespreken wat dan het beste is. Anders heb ik liever dat de ijking komende week al plaats vind, iig het vervangen van de meter.

De ijking duurt 6 weken zei je. Waarom vraag je niet morgen al die ijking aan.
Serieus ik begin me echt zorgen te maken. Net als andere zeggen dat er straks een deurwaarder op je stoep staat en die zijn geld eist. Dan ben je echt verder van huis.
Het maakt bedrijven echt niet meer uit. Die willen hun geld en als je dan maar zonder eten en drinken moet zitten is dat niet hun probleem.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 12:21

bigone schreef:

Allemaal uiteraard al gedaan :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:26

lifaya schreef:
bigone schreef:

Allemaal uiteraard al gedaan :)

En daar kun je niets uithalen??